جاباما
۳۳۸۴۳۲
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

به صدای ستارگان گوش دهید!

فیزیک اخترشناسان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر به صدای ستارگانی گوش می دهند که تا ۱۳ میلیارد سال عمر دارند!

خبرگزاری مهر: فیزیک اخترشناسان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر به صدای ستارگانی گوش می دهند که تا ۱۳ میلیارد سال عمر دارند!

تیمی از فیزیک اخترشناسان دانشگاه بیرمنگام دست به ابتکار عمل جالبی زده و با استفاده از داده های حاصل از تلسکوپ فضایی کپلر امواج صوتی تولید شده توسط ستارگان بسیار قدیمی را ثبت کرده و به آن گوش می دهند.

در این پروژه فیزیک اخترشناسان بر روی ۸ ستاره غول پیکر قرمزی متمرکز شده اند که کوچکترین آنها بسیار بزرگتر از خورشید بوده و تقریبا سه برابر سن ستاره فروزان منظومه شمسی عمر کرده اند.

اهمیت پروژه اخیر فیزیک اخترشناسان در این است که با توجه به عمر عالم که تخمین زده می شود ۱۳.۷ میلیارد سال باشد باید گفت که آنها به ستارگانی گوش می دهند که در زمره ابتدایی ترین اجرام فضایی شکل گرفته در عالم هستند.

در این پروژه از مشاهدات رصدی صورت گرفته توسط کپلر از ستارگانی که در سحابی M۵ قرار دارند استفاده شده است.

این سحابی در فاصله ۷۲۰۰ سال نوری و در صورت فلکی Scorpius واقع شده است. به باور فیزیک اخترشناسان، سحابی M۵ با قدمتی درحدود ۱۳ میلیارد سال یکی از پیرترین سحابی های موجود در کهکشان راه شیری محسوب می شود.

آنها در این پروژه از تکنیکی موسوم به astroseismology استفاده کرده اند که از آن برای مشاهده نوسانات طنین دار در ستارگان استفاده می شود. تصور می شود این نوسانات عامل شکل گیری پالسهای نوری باشند که در قالب امواج صوتی شکل گرفته در فعل و انفعالات درون ستارگان ایجاد می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دخترک

      اسفند پارسال یه همایش نجوم تو شهرمون بود خانم دکتر صمدی و خیلی های دیگه بودن مث اقای دکتر محمدرضا نوروزی ... خانوم صمدی صدای ستاره ها رو گذاستن ما گوش دادیم :3 از جمله همایشهایی بود که دوس دارم بازم تکرار بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج