۳۳۹۵۸۷
۵۰۴۶
۵۰۴۶
پ

مرثیه سرایی دهه شصتی‌ ها برای یاهو!

انتشار خبر تعطیلی نسخه قدیمی پیام رسان یاهو، مثل بمب در فضای مجازی ترکید و دهه شصتی‌ها را به مرثیه‌خوانی برای یاهومسنجر واداشت.

روزنامه وقایع اتفاقیه: انتشار خبر تعطیلی نسخه قدیمی پیام رسان یاهو، مثل بمب در فضای مجازی ترکید و دهه شصتی‌ها را به مرثیه‌خوانی برای یاهومسنجر واداشت.

شرکت یاهو دیروز اعلام کرد که ۱۵ مرداد ۹۵ پس از ۱۸ سال، نسخه قدیمی‌اش را کنار می‌گذارد و ورژن تازه‌ای جایگزین آن می‌کند. هم‌اکنون دانلود‌های نسخه‌های پیشین این پیام‌رسان دیگر در دسترس نیست و پس از این تاریخ کاربران حتی دیگر قادرنخواهد بود به این برنامه وارد شوند و پیام بفرستند.

این‌طور که یاهو اعلام کرده این امکان حتی از طریق دیگر نرم‌افزار‌های طرف سوم هم مهیا نخواهد بود. خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام، تیتر «مرگ نوستالژی» را برای این اتفاق برگزیده‌اند. دهه شصتی‌ها که در نبود دیگر نرم‌افزارهای پیام‌رسان و کمبود گوشی‌های تلفن همراه با یاهو مسنجر اخت شده بودند، با هشتگ یاهو مسنجر و « RIPyahoo » در شبکه‌های اجتماعی خاطره بازی کرده‌اند.

خداحافظ‌ای همنشین همیشه!

قدمت یاهو‌مسنجر خاطره انگیز به زمان اینترنت دایل‌آپ برمی‌گردد. اواخر ۱۹۹۰ بود که شرکت یاهو با انتشار این نرم‌افزار خیلی زود توانست کاربران زیادی به دست بیاورد و همه‌گیر شود. یکی از کاربران در واکنش به تعطیلی مسنجر قدیمی نوشته: «چراغا رو خاموش کنین، دهه شصتیا میخوان گریه کنن.» و «اول یاهو رو باز می‌کردیم بعد وصل می‌شدیم به اینترنت.» دیگر کاربران نیز این‌طور نوشته‌اند: «ولی اینو مطمئن هستم، سال‌های هشتاد تا هشتاد و پنج، نصف فروش کامپیوتر در ایران به خاطر یاهومسنجر بود» از نگاه یکی دیگر از کاربران توییتر به نام محسن، «تعطیلی یاهومسنجر حسی عجیبی دارد. یعنی کوله بارت رو ببند و آماده مرگ باش.

جایی برای پیرمردها نیست.» و «یادمه از دوران طفولیتم آخرین ورژن یاهومسنجر ۱۱.۵.۰.۲۲۸ بود. الان دفترچمو پست کردم دارم میرم خدمت؛ پیر و فرتوت شدم اما ورژن یاهو هنوز همونه». برای طرفداران این نرم‌افزار یاهو مسنجر یک کلمه است و خروار خروار خاطره. کاربران بسیاری با انتشار این خبر از مرگ نوستالژی‌ها در روزهای اخیر نوشته‌اند: «اون از ارج اون از حبیب اینم از یاهومسنجر کلا هفته‌ نابودی نوستالوژی نامگذاریش کنیم.» یا «دیروز ارج، امروز یاهومسنجر، لابد فردا هم خبر فوت سوباسا منتشر میشه». سهیل در همین مورد به طنز نوشته: « ماشین لباس‌شویی ارج، یاهو مسنجر را خورد.»

متولدان اواخر دهه ۵۰ و ۶۰ در دیالوگ‌های خود که مسنجر را متعلق به نسل خود می‌دانند نوشته اند: «این دهه هشتاد‌یا و آخرای هفتاد فکر نکنم درکش کنن»، یا «نامردیه که همه خاطرات دهه ۶۰‌ ها رو دارن ازشون میگیرن»، «طرف متولد ۲۰۰۳ توییت کرده یاهومسنجر! تو که نبودی آخه ، زمان شماها یاهو مِیل هم واسه ایران تحریم بود، چی میگی آخه بشر؟»، «یاهومسنجر هم رفت، ۱۸ سال بیشتر نداشت»، « آدم نباید اصالتشو از یاد ببره» و «یاهومسنجر هم به کاست پیوست». حامد از مرگ نوستالژی دهه ۶۰ این‌طور یاد کرده: «با وجود همه شبکه‌های اجتمایی و چت‌ها هنوز معتقدم یاهومسنجر چیز دیگری بود. روحش شاد، یادش گرامی» و دیگری به خنده جواب داده: «خداحافظ‌ای همنشین همیشه.»

نسل dc شدم و چت‌های نا‌تمام

بخشی از خاطره کابران شبکه‌های اجتماعی به دیالوگ‌های خاص و اصطلاحات پیام‌رسان محبوبشان مربوط است: «asl پلیز» این پرسشی بود که گاهی کاربران به عنوان کلام اول از هم می‌پرسیدند که اسمت چیست و اهل کجایی. یا علامت‌های اختصاری که جدید الورودهای یاهو مسنجر را گیج می‌کرد، مثل «plz» یکی از کاربران در این مورد نوشته: «یه بار یکی به هم گفت ASL PLZ گفتم بی‌سواد please درسته!»

روژان نوشته: «یاهومسنجر فقط اونجاش که buzz می‌زدی پنجره‌ش می‌لرزید»، دیگری نوشته: «یه سایتی هم بود به اسم invisible. ir یا یه همچی چیزی، آی‌دی # یاهومسنجر می‌زدی، اگه طرف اینویزیبل بود لو می‌رفت» احسان اینویزیبل بودن را این‌طور توصیف کرده: «و تو چه می‌دانی که یک چراغ روشن در ادد لیستت چه حالی دارد؟»

یاهو مسنجر چیزی داشت شبیه گروه‌های تلگرامی به نام «کنفرانس» و «روم». یکی از کابران در این‌باره نوشته: «ایرانی‌ها کل دنیا رو تو یاهومسنجر گرفته بودن، مثلا شیرازیا می‌رفتن روم هند، اصفهانی‌ها روم استرالیا. اون‌موقع کل دنیا واس‌ما بود!» مریم هم اضافه کرده: «یه عده هم بودن توى کنفرانس با فونت ٤٠ و رنگ سبز مى‌نوشتن که یه وقت خدانکرده پیام‌هاى گهربارشون از زیر دستمون در نره.»

عباس از این نوستالژی با این جمله‌ها یاد کرده است: «یادش بخیر یه زمانی بدو بدو خودمو میرسوندم به کافی نت تا ببینم تو یاهومسنجر کسی برام off گذاشته یا نه:))» خندانک‌ها هم یکی دیگر از آیتم‌های مورد توجه در این نرم‌افزار بود و کابران از این نوشته‌اند که استفاده از خندانک را با یاهو مسنجر یاد گرفته‌اند و تصاویر زیادی از انیمیشن‌ها و خندانک‌ها منتشر کرده‌اند. سامانتا از آشنا نبودن خانواده‌ها درباره اصلاحات رایج ایطور نوشته: «اون موقع‌ها بابام هروقت با یاهومسنجر چت می‌کردم، می‌گفت باز چـِت کردی؟»

میلاد هم اضافه کرده: «زمان ما چت کردن طوری بود که اگر میگفتن فلانی چت میکنه انگار داره کار غیر‌اخلاقی میکنه.» روشنک هم یادآوری کرده که «کلی هم فیلم ساختن اون موقع در تقبیح یاهومسنجر و اینکه همه اونجا گول می‌خورن دختر فراری می‌شن، معتاد می‌شن، بزهکار می‌شن.» هشتگ خاطره هم به بحث کاربران اضافه شده. اینکه «آیدی منو از کجا آوردی؟» یا «آن شو کارت دارم» دیالوگ‌های مخصوص یاهو مسنجر است.

«یاهو گفته یاهو مسنجر رو می‌خواد ببنده. اگه این متن رو ۱۰۰۰ نفر منتشر کنن ازین تصمیم منصرف می‌شه... یادتونه؟» این یکی از جمله دیالوگ‌های آلوده به خرافات و شایعه است که همچنان در شبکه‌های پیام‌رسان طرفدار دارد.

چطور آشنا شدید؟ با یاهو مسنجر

جوانان این میان از دوستی‌های طولانی، گفت‌وگو‌های ناتمام و حتی آشنایی‌هایی نوشته‌اند که به ازدواج ختم شده است. راحیل نوشته: «یادش بخیر چت‌های طولانی و تا «صبح بیداری‌های شبانه» مهدی نوشته: «چیزی که از چت‌روم‌های یاهومسنجر برای من مونده یه دوستی ۱۳ ساله با یاشاره. من اون موقع یه پسر ۲۲ ساله بودم و یاشار یه مرد ۲۷ ساله.»، کاربر دیگری دوستی را تگ کرده و نوشته: «من این رفیق قدیمیم رو از یاهومسنجر دارم»، یا هیراد که توییت کرده: «یاهومسنجر خیلی خوب بود. مخصوصا زمانی که چت‌روم داشت.

چند تا از دوستای خیلی خوبم رو اونجا پیدا کردم.»پست یکی از کاربران توییتر هم بازتاب خوبی داشته، او نوشته است: «یکی از دوستام توی همین یاهومسنجر با یکی دوست شد و ازدواج کرد، الانم بچش کلاس سومه، اینا حرفه که میگن نباید اینجاها ازدواج کرد و... همه چی تقدیره» دیگری در جواب او نوشته: « من هم از طریق یاهو مسنجر با میثم آشنا شدم و ازدواج کردم و الان بچمون یه سالشه.!»

پوریا هم در واکنش به این ماجرا نوشته که: «ای بابا خیلی از دوستای من با همین یاهومسنجر رفتن سر سفره عقد... کجای توییتر ایجوریه؟»

یاهو: مسنجر تعطیل نمی‌شود، آپدیت می‌شود

طرفداران یاهو مسنجر خبر تازه شرکت یاهو را، تعطیلی کامل مسنجر محبوب کشورهای آسیایی- اقیانوسیه تعبیر کرده‌اند اما سخنگوی شرکت یاهو جزئیات ماجرا را به این ترتیب توضیح داده: «دسامبر سال ۲۰۱۵ ما یک Yahoo Messenger جدید برای موبایل، وب و ای‌میل یاهو در دسکتاپ با ظاهری مدرن معرفی کردیم. این تغییر بزرگ در ظاهر همچنین سرعت بسیار بیشتر، امکان ارسال پیام‌ها به صورت هوشمند، تصاویر و حتی تصاویر گیف را در گفت‌وگو‌های تک به تک فراهم می‌کند.

در حالی که سعی کرده‌ایم ارتباط قوی بین محصول خاطره‌انگیز قبلی و پیام‌رسان جدید برقرار کنیم اما تمام کاربران خود را تشویق می‌کنیم که به یاهو مسنجر جدید مهاجرت کنند چرا که یاهو مسنجر قدیمی از تاریخ ۵ آگوست دیگر پشتیبانی نخواهد شد. ما همچنان تمرکز ویژه‌ای روی پیام‌رسان جدید خود قرار خواهیم داد و هدف ما فراهم آوردن بهترین تجربه برای کاربران خودمان است. پیام‌رسان قدیمی یاهو از تاریخ ۱۵ مرداد ماه دیگر در سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اندروید و iOS پشتیبانی نخواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج