۳۳۶۰۲
۵۰۴۴
۵۰۴۴
پ

مهد کودک خوب کجاست؟

پیدا کردن یک مهدکودک خوب یکی از دغدغه‌های هميشگي پدر و مادرهاست. والدين می‌خواهند حالا که قرار است کودکشان چند ساعتی از آنها دور باشد، بتواند بهترین استفاده را ببرد. در ادامه فهرستي را که در انتخاب مهدکودک مناسب به شما کمک می‌کند، با هم مرور می‌کنیم.


مهد کودک خوب کجاست؟

سیب سبز: پیدا کردن یک مهدکودک خوب یکی از دغدغه‌های هميشگي پدر و مادرهاست. والدين می‌خواهند حالا که قرار است کودکشان چند ساعتی از آنها دور باشد، بتواند بهترین استفاده را ببرد. به همین دلیل معیارهای آموزشی اهمیت زیادی در انتخاب‌شان دارد. هرچند سپردن کودک به مهدکودک مقوله‌ای اختیاری است و انتخاب آن هم سلیقه‌ای، باید استانداردهایی را برای این موضوع در نظر گرفت. محتوای آموزشی، فضای مهدکودک، بازی‌هایی که بچه‌ها می‌توانند انجام دهند و‌... نکات مهمی هستند که والدین باید هنگام تصمیم به ثبت نام کودک به آنها توجه داشته باشند. در ادامه فهرستي را که در انتخاب مهدکودک مناسب به شما کمک می‌کند، با هم مرور می‌کنیم.

مهد کودک خوب کجاست؟


ردیف

سؤال

امتیاز از ۱۰

راهنمای تکمیلی

۱

آیا مهدکودک انتخابی شما دارای پروانه رسمی از سازمان بهزیستی است؟

.........

این اولین نکته ‌ ای است که قبل از هر چیز خانواده ‌ ها باید به آن توجه کنند، چون مکان ‌ هایی هستند که با عنوان ‌ های مختلف فعالیت می ‌ کنند، مثل کلاس ‌‌‌ های زبان کودکان یا مراکز آموزشی مختلف. اگر مهدکودک مجوز داشته باشد، تابلویی در سردر آن نصب است که نام مهدکودک، سال تاسیس و عبارت «تحت امتیاز و نظارت سازمان بهزیستی استان» روی آن درج شده است.

۵

۲

آیا مهدکودک دور از کوچه و خیابان پرتردد قرار دارد؟

.........

سروصدا و حرکت سریع ماشین ‌ ها در خیابان اصلی ممکن است فرزند شما را بترساند. بهترین حالت این است که در ورودی مهد رو به خیابان شلوغ و پر رفت ‌ وآمد نباشد زیرا در این ‌ صورت احتمال خطر را بیشتر می ‌ کند. در صورتی که در مهد رو به خیابان باز شود، باید تا محدوده خاصی از جلوی خیابان حفاظ به کار ببرید.

۲

۳

آیا پروانه ساخت مهدکودک، کارت مسئول فنی و مبلغ شهریه روی دیوار مهد نصب است؟

.........

در مورد شهریه باید توجه داشته باشید که آخرین بخشنامه ابلاغ ‌ شده روی تابلوی اعلانات نصب باشد. وجود پروانه ساخت و کارت مسئول فنی نیز اطمینان شما را از اعتبار مهدکودک بالا می ‌ برد.

۲

۴

آیا نسبت مربی به تعداد کودکان مناسب است؟

.........

قاعده بهزیستی این است که برای هر ۱۰ کودک شیرخوار یا ۱۵ کودک نوپا یا ۱۵ کودک نوباوه یک مربی درنظر گرفته شده باشد. مشکلی که گاهی پیش می ‌ آید، عوض شدن مداوم مربی ‌ هاست كه بچه ‌ ها خیلی سخت می ‌ توانند با این موضوع کنار بیایند. به ‌ خصوص اگر مربی آنها با مربی بچه ‌ های کوچک ‌ تر عوض شود، احساس می ‌ کنند با آنها مثل بچه برخورد شده ‌ و حاضر نمی ‌ شوند مربی را بپذیرند.

۵

۵

آیارفت و آمد کودک به مهدکودک راحت انجام می ‌ شود

.........

اگر به طور کلی شما زمانی برای رفت و آمد کودک ‌ تان به مهد ندارید، ناچار باید از سرویس استفاده کنید. اما سرویس مهد باید چند ویژگی مهم داشته باشد. از آنجا که کودکان در این سن پر جنب ‌ وجوش بوده و ممکن است مدام در ماشین ورجه وورجه کنند، باید راننده تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و از قفل بودن درها اطمینان حاصل كند.

۳

۶

آیا سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در مهدکودک نصب است؟

.........

دلیل اهمیت این موضوع این است كه برای خروج گازهای حاصل از احتراق، از دودکش اختصاصی استفاده شود. وجود بخاری با دودكش نامناسب در اتاق ‌ ها می ‌ تواند خطرات زیادی ایجاد كند.

۳

۷

آیا سرویس بهداشتی متناسب با تعداد کودکان وجود دارد؟

.........

به ازای هر ۴۰ كودك باید سرویس بهداشتی مناسبی وجود داشته باشد. آنچه علاوه بر تعداد سرویس ‌ های بهداشتی اهمیت دارد، این است كه وضعیت توالت ‌ ها و دستشویی ‌ ها بهداشتی باشد. اندازه دستشویی ‌ ها هم باید به گونه ‌ ای باشد كه دست كودكان به شیر آب برسد.

۵

۸

آیا در این مهدکودک دستشویی رفتن آموزش داده می ‌ شود وآیا فردی مسئول دستشویی بردن بچه ‌ ها ‌ ست؟

.........

برخی از والدین كودك خود را در سنین پایین به مهدكودك می ‌ سپارند و از آنجا كه ممكن است شاغل باشند و وقت كافی برای این كار نداشته باشند، ترجیح می ‌ دهند مهدكودك این مسئولیت را برعهده بگیرد. از آنجا كه بچه ‌ ها اغلب به تنهایی نمی ‌ توانند دستشویی بروند، وجود فردی كه بتواند به كودكان كمك كند خیال والدین را آسوده می ‌ كند. حتی ممكن است كودكی ترس از دستشویی داشته باشد، بنابراین باید فردی باشد كه این مشكل را درك كرده و بتواند در رفع این مشكل به او كمك كند.

۵

۹

آیا دستشویی کودکان به مایع صابون و دستمال کاغذی مجهز است؟

.........

از آنجا كه ممكن است حوله و صابون عامل انتقال باكتری باشد، نكته بهداشتی مهم این است كه از حوله و صابون نباید در دستشویی ‌ های مهد استفاده شود.

۵

۱۰

آیا مقررات ایمنی در فضای داخلی و بیرونی مهدکودک رعایت می ‌ شود؟

.........

داشتن سرپوش برای تمام کلیدها و پریزها، حفاظ برای لوله ‌ ها ‌ ، عدم دسترسی کودکان به سیم ‌ های برق و... از جمله مواردی است كه رعایت آن در فضای داخلی مهدكودك اهمیت دارد. پوشش مناسب، تمیز و قابل شست ‌ وشو و نرم کف اتاق بازی کودکان و همچنین در كف فضای زمین بازی نیز از موارد قابل اهمیت است.

۵

۱۱

آیا نور مناسب و تهویه کافی در تمام کلاس ‌ ها وجود دارد؟

.........

وجود تهویه مناسب كمك می ‌ كند مشكلات تنفسی كودكان آسمی بهبود یابد. وجود نور مناسب نیز

كمك می ‌ كند راهروها و اتاق ‌ ها روشنایی لازم برای تردد ایمن كودكان را داشته باشند.

۵

۱۲

آیا وعده ‌ ها و میان ‌ وعده ‌ های غذایی مناسب و مغذی به کودکان ارائه می ‌ شود؟

.........

وجود وعده ‌ های غذایی مغذی و استفاده نكردن از چیپس و پفك در میان ‌ وعده ‌ ها و در عوض استفاده از خشكبار، میوه، نان و پنیر از موارد مهم است. علاوه بر این در كیفیت و طعم غذا هم باید دقت كافی شود تا برای كودكان ولع خوردن را ایجاد كند.

۵

۱۳

اگر کودک خوب غذا نمی ‌ خورد آیا تدابیری برای رفع این مشکل وجود دارد؟

.........

.باید توجه داشته باشید كه مسئولان مهدكودك دربرابر بدغذایی فرزند شما چه تدبیری در نظر گرفته ‌ اند. آیا كودك را مجبور به غذا خوردن می ‌ كنند یا به هیچ عنوان توجهی به این موضوع ندارد؟ یا این ‌ كه تدابیر ویژه ‌ ای را برای این موضوع در نظر گرفته ‌ اند و در این زمینه با متخصص تغذیه در این زمینه مشاوره می ‌ گیرند؟ همه این موارد را باید درنظر بگیرید چون مسئله تغذیه كودك بسیار مهم است.

۳

۱۴

آیا در محیط حیاط دست ‌ کم ۲وسیله بازی متنوع، ایمن و سالم وجود دارد؟

.........

در این مورد نباید هیچ وسیله اضافه ‌ ای در اطراف بچه ‌ ها وجود داشته باشد. یكی از موارد ایمنی كه باید در مورد وسایل بازی به آن توجه شود، این است كه هیچ ‌ كدام از وسایل شکسته و خراب نباشند و حداقل ۲ متر فاصله بین وسایل بازی وجود داشته باشد. پوشش سطوح زیر وسایل بازی از موادی مانند شن، ماسه، چمن و فوم نیز از دیگر موارد ایمنی است كه باید رعایت شود.

۵

۱۵

آیا اسباب ‌ بازی ‌ های مناسب گروه ‌ های سنی مختلف در مهد کودک وجود دارد و آیا لوازم آموزشی متناسب با تعداد کودکان است؟

.........

قاعده بهزیستی برای ارائه اسباب ‌ بازی متناسب با گروه سنی به شرح زیر است: صفر تا یك سالگی: توپ ‌ های نرم، عروسک ‌ های صدادار، مکعب ‌ های بزرگ و نرم و...؛ یك تا ۲سالگی ‌ : پازل ‌ های چند تکه ‌ ای، اسباب ‌ بازی ‌‌ های روی هم گذاشتنی، هل دادنی، کشیدنی و...؛ ۲ تا ۵/۳ سالگی: انواع اسباب ‌ بازی ‌ های ساختنی، پازل ‌ های با قطعات بزرگ، لگو و مكعب ‌ های ساختمان ‌ سازی و...؛ ۵/۳ تا ۵ سالگی: مجموعه ‌ های ساختمانی و ماشین ‌ های كوچك، اثاثیه خانه عروسكی، ماشین ‌ های بازی و...؛ كودكان ۵ و ۶ ساله: عروسك ‌ های لباس ‌ دار، پازل ‌ های تصویری، بازی ‌ های كارتی، شطرنج و... . به ازای هر ۳ كودك باید یك مجموعه كامل اسباب ‌ بازی وجود داشته باشد.

۵

۱۶

آیا مهدکودک کتابخانه دارد؟

.........

وجود كتابخانه در مهدكودك با توجه به اینكه باید ساعتی از روز را مربیان به قصه ‌ گویی بپردازند به كودكان كمك می ‌ كند با فضای فرهنگی آشنایی بیشتری پیدا كنند. حداقل ۵۰ جلد کتاب متناسب با سن کودکان باید وجود داشته باشد و دسترسی آسان به کتاب، وسایل نوشتاری و نوارهای آموزشی و... اهمیت دارد.

۲

۱۷

آیا بچه ‌ ها در مهدکودک بیمه می ‌ شوند؟

.........

همه كودكان در مهدهای كودك باید بیمه مسئولیت و حوادث شوند. ایجاد امنیت خاطر برای مسئولان و مربیان مهدهای كودك و رفع نگرانی والدین از مهمترین اهداف پوشش بیمه ‌ ای كودكان است. تا پیش از سال ۱۳۸۵ كودكان تحت پوشش بیمه حادثه بودند و میزان خسارت پرداختی برای آنان فقط ۲۵۰ هزار تومان بود اما با مطرح شدن بیمه مسئولیت و حوادث والدین هر یك از كودكانی كه در مهدهای كودك دچار نقص عضو شوند یا فوت كنند تا سقف ۳۸ میلیون تومان خسارت پرداخت می شود.

۲

۱۸

آیا رده ‌ های سنی مختلف، از یکدیگر تفکیک شده ‌ اند؟

.........

این یكی از الزامات هر مهدكودكی است كه باید بچه ‌ ها در گروه ‌ های سنی مختلف قرار بگیرند.

تفكیك كلاس ‌ ها معمولا در همه مهدكودك ‌ ها اتفاق می ‌ افتد اما باید توجه داشته باشید كه آیا در فضای بازی یا ناهار خوردن هم این تفكیك صورت می ‌ گیرد یا خیر.

۵

۱۹

آیا بر خواب و استراحت کودکان نظارت کامل انجام می ‌ شود؟

.........

از آنجا كه كودكان در ساعاتی از روز به خواب نیاز دارند، مربیان باید بتوانند كودكانی را كه سمج

هستند و نمی ‌ خوابند به استراحت وادار كنند.

۳

۲۰

آیا كودك شما مربی مهدكودكش را دوست دارد؟

.........

فرزندانی که به مهدکودک می ‌ روند ، ساعاتی را به جای مادر با مربی مهدکودک و به جای خانه در مهد می ‌ گذرانند پس نحوه ارتباط آنها با مربی و امنیت روانی و جسمانی آن ‌ ها در مهدکودک بسیار مهم است و در آینده آن ‌ ها تاثیرگذار است. .والدین باید نشانه ‌ های ارتباط صمیمانه را بشناسند. آیا زمانی كه كودك را به مربی تحویل می ‌ دهید او با اشتیاق به سمت مربی می ‌ رود؟ مهد کودک باید با انتخاب مربی دلسوز و مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت کننده، بتوانند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پر کند، در واقع آغوش مربی باید در حد امکان جای آغوش مادر باشد.

۱۰

۲۱

آیا در کلاس وسایل دست ‌ ساز بچه ‌ ها استفاده شده است؟

.........

یكی از بهترین ‌ كارهایی كه مهدهای كودك می ‌ توانند انجام دهند این است كه نقاشی ‌ بچه ‌ ها

را روی دیوارها نصب كرده یا هرازگاهی نمایشگاهی از كارهای دستی آنها برگزار كنند. به

این ترتیب بچه ‌ ها انگیزه بیشتری برای حضور در مهدكودك و انجام كارهای متنوع دارند.

۲

۲۲

آیا در مهد کودک فعالیت ‌ هایی به منظور ایجاد احساس مسئولیت و همکاری و برقراری ارتباط با دنیای پیرامون انجام می ‌ شود و آیا فعالیت ‌ هایی مانند اردو در برنامه مهدکودک وجود دارد؟

.........

باید برنامه ‌ ریزی ‌ برای آموزش دوطرفه در مهدهای كودك انجام شود. راه ‌ هایی مثل قصه ‌ گویی و داستان ‌ پردازی و ‌ ... که کودک از طریق ‌ آنها بتواند خود و آموخته ‌ هایش را ابراز کرده و رشد کند و در عین حال بتواند با دنیای پیرامون ارتباط برقرار كند.

وجود برنامه ‌ های شاد مثل موسیقی، نمایش و اردو در كنار سرگرم كردن كودكان می ‌ تواند جنبه آموزشی هم داشته باشد.

۱۰

۲۳

آیا برنامه ‌ های خاصی برای کودکان باهوش وجود دارد؟

.........

برخی كودكان ضریب هوشی بالایی دارند و برخی فعالیت ‌ ها ممكن است حوصله آنها را سر ببرد، بنابراین در آموزش ‌ های تك به تك مربیان باید به این موضوع توجه كنند. ضمن آنكه حواسشان باشد به گونه ‌ ای عمل نكنند كه كودكان دیگر احساس كنند بین آنها تمایز قائل می ‌ شوند.

۳

۲۴

آیا مهدکودک به کمک ‌ های اولیه مجهز است و مربی دوره ‌ دیده دارد؟

.........

مهدكودك باید به جعبه كمك ‌ های اولیه شامل چسب، باند، گاز استریل، پماد سوختگی و بتادین، تب ‌ سنج و... مجهز باشد. ضمن آنكه یك مربی باید دوره كمك ‌ های اولیه را دیده باشد.

۵

۲۵

آیا برنامه خاصی برای کودکانی که به هر دلیل دچار مشکل هستند، وجود دارد؟

.........

برخی كودكان ممكن است دچار شكستگی دست و پا و برخی مشكلات موقت ‌ شوند، در این صورت برخی مربیان باید به این كودكان كمك كنند.

۲

۲۶

‌ آیا مهدکودک مشاور و روانشناس دارد؟

.........

وجود مشاور یكی از موارد ضروری است. به این دلیل كه برخی اوقات بچه ‌ ها دچار مشكلات رفتاری می ‌ شوند و باید مشاوری در آنجا حضور داشته باشد تا والدین و مربیان از او كمك بگیرند.

۳

۲۷

‌ آیا آموزشی برای والدین به منظور ایجاد ارتباط بهتر با کودکان وجود دارد؟

.........

مهدكودك باید جلساتی را با حضور مربیان، اولیا و مشاور داشته باشد تا در آن نكات لازم به منظور ایجاد ارتباط بهتر با كودكان مطرح شود.

۵

۲۸

آیا رفتار کودکان به والدین گزارش داده می ‌ شود؟

.........

مهد كودك باید جلسات ماهانه یا فصلی را با اولیا برقرار كند تا براساس مشاهدات و مستندات، مسائل كودكان مطرح شده و تبادل نظر و بحث در زمینه پیشرفت كودكان صورت گیرد.علاوه بر گزارش ‌ های كتبی باید مربی با مادر ارتباط مستقیم داشته باشد و او را در جریان آخرین تغییرات رفتاری یا آموزشی قرار دهد.

۵

۲۹

آیا هنگامی كه كودكان كار اشتباهی انجام می ‌ دهند، با آنها منطقی و درست برخورد می ‌ شود؟

.........

مهدكودك و مربیان باید در قبال كودكان احساس مسئولیت كنند و زمانی كه كودكی اشتباه می ‌ كند با رفتارهای غیرمنطقی او را نترسانده و دچار استرس نكنند. درست است که کنترل بچه ‌ ها در مهد سخت است، اما برخی مربی ‌ ها، مدام بچه را تهدید می ‌ کنند یا با به زور خواباندن بچه ‌ ها سعی می ‌ کنند از شر آنها راحت شوند.

۵

جمع امتیاز

۱۲۵

برای اینکه بدانید مهد فرزندتان در چه سطحی است، به صفحه ۱۵۵ مراجعه کنید



مهدكودك فرزندتان چه امتيازي دارد؟

اگر امتياز مهدكودك فرزندتان بين 100 تا 125 باشد، بهترين انتخاب را براي فرزندتان انجام داده‌ايد. اين مهدكودك مي‌تواند آمادگي آموزشي و فردي لازم را براي ورود فرزندتان به دبستان را ايجاد مي‌كند. مهدكودك فرزندتان توانسته با كودك‌تان ارتباط لازم را ايجاد كند و تمام نيازهاي تفريحي، ايمني، آموزشي و ارتباطي را تامين مي‌كند.

مهد کودک خوب کجاست؟

اگر امتياز مهدكودك فرزندتان بين ۶۰ تا ۱۰۰ باشد، مهدكودك مناسبي را براي فرزندتان انتخاب كرده‌ايد. شايد برخي از مواردي كه در اين چك ليست ارائه شده در مهدكودك شما كمتر مورد توجه باشد كه در اين صورت مي‌توانيد با مسئولان درباره كاستي‌هايي كه به نظرتان مي‌آيد صحبت كنيد و آنها را ترغيب به تغيير رويه كنيد.

اگر امتياز مهدكودك فرزندتان از ۶۰ پايين‌تر باشد، به هيچ عنوان مهدكودك خوبي را براي فرزندتان انتخاب نكرديد. با كمي مطالعه و بررسي بيشتر مي‌توانيد مهدكودك بهتري پيدا كنيد. برخي اوقات تاثيرات منفي يك مهدكودك نامناسب قابل جبران نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج