جاباما
۳۴۲۰۹۹
۳ نظر
۵۰۱۲
۳ نظر
۵۰۱۲
پ

بانک های خصوصی پیشتاز کاهش نرخ سود

پس از حدود یک هفته که از انتشار اخبار غیررسمی در مورد توافق بانک های کشور برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می گذرد، انتشار نامه کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی نشان می دهد، پیشنهاد این تصمیم از سوی بانک های خصوصی به دولت و بانک های دولتی داده شده و شاید بتوان سکوت بانک های دولتی را در برابر این پیشنهاد نشانه ای از موافقت آن ها با این پیشنهاد قلمداد کرد.

خبرآنلاین: پس از حدود یک هفته که از انتشار اخبار غیررسمی در مورد توافق بانک های کشور برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می گذرد، انتشار نامه کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی نشان می دهد، پیشنهاد این تصمیم از سوی بانک های خصوصی به دولت و بانک های دولتی داده شده و شاید بتوان سکوت بانک های دولتی را در برابر این پیشنهاد نشانه ای از موافقت آن ها با این پیشنهاد قلمداد کرد.

هفته گذشته برخی از بانک های خصوصی کشور از کاهش نرخ سود سپرده های یک ساله به ۱۵ درصد خبردادند؛ خبر این تصمیم اگرچه ابتدا به صورت غیررسمی منتشر شد اما اطلاع رسانی های بعدی نشان می داد که این تصمیم محصول توافق بانک های کشور است و قرار است در آینده نزدیک سایر بانک ها اعم از دولتی و خصوصی به جمع چند بانک خصوصی که از کاهش نرخ سپرده های خود خبر داده بودند، بپیوندند گرچه پس از یک هفته هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است و به غیر از بانک های پارسیان و پاسارگاد، بانک های دیگر ترجیح داده اند فعلا در این باره سکوت کنند.

سکوت شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه هفته قبل در قبال آنچه تصمیم بانک های کشور برای کاهش نرخ سود عنوان می شد، در کنار تعلل اکثریت بانک ها اعم از خصوصی و دولتی در اعلام همراهی با کاهش نرخ سود به این شائبه دامن زد که هنوز اجماع لازم و کافی برای اجرای این تصمیم وجود ندارد.

اظهارات روز گذشته اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز نشان داد که شورای پول و اعتبار برای تأیید و همراهی با این کاهش منتظر دریافت و بررسی گزارش جامع تحولات اقتصاد کلان است؛ گزارشی که احتمالا تا یک ماه دیگر روی میز اعضای شورا قرار خواهد گرفت!

متن و تصویر نامه کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی که شرحی از تصمیم این بانک ها و مؤسسات را در جلسه ۲۳ خرداد این کانون ارائه داده است بخوبی نشان می دهد که چرا در فاصله کمتر از سه روز مانده به موعد کاهش نر خ ها، نشانه ای از همراهی بانک های دولتی با این تصمیم کانون بانک های خصوصی دیده نمی شود.







طبق آنچه در نامه کانون بانک های خصوصی آمده " این پیشنهاد از سوی بانک های خصوصی ارائه شده است" و جالب اینجاست که رونوشتی از این نامه " به آقای حسین زاده رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی جهت استحضار و ابلاغ به اعضای شورا " ارسال شده است.

این روند در حالی است که در دفعات گذشته، اعلام کاهش نرخ سود سپرده ها در نامه ای با امضای مشترک رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی برای رئیس کل بانک مرکزی ارسال می شد.

فارغ از این نشانه ها که احتمال شکست توافق بانک ها را با نرخ شکنی برخی از آن ها مانند دفعات قبل بالا نشان می دهد، باید دید تصمیم و پیشنهاد بانک های خصوصی تا چه حد با اقبال بانک های دولتی همراه خواهدشد؟

این در شرایطی است که گزارش های مختلفی که از سوی نهادهای پژوهشی منتشر شده نشان می دهد وضعیت شبکه بانکی بسیار حساس است و ادامه شرایط فعلی در آینده ای نه چندان دور به از هم گسیختگی در این شبکه منجر خواهدشد.

این گزارش ها تأکید دارند نرخ سود بالا یکی از عواملی است که به شدت به ترازنامه بانک ها فشار می آورد و باید هر چه سریع تر فکری برای این مشکل کرد گرچه بالا بودن مطالبات غیرجاری و نامناسب بودن کفایت سرمایه به بدهی ها، بانک ها را ناگزیر کرده است تا به هر نحو ممکن به جذب منابع بپردازند بنا بر این پرداخت سود بالا به سپرده ها در شرایط فعلی تنها راه به تأخیر انداختن بحران است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از دو حال خارج نیست، یا بانکهای ذکر شده در حال ورشکستگی هستند و اجبارا این تصمیم را گرفته اند، یا به قصد سودجویی و افزایش حاشیه سود خود می خواهند نرخ سود را پایین بیاورند و همه می دانیم که اصلا صحبتی از کاهش نرخ بهره وام نمی شود. به همین دلیل است که من تا سه روز دیگر تمام حسابهایم را در بانکهای مذکور می بندم.

    • بدون نام

      مطمئنا با کاهش سود سرمایه از بانکها خارج خواهد شد

    • بدون نام

      یک ضرب المثل قدیمی داریم که میگه:
      کی بود کی بود من نبودم.

      اولش شایعه بود و بعد رسما اعلام شد که قراره از اول تیر اجرا بشه و ....
      اما این وسط بانکهای دولتی سکوت کردند ببینن عکس العمل مردم چیه؟؟؟
      راستی این سکوت برای چه بوده و هست؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج