جاباما
۳۴۱۵۸۴
۳۰ نظر
۹۵۸۶
۳۰ نظر
۹۵۸۶
پ

خداحافظی با نرخ بالای سود بانکی

از هفته آينده طبق توافقي كه دو بانك پاسارگاد و پارسيان كرده و به ديگر بانك‌ها ديكته كرده‌اند؛ نرخ سود بانكي ١٥ درصد مي‌شود. تصميم به كاهش دوباره نرخ سود در ظاهر هرچند همراستا با كاهش نرخ تورم و منطقي است اما در شرايطي كه نرخ ١٨ درصد گذشته نيز پيش از اين رعايت نمي‌شد، چرايي اين كاهش دوباره جاي پرسش دارد.

روزنامه اعتماد: از هفته آينده طبق توافقي كه دو بانك پاسارگاد و پارسيان كرده و به ديگر بانك‌ها ديكته كرده‌اند؛ نرخ سود بانكي ١٥ درصد مي‌شود. تصميم به كاهش دوباره نرخ سود در ظاهر هرچند همراستا با كاهش نرخ تورم و منطقي است اما در شرايطي كه نرخ ١٨ درصد گذشته نيز پيش از اين رعايت نمي‌شد، چرايي اين كاهش دوباره جاي پرسش دارد.

مدت زيادي از همايش پولي و ارزي برگزار شده در ابتداي خرداد ماه نمي‌گذرد كه در نشست‌هاي تخصصي آن موضوع سود بانكي به چالش كشيده شد. در اين نشست مديران بانكي كشور به‌طور علني اعلام كردند كه بانك‌ها براي حفظ سپرده‌ها ناگزير به دور زدن مصوبه نرخ سود ١٨درصد هستند. به عبارت ساده بانك‌ها نرخ‌هاي بالاي سود را بر خلاف مصوبات شوراي پول و اعتبار به مشتريان پيشنهاد مي‌دهند، آن هم براي حفظ سپرده‌هاي موجود نه افزايش سپرده‌گيري.

در ميزگردي كه درخصوص نرخ سود بانكي در حاشيه بيست و ششمين همايش سياست‌هاي پولي و ارزي كشور برگزار شده بود نتاج، مديرعامل يكي از بانك‌هاي خصوصي صراحتا عنوان كرد كه در هيچ بانكي تبعيت كامل از مصوبه كاهش نرخ سود را نمي‌بينيد و امروز در تمام بانك‌ها به سپرده‌هاي سه ماهه نيز سود يكساله پرداخت مي‌شود.

اين صراحت آقاي مديرعامل به خوبي فشاري كه به بانك‌ها براي حفظ سپرده‌هاي موجود وارد مي‌شود را نمايان مي‌كند. اين ميزان دست و پا زدن و دور زدن قوانين تنها براي حفظ نقدينگي است و اگر بانك‌ها بخواهند نقدينگي جديدي را به سمت خود جذب كنند بايد انگيزه‌هاي بسيار بالاتري براي مشتريان فراهم كنند.

بانكداران معتقدند، در شرايطي كه جريمه اضافه برداشت از بانك مركزي ٣٤ درصد است، اين كاهش نرخ سود ناهماهنگي و عدم تعادل در سياست‌هاي پولي است كه زمينه ورشكستگي بانك‌ها را فراهم مي‌كند. با اين توضيح بانكداران به دور زدن قوانين روي مي‌آورند و عملا سود مورد نظر خود را دريافت و پرداخت مي‌كنند. مسوولان پولي هم راضي هستند از اينكه كاهش نرخ سود را به تصويب رسانده‌اند!

سري به بانك‌هاي مجاز دولتي و غيردولتي اگر بزنيد با انواع پيشنهاداتي مواجه خواهيد شد كه حكايت از دور زدن قوانين دارد.

در يكي از بانك‌هاي خصوصي به مشتريان ويژه كه همان مشتريان با گردش مالي بالا هستند، نرخ سودي بيش از نرخ مصوب شده پرداخت مي‌شود. در بانكي ديگر نوعي حساب افتتاح مي‌شود كه نرخي مستثني شده دارد و در يك بانك ديگر به سپرده‌هايي با ارقام بالاتر سودهاي بالاتر هم تخصيص مي‌يابد.

اين ماجرا اگرچه بارها و بارها در بانك‌هاي مختلف ديده شده و وعده برخورد بانك مركزي با بانك‌هاي متخلف داده شده است اما هيچگاه رسما از سوي مديرعامل اين بانك‌ها در محافل عمومي مطرح نشده بود.

با اين حال در سوي ديگر ماجرا مسوولان نظام بانكي معتقدند كه بانك‌هاي كشور ديگر رمقي براي پرداخت سود بالا ندارند چراكه ترازنامه آنها به خوبي نشان مي‌دهد در سال‌هاي اخير بسيار بيشتر از سهم سود سپرده به سپرده‌گذاران پرداختي صورت گرفته است.

بررسي فارس از صورتي‌هاي مالي بانك پاسارگاد نشان مي‌دهد اين بانك در سال گذشته حدود ٩٣٧ ميليارد ريال بيش از آنچه بايد به سپرده‌گذاران خود پرداخت مي‌كرده، پرداخته است و به عبارت ديگر بانك از سود كارمزد خود كسر كرده تا پاسخگوي تعهد خود به مشتري باشد.

اما اين وضعيت در بانك ملت و پارسيان وخيم‌تر بوده است به‌طوري كه بانك ملت ٣٧ هزار ميليارد ريال و پارسيان ٢٧ هزار ميليارد ريال مازاد بر سهم سود سپرده‌گذاران، به سپرده‌گذاران پرداخت كرده است. اين مابه‌التفاوت در بانك‌هاي سامان ٧٨١ ميليارد ريال، انصار هزار و ٧١٦ ميليارد ريال، حكمت ايرانيان ٣٦٨ ميليارد ريال، اقتصاد نوين ٢ هزار و ٨٧٣ ميليارد ريال و سينا ٤ هزار و ٤٨٠ ميليارد ريال بوده است.

همانطور كه توضيحات و جداول بالا نشان مي‌دهد ٥ بانك بزرگ كشور در سال گذشته در مجموع ٧٠ هزار و ٥٩٣ ميليارد و ٢٨٦ ميليارد ريال سود بيش از آنچه بايد پرداخت مي‌كردند را پرداخت كرده‌اند. نرخ سود سپرده بالا، سود تسهيلات بالا را در پي دارد و سود تسهيلات بالا در شرايط ركود اقتصادي، كاهش سرمايه‌گذاري در اقتصاد و افزايش مطالبات معوق را به وجود مي‌آورد. اگر بررسي دقيق‌تري از صورت‌هاي مالي بانك‌ها انجام شود، كاملا مشخص مي‌شود كه بخش قابل توجهي از منابع بانك‌ها به مطالبات غيرجاري تبديل شده و اين خطر بزرگي براي سيستم بانكي است.

در شرايطي كه تسهيلات‌گيرندگان توان بازپرداخت تسهيلات دريافتي را نداشته باشند، به‌طور طبيعي سود حاصل از تسهيلات اعطايي براي بانك كاهش يافته و در نهايت بانك را در پرداخت سود به سپرده‌گذاران با چالش مواجه مي‌كند؛ نكته‌اي كه وزير اقتصاد هم به آن اذعان كرد. وي دو روز پيش در جمع خبرنگاران، گفت: خود بانك‌ها از سودهاي بالايي كه پرداخت مي‌كنند كاملا ناراضي هستند زيرا وقتي نرخ سود تسهيلات بالا باشد مطالبات بانك‌ها غيرجاري مي‌شود و اگر نرخ سود سپرده بالا باشد، هزينه تجهيز منابع را افزايش مي‌دهد بنابراين خود بانك‌ها هم بايد كمك كنند تا نرخ سود كاهش يابد.

تجربه نشان داده است كه برخي بانك‌ها در چنين شرايطي به سمت خريد و فروش ملك و فعاليت‌هاي واسطه‌گري و براي تامين سود سپرده‌گذاران و سهامداران روي مي‌‌آورند. وضعيتي كه قطعا ادامه آن بانك‌ها را به سمت ورشكستكي سوق مي‌دهد. طيب نيا اما يكي از مخالفان تعيين دستوري نرخ سود است و معتقد است بايد نرخ سود را با راهكارهايي ديگر كاهش دهيم. او در نخستين سال وزارتش گفته بود: آنچه سبب نرخ‌هاي بالاي سود شده عدم تناسب عرضه و تقاضا در سيستم وام‌دهي است.

درحالي كه امروز با تقاضاي بالا براي تسهيلات مواجه هستيم اما در عين حال بازارهاي مالي موازي نيز وضعيت انقباضي حاكم است و اعطاي تسهيلات به درستي و مطابق با تقاضا صورت نمي‌گيرد. وقتي به اين مشكل واقف هستيم پس بايد براي رفع آن اقدام كنيم و عرضه منابع قابل وام‌دهي را افزايش دهيم. با اين اقدام خواهيم توانست بدون تعيين دستوري نرخ سود بانكي كه من هميشه با آن مخالف بوده‌ام؛ نرخ سود بانكي را كنترل كنيم.

پرداخت بدهي دولت به بانك‌ها يكي از راهكارهايي است كه مي‌تواند منابع قابل وام‌دهي را افزايش دهد بنابراين دولت بايد خود را ملزم به تاديه بدهي‌هايش كند. در كنار اين راهكار، افزايش سرمايه بانك‌ها نيز مي‌تواند ما را به هدف مورد نظر يعني بالا رفتن منابع و افزايش قدرت وام‌دهي و در نتيجه تناسب عرضه و تقاضا برساند.

به گفته او فروش اموال و دارايي‌هاي مازادي كه بانك‌ها دارند هم راه‌حل ديگري براي افزايش منابع قابل وام‌دهي است. طيب‌نيا همچنين با اشاره به موضوع مطالبات معوق بانكي به عنوان يك مساله مهم و اساسي سيستم بانكي متذكر شد: وجود اين حجم از مطالبات معوق، توانايي بانك‌ها براي اعطاي تسهيلات مجدد را كاهش داده است بنابراين وصول مطالبات معوق بايد با راهكارهاي عملي در دستور كار بانك‌ها قرار گيرد. با عملياتي كردن اين چند اقدام مي‌توان منابع بانكي را افزايش داد و توان تسهيلات‌دهي بانك‌ها را بالا برد. در اين شرايط عرضه و تقاضا در بازار تسهيلات متعادل شده و نرخ‌هاي سود منطقي خواهد شد. حال كه بيش از دو سال از شروع به كار دولت يازدهم مي‌گذرد، مي‌بينيم كه هيچ‌يك از راهكارهاي مطروحه اجرا نشده اما بانك‌ها كماكان موظف مي‌شوند؛ نرخ سود را كاهش دهند.

بازارهاي موازي در غياب نرخ‌هاي بالاي سود‌بانكي

افزايش اجاره‌بها

يكي از بازارهايي كه مي‌تواند از كاهش نرخ سود بانكي متاثر شود؛ بازار اجاره‌بهاي مسكن است. با كم شدن نرخ‌هاي سود سپرده‌ها، ديگر مالكان تمايل چنداني به دريافت رهن اوليه ندارند و ترجيح مي‌دهند به جاي دريافت پول پيش از مستاجران، اجاره بيشتري دريافت كنند. اين موضوع همچنين مي‌تواند مسبب افزايش بيشتر نرخ‌هاي اجاره‌بها شود. در بخش خريد و فروش مسكن نيز كاهش نرخ سود مي‌تواند موثر باشد و سپرده‌گذاراني كه تا پيش از اين دريافت سود بدون ريسك را ترجيح مي‌دادند؛ سرمايه خود را به بازار مسكن انتقال داده و از منافع حاصل از اين بخش بهره‌مند شوند.

بورس چشم انتظار سپرده‌هاي بانكي

اگرچه بازار سرمايه مي‌تواند محملي براي جذب سپرده‌هاي سرگردان شده بانكي باشد اما شرايط حال حاضر بورس، چندان اين تصوير را از آينده اين بازار نشان نمي‌دهد. افت‌هاي پياپي بازار سهام، سبب شده متقاضيان براي ورود به اين بازار دست نگاه دارند و ريسك خريد سهام و تحمل زيان را به جان نخرند. با اين همه برخي تحليلگران معتقدند در اين شرايط بازدهي بازار سرمايه مي‌تواند از سپرده‌گذاري در بانك‌ها بيشتر باشد.

رونق بازار ارز و سكه

يك نگراني براي بازار ارز و سكه وجود دارد و آن اينكه با كاهش رغبت مردم به سپرده‌گذاري در بانك‌ها كم‌كم تقاضا براي خريد ارز و سكه افزايش مي‌يابد و بالا رفتن تقاضا مي‌تواند به مفهوم افزايش قيمت باشد. اين تمايل به خريد مي‌تواند در شرايطي كه دولت درصدد اجراي سياست يكسان‌سازي نرخ ارز است خطر شوك تورمي نرخ ارز را نيز به دنبال داشته باشد. چرا كه يكسان‌سازي نرخ ارز به خودي خود شوك تورمي به دنبال خواهد داشت و در صورت وجود عاملي ديگر مي‌تواند اين شوك شديد‌تر شود.

مهاجرت سپرده‌ها به غيرمجازها

هنوز موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز در كشور بر همان منوالي كه در گذشته داشتند؛ فعاليت مي‌كنند. هرچند تعدادي از اين موسسات سر‌و‌سامان داده شده و با اخذ مجوز فعاليت قانوني انجام مي‌دهند اما تعداد غيرمجازها نيز هنوز بي‌شمار است. لذا با كاهش نرخ سود بانكي، اين احتمال وجود دارد كه سپرده‌ها از بانك‌هاي مجاز به سمت غيرمجازها مهاجرت و سودهايي بالاتر را از اين موسسات دريافت كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سود و کم کنید . اصلا سرمایه گذاری وجود نداره . بیکاری ۵٠ درصد شده

    • بدون نام

      خدا .........چرا کمش کردین

    • على نظرى

      خداحافظ اي سودددد خداحافظ اى سود سنگين برررر مزارش

    • بدون نام

      یکی به این مسؤولین بگه به این کارهای عجولانه چیزی درست نخواهد شد و دودش هم به چشم ضعیف خواهد رفت،،،،،

    • ایرانی

      بانک پارسیان مزخرف ترین بانک ایرانی است و من حساب هایم را در این بانک مزخرف خواهم بست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا موافقم،در حالی که همه بانکها به حساب کوتاه مدت سود ده درصد می دهند بانک پارسیان هفت درصد می دهد بدون اطلاع و به این بهانه که حساب شما قدیمی است و سود شش ماه اول سال که سی و یک روز است را سی روز حساب می کنند و... شاید سرمایهذما خرد باشد اما همه اکر دست به دست هم دهیم این بانک را به سزای اعمالش می رسانیم با خارجدکردن سپرده های خود .

    • بدون نام

      پس چرا این قانون برای سپرده ها است وقتی وام میخواهیم باید با سود 24 درصد پس بدهیم بک موقع خدایی نکرده بانک خت به زحمت نیافتند

    • بدون نام

      ما که هرچه خواندیم نفهمیدیم لیلی زنه یا مرد.
      راستش اصلن درست نیست دولت در کار بانکها دخالت اینجوری بکند باید رقابت بین بانکها باشد تا مردم بیچاره ای که بعلت کمبود درآمد به امید سود بانکی خود هستن متضرر نشوند.

    • ایرانیم

      قابل توجه ساده لوحان مملکت:
      1.بعلت اینکه دراین سه سال پول کلانی دلالان به جیب نزدن بادست به یکی کردن بابانکها میخواهندبااین ترفندبازارتکان بخوردتاسرمایه شون افزایش یابد.
      2.نرخ واقعی تورم 53درصدمیباشد(تورم10درصدتوهم بیش نیست )چون دراین دوره سه ساله دولت امید قیمتهااصلاکاهش نیافته کمی هم افزایش یافته.
      3.اینجااصلابحث اشتغال زایی مطرح نیست فقط میخوان ازسودسپردگزارن که اکثراهم اقشارضعیف وساده لوح یامریض هستنداستفاده کنند.مثال :بگفته خودشون 10میلیاردتومان سپرده داریم توبانکها حالاحساب کنیداگه بشه 15درصد
      10میلیارد×8000تومان=ببینید دولت چقدربه جیب میزنه!!!!!

    • ایرانیم

      ببخشیداشتباه شددرنظرقبلی
      7هزارمیلیاردتومان×8000تومان کنیدببینیددولت چقدربه جیب میزنه

    • بدون نام

      دولت دقیقا بر ضد مردم عمل میکند

    • بدون نام

      من تو این بانکها پول دارم وحسابم را میبندم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم همین طور ،حسابهایم در بانک پارسیان و پاسارگاد را می بندم،زیاد نیست ولی قطره قطره جمع گردد وانکهی دریا شود.

    • بدون نام

      نظراتوپخش کنیدهزاربارنظردادم پخش نکردین

    • سالار

      منم حسابم در پارسیان و پاسارگاد رو میبندم

    • سالار

      واقعا براشون متاسفم با این تصمیمات احمقانه

      هر تصمیمی میگیرن به ضرر افراد ضعیف جامعه ست

      آخه اون پولداره که مبلغ سود بانک براش فرقی نمیکنه

    • ایرانیان

      وقتی وام میدید چرا میگوید 24ولی وقتی میام میبینم 27 درصد سود میگیرین پس سود واماتون کم کنید زور فقط به قشر ضعیف میرسهاخه اون پولداره سود واسش فرقی نداره

    • محمود

      خخخ کاملا مشخصه اصولگرایین . چه جا لب از نظراتی که می نویسیم مشخصه . بعضیاشو پخش می کنین بعضیاشو نه . خب حالا بی خیال
      .

    • محمود

      ها بعد یه چیزی با یه نرم افزار چک می کردم ده بیستا مجوز خواستین برای نرم افزارتون خب واسه چی مثلا شما مخاطبین ما رو می خواین چیکار یا حافظه خارجیمونو. مجبورم نرم افزارو حذف کنم

    • سعید

      پس چرا موقعی که میخایم وام بگیریم همین بانک ها 20وخورده ای یا بعضی مواقع خیلی هم بیشتر ازمون سود میگرین وچرا وام ها با کاهش مواجه نمیشن

    • اقیاوس ارام

      شما یک ملیارد تومن به من بدید
      بعد سود بانکی و بیارید رو ۴درصد که حلالم باشد

    • kia

      سود کم کنین کسب وکار رونق بگیره مردم ملک بخرن

    • بدون نام

      پس زحمت بکشین سود وامهای ک یلا چاللا ب ملت بدبخت قالب کردن اونم کم کنن...ک بعیده

    • امیر

      کم کنید دیگه چی مونده؟ نه اینکه از طرف مقابلش اینقد طرحهای تولیدی و اشتغال زایی دارید یا ازش حمایت میکنید که از بانکها پول رو بگیرن بیارن تو کار و بازار

    • گیلان شونده دار

      پس چراوام مسکن ۴۰میلیونی ۵۰میلیون روش میاد این کجاعدالت علی است ؟به راستی جهنمی سخت برای شما پیش رواست وای برشماباد که اینقدرمردم رامسخره می کنید

    • گیلان شونده دار

      پس چراوام مسکن ۴۰میلیونی ۵۰میلیون روش میاد این کجاعدالت است ؟به راستی جهنمی سخت برای شما پیش رواست وای برشماباد که اینقدرمردم رامسخره می کنید

      پاسخ ها

      • هاشم

        این وامهاتوانبخشیست اینهامیدانندومیبینندمردم فلج شده اندلذاتوانبخشی میکنند.ژست کمک به افرادضعیف راهم میگیرند.
        گه گاهی هم باحضوردرمناطق فقیرنشین سلفی هم میگیرند!!!

    • بدون نام

      سود بانک راکم کردید که خانه.طلا.ماشین...همه چیز گران شد.کسی دیگر پول در بانک نمیگذارد.ثبت نام یکماهه خود رو سودش صد برابر سود بانکها.آیا واقعا رییس بانک مرکزی این را نمی داند.یا گرانیها را دوست دارد.انشاالله حقایق روشن شود

    • ج

      دولت دستت از جیب مردم بیرون بیار خجالت بکش

    • mkn

      در آ خر الزمان هستیم، بخود آ یید واز عذاب الهی بترسید،بدانید هرچه در این دنیا بکارید،در آ خرت درو میکنید،پس فرصت را غنیمت شمرید، که فرصت بسیار کم،و حسرتها فراوان خواهد بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج