۳۴۰۵۳۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

فرقی نمی‌کند به سن یائسگی رسیده باشید یا نه، واضح است که مثل هر کسی به‌ دنبال یک چیز هستید؛ آرامش! باتوجه به مطالعات محققان، می‌دانیم که گرگرفتگی ناشی از یائسگی یک مسئله زودگذر نیست و بعضا تا ۷یا ۸سال ادامه می‌یابد.

مجله سیب سبز: فرقی نمی‌کند به سن یائسگی رسیده باشید یا نه، واضح است که مثل هر کسی به‌ دنبال یک چیز هستید؛ آرامش! باتوجه به مطالعات محققان، می‌دانیم که گرگرفتگی ناشی از یائسگی یک مسئله زودگذر نیست و بعضا تا ۷یا ۸سال ادامه می‌یابد. از این رو، یافتن یک راه نجات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید باورتان نشود، اما برای گرگرفتگی چندین راه درمان وجود دارد که کمتر از ۵‌درصد از خانم‌ها از آن کمک می‌گیرند. آن ۹۵درصد دیگر فکر می‌کنند که درمان کمکی به آنها نمی‌کند. ما می‌خواهیم به آنها یادآوری کنیم که ۸‌سال درد و رنج ناشی از گرگرفتگی زمان کمی نیست. برای آنکه با نحوه درمان این عارضه بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

نظر متخصصان چیست؟

برای حل مشکل گرگرفتی و مشکلات دیگر یائسگی درمانی وجود دارد که شاید تا به حال آن را تجربه نکرده باشید. این درمان معجزه‌آسا، هورمون درمانی جایگزین (HRT‌) ‌نام دارد. بله، می‌دانیم که چیزهای زیادی در این باره به گوش‌تان رسیده، حتما شنیده‌اید که این متد درمانی احتمال ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و لخته شدن خون را در برخی افراد بالا می‌برد. اما نباید نگران باشید. متخصصان زنان و زایمان به این نتیجه رسیده‌اند که شروع هورمون درمانی در ۵‌ سال نخست پس از یائسگی و طبق فرمولی خاص می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد.

برخی پزشکان آنقدر در مورد این متد درمانی هیجان‌زده هستند که فکر می‌کنند هورمون درمانی باعث جاودانه شدن بیمار می‌شود. البته بسیاری از آنها هنوز معتقدند که هورمون‌ درمانی به کمک استروژن بسیار خطرناک است و به‌همین دلیل آن را به بیماران خود تجویز نمی‌کنند. اما متخصصان یائسگی چنین عقیده‌ای ندارند و با استدلال‌های علمی از این متد حمایت می‌کنند.

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

این عقیده که هورمون درمانی جایگزین ممکن است برای سلامت مضر باشد، از مطالعه مربوط به طرح بهداشت زنان در سال۲۰۰۲ نشات می‌گیرد که نشان می‌داد هورمون درمانی خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان سینه را افزایش می‌دهد. امروزه می‌دانیم که نتایج حاصل از این مطالعه موردسوء تعبیر قرار گرفته‌اند. اما این عقاید تا سال‌های سال در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند، صرف‌نظر از اینکه مطالعات زیادی مبنی بر فواید هورمون درمانی ارائه شده است. البته، استثنائاتی هم وجود دارد که افراد پیش از انجام هورمون درمانی باید به آنها توجه کنند.

تا همین چند دهه پیش، هورمون درمانی جایگزین به‌عنوان یک روش نوین برای درمان یائسگی در‌نظر گرفته می‌شد. شرکت‌های دارویی در تبلیغات خود عنوان می‌کردند که خانم‌ها با مصرف محصولات هورمونی آنها جوان‌تر و جذاب‌تر خواهند شد و راحت‌تر زندگی خواهند کرد.

چرا نباید از هورمون درمانی بترسیم؟

شواهد نشان می‌دهند که هورمون درمانی جایگزین آنقدرها هم که گفته می‌شود خطرناک نیست. در یکی از مطالعات اخیر، ۷۰‌درصد از خانم‌های مورد‌مطالعه در زمانی که هورمون درمانی را آغاز کردند بالای ۶۰‌ سال داشتند، اما همان‌طور که می‌دانید متوسط سن یائسگی ۵۱‌ سال است. خانمی که در زمان یائسگی با علائم حاد مواجه می‌شود، قطعا ۶۶‌ ساله نیست و به احتمال زیاد ۵۰ یا ۵۱‌ ساله خواهد بود. پزشکان بر این باورند که اگر بر مبنای سایر معیارها سالم باشید و فقط ۵ سال یا کمتر از آخرین قاعدگی‌تان گذشته باشد، کاندیدای مناسبی برای انجام هورمون درمانی جایگزین خواهید بود.

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

هورمون درمانی جایگزین به‌طور معمول در ۷۵‌درصد از موارد موجب کاهش اثرات گرگرفتگی در خانم‌های یائسه می‌شود. این میزان اثرگذاری در سایر متدهای درمانی مشاهده نمی‌شود. به‌علاوه، هورمون درمانی از خشکی واژن (که می‌تواند دلیل اصلی تضعیف میل جنسی باشد) جلوگیری کرده و از شما در برابر پوکی استخوان و ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند. گرگرفتگی در اغلب موارد برطرف می‌شود، اما خشکی واژن می‌تواند تا سال‌های سال ادامه پیدا کند. انجام هورمون درمانی جایگزین نه تنها از شدت درد هنگام رابطه زناشویی می‌کاهد، بلکه از التهاب و عفونت مثانه نیز جلوگیری می‌کند و احساس ادراری را که سریعا نیازمند تخلیه است، کاهش می‌دهد.

زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

هر قدر شروع هورمون درمانی را به تاخیر بیندازید، بیشتر احتمال دارد که با افزایش سن دچار مشکلات بهداشتی و سلامت مانند گرفتگی رگ‌های خونی یا برآمدگی شکم شوید. اگر از آخرین قاعدگی‌تان بیش از ۱۰‌سال می‌گذرد، به احتمال زیاد کاندیدای مناسبی برای انجام هورمون درمانی نخواهید بود. اگر از آخرین قاعدگی شما ۵‌تا ۱۰‌سال گذشته است، باید تحت معاینه قرار بگیرید تا تمام جوانب امر بررسی شوند. انجام معاینات دقیق پیش از هر گونه تصمیم‌گیری مبنی بر هورمون درمانی ضروری است. برای آنکه به اهمیت گذشت ۵سال از زمان رسیدن به یائسگی واقف شوید، باید به مسئله سن توجه بیشتری نشان دهید.

اگر به خانم‌های ۵۰‌تا ۶۰‌ساله‌ای که در مطالعه حاضر بودند نگاه کنید، می‌بینید که نتایج به‌دست آمده برای آنها کاملا متفاوت‌اند. در‌واقع، هورمون درمانی جایگزین در اکثر موارد موجب کاهش بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان شده است. البته تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای در خطر ابتلا به سرطان سینه مشاهده نمی‌شود، مگر اینکه از آغاز هورمون درمانی خانم‌ها بیش از ۵سال گذشته باشد. موسسه پژوهشی غدد درون‌ریز که قدیمی‌ترین موسسه تحقیقاتی در این زمینه است، به‌تازگی راهنمای جدیدی را در رابطه با مسئله هورمون درمانی ارائه کرده است.

همان‌طور که در این راهنما عنوان شده، فواید هورمون درمانی برای اکثر خانم‌های یائسه‌ای که زیر ۶۰‌سال دارند یا از زمان یائسگی آنها کمتر از ۱۰‌سال می‌گذرد، از خطرات احتمالی آن بیشتر است. به علت ترس خانم‌ها و فقدان تحقیقات جدید، سازمان غذا و داروی امریکا هنوز توصیه می‌کند که از کمترین دوز هورمون‌ها برای کاهش علائم یائسگی در یک دوره کوتاه مدت استفاده شود. علاوه بر این، گفته می‌شود خانم‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه، اندومتر یا دهانه رحم دارند، نباید تحت هورمون درمانی قرار بگیرند.

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

به پزشک حاذق مراجعه کنید

حل این معادله پیچیده به شما کمک می‌کند که از یک متخصص حرفه‌ای در زمینه یائسگی کمک بگیرید. مهم نیست که چقدر به دکترتان علاقه دارید، ممکن است او هیچ پیش‌زمینه‌ای درمورد هورمون درمانی نداشته باشد، با اینکه ممکن است دکتر خوبی باشد. براساس مطالعات، بیشتر خانم‌ها وقتی با یک متخصص زنان و زایمان مشورت می‌کنند، راحت‌تر به هورمون درمانی تن می‌دهند تا وقتی که صرفا با دکتر عمومی‌شان صحبت می‌کنند.

البته این احتمال وجود دارد که دکتر زنان و زایمان شما هم در رشته خود چندان به‌روز نباشد. بهتر است سراغ دکتری بروید که اگر از تخصص لازم برخوردار نبود، شما را به یک متخصص دیگر ارجاع دهد. اما اگر وی بدون درنظر‌گرفتن جوانب امر به شما می‌گوید که هورمون درمانی خطرناک است، شخصا به یک متخصص مجرب مراجعه کنید و مشاوره بگیرید.

خطرات و مزایای هورمون درمانی

باید سبک سنگین کنید؛ اگر گرگرفتگی شما را بی‌قرار کرده، ادامه هورمون درمانی حتی پس از ۱۰‌سال هم ارزش مواجهه با ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارد. اما برای دیگران این‌طور نیست. خیلی‌ها فکر می‌کنند که یائسگی یک بخش طبیعی در مسیر زندگی است. این افراد اغلب به درمان یائسگی به‌عنوان یک بیماری دید منفی دارند. اما برای برخی خانم‌ها، به تاخیر افتادن علائم آزاردهنده حتی برای یک دوره کوتاه‌مدت هم باارزش تلقی می‌شود. متخصصان زنان و زایمان معتقدند که آمار موجود در رابطه با هورمون درمانی می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

برخی خطراتی که برای هورمون درمانی مطرح می‌شود، نسبتا ناچیز است. سرطان سینه یک نمونه خوب است؛ از هر ۱۰هزار خانم ۵۰تا ۷۹ساله، تنها ۳۰نفر پس از طی یک دوره درمانی ۵ساله دچار سرطان سینه می‌شوند. استفاده از استروژن و پروژسترون در دوره زمانی مشابه باعث شده که تعداد موارد ابتلا به سرطان سینه به ۳۸نفر برسد؛ یعنی ۸‌نفر افزایش. بیماران باید قبل از آغاز درمان با پزشک خود مشورت کنند و مزایا و خطرات احتمالی را در‌نظر بگیرند. ارزیابی مجدد عوامل خطری که در طول زمان تغییر می‌کنند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج