جاباما
۳۳۸۰۳
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

گروهی که سايت‌هاي اینترنتی را فيلتر مي‌کند

تعيين و تصديق سايت‌هايي که بايد فيلتر شوند در حال حاضر برعهده کارگروهي با نام «تعيين مصاديق مجرمانه» قرار دارد که اين کميته از ۱۲ نهاد و سازمان دولتي و عمومي تشکيل شده و مسووليت فيلترينگ و رفع فيلتر را برعهده دارد.

روزنامه مردم سالاری: تعيين و تصديق سايت‌هايي که بايد فيلتر شوند در حال حاضر برعهده کارگروهي با نام «تعيين مصاديق مجرمانه» قرار دارد که اين کميته از ۱۲ نهاد و سازمان دولتي و عمومي تشکيل شده و مسووليت فيلترينگ و رفع فيلتر را برعهده دارد.

ايسنا در خبري اعضاي گروه فيلترينگ موسوم به کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه را معرفي کرد. اين کارگروه که مسووليت آن بر عهده دادستان کل کشور است، نمايندگاني از وزارت‌خانه‌هاي آموزش و پرورش، ارتباطات و فن آوري اطلاعات، اطلاعات، دادگستري،‌ علوم تحقيقات و فن‌آوري، فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ سازمان‌هاي تبليغات اسلامي، صداوسيما، فرمانده نيروي انتظامي، يک نفر خبره در فن آوري اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، يک نفر نماينده مجلس شوراي اسلامي به انتخاب کميسيون حقوق قضايي و تاييد مجلس شوراي اسلامي داشته و به تصميم گيري درباره فيلتر يا رفع فيلتر سايتها مي‌پردازد.

البته ذکر اين نکته هم ضروري است که هفته گذشته دبير شوراي عالي فضاي مجازي در نشستي مطبوعاتي اين گونه اعلام کرده است که در آينده نزديک سياست‌گذاري‌هاي کلان در حوزه فيلترينگ به اين شورا محول خواهد شد. هرزه‌نگاري‌هاي جنسي، ترويج خشونت و فساد، خريد و فروش مواد مخدر و زيانبار، اشاعه اطلاعات خصوصي افراد و سازمانها و موارد مشابه، ضرورت کنترل محتواي وب را ناگزير ساخته است، ولي اين کنترل و نظارت بر انتشار اطلاعات در جوامع مختلف و بر حسب خط مشي‌هاي سياسي و فرهنگي هر جامعه نمودهاي متفاوتي داشته و درنهايت هر يک از کشورهاي جهان بر اساس صلاحديد خود با شدت و ضعف‌هاي مختلف اين بحث را دنبال مي‌کنند. عمده دلايل فيلتر کردن اينترنت در کشورهاي مختلف را مي‌توان در چهار تقسيم‌بندي کلي گنجاند: «مسائل سياسي»، «مسائل اجتماعي»، «مسائل امنيتي» و «مسائل اخلاقي» و آنچه باعث تفاوت مبنايي هر کشور براي فيلترينگ مي‌شود، ارزش‌هاي بنيادين مورد توجه در هر مقوله در آن کشورها است.

کشورهايي مانند سوئد، فرانسه و آلمان در قاره اروپا و کشورهايي مانند هند، عربستان، کره جنوبي، مالزي و در مجموع آسيا به عنوان بزرگترين قاره دنيا و نيز کانادا داراي گسترده‌ترين ميزان تنوع فيلترينگ هستند.

مدير عامل مجمع فعالان فضاي مجازي انقلاب اسلامي (فرا) نيز در گفت و گويي با ايسنا در پاسخ به اين سوال که چند درصد از سايت‌ها به دليل مسائل اخلاقي مورد فيلتر قرار گرفته‌اند در اين باره گفته بود: براوردهاي بنده بر اساس ارزيابي‌هاي کارشناسان اين است که بيش‌از ۹۵ درصد از سايت‌هاي فيلتر شده حاوي مطالب غيراخلاقي و مستهجن بوده‌اند که بخش عمده‌اي از اين سايت‌ها در خارج از کشور طراحي و مديريت شده‌ است و درواقع مي‌توان گفت که درصد بسيار کمي از سايت‌هاي فيلتر شده سايت‌هاي داخلي هستند.

اينترنت در ايران ديگر قطع نخواهد شد

مسئول مديريت بک بون اينترنت و خطوط اينترنتي در کشور اعلام کرد با مسير‌هاي مختلفي که براي ترانزيت پهناي باند اينترنت راه‌اندازي شده، ديگر قطعي اينترنت در ايران نخواهيم داشت. محمود خسروي مدير عامل شرکت ارتباطات زير ساخت به ايسنا گفته با افزايش تعداد درگاه‌هاي بين‌المللي تلاش کرده‌ايم شرايطي ايجاد کنيم که اختلالي در زمينه اينترنت کشور ايجاد نشود. وي که معاون تقي‌پور وزير ارتباطات نيز هست همچنين گفته زماني تنها راه ارتباطاتي ايران با اينترنت خط جاسک بود که اينک ۱۴ درگاه بين‌المللي فعال داريم و با بهره‌برداري از اولين کابل بخش خصوصي ميان عمان و چابهار يک درگاه ارتباطي جديد نيز به ظرفيت‌هاي ما افزوده شده است.

خسروي با يادآوري اين‌که در حال حاضر براي تامين پهناي باند اينترنت در جنوب کشور مسيرهاي مختلفي چون جاسک، چابهار و بندرعباس وجود دارد گفت: علاوه بر اين مسيرها در شمال کشور هم از طريق مرز بازرگان با ترکيه، مرز ارمنستان و از طريق مرز آستارا با کشورهاي آذربايجان و روسيه پهناي باند وارد کشور مي‌شود که اين موضوع قابليت اطمينان شبکه ديتاي کشور را فوق‌العاده بالا برده به گونه‌اي که ديگر به هيچ عنوان در زمينه اينترنت قطعي نداريم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رها

      فتوشاپه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج