۳۴۳۰۹۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

صدور داد‌خواست علیه مسئولان دولت قبل

پرونده بورسیه‌های غیر‌قانونی در دیوان محاسبات بسته شده و دادستان این دیوان روز گذشته خبر صـدور دادخـواسـت علیـه ۱۷ مدیر سابق وزارت علوم را صادر کرده است. یکی از این مدیران کامران دانشجو‌ست.

روزنامه وقایع اتفاقیه: پرونده بورسیه‌های غیر‌قانونی در دیوان محاسبات بسته شده و دادستان این دیوان روز گذشته خبر صـدور دادخـواسـت علیـه ۱۷ مدیر سابق وزارت علوم را صادر کرده است. یکی از این مدیران کامران دانشجو‌ست.

وزیر علوم در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد که پس از ریاست بر ستاد انتخابات سال ۱۳۸۸ به وزارت علوم آمد و منشأ تغییرات و حواشی خاصی شد. در همین رابطه دادستان دیوان محاسبات می‌گوید در این پرونده، دادخواستی علیه ۱۷ فردی که در این پرونده مسئولیت داشتند و از مسئولان و متولیان وقت وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان به شمار می‌رفتند، صادر کردیم و حتی یکی از آنها از مسئولان فعلی است و دلیل آن هم این است که گفتیم از زمانی که ما موضوع را اعلام کردیم چرا مجددا پرداخت صورت گرفت، آقای دانشجو هم یکی از مسئولان ذی‌مدخل است که تصمیمات‌شان این موضوع را به اینجا رساند.

دادخواست صادر شده در هیئت مستشاری در حال رسیدگی است و ما منتظر نظر رأی هیئت مستشاری هستیم. علاوه بر این محرز شدن تخلفات بورسیه‌ای برای ۲۰۰ نفر و صدور حکم بازگشت بیش از پنج‌میلیارد تومان از هزینه‌های بورسیه به حساب خزانه از جمله مهم‌ترین احکام دیوان محاسبات است. با این حال فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات درباره سرنوشت پرونده بورسیه‌ها در دیوان محاسبات، گفت: در سال ۱۳۹۳ گزارشی در این زمینه دریافت کردیم، البته قبل از این گزارش مبتنی بر پرداخت برخی رسانه‌ها به موضوع بورسیه‌ها، دیوان محاسبات به موضوع حساس شده بود لذا به واحدهای فنی حسابرسی اعلام کردیم به این پرونده رسیدگی کنند و اگر به تخلفی برخورد کردند گزارش آن را به دادسرای دیوان ارسال تا فرآیند رسیدگی به پرونده کامل شود.

او افزود: «در این راستا در سال ۹۳ گزارشی مبنی بر محورهایی که مدنظر بود، دریافت کردیم. رسانه‌ها در این زمان از زوایای مختلف به پرونده پرداخته بودند؛ تخلف ۳هزار و ۷۰۰ نفری را مطرح می‌کردند و از طرفی هم مجلس به حق از دیوان، این موضوع را پیگیری می‌کرد که منجر به برگزاری چندین جلسه با اعضای کمیسیون اصل نود و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دیوان محاسبات شد. همچنین جلسه دیگری که جلسه اصلی بود با حضور برخی از اعضای کمیسیون اصل نود، آموزش، روسای دو کمیسیون و نماینده وزارت علوم برگزار و صورتجلسه‌ای در این زمینه تنظیم شد.

شجاعی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات پس از ابطال بورسیه‌ای از سوی متولی آموزشی کشور براساس رسالت خود به پرونده ورود می‌کند، گفت: اگر متولی آموزشی به این نتیجه رسید بورس فردی به دلیل عدم رعایت مسائل علمی باطل است، چون بر امر باطل اثر مالی نباید بار شود، دیوان محاسبات می‌تواند به پرونده ورود کند. زیرا هدف بورسیه این است که فردی آموزش ببیند و در آینده مشکلی از کشور حل کند، به نوعی سرمایه‌گذاری دولتی است و لذا اگر بگویند این سرمایه‌گذاری باطل است باید ریالی که پرداخت شده به حساب بیت‌المال برگردد و هزینه‌ها جبران شود.

او افزود: پس از جمع‌بندی و محاسبه ریال‌های پرداخت شده نهایتا در دو بخش بورسیه‌های ابطالی و شاغل، عدد پنج‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان استخراج شد. این رقم برای دانشجویان هر دو بخش متفاوت است.

دادستان دیوان محاسبات خبر داد برای این پرونده دادخواست صادر شده است. او گفت: در دادخواستی که صادر شد، رقم هر دو بخش مجزا آمده است. اینکه آقای صادقی گفتند بنده جرأت نمی‌کنم دادخواست صادر کنم، اصلا درست نیست. وقتی فرآیند بررسی در پرونده‌ها کامل شد منجر به صدور دادخواست می‌شود و این دادخواست از سوی رئیس کل دیوان به هیئت مستشاری ارسال می‌شود. سخنان آقای صادقی ناشی از ناآشنایی او نسبت به فرآیند رسیدگی به این پرونده‌هاست، مگر می‌شود دادخواستی تنظیم شود، اما صادر نشود؟

شجاعی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد تخلفات صورت گرفته در این پرونده گفت: این مسئله در دادخواست صادر شده قید شده اما چون دادخواست هم اکنون نزد من نیست دقیقا نمی‌توانم بگویم چه تعداد است اما احساس می‌کنم تعدادشان مجموعا در هر دو بخش کمتر از ۲۰۰ دانشجو باشد، البته از مبلغ و ریال پرونده هم می‌شود تا حدودی به نتیجه رسید. یعنی اگر هزینه بورس تحصیلی هر دانشجوی را حدود ۴۰ یا ۵۰ میلیون در نظر بگیریم تعداد دانشجویان مشخص می‌شود، قطعا تعداد دانشجویان سه هزار و ۷۰۰ نفر نبوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظر این حقیر کل مسئولین دولت قبل که سردسته آنها احمدی نژاد میباشد را باید محکوم کنند که تا ابد در ایران زندگی کنند .مثل ما که محکومیم تا ابد اینحا زندگی کنیم . اگه مسئولین گوشت و خونشون از این دیار بود اینحور بسر هنوطنان خودشون نمیاوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج