۳۳۹۴۲۴
۱۲ نظر
۵۰۵۳
۱۲ نظر
۵۰۵۳
پ

کدام نوشابه بهتر است؛ سفید یا مشکی؟

نوشابه یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در بین خانواده‌های ایرانی است که رنگ آن در عوارض ایجاد کننده، ممکن است تاثیرگذار باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شهاب اولیایی متخصص تغذیه در گفت‌وگویی گفت: هر کدام از مواد تشکیل دهنده نوشابه‌ها اعم از آب، شکر، طعم دهنده، اسید کربنیک، اسید فسفریک، افزودنی‌ها، رنگ دهنده و مواد نگهدارنده ( که برای جلوگیری از کپک زدن نوشابه به دلیل وجود شکر استفاده می شود) می توانند مضر باشند.


وی درباره نوشابه‌های مشکی بیان کرد: اسید فسفریک درون این نوشابه‌ها باعث اختلال در گوارش غذا، اسیدی شدن خون، ورود کلسیم از استخوانها به خون، دفع کلسیم و در نهایت پوکی استخوان، فشار به کلیه‌ها، ایجاد سنگ کلیه و بهم خوردن تعادل فسفر کلسیم بدن می شود.

اولیایی با بیان اینکه گاز کربنیک آن عدم جذب کلسیم، از بین رفتن مینای دندان و ریفلاکس شدید سیستم گوارشی را به همراه دارد، عنوان کرد: آب گازدار تشکیل دهنده نوشابه سبب ایجاد مشکلات گوارشی، قندبالای آن موجب افزایش قندخون و درنهایت دیابت و چاقی بعنوان ام‌الامراض( مادر تمام بیماری‌ها) می شود.

این متخصص تغذیه نوشابه را یکی از عوامل موثر در سوء تغذیه دانست و اظهار داشت: جایگزین نوشابه به جای آب، میوه و آبمیوه مصرف کننده را دچار کمبودهای ویتامینی و همچین کافئین درون آن علاوه بر تپش قلب، سیستم عصبی مرکزی را تحریک و حس وابستگی ایجاد می کند.

وی بیان کرد: همانطور که همگان واقف هستند از نوشابه های مشکی برای پاک‌کنندگی جرم و کثیفی (بخصوص برای تمیز کردن چربی روغن ماشین در تعمیرگاه‌ها) استفاده می شود و این به دلیل اسیدیته قوی آن است، لذا وقتی این ماده وارد معده می شود هرچند که قادر به تحمل آن است اما با تنبل بارآوردن معده در ترشح اسید خود ، اگر دیگر با غذا نوشابه میل نشود سیستم گوارشی بدن دچار اختلال می شود.

اولیایی رنگ نوشابه‌های مشکی را بخاطر کارامل ( وقتی قند را زیاد حرارت می دهند به آن رنگ تبدیل می شود) بدون مشکل دانست و افزود: در عوض رنگ دهنده‌های مصنوعی اضافه شده به نوشابه‌های زرد باعث ایجاد سرطان‌های مختلف می شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ضرر تمام نوشابه‌ها یکسان است و تفاوت رنگ آنها ماجرا را عوض نمی کند، گفت: هرچند که ابتدا نوشابه‌‌های سفید (به دلیل نداشتن رنگدانه ها)، سپس مشکی (با داشتن کارامل تقریبا بی ضرر) و در نهایت زرد (به دلیل رنگ‌دهنده‌های مصنوعی) به ترتیب در وضعبت بهتری نسبت هم مطرح می شوند اما هیچ یک از آنها به دیگری ارجحیت ندارند.

وی یادآو شد: ایران مقام اول را برای مصرف نوشابه در دنیا دارد چرا که سرانه مصرف نوشابه در دنیا حدود تا ۱۰ تا ۱۲ لیتر اما در ایران بیش از ۴۰ لیتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • واقع بین

      تو این مملکت همواره از ضرر نوشابه ها و همچنین سیگار صحبت میشه ولی همینجوری تولید میشه یکبار و برای همیشه بیاییم تولید آنها را متوقف کنیم و اگه نشد مردم مصرف نکنند من بیست ساله که لب به نوشابه نزدم

    • محسن محمدزاده

      من و خانواده ام از همین الان تعطیل

    • بدون نام

      پس اگه نوشابه این همه مضرو عوارض داره چرا میزارید تولید بشه.

    • بدون نام

      سلام من نوشابه زیاد مصرف میکنم از راهنمای شما متشکرم

    • بدون نام

      در دنیا مشروب و نوشاب های الکلی دیگر مصرف می کنند خوب ایران نوشابه چه مقیاس اشتباهی و چه آمار نادرستی

    • زردكوه بختيارى

      خدا بد نده به كسى اينا همش حرفه ادمي رو ميشناسم كه تمام عمرش تو كوه زندگي كرد بهترين هوا و دوغ و شير ولي اخرش با سرطان پانكراس فوت كرد .

    • علی

      سلام. من 15 سال هست که نمیزارم خانوادم نوشابه مصرف کنن من همه این عوارض ها را تجربه کرده ام

    • بهروز

      یا مشکی

    • رمضون

      سلام نوشابهٔ یامشکی فقط ضرربه جسم مصرف کننده میرسونه ،آب بی ضررترین نوشیدنی هست

    • احسان

      اخرش که قراره بمیریم..پس بذار نخورده از دنیا نریم...هرچی هرچقد خاسیم بخوریم بعدشم که مردیم به....زنده ها

    • بدون نام

      آی نوشابه مشکی لاستیکارو براق می کنه ها در حد المپیک حرف نداره .

    • واقییت

      سلام ادم اگه به فکر مریضی نباشه مریض نمیشه من هر چیزی هم که بدیی داره یه خوبی هم داره مثل همون مششروب که برای کلیه خوبه ولی اگه میخای بخوری بخور نمیخای نخور بدم میاد کسی نصف نوشابه نصف اب میزاره خوردنی چیه نترس دیگه از گشنگی کسی نمیمیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج