۳۴۲۳۹۷
۵۰۷۸
۵۰۷۸
پ

رای سکه به شکست قیمت

در اولین روز هفته، سکه از میان دو راهی کاهش یا افزایش قیمت، گزینه اول را انتخاب کرد تا از مرز یک میلیون و ۵۰ هزار تومان فاصله بگیرد. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک‌میلیون و ۴۳ هزار تومان رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد: در اولین روز هفته، سکه از میان دو راهی کاهش یا افزایش قیمت، گزینه اول را انتخاب کرد تا از مرز یک میلیون و ۵۰ هزار تومان فاصله بگیرد. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک‌میلیون و ۴۳ هزار تومان رسید.

پایین آمدن بهای اونس در روز جمعه نسبت به قیمت ساعت ۳ بعدازظهر پنج‌شنبه مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در مسیر کاهشی قرار داد. کاهش قیمت سکه در حالی صورت گرفت که با افت روز جمعه اونس، معامله‌گران در دو راهی افزایش یا کاهش قیمت قرار گرفته بودند؛ برخی اعتقاد داشتند که فشار اونس روند سکه را در روز شنبه کاهشی خواهد کرد، حال آنکه دسته مقابل معتقد بودند که به‌دلیل حباب قیمت و احتمال ورود سکه‌بازان به بازار ارز، فلز گرانبهای داخلی در ابتدای هفته جدید افتی را تجربه نخواهد کرد.

با این حال وجود عواملی مانند افت تقاضا و انتظارات معامله‌گران موجب شد که روز گذشته قیمت سکه شکسته شود و به ابتدای کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومان نزدیک شود.

جدا از کاهش اونس، روز شنبه قیمت دلار نیز پایین آمد تا به سکه فشار بیشتری وارد شود. در اولین روز هفته، دلار با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۷ تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر افت نرخ حواله درهم افت قیمت را تجربه کرد.

علل برگشت سکه

روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۲ هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۶ هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. این کاهش در حالی صورت گرفت که برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند سکه در برابر افت اونس جهانی به دو دلیل مقاومت خواهد کرد: یکی بالا بودن ارزش ذاتی سکه از ارزش بازاری آن و دیگری احتمال حضور سکه‌بازان در بازار ارز. با این حال هیچ‌کدام از این دو انتظار محقق نشد و فشار اونس سکه را پایین برد.

به گفته فعالان، ۳ عامل در اثرگذاری کاهش اونس در بازار داخلی موثر بود. اولین عامل بازگشت بهای اونس از مدار هزار و ۳۰۰ دلار بود که انتظارات معامله‌گران سکه را تحت‌تاثیر قرار داد. در واقع افت اونس موجب شد که معامله‌گران سکه احتیاط بیشتری کنند و خریدهای خود را کاهش دهند. عامل دوم کاهش سنتی تقاضای بازار در ماه رمضان بود که موجب شد معامله‌گران سکه ترجیح دهندکمتر در موقعیت خرید قرار بگیرند.

عامل آخری که قیمت سکه را کاهشی کرد، افت قیمت دلار بود. روز شنبه، شاخص ارزی بیشتر تحت‌تاثیر افت نرخ حواله درهم قرار داشت و همین عامل موجب شد که سکه‌بازان ترجیح دهند وارد بازار ارز نشوند. در واقع به گفته برخی معامله‌گران، روند قیمت دلار و نبود عوامل افزایشی در این بازار موجب شد که سکه‌بازان وارد بازار ارز نشوند. روز شنبه، همسو با افت قیمت سکه تمام، نیم سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کرد و با ۳هزار تومان افت به قیمت ۵۲۱ هزار تومان رسید.

دومین افت پیاپی دلار

روز شنبه، شاخص ارزی دومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد. در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۵۷ تومان آغاز کرد که کاهشی ۳ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج شنبه داشت. در ادامه روز، بهای دلار تا نقطه ۳ هزار و ۴۵۵ تومان نیز پایین رفت، ولی در این نقطه مقداری خریدهای ارزی افزایش یافت تا نهایتا این ارز با قیمت ۳ هزار و ۴۵۷ تومان به کار خود پایان دهد. در اولین روز هفته، دلار نه توان این را داشت که از محدوده ۳ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کند و نه نیروی کاهشی قوی در بازار بود که قیمت را به محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان وارد کند.

به گفته فعالان، روز چهارشنبه خریداران بازار کم‌تحرک بودند و خبری از خریدهای سنگین نبود. برخی حاضران در بازار، افت نرخ حواله درهم و نزدیک شدن به روزهایی انتهایی ماه را از عواملی دانستند که به افت قیمت کمک کرد. به اعتقاد برخی بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران در روزهای انتهایی ماه یا با کمبود نقدینگی مواجه هستند یا در حال تسویه معاملات ماهانه‌اند؛ بنابراین حضور موثر کمتری در بازار دارند و همین عامل موجب می‌شود که قیمت از سوی آنها کمتر تحریک شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج