۳۴۱۹۳۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

استان‌های غربی در محاصره ریزگرد‌ها

روز گذشته بار دیگر هجوم ریزگرد‌ها به مناطق غربی کشور آلودگی هوا در این مناطق را افزایش داد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان گفت: میزان ریزگردها در هوای آبادان و خرمشهر در پی استقرار گرد و غبار شدید در منطقه در ساعت ۱۸ پنجشنبه به یک‌هزار و ۳۸ میکروگرم بر متر مکعب معادل شش برابر حد مجاز رسیده است.

روزنامه آرمان: روز گذشته بار دیگر هجوم ریزگرد‌ها به مناطق غربی کشور آلودگی هوا در این مناطق را افزایش داد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان گفت: میزان ریزگردها در هوای آبادان و خرمشهر در پی استقرار گرد و غبار شدید در منطقه در ساعت ۱۸ پنجشنبه به یک‌هزار و ۳۸ میکروگرم بر متر مکعب معادل شش برابر حد مجاز رسیده است.

این در حالی است که میزان حد مجاز ریزگردهای معلق در هوا حدود۲۰۰ میکروگرم بر متر مکعب است. درباره علت افزایش ریزگردها در سال‌های اخیر همچنان نظر یکسان یا فراگیری وجود ندارد. برخی آن را همچنان شدت یافته پدیده (شمال یا شمل) و برخی دیگر آن را با فرایند بیابان‌زایی مرتبط می دانند. در ایران سرچشمه اصلی ریزگرد باد شمال است.

این باد که از خرداد تا شهریور فعال است، در شمال خاورمیانه شکل می‌گیرد و با گذر از کوه‌های ترکیه و شمال عراق، مانند قیفی به بیابان‌های عراق و سوریه سرازیر می‌شود و تا خلیج فارس و رسیدن به آب‌های آزاد پیش می‌رود. جریان‌های خشک هوای عربستان و عدم توجه به محیط زیست و بیابان‌زایی در عراق باعث خشک‌شدن بسیاری از باتلاق‌های عراق است.سازمان هواشناسی نیز روزهای گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود با توجه به افزایش وزش باد و تشکیل توده گرد و خاک بر روی عراق و حرکت آن به ایران، از بعد از ظهر پنجشنبه ۲۷ و جمعه ۲۸ خرداد در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و با شدت کمتر در کردستان، پدیده گرد و غبار موجب کاهش کیفیت هوا می‌شود.

سیداحمد موسوی آزاد اظهار کرد:براساس اطلاعات اداره هواشناسی شهرستان، وزش باد شدید در این منطقه، شکل‌گیری توده‌های گردوغبار و نفوذ به خوزستان را به همراه داشته است. روز گذشته مدیرکل بحران استانداری ایلام گفت: غلظت ریزگردها در برخی مناطق به بیش از ۱۸برابر حدمجاز رسید و در بعضی مناطق دید افقی به کمتر از یکصد متر کاهش پیدا کرده است. احمد کرمی گفت: توده‌ گرد و خاکی که در سوریه و عراق شکل گرفته به دلیل شدت باد زودتر از پیش‌بینی‌ها به استان ایلام وارد شد. به گزارش ایسنا، او افزود: شدت آلایندگی ریزگردها در برخی مناطق استان به بیش از ۱۸ برابر حدمجاز رسیده به گونه‌ای که دید افقی را به زیر یکصد متر کاهش داده است.

لغو ۳ پرواز فرودگاه آبادان

همچنین ریزگرد در شهرهای آبادان و خرمشهر به میزان بیش از شش برابر حد مجاز، سه پرواز شامگاه پنجشنبه فرودگاه بین المللی آبادان را لغو کرد. مسئول روابط عمومی فرودگاه بین المللی آیت‌ا... جمی آبادان گفت: پرواز تهران - آبادان - تهران هواپیمایی قشم ایر با شماره پرواز یک‌هزار ۱۲۸ به دلیل انتشار بیش از حد مجاز ریزگردها لغو شد. به گزارش ایرنا،شیما یوسفی شیخ رباط افزود: همچنین پرواز شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز ۸۶۱ مسیر مشهد - آبادان -تهران و پرواز شرکت هواپیمایی تابان به مسیر مشهد - آبادان - مشهد به علت گرد و غبار شدید لغو شد.

گرد وغبار در بسیاری از بخش‌های کشور

مدیرکل پیش بینی وهشدارهواشناسی از وقوع پدیده گردوغبار در بسیاری از بخش‌های کشور در دو روز آینده خبر داد.احد وظیفه درباره وضعیت آب و هوا در روزهای آینده گفت: در سه روز آینده در شمال‌غرب کشور و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار و رعد و برق گاهی با وزش شدید موقتی و در مناطق مستعد، تگرگ رخ خواهد داد. او ادامه داد: از روز گذشته (جمعه) با نفوذ جریان‌های شمالی در سواحل غربی و مرکزی دریای خزر نیز رگبار باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه افزود: روزشنبه نیز بارش پراکنده باران در این مناطق ادامه خواهد داشت و دریای خزر در این دو روز مواج خواهد شد. او اظهار کرد: از روز گذشته با نفوذ توده گردوخاک از کشور عراق به استان‌های غربی کشور، درغرب، جنوب غرب و بخش هایی از شمال غرب پدیده گردوغبار پیش‌بینی می‌شود که به تدریج مناطقی از مرکز، جنوب و دامنه‌های جنوبی البرز را نیز فراگرفته و سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا در این مناطق می‌شود.

او تصریح کرد: خروجی مدل‌های هواشناسی نیز بیانگر تداوم شرایط برای تشکیل گردوخاک تا روز یکشنبه است، اما ظرف امروز و فردا نسبت به روز جمعه از غلظت گردوغبار در این مناطق به تدریج کاسته می‌شود. وظیفه تصریح کرد: در دو روز آینده در شرق و جنوب شرق و مناطقی از شمال شرق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد که در برخی نقاط به ویژه در منطقه زابل با گردوخاک همراه خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      سلام تاکی مردم غرب کشور باید این گردو خاک تحمل یه کم بفکر مردم باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج