۳۴۱۱۱۵
۱ نظر
۵۰۸۸
۱ نظر
۵۰۸۸
پ

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟

چند سال پیش که مایکروسافت نسل اول سرفیس ها را معرفی کرد، کمتر کسی انتظار داشت این تبلت های هیبریدی، موفقیت قابل توجهی کسب کنند اما سرفیس های مایکروسافت، نسل به نسل بهتر و موفق تر شدند.

مجله همشهری دانستنیها - حسین رحمانی: چند سال پیش که مایکروسافت نسل اول سرفیس ها را معرفی کرد، کمتر کسی انتظار داشت این تبلت های هیبریدی، موفقیت قابل توجهی کسب کنند اما سرفیس های مایکروسافت، نسل به نسل بهتر و موفق تر شدند تا اینکه «سرفیس پرو ۳» به یکی از موفقیت های مهم این کمپانی تبدیل شد به طوری که حتی اپل هم با معرفی «آی پد پرو» کوشید از بازار تبلت های هیبریدی عقب نماند.

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟

سرفیس های مایکروسافت از نظر سخت افزاری طوری طراحی شده اند که هم تبلتی خوش ساخت و مستحکم باشند و هم بتوان از آنها به عنوان اولترابوکی با قدرت پردازش بالا استفاده کرد. افزون بر این، استفاده این دستگاه ها از سیستم عامل ویندوز به این معناست که اگر مشتری سرفیس باشید، لازم نیست با نرم افزارهای محبوب تان در ویندوز خداحافظی کنید. مایکروسافت هر کدام از سرفیس ها را با مشخصات سخت افزاری متنوعی عرضه کرده تا کاربران بتوانند سرفیس متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنند. هم اکنون سه مدل سرفیس در بازار وجود دارد؛ سرفیس ۳، سرفیس پرو ۴ و سرفیس بوک؛ اما تفاوت این مدل ها در چیست و هنگام خرید این دستگاه ها به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

سرفیس ۳

ارزان ترین سرفیس

سرفیس ۳ در میان سرفیس های موجود در بازار، کم توان ترین و در نتیجه ارزان قیمت ترین آنهاست. پردازنده چهار هسته ای اتم اینتل با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و حافظه رم دو گیگابایتی، به این معناست که نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید. قرار نیست سرفیس ۳ بتواند جایگزین یک لپ تاپ پرکار باشد. این تبلت بدنه ای یکپارچه و منیزیمی دارد که جنسش با بدنه های آلومینیومی متفاوت است.

یکی از ویژگی های سرفیس های مایکروسافت، استفاده از نسبت ابعاد سه به دو برای نمایشگر است که در سرفیس ۳ هم از این نسبت استفاده شده. به نظر طراحان سرفیس، نسبت ۱۶ به ۹ - که در نمایشگر بیشتر تبلت ها استفاده می شود، در حالت افقی، زیادی دراز است و در حالت عمودی، کشیده و باریک به نظر می رسد. به کمک یک پایه، می توان این دستگاه را روی سطح افقی قرار داد و با استفاده از کیبورد مخصوصش، یک تبلت زیبای مایکروسافتی داشت.

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟

* نمایشگر: ۱۰.۸ اینچ
* رزولوشن تصویر: 1920×1280
* حافظه داخلی: ۶۴۰ یا ۱۲۸ گیگابایت
* پردازنده: اتم اینتل x7 یا 28700
* دوربین پشت: هشت مگاپیکسل با فوکوس خودکار
* دوربین جلو: سه و نیم مگاپیکسل
* حداقل قیمت: یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان


سرفیس پرو 3

همراه با یک ویندوز کامل

مایکروسافت سرفیس پرو 3 را در بهار 1393 معرفی کرد. تبلتی که به خاطر استفاده از سخت افزار قدرتمند و رده بالایش گران قیمت بود. به همین دلیل هم مایکروسافت تصمیم گرفت نسخه ارزان تری از این دستگاه را با مشخصات فنی پایین تر معرفی کند که نتیجه اش سرفیس 3 بود. زمانی که سرفیس پرو 3 معرفی شد، بسیاری از کارشناسان نظر دادند که مایکروسافت در طراحی و تولید سری سرفیس، به کمال رسیده است.

یکی از مهمترین نکات درباره موج سوم سرفیس های مایکروسافت، خداحافظی با «ویندوز آرتی (RT)» بود؛ ویندوزی که قرار بود نسخه تبلتی سیستم عامل مایکروسافت باشد و روی دستگاه های ضعیف تر نصب شود اما کاربران با استقبال نکردن شان از این ویندوز نشان دادند که کسی ایده «ویندوز ناقص» را دوست ندارد و به این ترتیب، سرفیس ها از نسل سوم به بعد به ویندوز کامل مجهز شدند. سرفیس پرو 3 گرچه کمی گران قیمت است اما سخت افزار قدرتمندش در کنار نسخه «کامل» ویندوز، این قابلیت را به آن می دهد که به عنوان لپ تاپ هم به کار گرفته شود.

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟

* نمایشگر: ۱۲ اینچ
* رزولوشن تصویر: 2160×1440
* حافظه داخلی: ۶۴ تا ۵۱۲ گیگابایت
* پردازنده: Core i3، Core i5 یا Core i7
* حافظه رم: چهار یا هشت گیگابایت
* دوربین پشت و جلو: پنج مگاپیکسل
* حداقل قیمت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان


سرفیس پرو 4

آخرین توان سرفیس ها

مایکروسافت سرفیس پرو 4 را در مهر ماه سال گذشته معرفی کرد و چند ماه بعد، نسخه های قدرتمندتری از این دستگاه را به بازار فرستاد. سرفیس پرو 4 نمایشگری 12.3 اینچی دارد و در مقایسه با نسل قبلی اش به ویژگی های سخت افزاری تازه ای از قبیل پردازنده نسل ششمی اسکای لیک اینتل و حسگر اثر انگشت مجهز شده است؛ سنسوری که به یکی از نشانه های مدرن بودن گجت ها و دستگاه های همراه تبدیل شده و در سرفیس پرو 4 نیز روی داک کی بورد قرار گرفته که با استفاده از آن می توانید وارد محیط ویندوز شوید. هر چند نسل چهارم سرفیس های مایکروسافت نمایشگر بزرگتری دارد اما ضخامت آن کمتر شده و به کمتر از 8.5 میلی متر رسیده.

نکته دیگر اینکه سرفیس پرو 4 برخلاف سرفیس های قبلی، نسخه 64 گیگابایتی ندارد و کمترین ظرفیتی که می توان برایش انتخاب کرد 128 گیگابایت است. اگر دنبال سرفیسی با حداکثر توان پردازش و نمایشگری بزرگ می گردید که کار یک لپ تاپ را هم به خوبی انجام دهد، سرفیس پرو 4 گزینه مناسبی است.

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟


* نمایشگر: 12.3 اینچ
* رزولوشن تصویر: ۳۷۳۶×۱۸۲۴
* حافظه داخلی: 128 گیگابایت تا یک ترابایت
* پردازنده: Core m۳، Core i۵ یا Core i۷
* حافظه رم: چهار تا 16 گیگابایت
* حداقل قیمت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان


سرفیس بوک

لپ تاپ جداشونده!

میکروسافت سرفیس بوک و سرفیس پرو 4 را همزمان معرفی کرد. اگر سرفیس پرو 4 را تبلتی با امکان اتصال کی بورد بدانیم، آن وقت سرفیس بوک لپ تاپی است که می شود کی بوردش را جدا کرد. بنابراین طبیعی است که قدرت پردازشی سرفیس بوک بیشتر باشد. البته هم سرفیس بوک و هم سرفیس پرو 4 را می توان با پردازنده های نسل ششمی اینتل (از نوع Core i5 و Core i7) سفارش داد اما خریداران سرفیس بوک قادرند کارت گرافیک جداگانه ای از نوع «نوید یا جی فورس» هم روی دستگاه خود داشته باشند (قابلیتی که در هیچ سرفیس دیگری پیدا نمی شود).

از نظر طراحی، سرفیس بوک بزرگترین نمایشگر را 13.5 در بین سرفیس ها دارد و از آنجا که قرار است لپ تاپی کامل باشد، کی بوردش هم یک کی بورد کامل است. سرفیس بوک در واقع پاسخ مستقیم مایکروسافت به «مک بوک ایر» اپل محسوب می شود. روی هم رفته اگر دنبال لپ تاپ ویندوزی فوق العاده ای هستید، سرفیس بوک می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟
* نمایشگر: 13.5 اینچ
* رزولوشن تصویر: ۲۰۰۰×۳۰۰۰
* حافظه داخلی: 28 گیگابایت تا یک ترابایت
* پردازنده: Core i۵ یا Core i۷
* حافظه رم: هشت یا 16 گیگابایت
* حداقل قیمت: پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

چهار نکته برای خرید سرفیس ها

۱- اگر برای خرید یکی از سرفیس های مایکروسافت به بازار می روید، توجه داشته باشید که با گزینه های مختلفی مواجه خواهید بود. در بازار نه تنها رده های متنوعی از سرفیس ها وجود دارند بلکه در هر رده نیز نسخه های مختلفی خواهید دید که مشخصات فنی شان متفاوت است. بنابراین قبل از آنکه به سمت بازار راه بیفتید، حسابی نسخه های مختلف سرفیس را مرور و آنها را با هم مقایسه کنید. حتی اگر لازم باشد از کاغذ و خودکار هم کمک بگیرید. یادتان باشد که می توانید از فروشگاه های آن لاین هم خرید کنید و با خیال راحت و فراغت خاطر بیشتری، مدل های مختلف را بسنجید.

۲- توجه داشته باشید که قلم مخصوص سرفیس، داخل جعبه دستگاه وجود دارد و لازم نیست برای خریدش، هزینه ای اضافی بپردازید اما کی بورد مخصوص سرفیس به صورت پیش فرض، داخل جعبه دستگاه نیست و اگر همراه دستگاه، کی بوردش را هم بخواهید هزینه تان بالاتر می رود. البته به جز سرفیس بوک، که قرار است در وهله اول یک لپ تاپ باشد نه یک تبلت، به همین دلیل کی بورد سرفیس بوک روی خودش عرضه می شود و نمی توانید آن را بدون کی بورد بخرید.

سرفیس مایکروسافت بخرم یا نخرم؟

۴- برای سرفیس ها لوازم جانبی متنوعی ارائه شده که بسته به نیازتان می توانید در کنار دستگاه یک یا چندتایی از این لوازم را تهیه کنید. مثلا با استفاده از داک مخصوص سرفیس، می توانید دستگاه تان را روی میز بگذارید و عین یک لپ تاپ از آن استفاده کنید. سرفیس داک، یکی دیگر از لوازم جانبی کاربردی سرفیس است؛ هاب ویژه ای که امکان اتصال سرفیس به گستره وسیعی از دستگاه های دیگر را فراهم می کند. این وسیله، چهار درگاه یو اس بی ۳، دو درگاه ویدئو، یک درگاه کابل شبکه و یک خروجی صدا دارد. با استفاده سرفیس داک می توانید ماوس، کی بورد و نمایشگری جانبی به سرفیس تان وصل کنید و مثل یک کامپیوتر رومیزی از آن بهره بگیرید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان تیمناک

      اشتباه نوشتی مایکروسافت رو Microsoft نمی خونن میکروسافت ولی عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج