۳۳۵۹۵۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

دیپلماسی «ظریف» ایران در قاره سبز

روز چهارشنبه، محمد جواد ظریف، مهمان دولت سوئد بود. وزیر خارجه کشورمان روز پرترافیکی از ملاقاتهای دیپلماتیک را پشت سر گذاشت.

خبرآنلاین: روز چهارشنبه، محمد جواد ظریف، مهمان دولت سوئد بود. وزیر خارجه کشورمان روز پرترافیکی از ملاقاتهای دیپلماتیک را پشت سر گذاشت.

روز چهارشنبه، محمد جواد ظریف، مهمان دولت سوئد بود. وزیر خارجه کشورمان روز پرترافیکی از ملاقاتهای دیپلماتیک را پشت سر گذاشت.

دکتر ظریف در دیدار با خانم والستروم، وزیر خارجه سوئد گفت: ایرانیان مقیم سوئد پل های ارتباط فرهنگی دو ملت هستند.

وزیر خارجه ایران با اشاره به حضور هیأت اقتصادی بزرگ همراه و همایش بازرگانی مشترک دو کشور، بر ضرورت گسترش همکاری های دو کشور در همه زمینه ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد.

وزرای خارجه ایران و سوئد در این دیدار همچنین در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نیز گفت وگو و رایزنی کردند. در ادامه این ملاقات وزرای خارجه دو کشور یادداشت تفاهم رایزنی های سیاسی میان وزارتخانه های خارجه دو کشور را امضا کردند. سپس رایزنی های دیپلماتیک وزرای خارجه در ضیافت ناهار وزیر امور خارجه سوئد به افتخار دکتر ظریف و هیأت همراه ادامه یافت. وزیر امور خارجه سوئد نیز در این دیدار با تبریک توافق برد- برد هسته ای ایران با شرکای برجام و اشاره به روابط چند صد ساله دو کشور بر گسترش همکاری های دو کشور در مرحله فعلی تاکید کرد.

نخست وزیر سوئد به زودی به ایران می‌آید

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در سوئد با استفان ‌لوون نخست وزیر سوئد دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مسائل بین المللی مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.
دکتر ظریف در این ملاقات با ابلاغ سلام رئیس جمهور روحانی و ابراز امیدواری نسبت به انجام سفر نخست وزیر سوئد به تهران بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

نخست وزیر سوئد نیز ضمن استقبال از گسترش همکاری های دو کشور تاکید کرد سفر وی به ایران در حال برنامه ریزی است. طرفین در این ملاقات همچنین در خصوص بحران های منطقه غرب آسیا و ضرورت حل سیاسی آن و اهمیت تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه به مناطق بحرانی رایزنی کردند.

همکاری‌های نوآورانه دو کشور

دکتر ظریف همچنین با میخائیل دامبری وزیر نوآوری و امور شرکت های سوئد آغاز کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار ظرفیت های اقتصادی و انسانی ایران را تشریح و با اشاره به اینکه ایران قبلا اولین شریک تجاری سوئد در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده و سوئد از وجهه خوبی در بازار ایران برخوردار است ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی دو کشور در مرحله پسا برجام به جایگاه قبلی خود بازگردد. وزیر خارجه نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین ایران، آلودگی هوا، انرژی های نو، و مدیریت پسماند را از جمله زمینه های عملیاتی گسترش این روابط دانست.

وزیر امور شرکت هاي سوئد نیز ضمن استقبال از افزایش همکاری های دو کشور، ابراز امیدواری کرد همایش اقتصادی ایران- سوئد که در استکهلم با حضور هیات اقتصادی همراه دکتر ظریف برگزار می شود زمینه ارتباط بیشتر شرکت ها و گسترش روابط اقتصادی دو کشور را فراهم کند.

دعوت از تجار برای سرمایه گذاری در ایران

وزیر امور خارجه در همایش بازرگانی ایران - سوئد که توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با همکاری اتاق سوئد برگزار شد، شرکت کرد. در این همایش هیأت ۶۰ نفره همراه دکتر ظریف در سفر به اروپا شامل مسئولان اتاق بازرگانی و بازرگانان و مدیران شرکتهای ایرانی و تعداد زیادی از مدیران شرکت ها و بازرگانان سوئدی حضور داشتند.

محمدجواد ظريف در این همایش که در هتل شرايتون استكهلم برگزار شد گفت: حضور شما بخش خصوصی ايران و سوئد نشان از فرصت های زيادی است كه در اقتصاد، امنيت و توسعه در كشورها وجود دارد.

وی افزود: شما مي دانيد كه ايراني های بسيار زيادی اينجا وجود دارند كه در سوئد در تجارت فعال هستند و همه مي دانيد كه ايرانی ها مردم جدی هستند و وقتي ما يك قرارداد مي بنديم به قول خود عمل مي كنيم و به آن متعهد هستيم.

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: ما مذاكرات بسياری طولاني در موضوع هسته ای انجام داديم و كسی هم فكر نمي‌كرد تا اين حد به تعهدات خود متعهد باشيم.

ظريف خاطر نشان كرد: ما به تعهدات خود عمل كرديم و در هيچ كدام از تعهدات مان خلاف نكرديم. اميدوارم با همكاری هيات تجاری از حرف هايمان فراتر برويم و بتوانيم از ثمرات برجام استفاده كنيم.
وی تصريح كرد: من همه را تشويق مي كنم كه وارد همكاری با ايران شوند چراكه شما محيطی امن تر از ايران پيدا نخواهيد كرد و دلیل وجود اين امنيت حكومت و قدرت نظامی نيست بلكه اتكا و اعتماد به مردم است.

وزير امور خارجه كشورمان افزود: اين مردم ما را در ٨ سال دفاع مقدس جلو بردند و با تلاش صدام حسين را عقب رانديم.

وی گفت: ما در طول تحريم هايی كه كلينتون به آنها تحريم‌های فلج كننده مي گفت، ايستاديم و اين به دليل آن است كه به مردم خود اتكا و اعتماد داريم.

ظريف خاطرنشان كرد: ما افتخار مي كنيم كه دهمين دوره مجلس را تشكيل داديم و يك روز هم تاكنون بدون پارلمان نبوديم. مردم ما معتقدند تغيير سياست ها را بايد از طريق صندوق‌های رای دنبال كنند.

وزير امورخارجه كشورمان تصريح كرد: جوانان ايرانی در حوزه‌های مختلف از جمله آی سی تی، دارو و علوم هسته ای حرفه‌ای هستند و همه اينها به صورت بومی به دست آمده و برآمده از اتكا به توان داخلی بوده است.

سخنرانی ظریف در انستيتوي بين المللي صلح استكهلم

وزیر امور خارجه در انستيتوي بين المللي صلح استكهلم(سيپري) بر بازتعریف مشکلات و موضوعات بین‌المللی تاکید کرد.

وي افزود: مشکل افراط گرایی و تروریسم منحصر به یک منطقه نیست بلکه معضل جهانی است.

ظريف با تاکید بر اینكه مشکل سوریه مشکل همه جهان است، ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که موضوعات منطقه را بازتعریف کنیم.

وزیر امور خارجه كشورمان همچنین درباره لزوم بازنگری در نگرش بازنده-بازنده و تبدیل آن به برنده-برنده سخن گفت و اظهار داشت: در مناقشات بین المللی چنانچه یکی کمتر بازنده و دیگری بیشتر بازنده باشد، این چرخه همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ اه آرامش و امنیت محقق نخواهد شد.

ظریف با بیان اینکه در مذاکرات هسته ای تلاش کردیم تا مشکل را به درستی تعریف کنیم، یادآور شد: بازنگری مشکل است اما ما در مذاکرات هسته ای نشان دادیم که این کار شدنی است؛ باور کردن واقعیت و حرکت به سوی همکاری.

وزیر خارجه ادامه داد: در مورد خلیج فارس من مقالات زیادی در نیویورک تایمز و جاهای دیگر در مورد امنیت هسته ای منطقه نوشتم و باور دارم که یکی از مهم ترین مسائلی که بتواند طرفین را در یک گفت وگوی بدون مشکل یکجا جمع کند همین مسئله امنیت هسته ای است و برای همین من پیشنهاد را مطرح کردم.

وی افزود: چون الان خیلی از کشورها به دنبال ساخت نیروگاه هسته ای هستند و دیگران نمی توانند بگویند که مثلا شما نیروگاه خود را تعطیل کنید چون همه سهمی در این امر دارند اما می توان یک کف مشخصی از درک متقابل را در نظر گرفت و منطقه را برای مدتی طولانی امن كرد .رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: من به دنبال این امر هستم و می توانم جمهوری اسلامی ایران را در گفت وگوها نمایندگی کنم. پروژه البته پروژه بزرگی خواهد بود و می تواند همه را درگیر کند.ظریف با اشاره به اختلافات ایران و عربستان گفت: در مورد مسائل بین ایران و عربستان فکر می کنم که باید بنشینیم با مقامات سعودی و خیلی از سوء تفاهم‌ها را حل و فصل کنیم چون هیچ کدام با منفعت از ضرر دیگری، موفق نخواهیم شد.

وی افزود: ما باید در مورد خیلي از مسائل از جمله لبنان صحبت کنیم. متاسفانه لبنانی ها در مورد مسائل خود با ما مشورت نمی‌کنند و من کشور دیگری را نمی توانم مثال بزنم در اینجا که مثل لبنان باشد.

ظریف با تاکید بر اینکه تروریسم هیچ منفعت کوتاه مدتی را تضمین نمی کند، اظهار داشت: ما نباید مسائل داخلی دیگران را مفری برای مانور سیاست خارجی قرار دهیم. در واقع باید با هم کار کنیم. وزیر خارجه گفت: بر این باورم که هیچ نیازی نیست که ایالات متحده و ایران همدیگر را شیطان بزرگ یا محور شرارت بنامند. وی با اشاره به توافق هسته ای ایران و ۱+۵ ادامه داد: اگر این دو در مسئله هسته ای به تفاهمی برسند چگونه دو کشور که از منظر جغرافیایی نمی توانند همدیگر را نادیده بگیرند؛ نمی توانند مشکلات را حل کنند.

ظریف تاکید کرد: فکر می کنم نیازمند تغییر در مناسبات هستیم اما هیچ کدام از ما برای این امر آماده نیستیم و بنابراین تا حد زیادی از تحرکات پرهیزكرده ایم.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران غربي که پرسيد وزير خارجه عربستان از ايران خواسته است در عراق دخالت نکند، گفت: نمي دانم عراق چه ربطي به عربستان سعودی دارد. اينکه مي گويند در عراق دخالت نکنيد خود اين حرف يک دخالت است.

ملاقات با رئیس پارلمان سوئد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در آخرین جزء از برنامه کاری فشرده خود در استکهلم، چهارشنبه شب با اوربان آهلین رئیس پارلمان سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص تحولات بین المللی، روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه پارلمانی گفت‌وگو و رایزنی کردند.

گفت‌وگوهای دو طرف در ضیافت شام رئیس پارلمان سوئد به افتخار وزیر امور خارجه ایران ادامه یافت.

ظریف در پایان دیدار خود از سوئد، صبح پنج‌شنبه استکهلم را به مقصد لتونی ترک کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج