۳۴۱۳۳۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

گجت ها چگونه می میرند؟

بازار پر زرق و برق مدل های جدید ابزار الکترونیکی کوچک مشتریان زیادی را وسوسه می کند و به سوی خود می کشاند، اما چه تمهیدی برای نمونه های مستعمل و قدیمی تر این محصولات در نظر گرفته شده است؟

خبرگزاری ایرنا: بازار پر زرق و برق مدل های جدید ابزار الکترونیکی کوچک مشتریان زیادی را وسوسه می کند و به سوی خود می کشاند، اما چه تمهیدی برای نمونه های مستعمل و قدیمی تر این محصولات در نظر گرفته شده است؟

به گزارش نشریه آمریکایی هافینگتون پست، تولیدکنندگان بازیافت را به عنوان پاسخی برای پرسش فوق مطرح می کنند، گزینه ای که در آن ابزارهای الکترونیکی کوچک همچون انواع تلفن های هوشمند و تبلت ها به قطعات کوچک خرد می شوند تا از میان آنها بخش های با ارزش و قابل استفاده مجدد جدا شوند.

اما کارشناسانی همچون جیم پاکت، رییس شبکه اقدام باسل (Basel) که برای جلوگیری از گسترش زباله های خطرناک فعالیت می کند، معتقد است که خرد کردن ابزار الکترونیکی و سپس تلاش برای جداسازی آنها، در صورت رعایت نشدن ضوابط ایمنی، برای بازیافت کننده و نیز محیط زیست خطرناک و آلوده کننده است.

'شبکه اقدام باسل' یک سازمان غیردولتی در آمریکا است که چند ماه قبل مدارکی دال بر اشکالات جدی در برنامه های بازیافت در این کشور ارائه کرد.

این نهاد متوجه شد که شرکت های بازیافت وسایل الکترونیکی به خاطر درآمد، زباله های الکترونیکی را به طور غیرقانونی برای بازیافت به سایر کشورها می فرستند که از این طریق، محیط زیست با سموم مضری همچون جیوه موجود در برخی از این محصولات آلوده می شود.

رییس این شبکه به کارگرهای بدون مجوزی اشاره کرد که در مناطقی مانند هنگ کنگ کار می کنند و بدون تجهیزات ایمنی، سرگرم بازیافت قطعات با ارزش هستند. این کارگرها مجبورند که تمام روز هوای مملو از جیوه را استنشاق کنند.

در حالی که تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی در خصوص سرنوشت تولیدات خود چندان احساس مسئولیت ندارند، اصرار برخی از آنها بر بدون درز بودن وسیله الکترونیکی، بازیافت آن را دشوارتر می کند.

کیل وینس از فعالان محیط زیست در زمینه محصولات الکترونیکی می گوید که اپل از این نظر یک خلافکار بزرگ است.

وی به طور خاص به آی پد اشاره کرد و گفت: سازندگان آی پد به منظور نازک سازی آن، به پنل روی این ابزار چسب می زنند. بنابراین برای از هم جدا کردن قطعات آی پد باید شیشه این گجت را حرارت داد اما نه آنقدر زیاد که به ال.سی.دی آن صدمه وارد شود.

همچنین در آی پد و تمام محصولات اپل، مسئله خطر باتری نیز وجود دارد؛ زیرا یک باتری شارژ شده می تواند منفجر شود و باعث جراحت و حتی مرگ فرد بازیافت کننده شود، بنابراین باتری باید قبل از خرد شدن گجت، از آن خارج شود. اما بدون جدا کردن قسمت پشت از صفحه نمایش آی پد، نمی توان به باتری دسترسی پیدا کرد.

البته اپل تنها شرکت فناوری نیست که مشکلاتی در زمینه بازیافت دارد. نسخه های قبلی رایانه های سطحی مایکروسافت نیز از لحاظ قابلیت بازبافت در وضعیت نامناسب تری هستند.

شبکه اقدام باسل در تازه ترین گزارش خود از شرکت 'دل' (Dell) نیز به دلیل صادرات ابزارهای الکترونیکی به کشورهای در حال توسعه انتقاد کرده است.

در گزارش باسل آمده است که تمامی این غول های فناوری باید اقدامات زیادی در زمینه تشویق به بازیافت مسئولانه انجام دهند.

با این همه، اجتناب از تنوع طلبی و مصرف گرایی که به کاهش تقاضا منجر می شود، بهترین راه حل است و در گام بعدی، می توانید با قرار دادن وسیله الکترونیکی قدیمی خود در اختیار افرادی که به آن نیاز دارند، عمر آن را افزایش دهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج