جاباما
۳۳۷۷۳۱
۷۱ نظر
۱۳۶۹۳
۷۱ نظر
۱۳۶۹۳
پ

همه چیز درباره مرگ خودخواسته «هادی پاکزاد»

«اتاق من پر از، سکوت بره هاست، سینه ام یه جنگل نعره غمگین اره هاست، این حال برای من یعنی اعتراض»؛ اینها آخرین اشعار در اولین آلبوم مجاز خواننده ای است که تن به مرگ خودخواسته داد.

هفته نامه تماشاگران امروز - بهنام مظاهری: «اتاق من پر از، سکوت بره هاست، سینه ام یه جنگل نعره غمگین اره هاست، این حال برای من یعنی اعتراض»؛ اینها آخرین اشعار در اولین آلبوم مجاز خواننده ای است که تن به مرگ خودخواسته داد.

هادی پاکزاد، خواننده، شاعر و نویسنده ای بود که بعد از 14 سال فعالیت در زمینه موسیقی سرانجام در سال 94 موفق به اخذ مجوز برای آلبومی با نام «تاریکی» شد، اما همین چند روز پیش خبر مرگ خودخواسته اش، طرفدارانش را شوکه کرد و این اتفاق باعث شد تا شایعه های زیادی در مورد چگونگی، دلیل و انگیزه این تصمیم او به وجود بیاید و در همان ساعات اولیه تبدیل به یکی از بحث های داغ شبکه های مجازی شود. مرگی با انگیزه های سیاسی، یک حرکت اعتراضی یا اتفاقی که در اثر مصرف قرص های توهم زا افتاده؟

اما اگر شایعه های اینترنتی را کنار بگذاریم و تنها به چند قطعه از آثار هادی پاکزاد گوش کنیم به راحتی قابل تشخیص است که انگیزه اش از این تصمیم به هیچ کدام از این شایعه ها ربطی ندارد و تنها دلیلش جهان بینی و نوع نگرشش نسبت به جهان هستی و ناامیدی است. این را تقریبا تمام دوستان و آشنایان او تایید می کنند. پاکزاد بدون شک بیش از هر چیز به فلسفه، فیزیک و شیمی علاقه داشت و این علاقه به وضوح در آثارش مشهود است.

همه چیز درباره مرگ خودخواسته «هادی پاکزاد»

دغدغه های هستی شناسانه او تا آنجایی پیش می رود که در یکی از آخرین پست های فیسبوکش می نویسد: «تو فقط دهنت را ببند، عقاید محکمت را نگو؛ بیا با مفروضات من کمی دورتر برویم، از اینجا ببین که رهگذرها چه می بینند ما را از پشت پنجره، دو تا آدم در حال مکالمه؛ از آن ور خیابان دو نفر که معلوم هم نیست حرف می زنند، از پنجره خانه آن طرف جنسیت مان هم به سختی معلوم می شود؛ خفه شو و ببین هنوز فواصل فیزیکی تو را کوچک و خواصت را کم می کنند، دوست داری فکرهای بزرگ کنی، باشد؛ این فیزیک را در نظر بگیر و بفهم که باید از مشتقات آن مثل زمان و فاصله بگذری و بعد رویایت را اینقدر آب بدهی و جلوی آفتاب بگذاری تا سبز شود؟

آیا نمی بینی رویایت فقط بزرگ شده و در سرت نمی گنجد بی آنکه سبز شده باشد؟ گمشو و از آسیب زدن به من که خودم درخت خشک بزرگم روی دستم مانده، دست بردارد؛ قهوه و کافه برای زمانی بین دو جان- کندن است، نه نه! من از تو نمی خواهم واقع بین باشی؛ عکس این، می خواهم در جایی که می بینی، واقع شوی و مرا اینقدر درد رویا ندهی، من هم رویا- خانه ای آن بالا تو سرم دارم؛ هفت قلم، از درختچه های نوپا تا درختانی سالخورده و عظیم؛ می خواهی خانه را با رویاهایش از سرم بکنم و به تو بدهم؟ از رویاهای تو زیباتر دارم، بزرگ تر دارم؛ دست نیافتنی تر دارم، بیا همه اش مال تو! زبان به دندان بگیر و ببر، بگذار به فکر فردا جمعه ام باشم، بگذار این اداره رویاها یک روز را تعطیل باشد».

در گزارش پیش رو، کاوه آفاق (خواننده)، سعید برآبادی (نویسنده)، مسعود فیاض زاده (آهنگساز) و زینب آرمند (مترجم) که همه از دوستان پاکزاد بوده اند، اتفاق تلخ مرگ او را روایت می کنند.

جزییات مگر خودخواسته خواننده راک

جسد خواننده راک که در خانه اش دست به خودکشی زده بود، پس از ۲۴ ساعت توسط برادرش پیدا شد. هادی پاکزاد روی دیوار خانه اش وصیت نامه ای نوشته بود و از کلیپ هایی گفته بود که داخل گوشی تلفن همراهش در خصوص خودکشی او وجود دارد.

ساعت ۶:۵۰ دقیقه عصر روز پنج شنبه ششم خردادماه بازپرس، سیدجواد حسینی و تیم بررسی صحنه جرم در جریان خودکشی مرد جوانی در خانه اش واقع در خیابان هاشمی شهر مشهد قرار گرفتند.

بررسی های اولیه پلیس نشان می داد مردی در تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ از کشف جسد برادر هنرمندش در داخل خانه مجردی او خبر داده است. با اعلام این خبر، بلافاصله بازپرس کشیک و تیم بررسی صحنه جرم در محل حادثه حاضر شدند. جسد در داخل هال یک واحد آپارتمان لوکس کشف شده بود. فردی که جسد را پیدا کرده بود خودش را برادر متوفی معرفی کرده و به شدت متاثر بود.

بلافاصله با دستور بازپرس، جسد برای مشخص شدن علت نهایی مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد و اکیپی از کارآگاهان دایره جنایی مشهد ماموریت پیدا کردند تا با بررسی مدارک و مستندات موجود علت مرگ خواننده راک را کشف کنند. بررسی های اولیه کارشناسان پزشکی قانونی نشان می داد جسد غرق در خون متعلق به مرد ۳۴ ساله ای است که با مصرف قرص اقدام به مرگ خودخواسته کرده است. از سویی زمان مرگ حدود ۲۴ ساعت قبل اعلام شد.

همه چیز درباره مرگ خودخواسته «هادی پاکزاد»

ماموران پلیس در بررسی های بیشتر به نوشته ای روی دیوار خانه برخورد کردند که هادی با خودکار از انگیزه خودکشی اش نوشته بود و اینکه چندین کلیپ از خودش گرفته و در این رابطه توضیحاتی داده است. او نوشته بود کلیپ های گرفته شده داخل گوشی تلفن همراهش است و از خانواده اش خواسته بود تا آنها را ببینند.

در ادامه تحقیقات، برادر خواننده راک با بازپرس جنایی گفت: «برادرم تنها زندگی می کرد و از آنجایی که از او بی خبر بودم امروز برای دیدنش به خانه اش آمدم. هرچه زنگ زدم اکسی در را باز نکرد و من به ناچار به همراه چند نفر از دوستانم در را شکستیم و وارد خانه شدیم. با حضور در خانه با جسد برادرم مواجه شدم».

برادر متوفی به ماموران گفت: «هادی مدتی بود که تنها و گوشه گیر شده بود، با کسی حرفی نمی زد و در تنهایی خودش بود، اما به هیچ وجه فکر نمی کردیم که در حال نقشه کشیدن برای خودکشی است». بازپرس حسینی دستور تحقیقات بیشتر درخصوص انگیزه مرد جوان از این خودکشی و بازبینی کلیپ هایی که او درباره آن نوشته بود و همچنین علت اصلی مرگ را صادر کرد. مرگی که می توان در برابر انگیزه آن نوشت: بی انگیزگی. جهالت.

مسعود فیاض زاده: این اتفاق تلخ

«در شرایطی نیستم که بتوانم زیاد صحبت کنم. من سال ها با او کارکردم ولی متاسفانه حالا دیگر هادی نیست. داشتیم روی آلبومش کار می کردیم. من آهنگ ها را ساخته بودم و قرار بود بیاید و بخواند که این اتفاق تلخ افتاد».

کاوه آفاق: زندگی را جدی می گرفت

«من هم بیشتر از آن چیزی که در اخبار آمده نمی دانم اما از بچه های مشهد که پرسیدم گفتند به انتخاب خودش بوده و خودش این تصمیم را برای خودش گرفته. من تقریبا ۱۰ سال بود که هادی را می شناختم و از طریق بچه های ماینوس ۱ در کنسرتی که در مشهد داشت با او آشنا شدم. از آنجا به بعد بارها همدیگر را دیدم و با هم رفیق شدیم. آدمی که من می شناختم اهل این نبود که بخواهد با تصمیم خودش به زندگی اش پایان بدهد.

البته اخیرا او را ندیده بودم و ارتباطمان در حد چند تلفن و تبریک مجوز گرفتن آلبوم به هم بود و نمی دانم که چه تغییراتی در زندگی اش به وجود آمده بود. اصولا آدم شادی نبود ولی زندگی را جدی می گرفت و دوست داشت که زندگی کند. گواه حرفم هم این است که بالاخره تلاش هایش نتیجه داد و چندماه پیش مجوز اولین آلبوم رسمی اش را گرفت. کسی که برای مجوز گرفتن اقدام می کند قاعدتا امید به زندگی دارد و بعید است که چنین تصمیمی بگیرد. واقعا نمی دانم چه اتفاقی برایش افتاده بوده که اینچنین در روح و روانش تاثیر گذاشته بود که این تصمیم تلخ را بگیرد».

سعید برآبادی: همیشه می گفت فراموش کن

«من مدتی در دانشگاه فردوسی مشهد بودم و هادی را آنجا شناختم. بسیار درونگرا بود و آنقدر محافظه کار بود که اصلا نمی توانستی با او درددل کنی. می گفت حالم بد می شود و اعصابم داغان می شود. یادم است یک بار با رفقا از جاده اصفهان بر می گشتیم و آهنگ های او را در ماشین پلی کرده بودیم. وقتی به تهران رسیدم در فیسبوک به او پیغام دادم و گفتم در جاده کلی با آهنگ هایت حال کردیم. او هم گفت اصلا خاطره بازی با آهنگ ها را برایم تعریف نکن چون من داغان می شوم. به مسائل فیزیکی جهان خیلی فکر می کرد؛ مسائلی مثل زمان و از این قبیل بحث ها.

درواقع دغدغه های هستی شناسانه داشت و چون آدمی هم بود که رشته فنی- مهندسی خوانده بود شبیه به این خواننده ژیگول ها نبود. سعی می کرد مسائل و دغدغه هایش را در قالب ترانه بیان کند. همیشه می گفت فراموش کن. یادم است برای یک اجرا دنبال مجوز بود و خیلی برایش دردسر کشید. خلاصه اینکه من پیگیری کردم و مجوز آن اجرا را گرفتم. وقتی رفتم خبر مجوز را به او بدهم، اول کمی مکث کردم. او فکر کرد مجوز باز هم جور نشده. زد روی شانه ام و گفت فراموش کن.

این آخری ها هم خیلی زیاد از این جمله استفاده می کرد. هادی پسر خوبی بود و به نظرم در این دوره زمانه ای که موسیقی ایران کفگیرش به ته دیگ خورده، آدمی بود که موسیقی اش حرف داشت و به قولی درست و حسابی بود. آدمی بود که شبیه خودش بود و شبیه خیلی از خواننده های امروزی فتوشاپی نبود. در این دوره زمانه ای که همه پای اینترنت هستند هادی دنبال سوال هایش بود و موسیقی اش هم مثل خودش پخته بود».

همه چیز درباره مرگ خودخواسته «هادی پاکزاد»

زینب آرمند: دنبال جاودانگی بود

«هادی را چند سالی بود که می شناختم و از لحاظ فکری خیلی شبیه به هم بودیم. قبل از آن هم موسیقی اش را پیگیری می کردم و اولین باری که قرار بود او را ببینم با خودم فکر می کردم که حتما قرار است یک آدم عجیب و غریب را ملاقات کنم. اما وقتی او را دیدم با یک آدم کاملا نرمال مواجه شدم. خیلی ساکت و آرام و خونسرد بود و تن صدایش همیشه ثابت بود. نه خوشحالی در صورتش می دیدی و نه حس می کردی که آدم افسرده ای باشد. نه اهل دود و دم بود و نه هیچ چیز منفی دیگری.

هادی حتی سیگار هم نمی کشید و خیلی سالم زندگی می کرد. اما تفاوت هادی با خیلی از آدم ها در طرز فکرش مشخص می شد. ما بارها و بارها درباره مسائل مختلف با هم حرف می زدیم و اتفاقا در مورد مرگ خودخواسته هم چندباری صحبت کرده بودیم. من می دانستم که او بالاخره یک روز این کار می کند، چون آدمی بود که دوست داشت کنترل زندگی اش دست خودش باشد و مطمئنم این کار را با برنامه ریزی قبلی انجام داده. چون آدمی که قبل از مرگ خودش می رود و تمام حساب هایش را با همه صاف می کند مشخص است که تصمیمش برای این کار قطعی و از قبل بوده. به خصوص که هادی برای کوچکترین قدم هایی که در زندگی اش بر می داشت هم فکر می کرد و واکنش ناگهانی به هیچ چیزی نداشت.

همیشه می گفت در این دنیا فقط دنبال یک چیز هستم و آن هم این است که بفهمم چطور می شود جاودانه شد و زمانی که این راز را بفهمم دیگر کاری در این دنیا ندارم. این کار همیشه در مورد هادی محتمل بود اما هیچ وقت فکر نمی کردم حالاحالاها به این فکر بیافتد. آخرین بار همین ۱۰ روز پیش اس ام اس داد که با هم برویم تئاتر و من هم چون مشغول کارهای خودم بودم گفتم نمی توانم بیایم و الان فقط حسرت آن روز را می خورم و مدام با خودم می گویم کاش آن روز می رفتم. شاید می خواست به نوعی با من هم خداحافظی کند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      کی بود این آقای جاودانه !!!

    • بدون نام

      چه متن قشنگی نوشته بود. بعضی روح ها تو قالب تن نمی گنجن

    • بدون نام

      آدمی که قبل از مرگ خودش می رود و تمام حساب هایش را با همه صاف می کند!....خیلی وحشتناکه ها ....

    • ایرانی

      کی بود این اصلا!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر هم نمی شناسید تو متن اسم و کارشون رو نوشته بود. ی بهتر هم می شد این سوال رو پرسید دوست عزیزم

      • بدون نام

        تو با این حرف زدنت فقط میشه گفت ساکت

      • عقیل حسینی

        چرا ۵۰۰ میلیون من رو نیومد بده پس؟

    • نسیم

      واقعا دل و جرات میخواد خودکشی من یه چند باری رفتم اما نتونستم حالا که فعلا قصدش ندارم

      پاسخ ها

      • فرشید

        موفق باشید

    • نرگس

      این چه متنیه که نوشتید!!!! تو همه جای دنیا و تو همه ادیان خودکشی یه عمل قبیح و یه گناه نابخشودنیه.اونوقت شما یطوری از این آقا و کارش تعریف میکنید که انگار خیلی کار خوبی کرده. واقعا دوست دارید چنین کسایی بشن الگو جوونای ما!!! حرف تازه داشت برای موسیقی که خودکشی کرد. یعنی چی که دوست داشت مرگش هم دست خودش باشه؟؟؟مگه به انتخاب خودش اومده بود به این دنیا؟؟؟ پس خدا چی میشه؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز راحت در مورد دیگران قضاوت نکن شما که جای اون نبودی شاید اگه بودی تو هم به مرز خودکشی میرسیدی. هیچ انسانی بی دلیل خودش رو نمیکشه حتما دلیلی داشته.

      • کتی

        یوزر منظور نرگس رو نگرفتی حالا بیایید ایشون رو هم قهرمان کنید در هر صورت خود کشی گناه هست

      • حمید

        خدا هم بیدلیل نگفته که کسانی که خودکشی میکنند رو ن می ندازه جهنم. حالا می خواین بخواین نمی خواین نخواین. هر چه قدر هم به این و اون منفی بدین چیزی عوض نمی شه

      • ممد

        آخه این چه متن سخیفیه نوشتی؟ به نظرت اون با این دیدگاه فلسفی و عمیقش بخدا و ادیان اعتقاد داشت که شما چنین ابلهانه روانه جهنمش میکنید؟

      • ...

        واقعا گاهی به شعور تو و امثال تو شک می کنم

      • پامی

        ینی خدا کشک

    • بدون نام

      بله کسی که مبتلا به این دید از زندگی بشه با احتمال بیشتری نسبت به یک ادم عادی خودکشی می کنه. شما هم با لفظ مرگ خودخواسته بر نکبتباری خودکشی ایشون و وجهه روشنفکر گرفتن ماله کشی نفرمایید.

    • بدون نام

      یکی از افراد زندگی من هم همچین جهان بینی داره اتفاقا اونم نابغس چند بار خودکشی ناموفق داشته متاسفانه .اصلا مهم نیس که شغلی داشته باشی وقتی همچین جهان بینی داشته باشی همه چیز برات پوچ و بی معناس کما اینکه تو خیلی ازنویسنده ها و هنرپیشه ها و خواننده های خارجی افتاده که اگه بخوایم اسمشونو بگیم ی طومار میشه این آدمهایی که به نوعی نابغه ان به نظرم چون میخوان از راز هستی سر در بیارن و آخرش نمیشه به این موقعیت میرسن حداقل اونی که من میشناسمش چون خیلی شباهت به هادی پاکزاد داره اینجوریه

      پاسخ ها

      • نسیم

        مواظبش باش یه موقع خودش نکشه

    • کتی

      خدا خودش گفته اونایی که علمشو ندارن تنهایی در مورد خدا و اینجور مسائل فکر نکنن دچار گمراهی وتزلزل میشن

    • فولادی

      "همیشه می گفت در این دنیا فقط دنبال یک چیز هستم و آن هم این است که بفهمم چطور می شود جاودانه شد" شاید می خاسته خودش و آثارش رو جاودانه کنه !

    • بدون نام

      راحت شد,کاش منم جراتشو داشتم.

    • بدون نام

      من فقط میتونم بگم حیفش بود. هادی رو فقط میشه با خودش مقایسه کرد. دوستانی که اینجا درباره بد بودن خودکشی و این چیزا اینجا حرف میزنن، بدونن جای اشتباهی اومدن.
      هادی بزرگ بود ولی ناشناخته. شاید من به عنوان یه طرفدار 5% اونو شناخته باشم، ولی کسانی که دارن قضاوتش میکنن، حداقل برن 4 تا آهنگشو با دقت گوش کنن یا 4 تا از متنهاشو بخونن

    • بدون نام

      اسمش و یادش تا قرن ها زیر خاک میمونه ، قرن ها میگذره تا مردم افکارش رو بفهن ، خیلی حیف شد که رفت ، روزی که فهمیدم آلبوم داده رفتم توی بازار به مغازه اول که گفتم آلبوم هادی پاکزاد رو میخوام ، گفت کی هست؟ ، زندگی کردن توی همچین دنیایی قطعا براش سخت بوده

    • nnazar

      خداوند جز مرگ برای هر دردی، درمانی آفریده و ناامیدی در درگاه احدیت گناهی نابخشودنی است ..حال اگه من نابغه باشم!!!!!!!!!؟؟؟؟؟ و بخوام از معمای هستی سر دربیاورم و چیزی متوجه نشم باید برم خودکشی کنم؟؟؟؟؟؟؟
      به نظرم افرادی که خودکشی میکنن افرادی ترسو هستند که قدرت مواجه با مشکلات رو ندارند نه افرادی نابغه!!!!!! خواهشا خودکشی رو یک عمل خوب و شرافتمندانه نشون ندین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سر کله زدن با امثال شما به تنهایی دلیل خوبی واسه خودکشیه

    • بی نام

      مهم نیس کارش درسته یا نه ولی خدا خودش گفته که دنبال پیدا کردن راز هستی نباشیم چون توی ذهن ما نمیگنجه و به پوچی میرسیم تازه سهراب هم میگه:
      کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ
      کار ما شاید این است که میان گل نیلوفر و قرن
      پی آواز حقیقت بدویم

    • بدون نام

      حیف شد

    • pakzad

      هیچوقت نمیتونم با مرگش کنار بیام اقای پاکزاد برام شده یه استوره،استوره ای ک هیچوقت شناخته نشد! تا جایی ک بتونم از خدا میخوام حداقل اون دنیا راحتش بذاره اینجا ک حسابی روح و روانش پیر شد.روحت قرین رحمت خدا اقای پاکزاد عزیزم

    • دوستدار هادی

      امیدوارم خدا روح هادی رو غریق رحمت خودش کنه. هیچ وقت تا زنده ام فراموشت نمی کنم. کاشکشی اینکارو نمی کردی. آخه چرا؟ نمی دونم چرا نمی تونم این موضوع باور کنم. برات همیشه دعا می کنم که مورد لطف خدا و در آرامش باشی عزیز فراموش نشدنی.

    • شجاع و صبور واقعی

      مردم این همه مشکل دارند: بی پولی، بیکاری، مریضی، وجود دختران بالای 30 سال مجرد، بدهی ..... هزاران هزار مشکل. از صبح تا شب هم همش تلاش و خدا خدا می کنن تا خدا نجاتشون بدهد. اونوقت این آقا چه کرده با خودش. چه کم ظرفیت. شب اول قبر حساب کتاب اونوقت می گن چرا فلانی که از تو بدبختتر بود خودشو نکشت تازه یه باری هم از رو بقیه برداشت ولی تو خودتو کشتی؟ خداوند عادل است

    • miss myself

      "شجاع و صبور" محترم،تویی ک حتی یه اهنگ از هادی گوش نکردی ک علت رفتن هادیو بفهمی .....هادی حقیقتیو فهمیده بود ک خیلی از شما ک درک نمیکنید نمیفهمید پس تو زندگیه بقیه دخالت نکنید سخن هادی عزیزم: "دهنت را ببند لزوما یک فحش نیس بلکه حتی تمرین است!"

    • مهشيد

      "شجاع و صبور" نسبتا محترم! من يک دختر بيست ساله هستم . واقعا براي افکار پوسيده ي شما متاسفم که ميگي دختران مجرد بالاي سي سال که هر روز خداخدا ميکنن!!!! اين همه هم پسر مجرد توي جامعه هست با سن و سال بالا .. اطرافم هزار تا دختر بالاي. سي ميشناسم همه دکترا و فوق ليسانس با زندگي هاي مستقل! بدون که اين روزا ارزوي همه ي دخترا پيدا کردن شوهر نيست چون اصولا ديگه زن يه موجود محتاج بدون استقلال نيست و از اين حسادت بمير
      توي اين وانفسا کدوم از پسرا مرد زندگي هستن ؟ خوشحالم که جامعه به سمتي رفته که نيازمند امثال شما نيستيم و ميتونيم مستقلانه زندگي کنيم با تلاش خودمون چون واقعيت اينه که "مرد" کمه اما "نر" زياد !

      پاسخ ها

      • متینا

        بقران اعتماد به نفس اینارو یک اپسیلونشو مردای خارجی ندارن.انقد مردای ایرانی خدای اعتماد به نفسن.اخه چی بگیم به اینا.قدیما که زنا شوهر میکردن تو سن پایین.اختیار دست خودشون نبود.پدر مادرا تصمیم میگرفتن.الان که اختیار دست خود خانوما افتاده نمیکنن این کارو.چون دور از جون ادم مخ خر نخورده با شما سروکله بزنه

    • مهدی

      هنوز باورش برام سخته...
      سال 88 بود که با کارهاش اشنا شدم
      در همان اوایل با اهنگ سپهر کم کم حس کردم با یک خواننده ی معمولی و مصنوعی طرف نیستم. هرچند به جرات نمی توان گفت کدام آهنگ بهتر است یا نه چرا که تمامی قطعات حرفی برای گفتن دارند. همیشه فکر می کردم که هادی یک زمانی ممکن است کم بیارد و یا به قول خودش راز هستی را کشف کرده است... اما باید در نظر می گرفت که شاید ما نیز به ریسمان او چنگ زده بودیم و حال دیگر هیچ...

    • محمد بهکمال

      همیشه یه حس خاص نسبت به هادی پاکزاد داشتم از وقتی با کارهاش اشنا شده بودم ، یه حس خاص و عجیب ، اونایی که اهنگاش و متناشو شنیدن و خوندن میفهمن چی میگم ، صبح اون روز لعنتی که خبر درگذشت خودخواسته شو شنیدم این حس عجیب خیلی شدت گرفت تو وجودم ، ولی هنوز با گذشت چند ماه از فوتش نتونستم برای این معما جواب قانع کننده ای کشف کنم ، نمیدونم چرا !
      میخواستم اولین کنسرتی که میخوام شرکت کنم کنسرت هادی باشه ، میگفتم این کسیه که ارزششو داره کنسرتش برم و کلی خاطره با اهنگاش داشتم از سال 82 تقریبا که اولین کاراشو شنیدم ( دوباره دقیقه هارو کند و اهسته میبینم ) ، فقط افسوس واسمون موند مثل همیشه .
      بهرحال روحش شاد و قرین رحمت الهی

    • بدون نام

      خیلی بده این که اطرافیانش نفهمیدن حرفاشو

    • زهرا

      اصلا شما چی میگین خوشش اومده خودکشی کرده. اصلا از کجا معلوم جهنمی باشه.خدایی که این همه از بزرگ بودنش حرف می زنیم بخاطر این چیزا کسی نمی ندازه جهنم(البته اگه چنین مکاانی به اون صورت که شما اسکلا فکر می کنین باشه یه مشت آخوند احمق مختونو پر کردن از این همه خزلفلیات)

    • بدون نام

      این دنیا همه ادمای مثل هادی رو به خاک میبره...

    • هادی پاکزاد

      من زنده ام ....موسیقی من داره با شما حرف میزنه.

      تنها صداست که میماند.

    • بدون نام

      این دوستانی که دم از ترسو بودنِ آدمی که خودکشی میکنه میزنن بهتره بدونن که ترسو تر خودشونن که حتی جرئت مواجه با حقیقت و واقعیت ها رو هم ندارن چه برسه به اینکه بخوان راه حلی براش پیدا کنن. حالا اون راه حل چه خودکشی باشه چه جنگیدن با ذهن پوچ امثال شما ها

    • Stranger in Tehran

      واقعا بعضی از نظر ها رو میخونه آدم از تعجب شاخ درمیاره! چقدر نگاه ها سطحین! هادی پاکزاد خیلی می فهمید و زیاد فهمیدن مساوی با زیاد درد داشتن. اون نخواست دیگه تو این لجن مال (دنیا) زندگی کنه و با شجاعت تصمیمشو گرفت. نمیخوام بگم کار خوبی کرده یا نه اون مربوط به خودشه ولی شجاعتش و صداقتش تحسین برانگیز بود که تونست خودکشی کنه. مرد بزرگی بود خیلی دوست داشتم کنسرتشو برم حیف

    • آهو

      امان از این مردم و قضاوت هاشون... بعضی کامنت ها انقدر سطحی انگارانست ک آدم رو ناامید میکنه از زندگی... همین ها باعث میشن یکی مثل هادی انقدر احساس تنهایی و ناامیدی بکنه... انقدر ک صدای طبل تو خالی بعضی ها بلنده صدای همخوانی ما به گوش هادی نمیرسید. حیف هادی واسه این جماعت این گورستان ایستاده زنده های معمولی میلیارد ها سال برای بلوغ تک سلولی... ولی هنوز بعضی ها همون تک سلولی موندن... ادمین عزیز برترین ها ممنون ولی بعضی جاهای خبرت تحریف شده...

    • رضا

      هیچ چیزی بهتر نمیشه...... روحش شاد

    • بدون نام

      استغفر الله
      پناه بر خدا

    • Anna

      یه مشت احمق جمع شدین میگین گناه
      بابا وقتی اون مردم هم میگن زندگی سخت بود
      بهشون میگن مگه زمین خدا بزرگ نبود که هجرت کنید
      خ د لامصبا لابد یارو زندگی واسش بی معنی بوده
      تویی که هنور میخندی دلیل داری واسه خنده ات
      لابد اون نداشت
      نمیکشید الکی بخنه
      چتونه شماها؟؟
      نشستید هار هار به دنیا میخندید
      خودکشی گناهه بله درسته
      ولی مگه بالا تر از سیاهی رنگی هست؟؟
      وقتی وسط یه مشت احمق عین شما بوده باشه طرف
      همون بهتر که خودشو خلاص کرد
      شما دردتون اینه اینقدر سرتون رو عین کبک کردین تو برف
      که یاتون میره همون دینتون گفته
      کافر و بی دین مذهب مومن و شیعه
      هرکی مرد بگید خدابیامرزتش
      لعن و نفرین نکنی
      اما شما؟!
      وای بر کشوری که رو روال این ادما پیش بره

    • حامد

      این فلسفه ها ، آخرش به پوچ گرایی میرسونه ، منم آدم درونگراییم ولی تسلیم این جهان شدم عبادت کنیم تا مرگ مارو جدا کنه

    • Alireza

      وای اصلا باورم نمیشه...
      بعد از مدتی توی گوکل سرچ کردم ببینم آیا آلبوم جدید داده یا نه...
      شوکه شدم!‌ هادی دو سال پیش...
      واقعا بی نظیر بودی پسر، من فراموشت نخواهم کرد...
      طرفدار هات میفهمن چرا قصد به انجامش کردی.
      "ترکم که میکردی نور فانوس های دریا مردن...
      موریانه های خیال قایق نجات رو خوردن...
      وقتی میخوای با دیوارا حرف بزنی و ممکن نیست
      وقتی توی مجرای نفس چیزی جز بغض مزمن نیست...
      وقتی اطرافت همه چیز اونقدر خوبه که سیر شدی
      می بینی توی انتظار اتفاق خوب پیر شدی
      وقتی وجودت خالیه و از درون درد می کشی
      چشمای پر اشک تو به شیشه های سرد می کشید"""

      روحت در آرامش باشه

    • محمد

      گناهش زیاد فهمیدن بود

    • Fwti

      هنوزم باورم نمیشه....ک کسی ک آهنگاش آرامش روح و روانم بود...متناش ذهنمو آروم میکرد چون حس میکردم یکی داره حرفای منو میزنه...هنوزم باورم نمیشه که دگ نیس...که خودکشی کرده....
      همه ی نظرارو خوندم و برای انسان های ابلهی که فک میکنن خدای بخششنده و مهربانشون به خاطر خودکشی آدمو میندازه جهنم متاسفم...خدا خودش میبینه و قضاوت میکنه و لزومی نمیبینم یه مشت احمق و ابله راجع بهش قضاوت کنن...اگ تو ادعای مسلمونی و بهشتی بودن داری اینو بدون که قضاوت فقط کار خداست...
      اونایی که زیاد میفهمن و درگیر مثلث خوردن و خوابیدن و تخلیه کردن نمیشوند در مرگ زندگی میابند...
      از صمیم قلب آرزو میکنم روحت شاد باشه❤

    • گل دلفريب

      هادي، هادي، هادي... 
      اين مردم ابله كه خودكشي تو رو سرزنش ميكنن هيچ وقت نفهميدند و نخواهند فهميد كه "روياي آبي" "جنس غريبه" و درد "كسي كه دوست داشتي باشي" چه كانسپت هاي عميق و تاريكين كه تو رو تا مرگ خود خواسته بردن... هادي عزيزم، پسر زيبا، دلم ميسوزد، براي وجودت كه درد ميكشيد و تسكيني كوتاه كه با قرص هاي صورتي ميافتي... پا توي ساحل ميذاشتي و به پايين رفتن بغزت از مجراي نفس هم راضي بودي.

      هادي عزيزم، پسر با استعداد و فهيم، ممنون از تو، كه با وجود بيماري بيرحم و گريبانگير افسرده گي آنقدر اراده و پشتكار داشتي كه اين همه سال نوشتي و ساختي و خوندي و تن به تنبليه حاصل از ديپرشن ندادي عزيزم.

      خواهشي از خوانواده و آشنايان هادي عزيز دارم. به هيچ عنوان قصدم سركشي و فضولي نيست. ٢ سال از مرگ هادي عزيز گذشت. بياين و يه بيوگرافي كامل از هادي بنويسين. از كودكيش، نوجوانيش، اتفاق هاي زنده گيش، و مرگش.. بذاريد كساني مثل من كه عاشقانه كارهاي هادي رو دنبال ميكردن شناختي روانشناسانه از آثار هادي جان پاكزاد داشته باشيم. نذازيد ياد اين مرد بزرگ در گذر تاريخ از بين بره.

      با بغضي سنگين هميشه دوستت خواهم داشت. و حصرت اين كه كاش يك بار هم كلامت شده بودم.

      روانت شاد گل زيبا.

    • Nirvana

      حس میکنم چیزی رو از یاد برده باشم حس میکنم یه روزی یه جایی مرده باشم ....

    • Erfan Farahani

      هادیه بزرگ با تو بدرود ، قرار ما در همان قرارگاه همیشگی

    • ش.

      آن‌چه نشان داد: اضطراب، هیجان و درد در سراشیبی هول‌ناک شیارهای مغز

    • ﺁﺭﺵ

      ﻣﻦ ﺑﺎ ﻫﺎﺩﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪﻡ. ﻫﻨﻮﺯﻡ ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻟﺒﻮﻡ ﺟﺪﻳﺪﻱ ﻧﺪاﺭﻩ ﻧﺎﺭاﺣﺘﻢ. ﻣﻦ 12 ﺳﺎﻝ ﺑﺎ ﺁﻫﻨﮓ ﻫﺎ و ﻧﻮﻉ ﻧﮕﺮﺷﺶ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪﻡ. ﻳﻚ اﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻱ و ﭘﺴﺖ ﻣﺪﺭﻧﻴﺴﻢ ﺑﻮﺩ. ﻣﻦ ﺭاﻫﺶ ﺭﻭ اﺩاﻣﻪ ﻣﻴﺪﻡ.

    • نیچه

      در جامعه ای که همه درگیر شکم و کمر هستند. و انسانها در مقابل فهمیدن مقاومت می کنند و به ارزش های 5000 ساله چسبیدن و افتخارشان کوروش و ریش و تسبیح و وطن و ..... می باشد. دیگه چه انتظاری از کسی چون هادی داریم که بتونه این زندگی تحمل کنه. تازه بعد بگیم خودکشی گناهه یا نه؟ براش مجازات تعیین کنیم؟
      کسانی که انسان رو برای امیال و اهداف خود با مفاهیمی چون خدا و دین و ... رام کردند، در واقع قاتلان انسان و خالقان خدا هستند. مردم هم بدون اینکه بدونند دارن به قاتلان خودشان کمک می کنند شعار زنده باد و مرده باد سر می دهند، و دلشون رو به خورده نانی که بهشون میدن خوش کردند.
      در یک کلام تا خدا زنده باشد انسان مرده باقی می ماند.

    • بابک

      آخه اونایی که نمیشناسنش چرا در موردش نظر میدن؟ میگین خودکشی گناهه؟؟
      شما که ندونسته قضاوت میکنید گناهتون بدتره که. . . . اه

    • ملت همیشه در صحنه..

      در دهن های گشادتون را ببندید و اینقدر از جانب دین و مذهب برای شخصی تعیین تکلیف یا حکم بهشتی یا جهنمی ندوزید...چرا اینقدر باید تو همه چیز دخالت کنید شما ملت...یه کلام ابراز هم دردی بکنید و تمام.البته اگه میشناسید ایشون را..اگر هم نمیشناسید هیچ چیز نگید بهتره

    • مسعود

      اگه میشه تا یکی خودکشی میکنه برین ببینین دلیل این اتفاق چی بود نه اینکه قضاوتش کنین، توهین کنین و هی نگین گناهه گناه. شاید شما ادم به اصطلاح خدا شناس هم اگر تو وضعیت این شخص بودید دست به این کار میزدید. در ضمن همه خودکشی ها مسائل فلسفی نیست. زمانی که دبیرستان بودم، یکی از همکلاسیام به خاطر یه مشکلی که داشت دائم از طرف دانش آموزا و حتی دبیرا تحقیر میشد. آخرشم خودشو از یه ساختمون بلند پرت کرد پایین خودشو راحت کرد. بعضی آدما این دنیا جاشون نیست.

    • سامان

      چه خوب بود چه بدکه زودرفت ولی به خوب یابدش کاری ندارم کارهاش که خوب بودموسیقی رومیشناخت

    • دوست هادی

      شمایی که جسارت خوندن مطالعات خارج از مذهب (نظیر مطالب علمی و فلسفی) رو ندارین و با همون خدایی که بهتون تحمیل شده حال میکنین، لطفا هادی رو به بزدلی و بی ظرفیتی متهم نکنین. شاید براتون جالب باشه که هادی همونقدر که خدا رو قبول نداشت همونقدرم وجود خدا رو انکار نمیکرد. البته که نمیدونین چون مطمئنم یکی از کاراشو هم دنبال نکردین. هادی با سواد بود، با جامعه مسموم و سلبریتی پرور ایرانی همگام نبود. های و هوی نداشت.
      هادی کاش ملاقاتت کنم تو زندگی های موازی.

    • دوست هادی

      با خوندن کامنتا اصلا تعجب نمیکنم چرا فلسفه و هنر هیچ جایی در تاریخ معاصر ایران نداشته و نداره. کسی که تلاش جدی میکرد برای اشعار کانسپچوال با فورم جدیدی از ترانه نویسی و موسیقی راک و الکترونیک رو به خوبی میفهمید تا وقتی که زنده بود پست هاش ۵ تا کامنت به زور میگرفت. حالا هم که مرده عوض اینکه ببینن هادی حرف حسابش چی بود همه افلاطون شدن و درس اخلاق میدن. لیاقتتونه بانی و پاشایی و آفاق و امثالهم...

    • Blue

      دلم بیش از هرچیزی برای خودم تنگه :(

    • رضا

      شمایی که میگین مرگ گناهه خدا فلان گفته اصن در حد فکرو ذهنه اون بشر نیستین که راجبش حرف بزنین.ازین ادما توی ایران کمه و خیلیم طاقت اورده تا34سالگی خودکشی نکرده

    • ناشناس

      بنده خدا از بس به مسائل زندگی فکر کرد داغون شد!!! ولی خب خودکشی هم اصلاً راه درستی نیست فقط صورت مسئله پاک کردنه.

    • Nordic Aryan

      خرداد امسال، میشه چهار سال! چهار سال از رفتنش گذشت! تو این مدت واقعا با آثارش مست میشدم! من فقط پانزده سال داشتم که هادی پاکزاد رو شناختم، و چقدر بد که ما این اسطوره موسیقی مستقل رو از دست دادیم! امیدوارم افرادی مثل هادی بیشتر مورد توجه قرار بگیرن، و اما خودکشی، بنظر من خودکشی اوج استقلال یک انسان هست.

      پاسخ ها

      • Sajad

        هادی برای من: شمس بودی از برای رومی، هدایت بودی از برای کارو، کافکا بودی از برای هدایت، خضر بودی از برای موسی، و هادی بودی از برای من؛ نمیدانم ک چگونه شد ک دوسال دیرتر تو را شناختم؛ شاید اینهم از دست روزگاریست ک هیچگاه و حتی هیچگاه سعی نکرد ک کسانی را ک از یک درد هم وزن رنج میبرند، فرصتی کوتاه بدهد ک شاید تنها کسی و فقط و فقط تنها یک نفر ک میتواند جای گوشهای دیوار باشد از برایت، شاید بهانه ای برای کُشتن وقت و ن کُشتن جسم باشد. هر چند داشتن یک درد در دوکالبد جدا، با اینکه یک درد است لیکن قطعا فقط ب درد می‌افزاید چرا ک دیدن کسی ک همسان تو رنج میبرد و تو هم آن درد را در سلول ب سلول روح خودت حس میکنی قطعا دردناک است ک او هم بمانند تو وبا آوردن اولین واژه از جمله اش میتوانی ب عمق حرفش برسی و شاید اگر میدیدمت دگر بار لبهامان دوخته میشد و قطعا با نگاه حرفهامان ب هم میرسید. (هر چند خوب میدانم ک سودی حاصل نمیشد)
        زیرا ک این درد منزلش را با این امکان هم کوتاه نمیکرد.
        و خوب میدانم ک باید و باید با "در انتظار منجی ک هرگز نیومده" و "کنار احمق ها برای خندیدن" و "در حال حرف زدن برای دیوار ها" و "تقاطع خسته از آمد و رفتن ها" و "توو ترافیک آدم، فکر من چ تنها" اینها از تو و نوشته‌های دیگری از خودم در وصف و سپریدن و با این درد اقلیت سرشت، تا روزی ک انتهای من هم برسید شاید با این نوشته ام: 'عاقبت این درد وصف ناپذیر/ با انتهار ب انتها میرسد ناگذیر'.
        هادی عزیزم کاش فقط دوسال و فقط دوسال زودتر سعادت و اقبال شناختنت را داشتم ک بمانند کارو (در حسرت دیدار هدایت) اینگونه بیهوده تر و باز هم بیهوده تر
        ب آشنایی تو و هدر دادن زندگانی ام نمیرسیدم.
        ب قول خواجه:
        هرکسی از ظن خود شد یار من
        از درون من نجست اسرار من

    • Sa

      هادی برای من: شمس بودی از برای رومی، هدایت بودی از برای کارو، کافکا بودی از برای هدایت، خضر بودی از برای موسی، و هادی بودی از برای من؛ نمیدانم ک چگونه شد ک دوسال دیرتر تو را شناختم؛ شاید اینهم از دست روزگاریست ک هیچگاه و حتی هیچگاه سعی نکرد ک کسانی را ک از یک درد هم وزن رنج میبرند، فرصتی کوتاه بدهد ک شاید تنها کسی و فقط و فقط تنها یک نفر ک میتواند جای گوشهای دیوار باشد از برایت، شاید بهانه ای برای کُشتن وقت و ن کُشتن جسم باشد.

    • علی

      من هنوز بعد 4 سال نتونستم با این اتفاق کنار بیام.کاش بودی گل من...

    • فرشته هادی

      فکر میکنم که پاکزاد از درد عمیقی رنج میبرده که از کودکی باهاش بوده. نه میتونسته کنارش بذاره و نه اصلاحش کنه. حق میدم که افسرده باشه. از کاری که میکرده بیزار بوده و یه سیستم وقتی با معادلات ذهنی خودش در تضاد قرار میگیره نتیجه میشه نابودی سیستم حالا یا تدریجا یا آنا. یقین دارم هرگز اراده محکمی نداشته این کار رو کنار بگذاره دلیل پناه بردنش به شعر و فلسفه همینه

    • saberi

      میدونم هادی اینو نمی بینه ولی من 17 سالمه و وقتی هادی کارشو شروع کرد من هنوز به دنیا نیومده بودم ولی خیلی موسیقیش روم اثر گزاشت از حسی که بعد از 10 سال بهم منتقل میشه و این از حس از احساسات و تفکرات مشترکی بین مون میاد که من میپسندم کسی توی اون سالا همیچن تفکراتی داشته باشه ولی وقتی میبینم هنوز خیلیا حتی حاظر به شنیدن حرف هاش نیستن و کل زندگیش رو بخاطر تصمیمی که به خودش مربوط بوده قضاوت میکنن واقعا ناراحتم میکنه
      هادی خیلی مظلومه همچنان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج