۳۴۰۳۵۸
۲۸ نظر
۵۰۱۰
۲۸ نظر
۵۰۱۰
پ

دوران محمود احمدی نژاد را فراموش نکنیم

سیدرضا صالحی‌ امیری مشاور رئیس‌جمهور در روزنامه شرق نوشت: در سومین سالگرد انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پیروزی آرامش‌بخش دکتر روحانی، یادآوری وضعیت پیش از انتخابات یازدهم و دستاوردهای سه‌ساله دولت، امری ضروری به نظر می‌رسد.

سیدرضا صالحی‌ امیری مشاور رئیس‌جمهور در روزنامه شرق نوشت: در سومین سالگرد انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پیروزی آرامش‌بخش دکتر روحانی، یادآوری وضعیت پیش از انتخابات یازدهم و دستاوردهای سه‌ساله دولت، امری ضروری به نظر می‌رسد.

یادمان نرفته است که در آستانه انتخابات یازدهم، موجی از یأس و ناامیدی فضای عمومی کشور را فراگرفته بود و اگر تصمیم خردمندانه اقطاب سیاسی در حمایت از نامزد واحد، تدبیر مصلحت‌اندیشانه احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرایان معتدل و اعتدالیون به ترجیح مصالح ملی بر منافع جناحی و از همه مهم‌تر بیان صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر صیانت از آرا و «حق‌الناس»‌دانستن رأی مردم نبود، هرگز فضای سرخوردگی و انفعال آن‌روزها، شکسته نمی‌شد. عوامل و دلایل سرخوردگی آن ایام بر کسی پوشیده نیست، اما یادآوری آن می‌تواند تصویر روشن‌تری از مسیر طی‌شده از خرداد ٩٢ تا خرداد ٩٥ را ترسیم و لزوم حفظ دستاوردهای سه‌ساله را گوشزد کند.

یادمان نرفته در آن مقطع ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت احمدی‌نژاد، چه فضایی را حاکم کرده بود. بداخلاقی‌های سیاسی در قالب تخریب، انگ‌زنی، انتقام‌جویی و افشاگری از سوی مسئولان ارشد اجرائی مرتب پمپاژ می‌شد. یادمان نرفته تقابل و مناقشه رئیس دولت با نیروهای نظام به سطح رؤسای قوا کشیده شد تا حدی که رئیس دولت دهم با تهیه فیلمی به افشاگری علیه رئیس قوه دیگر در صحن علنی مجلس، آن هم در جلسه استیضاح وزیر وقت کار، پرداخت. یادمان نرفته که توهم و درک‌نکردن واقعیت‌های زمینی موجود، مسئولان وقت را از حل مشکلات مردم غافل کرده و در عوض به فکر مدیریت جهان انداخته بود.

یادمان نرفته که قانون‌گریزی و پایبندنبودن به مرزهای قانونی، چه بستر ابهام‌آلود و فاسدی را برای فرصت‌طلبان و کاسبان تحریم به وجود آورده بود. دکتر لاریجانی در مصاحبه اخیر خود به این نکته اذعان کرده است که: «دولت قبلی قانون‌گریزی زیادی داشت؛ به‌طوری‌که ما در هیأت تطبیق به یک رقم تصورناپذیری در رد مصوبات دولت رسیدیم و مجبور بودیم آن مصوبات را رد کنیم.

بعد که تبعیت نمی‌کردند، مجبور می‌شدیم قانون دیگری بگذرانیم. یعنی ما با یک پدیده عجیب‌و‌غریب مواجه بودیم». یادمان نرفته که «توسعه به‌عنوان هدف اصلی دولت» نه به حاشیه رفته، که به فراموشی سپرده شده بود. یادمان نرفته که در سال‌های ٨٤ تا ٩٢ تورم از ١١ درصد به ٤٣ درصد، نقدینگی کشور از ٦٧‌ هزار ‌میلیارد تومان به بیشتر از ٥٠٠‌ هزار ‌میلیارد تومان و قیمت ارز از هزار تومان به سه تا چهار ‌هزار تومان افزایش یافت و کشور از رشد اقتصادی مثبت شش به رشد منفی شش رسید.

در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم وضعیت به همین صورت بود. افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، تخریب و تهدید یاران انقلاب و انزوای اهالی فرهنگ و اندیشه، واقعیت آن‌روزهاست که از یاد جامعه نرفته است. در عرصه سیاست خارجی، یادمان نرفته است که کشور منادی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، به اوج انزوا رسیده بود و قطع‌نامه‌های پی‌درپی شورای امنیت و تحریم‌های ظالمانه، فضای سختی را بر کشور حاکم کرده بود؛ اما حضور معنادار مردم در انتخابات ٩٢ و رأی به «اعتدال» توانست مسیر انحرافی گذشته را سد کند و دولت دکتر روحانی با همه دشواری‌ها و موانع سختی که پیش‌رو داشت، از روز نخست با هدف‌گذاری صحیح، تلاش کرد قطار توسعه را به ریل اصلی بازگرداند.

یادمان باشد که تغییر روند گذشته کار دشواری بود که جز با حمایت و همراهی مردم امکان‌پذیر نبوده و نیست. یادمان باشد که خروج از هرج‌ومرج و قانون‌گریزی و میل به قانون‌گرایی، قاعده و مشی دولت روحانی است. یادمان باشد که مذاکره و تلاش برای بازکردن گره‌های کور در عرصه بین‌المللی، وعده اصلی رئیس‌جمهور بوده که خوشبختانه با پشتکار دولتمردان به‌ویژه عزیزان عرصه دیپلماسی، حمایت همه‌جانبه گروه‌ها و جریان‌ها، همراهی قوای نظام و به‌ویژه تدابیر و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب محقق شد. یادمان باشد ثبات و آرامش در عرصه اقتصاد، محصول دولت تدبیر و امید است.

یادمان باشد وفاق، انسجام و هم‌گرایی میان جامعه و حکومت، حاصل عملکرد دولت یازدهم است. یادمان باشد کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه‌های فرهنگی و واگذاری امور به صاحب‌نظران این عرصه، باور همیشگی دولت روحانی است. یادمان باشد حاکمیت اخلاق و رعایت مرزهای اخلاقی، از اصول انکارناپذیر دولت اعتدال و شخص روحانی است و یادمان باشد هزینه‌نکردن از منابع ارزشی و قدسی نظام، صداقت و شفافیت، توجه به مصالح ملی و استفاده از خرد جمعی از اصول نهادینه‌شده دولت یازدهم است.

دولت آقای روحانی با مجموعه اهداف و رویکردهایی که از دل چندین‌سال مطالعه و تضارب آرا میان نخبگان استخراج شد، توانسته در این سه سال سطح آگاهی و دانایی جامعه را به وسع خود ارتقا ‌بخشد و با وجود محرومیت از ابزارهای همگانی اطلاع‌رسانی و تبیین برنامه‌ها و عملکرد خود به‌ویژه محرومیت استفاده از ظرفیت رسانه ملی، تلاش کرده صدای خود را که همان پژواک صدای جامعه است، در سراسر ایران طنین‌انداز کند.

دولت روحانی که برآمده از خرد جمعی و عمل عقل‌گرایانه اقطاب سیاسی و آرای جامعه است، در سه سال گذشته فضایی را فراهم کرد که انتخاب مردم از رویکرد پوپولیستی و هیجانی به سمت انتخاب آگاهانه سوق پیدا کند و انتخابات هفتم اسفند ٩٤ و امتداد آن در دهم اردیبهشت امسال مؤید این دستاورد است و اگر دولت روحانی بتواند انتخاب آگاهانه را نهادینه کند، بزرگ‌ترین دستاورد برای دولت و ملت خواهد بود. رسیدن به این نقطه مطلوب، عزم و اراده دوچندانی می‌طلبد.

دولت حسن روحانی در ٢٤ خرداد ٩٢ بذری نو افشاند و اکنون در خرداد ٩٥ درخشش بارقه‌های امید در چشمان نظاره‌گر جامعه قابل مشاهده است و البته بذر امید، «تا بشکفد، تا بر دهد، بسیار مانده‌ست»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      مگر اوضاع کنونی نسبت به 3سال پیش بهتر شده است؟حتی بدتر هم شده است.تمامی کارخانه های داخلی به عل واردات بیش از اندازه ی شما حضرات یک به یک تعطیل میشوند،عزت و شرف ایران و ایرانی رو با این برجامتون بردید و بازم فکر میکنید از دولت قبل بهترید؟!!!!

    • شوقانی

      والاتواین سه سال ماکه نامیدترشدبم،حکایت شماحامیان این دولت حکایت این مثل معروفه :خودگویی وخودخندی عجب مردهنرمندی

    • بدون نام

      چاییتوبخورسردنشه

    • جلالی

      البته نه تحقیر آمریکادرراه ندادن نماینده ایران درسازمان ملل ونه فاجعه منا ونه قتل دانشمند ایرانی درمکه ونه تهدید عربستان ،جیبوتی،قطر،بحرین ،امارات پذیرش کدخدایی آمریکا ومصادره اموال ایران حراج کشتی ایرانی درجیبوتی،بازگشت ..به صحنه ،رکود ،بیکاری گرانی خدمات عمومی و..........حقوق های چند ده وصدمیلیونی زندگی اشرافی. .....رافراموش نمیکنیم

    • بدون نام

      والا هرمشکلی پیش می یاد گردن دولت قبلی میندازن البته من طرفدارکسی نیستم چون ازروزی که چپاولگری واختلاس های میلیاردی بیمه و...........دیگه به هیچ چیز اعتماد ندارم اونهایی که حق مردم رو ضایع کردن ومردم بافقرو بدبختی زندگی میکنند وهمچنان آمار خودکشی هم بالا رفته وحق مردم یه یارانه بود که تازه بیشترشون روهم که حذف کردن جواب این همه ظلم وبایداون دنیا بدهند

    • علی

      محمودجان بیا

    • علی

      من که به روستایی کوچک خودمان نگاه میکنم .آسفالت جاده لوله کشی آب.. گاز.و....درزمان احمدی‌نژاد صورت گرفت بعد از آن ها هیچ...... الان هم خیلی از افراد با پول یارانه نقدی زندگی میکنند احمدی‌نژاد هرجاهستید خداپشت وپناهت

    • محمود

      با توجه به یکسال باقی مانده از ریاست جمهوری اقای روحانی ناامیدی اصلی مردم العان میباشد نه قبل از این دولت میباشد وقتی برای شوک دادن به بازار ماشین با کمک وزارت صنعت معدن اندکی به قیمتها ازافه کردن تا مردم فکر کنن ارزانی وجود نداره ولی مردم هم دانا هستن و گول شما ها رو نمیخورن ،واقعا این دولت چه برگ برنده ای داره ،اشتغال زایی ،مسکن ،راهساری،،،دقیقا چی داره ،مردم حرف اول رو میزنن و گول شمارو دیگه نمیخورن

    • مهدی کاویانی

      جالبه مثل کبک سر در برف کردید و از خودتون تعریف و تمجید می کنید...وضعیت اسفبار اقتصادی و معیشتی ایران ورشکسته را می بینید و بازم از مئفقیت های خودتان دم می زنید...اونم از رئیس جمهور همیشه عصبانی مه نمیشه ازش انتقاد کرد و هر روزنامه و رسانه ای که تذکر میدهد سانسور میشود یا توقیف میشود...بلد نیستید مملکتو بچرخونید جمع کنید برید.
      هنوز ایرانی با غیرت وجود دارد و آماده فرصت است تا مزدور های دست نشانده غربی را از ایران بیرون کنند...

    • بدون نام

      صدرحمت به دورا ن احمدی نژاد حالاکه افتضاحتره نفس مردم بی بضاعت بریده شده خودتون ازخودتون تعریف کنید برای شما حتما بهترشده با حقوقهای انچنانی

    • یار احمدی

      این را هم یادمان باشد که برای بالا قرار گرفتن خود نباید دیگری رابه پایین بکشیم زیرا نامردی محض است.اگر واقعا عملتان به اندازه ادعایتان است ثابت کنیدتادیگران ببینند.نیازی به پایین کشیدن رغیب نیست!!!!!!!

    • من

      من که چیزی ندیدم از این دولت

    • رضا

      زنده باد احمدی نژاد

    • میلاد

      این یه الگوی سیاه سیاسیه.که هر دوره از دوره قبل بدتر میشه.تا برگردیم بگیم.باز گلی به جمال قبلی!!!تا دوباره سیاهی با بزکی دوباره بعنوان ناجی برگرده.!!بدون شک .دولت فعلی.در وعده های خودش به مردم ناتوان بوده و وضع معیشت و فرهنگ اسفبار شده...ولی منکر این قضیه نشیم که دولت یازدهم بر روی ویرانه های دولت احمدی نژاد بنا شده .بدون شک.رنج آورترین دوران معیشت و دلمردگی مردم .از بدو مشروطه تا به اینک رو دولت آقای احمدی نژاد .با شعار های پوپولیستی و انزوا و نفرت جهانی و سنگ های بزرگی که علامت نزدن بود.بنا نهادند.صد دولت پس از ایشان .باید وقتشون رو صرف رفع و رجوع این حق خوری ها و اختلاس ها و جنایات عاطفی که به مردم خودش کرده کنه.یادتون نیست.راست راست تو چشم مردم نگاه میکرد و اعداد و ارقام دروغین و و عده پولهای به مردم بیچاره میداد؟لطفا تاریخ رو به این زودی از یاد نبریم

    • بدون نام

      آن دوران هر چی بود خوب بود بد بود تمام شد و رفت الان چیکار کردین که زبونتون درازه هان؟ ؟ ؟ ؟ ؟

    • بدون نام

      هیچ وقت دوران تحریم کسی فراموش نمیکنه ابدن بازم خدا خیر ملت بده که به روحانی رای دادن رو سفیدمون کرد

      پاسخ ها

      • جواد

        یعنی الآن تحریم ها برداشته شدن م.. ؟چش نداری ببینی؟

    • بدون نام

      بله اختلاس ها همه از دولت قبل بود حالا رو نمای میشه میغهمی یا از جاهلانی

    • بدون نام

      بهتر نیای ابرو ریزی میشه

    • بدون نام

      حتما تو دوره ی ما قبل تاریخی که چیزی از محمود یادت نمیا

    • بدون نام

      روحانی اعتبار واعتماد کشورم دستت درد نکنه احسنت

    • بدون نام

      دکتر جان خسته نباشی دوستت داریم ریس جمهور روحانی

    • زهرا

      فقط روحانی قبول داریم والا غیر

    • بدون نام

      دوران احمدی نژاد را فراموش نمیکنیم وهمیشه به نیکی از اون یاد خواهیم کرد.

    • مصطفی آریامهر

      احمدی نژاد هر چی بود مرد بود
      زمان احمدی نژاد همه چی خوب بود الان چی افتضاح

    • م م

      سلام بابا 3 سال از دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی گذشته چه گلی به سر مردم زده به غیر از وعده های دروغین و توخالی مردم دیگه قدرت خرید ندارند چرا دست از سر آقای دکتر احمدی‌نژاد برنمیدارید ایشان روزبه‌روز محبوبیتشان بیشتر میشه با این تخریبهای کذب شما یکم بفکر مردم باشید اینقدر به فکر حکومت کردن و تکیه زدن به صندلی ریاست نباشد بفکر خدمت باشید نه به فکر قدرت دست از تخریب و تهمت زدن بردارید ولله تهمت زدن حق الناسه باید در محضر خداوند پاسخگو باشید

    • بیتا

      والا صدرحمت ب دولت احمدی نژاد روحانی واس مملکت چیکاکرد حادثه منا چی شد چیکارکردن ب تجاوز ب دوجوان ایرانی چ جوابی ب عربستان دادن پول ایران تو جیب امریکا چکارکردن اینا چ جوابی دادن فقط نامه مینویسن ک پول ملت ایرانو بازگردونید همین درحادثه منا بالا 1000 نفر ایرانی کشته شد چن هزار دختروپسروبی پدرومادرشدن کسی امدجواب ایناروبده با پول همه چی حل میشه ی کم انصاف خوبه خدای اخرت باید پاسخگوباشیم
      احمدی نژادهرچی بود ب دادملت رسید حرف دل فقرا روشنید
      احمدنژاد جان عزیزت بیا بی صبرانه منتظرت میمانیم بیاو چشم بدخواهاتو کورکن هنوز نیومده خیلیا ترس ورشون داشته
      احمدی نژاد دوست داریم امیدواریم ک همیشه پیروز وسربلندباشی
      فلفل نبین چ ریزه بشگن ببین چ تیزه

    • بدون نام

      هیچ وقت احمدی نژاد رو از یاد نمی بریم چون مملکت رو اینجوری تحویل گرفت واینجوری تحویل داد تورم ده درصد تورم ۴۱درصد پراید۶میلیون پراید۲۱میلیون دلار۱۰۰۰تومان دلار۴۰۰۰تومان بازمذبگم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج