۳۴۱۳۰۷
۲۴ نظر
۵۰۰۴
۲۴ نظر
۵۰۰۴
پ

۱۵ درصد سود بانکی از اول تابستان

ماجرای کاهش نرخ سود ظاهرا این بار جدی است و بانک‌ها خودشان پیشقدم شده‌اند تا قبل از اینکه شورای پول و اعتباری تصمیمی سلبی بگیرد، آن‌طور که خودشان می‌گویند نظام بازار رقمی متناسب با وضع اقتصادی کشور اعلام کند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: ماجرای کاهش نرخ سود ظاهرا این بار جدی است و بانک‌ها خودشان پیشقدم شده‌اند تا قبل از اینکه شورای پول و اعتباری تصمیمی سلبی بگیرد، آن‌طور که خودشان می‌گویند نظام بازار رقمی متناسب با وضع اقتصادی کشور اعلام کند.

به این ترتیب احتمالا از اولین روز تابستان امسال نرخ سود بانکی بر اساس توافق شبکه بانکی تا ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما معلوم نیست این رقم همان عددی باشد که دولت به آن اصرار دارد و پیش‌تر هم وعده‌اش را داده بود. به عبارت دیگر از زمانی که نرخ تورم بعد از رکورد‌شکنی‌های هیجان انگیز روی مدار صعود قرار گرفت، قرار بوده که نرخ بهره بانکی هم با این افت و عقب‌نشینی همراه شود؛ حالا هم که به گفته وزیراقتصاد شاخص تورم عنقریب تک رقمی خواهد شد بانک‌ها تصمیم گرفته‌اند به نرخ سود ۱۵ درصدی رضایت بدهند که دست‌کم ۵ تا ۶ درصد از شاخص تورم بالاتر است.

به همین دلیل هم باید منتظر ماند و دید دولت و وزارت اقتصاد این میزان همسویی را دست‌کم در میان‌مدت کافی می‌دانند یا نه؟ علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص اعلام کرده، دولت در سال جاری بنا دارد رشد را در اقتصاد ایران نهادینه کند و از وضعیت کنونی خارج و به رشد پنج درصدی برساند اما یکی از مشکلات اصلی در سال جاری که فرآیند رشد را با مشکل تنگنای اعتباری مواجه می‌کند، بالا بودن نرخ سود است.

به گفته او بالا بودن نرخ سود، میزان عرضه اندک تسهیلات بانکی و انحراف در پرداخت تسهیلات، از موانع رشد اقتصادی به شمار می‌آید و به همین دلیل در صدد هستیم نرخ مناسبی برای سود بانکی انتخاب کنیم. نظروزیر اقتصاد هم درباره رقم مناسب برای این نرخ سود پرحاشیه کاملا مشخص است. طیب‌نیا می‌گوید: نرخ مناسب برای سود بانکی، نرخی است که فاصله منطقی با تورم داشته باشد. در حال حاضر هم تورم نزدیک به ۱۰ درصد پیش‌بینی شده و طی دو ماه آتی تک‌رقمی خواهد شد.

بنابراین تلاش ما این است که نرخ سود سپرده و تسهیلات نیز سه تا چهار واحد با تورم فاصله داشته باشد. با این تفاسیر، رقم مناسب از نظر وزیر اقتصاد دست‌کم یک یا دو درصد از همین نرخ پیشنهاد شده از سوی بانک‌ها هم کمتر است به همین علت باید دید اگر طبق وعده، تا دو ماه دیگر نرخ تورم تک رقمی شود، بازهم بانک‌ها باید ارقام پیشنهادی خود را تغییر دهند یا اصولا اینکه کاهش تا مرز ۱۵ درصد در اولین روز تیرماه در شرایطی فعلی از نظر متولی اقتصادی قابل قبول است یا نه؟ کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی هم عدد نرخ ۱۵ درصدی سود را از اول تیر اجرائی اعلام کرده و می‌گوید این اقدام داوطلبانه از سوی بانک‌ها به امید افزایش رشد اقتصادی کشور صورت گرفته است.

به گفته او بانک‌ها همچنین می‌توانند برای سپرده‌های کمتر از یک سال، نرخ سودی کمتر از ۱۵ درصد را هم تعیین کنند. نکته مهم دیگر اینکه برخلاف دوره‌‌های قبل، قرار نیست همزمان با کاهش سود سپرده سود، تسهیلات نیز کاهش پیدا کند‌ بلکه بعد از سامان یافتن سوددهی سپرده جدید در نظام بانکی و کاهش هزینه بانک‌ها در پرداخت سود سپرده، در مورد تسهیلات نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

این بدان معناست که تا اطلاع ثانوی بانک‌ها برای سپرده‌هایی که از مردم می‌گیرند، سود کمتری می‌دهند اما در مقابل هنوز نرخ بهره بالاتری در قبال تسهیلاتی که می‌پردازند از متقاضیان دریافت خواهند کرد. البته رئیس کانون بانک‌های خصوصی می‌گوید این شکاف در فاصله زمانی کوتاهی پرخواهد شد، با این حال زمان دقیقی هم برای آن اعلام نکرده و این بدان معناست که دست‌کم فعلا بهای این حسن‌نیت بانک‌ها و همسویی آنها با وزرات اقتصاد را باید مشتریانشان بپردازند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام گرگ بی طمع نیست

      گفتم چی شده بانکها داوطلب کاهش سود شدن

      سود سپرده ۱۵٪ سود وام ۳۰٪

      تا اطلاع ثانوی ؟؟؟!!!!!!

    • بدون نام

      شمارش معکوس برای گران شدن زمین و اجاره ها
      عجله کنید تا دیر نشده....

    • بدون نام

      واقعا...تصمیمات خوبی گرفته میشه...کاش... کمی هم در مورد نرخ دلار هم حرفی میزدید...دلار 7 تومان...الان 3500 تومان...خجالت آور هست..

    • بدون نام

      هنوز هیچی نشده بنگاه ها پر جمعیت شده . پس سود وام و چه موقع کم می کنید.

    • بدون نام

      تورم تک رقمی به حرف و روی کاغذنرخ سود سپرده ۱۵درصدنرخ تسهیلات ۲۲درصد خوبه خودرو سازی که دربازارانحصاری پدر مردم رو در میاره مدیرش انقدر مغرور میشه خودش رو ازمردم جدا میدونه حالا بانکهاهم با این فاصله نرخ سود پرداختی ودریافتی تمام ضررشون از بابت تسهیلات معوق اقازاده ها جبران میشه هزینش رو هم مردم میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یادمون باشه که شرکتهای خودرو سازی پول نداشتن تولید کنن و میومدن پیش فروش میکردن و به پول مردم هم سودش را میدادن ...
        اما حالا موضوع عوض شد یهو

    • بدون نام

      خدا به فریاد مردم برسه پدر مردم درآمده مسئولین هم که فقط بلدن به مردم نهایت ظلم رابکنند خدایا به بزرگواری خودت برس به کمک مردم ستمدیده

    • بدون نام

      بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بخش طلا و دلار

    • بدون نام

      آخه یه چیزی بگین که مردم باور کنن. بانکهای خصوصی دوره قبل زیر بار نمی رفتن. بعدشم گزارش تخلفات بانکهای خصوصی در عدم اجرای مصوبه شورای پول و ااعتبار را همین سایت مکررا گزارش می نوشت. حالا چی شده؟ آب داره سر بالا میره؟؟؟
      این ترفند جدید دولته که کم شدن سود بانکی را از خودش ساقط کنه و اینبار یکی دیگه محکوم بشه اما کارشون را همینطور ادامه بدن. موجب گرانی اجاره خونه همین میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره. راستی چی شد که رفتار بانکها 180 درجه تغییر یافته

    • بدون نام

      وزیر اقتصاد بهتره ماجرای حقوق 87 میلیونی کارمندش را جمع و جور کنه و وارد موضوعات تخصصی نشن

    • بى بى گل

      نهههههههههههه چرا من كل زندگيم با اين سود ميگذره همش ١٥٪

    • بدون نام

      اگه سود بیاد پایین قصد دارم پولم را تبدیل به باغ کنم

    • بدون نام

      اگه سود بیاد پایین بانکها ورشکسته میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکی از درآمدهای بانکها مابه التفاوت سودی است که به سپرده گذاری مردم میدن و سود بالاتری که از تسهیلات اعطایی میگیرن.و همیشه بین این دو اختلاف هست. پس ضرر نمیکن

    • بدون نام

      خطر رکود در بانکداری

    • بدون نام

      بهتر ین سرمایگذاری خرید مغازه

    • زنبور

      میخوان با این کار مردم پولشونو ببرن تو بازار که جیب اقازادها رو پرن کنن خونه هایی که ساختن بندازن به مردم ولی کور خوندن با این کارا دیگه نمیشه تو ایران ملک مرد چون اقتصاد مرد چند ماه دیگه بانکها دباره ازون سودی که میدادن بیشترم میدن حالا ببین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خونه های که ساختن و رو دستشون مونده با این حرکت یه تکونی به بازارشون میخوره

    • بدون نام

      چه کالاهایی رو‌حساب می کنند که می گویند تورم یک رقمی می شود یا الان ده درصد است؟ چرا وقتی تورم بالای چهل درصد بود کسی نمی گفت سود بانکی باید دو درصد بالای تورم باشد؟ به نظر می رسد بانک مرکزی می خواهد آشوبی در بازار های مسکن و سکه ایجاد کند تا عده ای منتفع شوند در این سال آخری.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست حدس زدی. کاسه ای زیر نیم کاسه است که اینبار با هم همدست شده اند.

    • بدون نام

      تا الان هیچ کسی ملک و زمین و آپارتمان لازم نداشت ولی از امروز هر نفر ١٠ واحد لازم داره . خوب اینه که ملک گرون میشه .

    • بدون نام

      واقعا براشون متاسفم با این تصمیمات احمقانه که میگیرن

    • بدون نام

      قابل توجه وزارت ا.پ .لطفا پاداش پایان خدمت معلمان راتا قبل از اول تابستان پرداخت نمایید....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج