۳۴۰۳۴۳
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

تجمع دهه هشتادی‌ ها را امنیتی نکنید

یک جامعه شناس گفت: تجمع نوجوانان دهه هشتادی را نباید امنیتی کرد. جوانی اقتضائاتی دارد که باید مسوولان ما با آن کنار بیایند. چرا کسی نمی پرسد صدا و سیما برای جوان ما چکار کرده است؟

خبرآنلاین: یک جامعه شناس گفت: تجمع نوجوانان دهه هشتادی را نباید امنیتی کرد. جوانی اقتضائاتی دارد که باید مسوولان ما با آن کنار بیایند. چرا کسی نمی پرسد صدا و سیما برای جوان ما چکار کرده است؟

تجمع برای آب بازی در یکی از پارک های تهران ، تجمع برای وداع با مرتضی پاشایی ، تجمع برای اعتراض به سختی سوالات امتحانی دبیرستان و حالا جمع شدن جوانان یا بهتر بگوییم نوجوانان به مناسبت پایان فصل امتحانات و البته ازدحام شدید و حاشیه های مترتب بر آن در یکی از مراکز خرید پایتخت ... حالا سوالات زیادی در مورد چرایی این اتفاقات سریالی در ذهن کارشناسان و خانواده ها ایجاد شده.

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره این تجمعات و نحوه اطلاع رسانی و نقش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در شکل گیری آن معتقد است: «به نیازهای جوانان بی توجهی شده. مسوولان ما قشر جوان را نادیده می گیرند. مسائل آنان در رسانه های رسمی انعکاس ندارد و عده ای فکر می کنند هر چه می گویند جوان باید دربست قبول کند.»

مشروح گفتگو با این جامعه شناس را در ادامه می خوانید؛

قرار دورهمی در شبکه های اجتماعی و بدنبال آن ازدحام گروهی از جوانان در یکی از مراکز خرید پایتخت ، مثل یکسری اتفاقات مشابه قبلی، واکنش هایی را در بین مسوولان و کارشناسان برانگیخته بویژه که در اکثر مواقع این اتفاقات با غافلگیری هایی همراه شده، پیام این رخدادها که مدام تکرار می شود ، چیست؟

پیامش این است که مسوولان ما در خواب بسر می برند! اگر جوانان ما جلوی فروشگاه کوروش تجمع می کنند و البته رویداد مشابهی در یک شهر دیگر رخ می دهد و مسوولان ما غافلگیر می شوند، دلیلش این است که به خواسته های جوانان توجه نمی شود. جشنی گرفته اند در ظاهر، نه میتینگی بوده نه تشکل سیاسی بوده نه جناحی سیاسی دعوت کرده و نه انقلاب شده، آنها ابراز وجود کرده اند. اگر رسانه های رسمی ما مثل صدا و سیما آنها و نیازهایشان را نمی بینند دلیل نمی شود که جوانان و نیازهایشان وجود نداشته باشد.

این اتفاقات که در چند سال اخیر مدام تکرار می شود با همه گیری شبکه های اجتماعی ، فضای مجازی و به عبارتی رسانه های غیر رسمی ربط مستقیمی دارد . چرا در کشور ما شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی اینقدر تاثیر گزارند؟

جواب روشن است. به رسانه های رسمی کمتر اعتماد وجود دارد. وقتی جوان ما با یک رسانه خشک، رسمی و بی انعطاف که در دعواهای جناحی وسط معرکه است و توانش را صرف کوبیدن یک جناح سیاسی می کند مواجه است، رسانه ای که در مورد رسالت واقعی خود برای تولید برنامه های مناسب و پاسخ به نیازهای مخاطب ، بویژه قشر جوان کم توجه است، طبیعی است که به ماهواره ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پناه می برد.جوان ما از درون خالی است، اصلا گرسنه است! وقتی با سفره رنگین فضای مجازی و رسانه های غیر رسمی مواجه می شود، اختیار از کف می دهد.

به هر حال رسانه های رسمی ملاحظاتی دارند و باید برخی مسائل مثل اخلاقیات ، خطوط قرمز و سیاست های کلی حاکمیتی را مورد توجه قرار دهند...

بله باید به این مسائل هم توجه داشت . اما اتفاقی که افتاده این است که به نیازهای جوانان بی توجهی شده. مسوولان ما قشر جوان را نادیده می گیرند . مسائل آنان در رسانه های رسمی انعکاس ندارد و عده ای فکر می کنند هر چه می گویند جوان باید دربست قبول کند. آنها در سالهای قبل متوقف مانده اند. بدیهی است نگاه آنها به رسانه هم همینطور است. به زور می خواهند جوانان را با طرز فکر خودشان همراه کنند که شدنی نیست. در نتیجه جوانان به رسانه های مجازی ، شبکه های اجتماعی و ماهواره ها رو می آورند . باید مسئله جوانان مورد اهتمام مسوولان باشد اما نیست!

پس این حرکات را باید نوعی اعتراض تلقی کرد؟

لزوما نه! این پدیده را نباید امنیتی کرد. جوانی اقتضائاتی دارد که باید مسوولان ما با آن کنار بیایند. وقتی در استادیوم ها جلوی حضور جوانان را گرفتیم و تفکیک سازی کردیم راه را برای این گردهمایی ها هموار کردیم . با این تفاوت که در استادیوم ها با برنامه ریزی مناسب می توان با پخش سرود ملی و موسیقی های سنتی ومجاز وتهیه برنامه های مناسب فرهنگی- تفریحی و شاد، فضای استادیوم ها را تلطیف کرد و غافلگیر هم نشد. مشکلاتی که حالا نمود پیدا کرده، درون زاست. ناشی از بی توجهی است. چرا دستگاه هایی که بودجه های فرهنگی را در تیول خود دارند، پاسخگو نیستند؟ چرا کسی نمی پرسد صدا و سیما برای جوان ما چکار کرده است؟مجموعه های فرهنگی شهرداری با آن بودجه های عجیب و غریب را ببینید.

فرهنگسراهای ما زندان سراست! شما وقتی به فضای فرهنگسراهای شاخصی مثل بهمن یا خاوران وارد می شوید، از شما کارت شناسایی می خواهند ، احساس می کنید انگار دیوارهای فرهنگسرا چشم دارند تا شما را زیر نظر بگیرند!نخواستیم پاتوق های فرهنگی برای جوان خود ایجاد کنیم تا هیجانات جوانی را فرو بنشاند یا نیازهایی مثل دیده شدن یا حضور در گروه های همسالان را برآورده کنند.جوان می خواهد جوانی کند. وقتی راهی پیش رویش قرار ندادیم ، او خود راهش را پیدا می کند.

گروهی از کارشناسان حرکاتی مثل جمع شدن جوانان یا نوع پوشش آنها و ارتباط با جنس مخالف را ناشی از تغییر سبک زندگی و همچنین ارزشهای متفاوت جوان ها با نسل گدشته می دانند، شما چقدر به این موضوع باور دارید؟

رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۱ طی سخنانی برنامه ریزی رسانه های بیگانه برای تغییر سبک زندگی را مطرح کردند که باید دوباره مورد توجه قرار بگیرد. تغییر سبک زندگی از کودکی شروع شده، کارتون ها و انیمیشن ها کار خود را می کنند. از همان ابتدا کودک ما با ارزش های آنها خو می گیرد. همین کودک در جوانی و نوجوانی به طور طبیعی به آن ارزش ها گرایش پیدا می کند. آنها می دانند کجا سرمایه گزاری کنند!جوان آینده ساز است ، حیات یک جامعه وابسته به نسل جوان است ، به همین دلیل برای اشاعه فرهنگشان به جوانان توجه دارند.ما بر ای حفظ جامعه خود ، باید به نیازهای جوانان مثل نیاز به تفریح ، شادی ، دیده شدن و ... پاسخ دهیم . حالا اگر می خواهیم ارزش هایمان حفظ شود راهش این است که به داشته هایمان تکیه کنیم.

اما این اتفاق نمی افتد. برای مثال موسیقی سنتی ما سرشار از عرفان است ، مذهب و معنویت در آن موج می زند ، مملو از عاطفه و صلح و انسان دوستی است ؛ اما موسیقی دانان مطرح خود را خانه نشین می کنیم و به آنها اجازه کار نمی دهیم.فکر می کنیم با محدود کردن ، کسی سراغ موسیقی نمی رود، در حالیکه جوانان به موسیقی گرایش دارند ، اگر به آنها خوراک ندهیم خودشان سراغش می روند، این همه موسیقی زیر زمینی و سبک های عجیب و غریب وارداتی پاپ و جاز و راک از کجا پیدا شده؟

تار و کمانچه و انواع سازهای سنتی را سانسور می کنیم ، جوان را در دام موسیقی وارداتی قرار می دهیم. موسیقی غرب ، فرهنگ خود را تحمیل می کند ، نتیجه اش پوشش های نامتعارف، سبک متفاوت زندگی، گرایش به مواد روانگردان و رفتارهایی است که نمی پسندیم، همان چیری که آن را ولنگاری فرهنگی می خوانیم. نسل جدید در معرض بمباران اطلاعات است ، اگر به او فرصت ندهیم تا دیده شود ، شادی و تفریح داشته باشد، اگرمسوولان به فکر ایجاد پاتوق های فرهنگی ، ورزشی و تفریحی برای جمع شدن و تفریح و تخلیه هیجانات جوانان نباشند، آنها خود دست بکار می شوند ؛ ابزارش را هم در اختیار دارند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجب یکی حرف حق زد و شمام دستتون اشتباهی خورد منتشر کردین.

    • نگران

      همینه که دارن دسته دسته کوچ می کنند کو گوش شنوا یکی تورا به خدا به این حرفها گوش بده یه کاری بری اوقات فراغت جوانان بکنید تاکی مثل کبک سرتونو زیر برف می کنید به داد این بچه ها برسیدهمه دارن ازدست میرن

    • بدون نام

      خود این آقای کارشناس هم نمی دونه با خودش چند چند است.می گه صداوسیما می خواد به زور خط بده به جوانان بعد خودش هم داره همین کار رو انجام می ده،عباراتی مثل پوشش های نامتعارغ،موسیقی وارداتی و.... همه نشان از اجبار سلیقه خود به دیگران است.

    • بدون نام

      هی جوان جوان جوانم جوان قدیم مرد بودن اهل گشت وگذار نبودن درس وکار وظیفه شون بود وبس الکی نمیگم برادرمو میبینم میگم تفریح کجا بود تازه تنبیه کنارش بود

    • بدون نام

      اونا که دسته دسته کوچ میکنن واسه اینکه فک میکنن شق القمریه اونجا نه بابا هیچ نیس آواز دوغل از دور خوش ست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج