۳۳۶۹۸
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

دریاچه ارومیه ۱۲۰ هزار کیلومتر کوچک‌ تر شد!

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دریاچه ارومیه ۱۲۰ هزار کیلومتر کوچک‌تر شده و پنج جزیره آن به خشکی تبدیل شده است، گفت: دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مبهم و دردناکی از لحاظ زیست محیطی قرار دارد.

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دریاچه ارومیه ۱۲۰ هزار کیلومتر کوچک‌تر شده و پنج جزیره آن به خشکی تبدیل شده است، گفت: دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مبهم و دردناکی از لحاظ زیست محیطی قرار دارد.

محمدجواد محمدی‌زاده ظهر در پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام گفت: با توجه به افزایش جمعیت در مناطق مختلف جهان و به تبع آن افزایش مداخله انسان و شدت بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی موجود، مشکلات زیست محیطی نیز افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از این مناطق آبی حساس در کشور ما دریاچه ارومیه است که تحت تاثیر الگوهای توسعه اقتصادی ناپایدار طی سال‌های جاری مشکلات عدیده‌ای در زیست بوم آن به وجود آمده است. دریاچه ارومیه به علت وجود انواع موجودات و پرندگان کمیاب و نادر جهان یکى از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعى جهان به شمار می‌رود و پس از «بحرالمیت» در فلسطین اشغالى دومین دریاچه شور از نظر سختى آب در جهان محسوب می‌شود.

دریاچه ارومیه 120 هزار کیلومتر کوچک‌ تر شد!

وی افزود: مهم‌ترین بی‌مهره آبزی دریاچه ارومیه آرتمیا، یک گونه میگوی بومی آب شور است و از اهمیت اقتصادی بسیاری برخوردار است.

محمدی‌زاده ادامه داد: با انجام فعالیت‌های گسترده عمرانی از جمله ایجاد جاده شهید کلانتری، احداث پل، افتتاح سدهای مختلف بر روی دریاچه و حوضه‌های آبریز آن و به علت اینکه بخش عمده‌ای از این طرح‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی انجام گرفته و می‌گیرد، دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مبهم و دردناکی از لحاظ زیست محیطی قرار دارد.

وی گفت: علائم مختلفی همچون، افزایش شورى آب بیش از حد اشباع، کوچک‌تر شدن به میزان بیش از ۱۲۰ هزار هکتار، اتصال پنج جزیره از جزایر ۹ گانه دریاچه به خشکى و همچنین ظهور لکه‌های سفید در بستر نیلگون دریاچه، دلیلی بر این ادعا و هشداری برای نابودی یکی از منحصربفرد زیست‌گاه‌های جهان و به ویژه آرتمیا به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و گرانقیمت‌ترین موجود جهان است.

محمدی‌زاده گفت: وضعیت زیست محیطی دریاچه ارومیه و اثرات ناشی از تغییرات اعمال شده بر روی آن مهم‌ترین موضوع خشک شدن دریاچه و کویرزایی آن در منطقه است.

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از دانش موجود و انجام مطالعات دقیق‌تر و با انتخاب بهترین نوع بهره‌برداری با بیشترین سازگاری مطابق با وضعیت اکولوژیکی منطقه، گامی موثر برای حفظ این سرمایه ملی و جهانی، برداشته شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارنستو

      ایول به مدیریت جهانی .

    • بدون نام

      کل مساحت دریاچه ارومیه 51876 کیلومتر مربع است.مهندس این 120 هزار کیلومتر را از کجا آورده ای؟!!!!!!!!!

    • MSM

      وی، بسی زحمت کشید که صرفا اظهار امیدواری کرد!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج