۳۴۲۳۴۴
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

تأسیس «دانشگاه مولانا» در کابل

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است قرار است ترکیه دانشگاهی را در کابل به نام «مولانا جلال الدین بلخی» تاسیس کند.

خبرگزاری مهر: به گزارش روزنامه اقتصادی «ودصم»، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است، قرار است ترکیه دانشگاهی را در کابل به نام «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» تأسیس کند که توافقنامه ساخت آن میان دو کشور در دیماه سال گذشته در جریان سفر «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به ترکیه امضا شد.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ گفت: وی در دیدارش با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه‌ ترکیه در مورد تأسیس این دانشگاه و موارد دیگر گفتگو کرده است.

وی در ادامه افزود: از مقامات کشور ترکیه خواسته است که در کنار تأسیس دانشگاه مولانا در کابل، در سال‌های آینده شمار بورسیه‌های تحصیلی‌ را برای جوانان افغانستان نیز افزایش دهد.

وی در ادامه تصریح نمود: ترکیه سالانه ۱۸۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستان می‌دهد و در حال حاضر ۲۰۰۰ دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند.

به گفته وی، طی چند سال اخیر، ۲۶۸۴ مرد و ۱۰۰۱ زن در آکادمی پلیس ترکیه آموزش‌های میان‌ مدت دیده‌اند و هم اکنون نیز ۱۱۰ نیروی پلیس زن افغانستانی در شهر آنتالیا مشغول تحصیل‌ هستند.

لازم به ذکر است مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته پیش با «اشرف غنی» رئیس جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار هایی جداگانه داشته است.

اشرف غنی در دیدار با چاووش اوغلو از وی خواسته بود دو کشور ترکیه و افغانستان «مثنوی معنوی» اثر مولانا جلال الدین رومی و دیگر آثار این شاعر برجسته پارسی زبان را به عنوان میراث مشترک افغانستان و ترکیه به ثبت جهانی برسانند.

این در حالی است که در ۱۱ خرداد ماه «سید رضا صالحی امیری» رئیس سازمان مرکز اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: با ترکیه توافق کرده‌ ایم که مثنوی مولوی را به صورت مشترک ثبت کنیم، مولانا یکی از نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکیه است.

یونسکو سال ۲۰۰۷ میلادی را به نام مولانا نام گذاری کرده بود. مثنوی، مشهور به مثنوی معنوی یا مثنوی مولانا، نام کتاب شعر مولانا جلال‌ الدین محمد بلخی، شاعر پارسی‌ گو است. این کتاب از ۲۶ هزار بیت و ۶ دفتر تشکیل شده و در قالب مثنوی سروده شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرداد

      این ترکیه دیگه داره شوشو در میاره.اخه یکی نیست به اینا بگه مولانا شااعره فارسی زبان بوده و نه ترک زبان و تمامه اشعاره اون به زبانه فارسیه.دوما مولوی متولد شهره بلخ که که شهری است واقع در ایرانه باستان به دنیا اومده و به قونیه فقط مهاجرت کرده و ارامگاهه اون در قونیه است.یک مثال بزنم.مثله این که بگیم امام رضا در مشهد شهید شده بس ایرانیه و عرب نیست.در حالی ریشه امام رضا به حضرته محمد میرسه و نه کسه دیگری

    • حبیب

      به ترکیه می گم که اشعاره ترکی مولوی که اندک هستند به لهجه ترکیه خراسانی است و نه ترکیه استانبولی.بس مولوی متعلق به ایران است

    • مولوی ایرانی

      ادعای ترک بودنه مولوی مرغه بخته رو از توی سفره میخندونه

    • بدون نام

      مولوی متعلق به تمام دنیاست حرص نخورید

    • سید یوسف ظهوری

      مولانا در بلخ افغانستان به دنیا امده ومربوط به ان کشوراست وتفکرات واشعارش متعلق به جهان اسلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج