جاباما
۳۳۷۲۹۴
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد:

برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره به فضا

رئیس سازمان فضایی ایران از ادامه تلاش برای بازپس گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» از کشور ایتالیا و برنامه ریزی برای پرتاب این ماهواره ایرانی به مدار زمین خبر داد.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان فضایی ایران از ادامه تلاش برای بازپس گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» از کشور ایتالیا و برنامه ریزی برای پرتاب این ماهواره ایرانی به مدار زمین خبر داد.

برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره به فضا

ماهواره «مصباح» یکی از نخستین پروژه های ماهواره ای پس از انقلاب محسوب می شود که پس از تعریف اولیه در اوایل انقلاب، ساخت آن در سال ۷۵ آغاز شد و ساخت مدل مهندسی و فضایی آن با مشارکت وزارت ارتباطات و یک شرکت ایتالیایی در سال ۷۷ کلید خورد.

این ماهواره در سال ۸۴ رونمایی شد و قرار بود به فضا پرتاب شود که به دلیل عدم همکاری کشورهای روسیه و ایتالیا، پرتاب آن به تاخیر افتاد. ماهواره «مصباح» چند سالی است که در مصادره کشور ایتالیا قرار دارد و به دلیل مشکلات تحریم، ایتالیا از تحویل آن به ایران خودداری کرده است.

با این وجود گفته می شد که به دلیل گذشت زمان از تعریف اولیه ماهواره «مصباح» و کاربردهایی که برای این ماهواره تعریف شده است، این ماهواره قابلیت پرتاب به فضا را نخواهد داشت.

محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران از تصمیم ایران برای پرتاب ماهواره «مصباح» خبر داد و گفت: تلاش برای بازپس گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» از کشور ایتالیا ادامه دارد.

وی با اشاره به پیچیدگی هایی که این ماهواره با آن روبه رو است اضافه کرد: ماهواره «مصباح» پس از چندین بار رفت و برگشت در کشور ایتالیا توقیف شده است و پس از شرایط برجام، مذاکرات برای بازپس‌گیری آن از سر گرفته شده است.

بهرامی با تاکید بر اینکه این تلاش ادامه دارد و متوقف نشده است افزود: به موازات این مذاکره، مذاکرات برای پرتاب ماهواره مصباح نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: با وجودی که زمان طولانی از ساخت ماهواره «مصباح» می گذرد، در حال برآورد و تصمیم گیری برای شرایط پرتاب این ماهواره هستیم. براین اساس برآورد هزینه و سایر تصمیم‌گیری های ستادی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه این پروژه در جریان بوده و متوقف نشده است، گفت: اگرچه مذاکرات برای بازپس گیری «مصباح» کند پیش می رود اما امیدواریم که به یک جمع بندی نهایی برای این ماهواره برسیم. البته پیش از این نیز پیگیری برای بازپس گیری این ماهواره وجود داشته و پس از برجام به صورت جدی تر این موضوع پیگیری شد.

بهرامی تاکید کرد: ما به دنبال حل مشکل و پرتاب ماهواره «مصباح» هستیم.

ماهواره «مصباح» از نوع ماهواره های مدار پایین بوده و برای فعالیتهای علمی تحقیقاتی و آموزشی کاربرد دارد. شناسایی منابع آبی، خاکی و معدنی و هواشناسی و نیز کنترل شبکه های آب، برق، گاز و کمک رسانی در حوادث غیرمترقبه از جمله اهداف اولیه ساخت و پرتاب این ماهواره عنوان شده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      آخه یکی نیست بگه ماهواره ای که خراب شده به چه دردتون میخوره.وقتی ماهواره های دیگه ای داریم اونومیخوایم چیکار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج