۳۴۱۶۷۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ترکیه به دنبال ۳ برابر کردن تجارت با ایران

وزیر گمرک و تجارت ترکیه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که آنکارا در صدد است با بیشترین سرعت ممکن تجارت با ایران را سه برابر افزایش دهد.

خبرگزاری فارس: «بولنت تفنگچی» وزیر گمرک و تجارت ترکیه در مصاحبه‌ای تصریح کرد که آنکارا در صدد است با بیشترین سرعت ممکن تجارت با ایران را سه برابر افزایش دهد و به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

تفنگچی در مصاحبه با رویترز در آنکارا گفت: «معاملات بانکداری و مالی بعد از کاهش یافتن تحریم‌های ایران (برای ترکیه) آسان‌تر شده است که البته از قبل روابط تجاری ما با ایران بهبود یافته بود».

طبق این گزارش، حجم معاملات بین ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۲ به ۲۱.۹ میلیارد دلار افزایش یافت و سپس در سال ۲۰۱۵ در نتیجه تأثیر تحریم‌ها به زیر ۱۰ میلیارد دلار افت پیدا کرد.

رویترز به نقل از یکی از مقامات اقتصادی ایران که اوایل ماه جاری میلادی گفته بود، گزارش کرد که بانک‌های مرکزی ترکیه و ایران مجدداً ارتباطات خود را در شبکه معامله جهانی «سوئیفت» ازسرگرفتند.

تفنگچی همچنین تصریح کرد که ترکیه قصد دارد صادرات خود را در سال جاری میلادی از ۱۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱۵۵.۵ میلیارد دلار افزایش دهد و رشد اقتصادی خود را به ۴.۵ درصد برساند که اینها اهدافی قابل دستیابی است.

وی تصریح کرد که هدف ترکیه رسیدن به رشد اقتصادی ۵ درصد در ۲۰۱۷ است و در خصوص روابط با روسیه ابراز خوشبینی کرد.

بعد از آنکه ترکیه سال گذشته میلادی، جنگنده روسیه را در نزدیکی سوریه هدف قرار داد، روابط میان آنکارا و مسکو رو به تیرگی رفت و روسیه نیز یکسری اقدامات انتقامی اقتصادی علیه ترکیه اتخاذ کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشت: «آمریکا و اروپا در ماه ژانویه سال جاری میلادی، طبق برجام، تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو کردند اما برخی محدودیت‌ها همچنان باقی است که امیدهای ایران برای ازسرگیری روابط با بازارهای جهانی را کاهش داده است».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج