۳۴۰۴۶۷
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

حق دلالی ۷ ميلياردی در دولت احمدی نژاد

نیمه دوم سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی، در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل ونقل‌، مسکن و شهرسازی از سرمایه‌گذاران خارجی خواست بدون دلال و واسطه برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

روزنامه شرق: نیمه دوم سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی، در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل ونقل‌، مسکن و شهرسازی از سرمایه‌گذاران خارجی خواست بدون دلال و واسطه برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

حالا او در جریان پروژه حذف جریان دلالی از اقتصاد ایران از قرارداد با ایرباس خبر داد که پیش‌نویس آن بدون دلال منعقد شد. عباس آخوندی، دیروز در صحن علنی مجلس در این باره گفت: با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش‌نویس قرارداد خرید ١٣٨ فروند هواپیمای ایرباس را به امضا رسانده‌ایم و در آینده، توافق با هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.

این خبر خوب برای اقتصاد ایران که مدت‌هاست با نام دلال و فساد گره خورده است،‌ ضمیمه افشاگری آخوندی از توافق دولت قبل برای خرید شش فروند هواپیما شد که هزینه دلالی آن پنج تا هفت ‌میلیارد دلار بوده است. آخوندی با تأکید بر اینکه دست تمام دلال‌ها و واسطه‌ها را از این معاملات قطع کرده‌اند، درباره افشاگری خود گفت: «از فروشندگان درخواست کردیم حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید توافقی که پیش از وزارت من برای خرید شش فروند هواپیما صورت گرفته بود، با رقم توافق‌شده اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما پنج تا هفت ‌میلیارد دلار تفاوت دارد».

او در ادامه با بیان اینکه این پول به جیب دلال‌ می‌رفت، افزود: دلال‌ها با تمام تلاش خود علیه ایران و این خرید صف‌آرایی می‌کنند، درحالی‌که سالانه بین سه الی چهار ‌میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های بین‌المللی ایرانیان از شرکت‌های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خشنودی رقبا است؟ عباس آخوندی در ادامه درباره چشم‌انداز وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی در صحن علنی مجلس، گفت: مهم‌ترین سیاست در دولت یازدهم، بازیابی مجدد موقعیت ایران در منطقه و جهان است؛ به‌خصوص پس از یک دوره سردرگمی، اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع ملی ایران.

هنوز پس از ٢٠٠٠ سال از تمدن ایران، ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است؛ درعین‌حال بر اثر بی‌تدبیری و گاهی بی‌خردی با بازی‌کردن در زمین رقبا و بازی‌خوردن امتیازات کشور به دیگران تقدیم شده است. این امتیازات تا جایی از کشور گرفته شد که پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به جهان به پایین‌ترین حد خود تنزل یافته و مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب برود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد یا به جنوب برود و باز تمام مسیر را به شمال بازگردد؛ بنابراین بزرگ‌ترین سیاست حمل‌ونقلی ما، قراردادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است.

آخوندی با بیان اینکه باید به دنیا اطمینان دهیم عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر، زمان کوتاه‌تر، قیمت ارزان‌تر، دقت بیشتر و همراه با آسایش حداکثری است، تصریح کرد: نخستین گام نوسازی صنعت هوانوردی توجه به فراگیری جهانی آن و سریع‌ الوصول بودن آن است، برای این منظور در این مدت، مذاکرات مجدد با سازمان‌های هوایی جهانی و معتبر آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: برقراری پروازهای مستقیم ایران به اقصی نقاط جهان را یکی پس از دیگری فراهم خواهیم کرد. همچنین بازنگری در راه‌های هوایی که از فراز ایران عبور می‌کند، رفع موانع پروازی، کوتاه‌‌کردن مسیر و افزایش موقعیت رقابت اقتصادی از اصلی‌ترین سیاست‌های این موضوع است.

عضو کابینه دولت یازدهم از دوبرابرشدن تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران خبر داد و گفت: نوسازی سیستم هوایی ایران، از دیگر سیاست‌هایی است که با آن تمام سیستم‌های راداری و هدایت هواپیما در ایران را بازنگری کرده و تاکنون ٢٥٠‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. بدون سیستم نوآوری مطمئن نمی‌توان پروازهای عبوری را ایمنی بخشید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال‌هاست در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری نشده؛ بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت خود عمل می‌کنند و به‌زودی به حد اشباع می‌رسند و رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست. به‌عنوان نمونه پروازهای خرداد فرودگاه مهرآباد برابر با پیک (زمان اوج) پروازهای عید نوروز بوده است. آخوندی افزود: فرودگاه امام سال ٨٣ افتتاح شده، اما تاکنون مورد بهره‌برداری جدیدی قرار نگرفته است و سال‌هاست بیش از شش درصد از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود، این وضعیت را در فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و سایر فرودگاه‌های بین‌المللی نیز داریم.

وی با بیان اینکه قرار بود ظرفیت فرودگاه بین‌المللی تهران به ٥٠‌میلیون مسافر برسد، تصریح کرد: درحال‌حاضر این فرودگاه تنها شش ‌میلیون مسافر دارد؛ اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم. به همین منظور ترمینال «سلام» در فرودگاه امام خمینی در سال جاری افتتاح خواهد شد. افزایش ٨٠ درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است. وی تأکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران، نیاز به ٤٠٠ فروند هواپیمای دوربرد، میان برد و ١٠٠ هواپیمای کوتاه‌برد دارد که تأمین آن به ٥٠‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به وضعیت پروژه‌های مسکن مهر پرداخت و گفت: در طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر، بیش از یکصد هزار میلیارد تومان هزینه شد، اما با وجود این حجم از سرمایه‌گذاری، ۱۹ میلیون بدمسکن و بیش از ۹ میلیون حاشیه‌نشین داریم و بیش از ۹ میلیون نفر هم در فضاهای میانی شهری در وضعیت بدی زندگی می‌کنند. آخوندی تصریح کرد: اگر این طرح یک سر سوزن مناسب بود، باید آثارش را در ارتباط با این ۱۹ میلیون بدمسکن مشاهده می‌کردیم؛ این یک طرح فاجعه‌آمیز بود که منافع ملی کشور را در معرض خطر قرار داد اما این به آن معنا نیست که نسبت به ایفای تعهدات خودمان به تک‌تک خریداران مسکن مهر پایبند نباشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سامان

      مجله جان
      همش یک طرفه قضاوت میکنی !
      هیچ دولتی بدون نقص نمیشه
      لطفا از کارای مفید دولت فعلی هم بگو البته اگه کار مفیدی در کارنامه داشته باشه!

    • مهدی

      آقا جان مادرتون این مسخره بازیها رو بزارید کنار سه ساله دولت قبلی رفت چرا کم کاری خودتان را با جو سازی علیه دولت قبل پنهان میکنید بخدا مردم میدونید چیکار میکنید

    • امیرو

      نظر شماره یک,اره روحانی هیچ کاری نکرده بلفرض,تو از یک جایی بگو که احمدی نژاد اونجا گند نزده اگه راست میگی؟

      پاسخ ها

      • سامان

        تو هم که جو گیری دلت خوشه

    • بدون نام

      یه نقطه ی مثبت هم از دولت قبل نیس که بگید جز اختلاس اختلاس اختلاس که مملکت را به باد فنا داد

    • بدون نام

      فساد باعث فقر جامعه است

      فقر باعث فساد

      تمومی نداره

    • Ebrahim

      مدام خبرهاي تكراري از اختلاس و دلالي و دزدي از دولت قبل
      درسته كه پتانسيل بالايي داشتن و خيلي موفق بودن در اين زمينه ولي خدايي اين همه خبر تكراري؟؟؟؟
      يه كم از كارهاي مثبتي كه كردن بگين
      اينكه مثلا انقدر انسان دوست بوديم اون موقع كه رفتيم توي ونزوئلا مسكن مهر ساختيم
      همين ونزوئلايي كه چاوز فقيد واسه وارثانش گذاشت و رفت با 700 درصد تورم
      خدايي اينم تقصير احمدي نژاده؟؟؟

    • بدون نام

      هر اتفاقي ميافته جاي پاي دولت احمدي نژاد هست اگه نبود رسانه اي نميشد ، واقعا تمومي نداره ، حالا ببين چه كارهاي ديگه اي كرده كه كسي هنوز نفهميده يا نميگه ، خدا نكنه برگرده ، خودش خوبه ها اشتباه نشه خدايي خودش خدا ترس و مردميه ولي مديريت و مخصوصا مديريت كلان اصلا بلد نيست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج