۳۴۳۲۱۵
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

۴۸۶ سال زندان برای «صلاح‌الدین دمیرتاش»

دادستان جمهوری ترکیه خواهان دو بار مجازات حبس ابد و ۴۸۶ سال زندان برای صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دموکراتیک خلق های ترکیه شد.

خبرگزاری ایرنا: دادستان جمهوری ترکیه خواهان دو بار مجازات حبس ابد و ۴۸۶ سال زندان برای صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دموکراتیک خلق های ترکیه شد.

در پی تائید مصوبه لغو مصونیت سیاسی و قضایی شماری از نمایندگان مجلس ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، دادستان این کشور خواستار ۴۸۶ سال زندان برای صلاح الدین دمیرتاش شد. بر پایه این گزارش، دادستان ترکیه درباره دو مورد شکایت دیگر نیز خواهان دوبار مجازات حبس ابد برای وی شده است.

صلاح الدین دمیرتاش مصوبه یاد شده و ادعانامه دادستان ترکیه را به نوعی انتقام سیاسی اردوغان از وی ارزیابی کرد و گفت: در صورتیکه در یک دادگاه عادل و منصف محاکمه شود، از این اتهامات تبرئه خواهد شد. «باکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه اخیرا اعلام کرد که ۱۱۷ پرونده مرتبط با لغو مصونیت قضایی و سیاسی ۱۵۲ نماینده مجلس این کشور به دادستانی ها ارجاع شده است.

وی افزود: ۱۵۲ نماینده از کل ۵۵۰ نماینده پارلمان ترکیه باید در برابر دادستانی حاضر شوند.
در میان این 152 نماینده، 57 نفر از حزب مردم جمهوریخواه، 55 نفر از حزب کردی دموکراتیک خلقها، 10 نفر از حزب ملی گرای ترک حرکت ملی 29 نفر از حزب حاکم عدلت و توسعه و یک نماینده منفرد حضور دارند.

مجموعا 799 پرونده حاوی اتهامات وارده به نمایندگان مجلس شامل توهین به رییس جمهور، حمایت از تروریسم، فساد و دیگر جرم‌ها به دادستانهای ترکیه ارجاع خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری ترکیه مصوبه مجلس این کشور درباره سلب مصونیت قضایی و سیاسی شماری از نمایندگان مجلس را چند روز پیش تائید و این مصوبه با درج در روزنامه رسمی اجرایی شد.

این در حالیست که پیشتر مصوبه یاد شده از سوی مقام‌های اتحادیه اروپا و آلمان و آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته و نمایندگان مخالف دولت ترکیه در داخل نیز از آن به عنوان کودتا یاد کرده اند.

تلویزیون دولتی ترکیه اخیرا از قرار گرفتن نام 152 نماینده مجلس این کشور در معرض سلب مصونیت قضایی و سیاسی، محاکمه و احتمالا اخراج برخی از آنان از مجلس خبر داده بود.

ناظران آگاه با استناد به قانون اساسی ترکیه معتقدند که اگر حتی 28 نفر از این 152 نماینده از مجلس اخراج شوند ترکیه مجبور به برگزاری انتخابات میان دوره ای خواهد شد.

به گفته این منابع براساس ماده 78 قانون اساسی ترکیه اگر پنج درصد از کل 550 کرسی نماینده مجلس (28 کرسی) خالی بماند، دولت موظف به برگزاری انتخابات میان دوره ای در طول سه ماه است.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز مدعی هستند که روند سیاسی در ترکیه به گونه ای است که حزب حاکم برای دستیابی به شمار کافی از نمایندگان برای تغییر قانون اساسی و گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی که آرزوی دیرینه رجب طیب اردوغان می باشد درصدد برگزاری انتخابات زود هنگام است.

طبق قانون اساسی ترکیه تغییر قانون اساسی از طریق برگزاری همه پرسی به حداقل 330 رای موافق و تغییر آن توسط مجلس نیاز به 367 رای موافق نمایندگان مجلس دارد که حزب حاکم عدالت و توسعه در شرایط فعلی 317 نماینده در مجلس دارد و قادر به انجام آن در شرایط کنونی نیست.

برخی از ناظران عقیده دارند که احتمال محاکمه و اخراج شماری از نمایندگان حزب کرد دمکراتیک خلق ها از مجلس با استناد به مصوبه مجلس وجود دارد و در چنین صورتی از یک سو شانس احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس در انتخابات احتمالی زود هنگام افزایش خواهد یافت؛ ولی از سوی دیگر درگیری ها میان کردهای مخالف و دولت ترکیه نیز تشدید خواهد شد.

این لایحه در پی حضور چند نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها (حزب کردی) در مراسم تشییع جناره اعضای پ.ک.ک از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه تحت عنوان 'لایحه لغو مصونیت قضایی نمایندگان حامی تروریسم' به مجلس ارجاع شده بود که سپس ادعاها و شکایات موجود علیه نمایندگان دیگر احزاب نیز به آن اضافه شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mahasa

      اگه ترکیه بخواد همچبن کاری بکنه مقدمات تجزیه کشورشو فراهم کرده!

      پاسخ ها

      • حامد

        خوب شد گفتی

    • مسعود

      اردوغان حامی اصلی تروریست‌ها تو عراق و سوریه است

    • کورد

      مثلا نظر دادم که چی شد مگه قاضی هستی یا مداوم محکوم نظر بدین اها اهان اینم نظرم ن.ظ.ر تمام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج