۳۳۹۲۶۱
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

فیلم: چرا نام افراد را فراموش می کنیم؟

با فرد جدیدی آشنا می‌شوید و تا خودتونو معرفی می‌کنید و با هم دست می‌دهید متوجه می‌شوید که به همین زودی اسمش رو فراموش کرده اید. چرا همیشه این‌طوری می شود و این نشون دهنده چه چیزی درباره مغز ماست؟

ویدوآل: با فرد جدیدی آشنا می‌شوید و تا خودتونو معرفی می‌کنید و با هم دست می‌دهید متوجه می‌شوید که به همین زودی اسمش رو فراموش کرده اید. چرا همیشه این‌طوری می شود و این نشون دهنده چه چیزی درباره مغز ماست؟

احتمالاً چهره افراد را راحت‌تر از اسمشون به خاطر میاوریم چون اتصالات مغز ما طوریه که جزئیات چهره رو تشخیص بدهیم. حتی اسکن‌های مغزی هم نشون می‌دهند که در واکنش به هر چهره‌ای، سلول‌های مغزی خاصی فعال می‌شوند.

اما بحث فراموش کردن اسم‌ها، ممکن است مربوط به پدیده‌ای به نام "اثر نانوا" (بیکر افکت) باشه. اگه به شما بگم من یه نونوا هستم، اطلاعاتی مرتبط با شغلم و این‌که چطوری وقتم را می‌گذرونم به شما می‌دهم، ولی اگر بگم اسم من نونوا است، هیچ ارتباط ذهنی ایجاد نمیشود و در خطر فراموشی قرار می‌گیرد.

به هرحال اسم‌ها کاملاً سلیقه ای بوده و حاوی اطلاعات خاصی نیستند و اگه مغز شما نتواند بین اطلاعات مختلف ارتباط برقرار کند، مخصوصاً اطلاعاتی که از قبل می‌دونید یا به نظر آشنا میاند، احتمال بیشتری وجود داره که اون اطلاعات رو فراموش کنید.

البته معمولاً تمرکز ما روی معرفی کردن خودمون است، این پدیده به اثر "مرحله بعد" معروف است. به جای نگاه کردن و گوش دادن به طرف مقابل، مغز شما بر روی روال همیشگی خودش تمرکز میکند، این‌که درمرحله بعد قراره چی بگید، چه واکنشی نشون بدین و بلا بلا بلا، و ما کلاً در زمینه ارسال اطلاعات در حین دریافت و ذخیره سازی اطلاعات جدید، خیلی خوب نیستیم.

مغز ما حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دارد. ولی حافظه کوتاه مدت یا "حافظه در حال کار" توانایی نگه داشتن میزان محدودی از اطلاعات رو دارد و اگه بر روی اون تمرکز نکنید، سریع محو میشود.

در نهایت تحقیقات دیگه ای حاکی از این است که شاید اصلاً خودتون اهمیتی نمی‌دهید. شاید تو یه مهمونی با شخصی برخورد کنید که می‌دونید هرگز دوباره اونو نخواهید دید، یا شاید اصلاً تمایلی به برقراری ارتباط جدیدی ندارید.

به زبان ساده‌تر، هرچقدر علاقه بیشتری نسبت به چیزی داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که مغزتان اتصالات جدیدی ایجاد کند. در نتیجه افرادی که از ارتباط با افراد جدید لذت می‌برند دقت و تمرکز بیشتری به این موضوع دارند و کمتر احساس می‌کنند که حافظه‌شون ضعیف است.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

فیلم: چرا نام افراد را فراموش می کنیم؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج