۳۴۳۳۱۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مسیر بی‌ بازگشت برای بریتانیایی‌ ها

تصمیم به ترک اتحادیه اروپا درحقیقت تن‌دادن به تحقیری خودخواسته است که موجب تنزل یکباره و همیشگی جایگاه بریتانیا در عرصه جهانی خواهد شد.

روزنامه شرق: تصمیم به ترک اتحادیه اروپا درحقیقت تن‌دادن به تحقیری خودخواسته است که موجب تنزل یکباره و همیشگی جایگاه بریتانیا در عرصه جهانی خواهد شد.

این تازه‌ترین هشدار «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، است که با گذشت سه روز از کشته‌‌شدن «جو کاکس»، نماینده حزب «کارگر» در پارلمان آن کشور، به‌سان رقبای خود در کمپین خروج از اتحادیه اروپا، کارزار تبلیغاتی‌اش را از سر گرفته تا بلکه در فردای ٢٣ ژوئن، یعنی روز همه‌پرسی نیز همچنان یکی از رؤسای دولتی عضو در اتحادیه اروپا باقی بماند.

کامرون در یادداشتی که در روزنامه «ساندی‌تلگراف» به چاپ رسانده، اذعان کرده سخن گفتن از همه‌پرسی، آن‌هم پس از قتل وحشیانه یکی از مدافعان باقی‌ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، بسیار مشکل است؛ اما آنچه به چنین بحثی ضرورت می‌بخشد، دوراهی پیشِ‌روی بریتانیاست که شهروندان آن کشور را ناچار کرده در روز پنجشنبه با انتخابی وجودی دست‌وپنجه نرم کنند؛ انتخابی که در صورت پیروزی کمپین خروج، هیچ راه بازگشتی نخواهد داشت.

نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به این نکته که نتایج همه‌پرسی روز پنجشنبه تا حدود زیادی مسیر تکامل آن کشور را مشخص می‌کند، از رأی‌دهندگان بریتانیایی خواست این سؤال را از خود بپرسند که آیا می‌خواهند با رأی خود به تحقق چشم‌انداز مدنظر «نایجل فراج»، رهبر حزب مستقل بریتانیا که موجد تفرقه و عقب‌گرد آن کشور است، یاری برسانند یا قصد دارند از این پس نیز در کشوری لیبرال زندگی کنند که با امید، خوش‌بینی و اعتماد، چشم به آینده دارد.

کامرون همچنین از همه هواداران خروج خواست تمام تلاش خود را بکنند تا حتی شده یک دلیل قانع‌کننده برای این ادعای خود فراهم آورند که اوضاع اقتصادی بریتانیا در بیرون از اتحادیه اروپا رو به بهبود خواهد گذاشت؛ بهبودی که از منظر حامیان خروج، متضمن امنیت بیشتر اقتصادی و منابع گسترده‌تر مالی برای تأمین خدمات اجتماعی است.

کامرون ضمن تأکید بر این اصل که برگزیت احتمالی به بخش تجارت و بازرگانی کشور ضربه زده و با کاهش شدید سطح سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع و کسب‌وکارها، رکودی دامنه‌دار را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرده اگر مردم روز پنجشنبه به برگزیت رأی دهند، کشور به‌سرعت از عضویت اتحادیه اروپا خارج می‌شود هیچ راهی برای جبران عواقب و پیامدهای همگانی آن وجود ندارد.

پیشتازی کمپین حامیان ماندن در اروپا

کمپین حامیان حضور در اتحادیه اروپا که طیف وسیعی از نیروهای بعضا متعارض سیاسی، از محافظه‌کاران گرفته تا حزب کارگر و استقلال‌طلبان اسکاتلندی را دربر می‌گیرد، همواره به تهدیدات اقتصادی برگزیت به‌عنوان مهم‌ترین برگ‌برنده خود نگاه کرده‌اند؛ برگ‌برنده‌ای که البته تصدیق بنام‌ترین نظریه‌پردازان و آکادمیسین‌ها و بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصاد جهانی را در پشت خود دارد. شاید به‌همین‌دلیل باشد که وقتی تازه‌ترین نظرسنجی‌ها پس از پیشتازی موقت و چندهفته‌ای کمپین حامیان خروج که نشان از بازگشت دوباره مدافعان ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا دارد، تقریبا همه متفق‌القول هستند این جهش بیش از آنکه ناشی از حمله وحشیانه پنجشنبه گذشته به جو کاکس باشد، متأثر از نگرانی‌های فزاینده مردمی درباره عواقب وخیم برگزیت در حوزه اقتصاد است.

نظرسنجی روز جمعه مؤسسه YouGov در حالی حکایت از سهم ٤٤درصدی و پیشتازی یک‌درصدی مدافعان حضور در اتحادیه اروپا دارد که نظرسنجی مشابهی از همین مؤسسه در هفته گذشته، حامیان خروج را با هفت درصد اختلاف، پیروز احتمالی همه‌پرسی دانسته بود. با همه این اوصاف، «مایکل گوو»، وزیر دادگستری بریتانیا و یکی از رهبران سرسخت کمپین خروج بر این باور است که مخالفانش در ترویج ترس از رکود اقتصادی پس از برگزیت احتمالی، بسیار مبالغه کرده‌اند.

او که پیش‌تر رأی به برگزیت را رأیی برای دموکراسی دانسته بود، در گفت‌وگویی با روزنامه «ساندی‌تلگراف»، اذعان کرده در صورت خروج از اتحادیه اروپا، مخاطرات اقتصادی فراوانی کشور را تهدید خواهد کرد؛ همان‌طور که در صورت ادامه عضویت بریتانیا نیز این مخاطرات همچنان پابرجا خواهند ماند. اما آنچه از منظر مایکل گوو می‌تواند دلگرمی حامیان خروج باشد، توانایی بیشتر بریتانیایی مستقل در غلبه بر چالش‌هایی است که احتمال می‌رود هر لحظه از سوی عوامل بیرونی اقتصاد جهانی بر پیکره اقتصاد جزیره فرود‌ آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج