جاباما
۳۴۳۷۴۲
۵۰۶۳
۵۰۶۳
پ

آیا ناباروری باعث سرطان می‌شود؟

لازم است به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که بیماری سرطان در بین زنان نابارور بیش از سایر خانم ها خودنمائی می کند.

وب سایت مامانم: برای بسیاری از زنان جوان، حقیقت مادر شدن به یک رویا تبدیل شده است. اما برای بسیاری دیگر از زنان، به دنیا آوردن یک نوزاد به آسانی یک ثانیه نفس کشیدن است و برای برخی دیگر از خانم ها، شادی به دنیا آوردن یک نوزاد می تواند حاصل اشک ریختن در سال های طولانی باشد! درست است که مشکل ناباروری زنان و مردان اصلا کلمه و یا بیماری بدی نیست، با این حال در بسیاری از فرهنگ ها وجود این مشکل در بدن یک فرد مانند تابلو، خودنمایی می کند. به همین دلیل، اصلا جای تعجب نیست که بسیاری از زنان مبتلا به بیماری ناباروری یا زندگی خود و همسرشان را خراب کرده و یا همیشه در سکوت خود، رنج می برند.

اگر با مشکل ناباروری نیز مانند هر وضعیت پزشکی دیگر با آگاهی کامل برخورد نشود، می تواند بیش از حد مخرب و نابودکننده باشد! امروزه به لطف پیشرفت های عظیم در علم زنان و زایمان، بسیاری از زنان نابارور تبدیل به مادران بسیار خوشحالی شده اند. البته، لازم است بدانید که تعداد کمی از خانم ها هم وجود دارند که پزشکان متخصص زنان و زایمان، آن ها را برای همیشه از نعمت مادر شدن محروم کرده اند!

آیا ناباروری باعث سرطان می‌شود؟

متاسفانه، در افراد ناباروری که دکتر متخصص زنان و زایمان به آن ها جواب قطعی داده است، نبرد با سرنوشت به مراتب سخت تر از زنانی است که در مورد مسئله مادر شدن، بارها با شکست روبرو شده اند. علاوه بر این موارد، شرایط دیگری که در این میان نگرانی بسیار بزرگی را برای زنان نابارور به وجود آورده است، افزایش شانس این افراد در مبتلا شدن به بیماری سرطان است. لازم است به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که بیماری سرطان در بین زنان نابارور بیش از سایر خانم ها خودنمائی می کند. به همین دلیل، افراد نابارور باید بدانند که آیا استفاده از روش های درمانی برای مشکل ناباروری خود باعث بروز سرطان در بدن آن ها خواهد شد؟

آیا منطقی است که افراد تحت درمان های ناباروری نگران بیماری هایی باشند که در آینده ممکن است بدن آن ها را درگیر کند؟ آیا زنان نابارور، با وجود بچه دار شدن باز هم باید در مورد روش های درمانی که در مورد مشکل ناباروری خود در گذشته های دور دنبال کرده اند، نگران باشند؟ و آیا این نگرانی های زنان نابارور در مورد مسائل سلامت عمومی بدن خود واقعی هستند؟ چگونه می توان عوارض ناشی از بارداری های شیمیایی را در بدن زنان پیدا کرد و درمان نمود؟

عوارض بارداری های شیمیایی در بدن زنان:

درمان مشکل ناباروری در هر زنی مستلزم دریافت مقدار انبوهی از هورمون های مختلف به بدن فرد بیمار است، که تزریق این هورمون ها به بدن زنان نابارور، به نوبه خود می تواند باعث بروز بیماری سرطان، به خصوص سرطان پستان در این افراد شود. لازم است به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید که تحقیقات علم پزشکی هم برای از بین بردن این مشکل زنانه تا به حال بی نتیجه باقی مانده است.

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که میزان ابتلا به سرطان پستان در زنانی که درمان های باروری مصنوعی (ART) را در گذشته بر روی بدن خود تجربه کرده اند، افزایش جزئی داشته است. اما، فراموش نکنید که بروز بیماری سرطان پستان در بدن زنان، فقط به دلیل استفاده از روش درمانی ART نیست، بلکه این بیماری در زمان بالا رفتن سن زنان هم یک مشکل شایع به شمار می رود. به همین دلیل است که پزشکان متخصص زنان و زایمان نمی توانند تشخیص دهند که آیا سرطان حاصله، به دلیل بالا رفتن سن بیمار بوده و یا نتیجه استفاده از روش ART برای درمان مشکل ناباروری در بدن او می باشد؟

در حال حاضر، افراد مبتلا به مشکل ناباروری باید این واقعیت را قبول کنند که ناباروری یک بیماری نیست. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی در هر زنی اتفاق بیافتد. در واقع، در بدن برخی از زنان، وجود مشکل اندومتریوز می تواند باعث بروز مشکل ناباروری شود و در بدن برخی دیگر از زنان نابارور، توضیح قابل قبولی برای بیماری وجود ندارد، به این معنی که پزشکان متخصص زنان و زایمان با انجام معاینات دقیق و پیشرفته، هیچ علت آشکاری را برای علت بروز مشکل ناباروری در بدن این افراد پیدا نمی کنند. نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان داده است که این دو دسته از زنان نابارور که در بالا ذکر شد، بیشتر اط سایر خانم های نابارور در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. پس، می توان ادعا کرد که درمان ناباروری مانند حل یک معادله است که می تواند نتیجه های گوناگونی را برای بیماران مختلف داشته باشد!

آیا ناباروری باعث سرطان می‌شود؟

نتایج مطالعه دیگر همین محققان نشان داده است که استفاده از داروهای باروری، شانس افراد نابارور را برای رشد تومورهای بینابینی تخمدان افزایش نمی دهد، اما استفاده از مقدار زیاد هورمون پروژسترون (یک جزء از ART) می تواند احتمال رشد تومورهای سروز تخمدان مرزی را در زنان نابارور افزایش دهد.

تا همین اواخر، محققان علم زنان و زایمان حدس می زدند که داروی کلومید یک داروی محرک تخمک گذاری در بدن زنان است و می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را در افراد تحت درمان به شدت افزایش دهد. اما نتیجه مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که این گفته ها شایعاتی بیش نیستند و افراد مبتلا به مشکل ناباروری می توانند با خیال راحت و بدون هیچ گونه نگرانی در مورد ابتلا به سرطان رحم و تخمدان، به مصرف داروی کلومید ادامه دهند!

آیا درمان مشکل ناباروری زنان باعث بروز بیماری سرطان می شود؟

البته نمی توان این گفته را صراحتا دور از حقیقت تصور کرد.، اما تا به حال هیچ ارتباط روشنی بین درمان های باروری و بروز بیماری سرطان در بدن زنان تحت درمان دیده نشده است. البته گفته می شود که وجود مشکل ناباروری در بدن زنان، شانس آنها را در مبتلا شدن به انواع سرطان ها به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به همین دلیل، مهم است افرادی که از مشکل ناباروری رنج می برند، در طی روند درمانی خود از مشاوره افراد باتجربه هم استفاده کنند.

در واقع، به عنوان خانمی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، به خاطر داشته باشید که اگر مشکل آندومتریوز دارید، قطعا باید به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، چون این تنها راه امن برای درمان شما به حساب می آید. علاوه بر آن، فراموش نکنید که اگر مشکل PCOS در بدن شما درمان نشود، ممکن است خطر ابتلا به آندومتر، سرطان پستان و سرطان تخمدان را هم افزایش دهد.

نکاتی برای زنانی که برای درمان ناباروری از داروهای باروری استفاده می کنند:

یادتان باشد که اگرچه شما هم از داروهای باروری استفاده می کنید که هیچ تاثیری در مبتلا شدن شما به بیماری سرطان ندارند، اما مصرف برخی از این داروها می تواند عوارض جانبی خطرناک و ناراحت کننده ای را در بدنتان ایجاد کند. بنابراین، اگر شما در حال برنامه ریزی برای استفاده از داروهای باروری (به امید مادر شدن) هستید، لطفا به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱. عوارض جانبی شایع در میان زنان ناباروری که از داروهای باروری استفاده می کنند:

به خاطر داشته باشید که عوارضی مانند سرگیجه، ناراحتی معده، کبودی محل تزریق دارو (در صورت استفاده از داروهای تزریقی)، تورم بدن، گر گرفتگی، حالت تهوع و سردرد از عوارض شایع استفاده از داروهای باروری در بین زنان نابارور هستند. جالب است بدانید خانم هایی که به مقدار زیادی از این نوع داروها استفاده می-کنند، به احتمال زیاد حداقل برای یک بار با این عوارض جانبی در طول درمان خود روبرو شده اند! اما گزارش-ها حاکی از این است که عوارض بیشتر در میان زنانی شایع است که تحت درمان ART قرار داشته و یا از داروهای باروری قوی برای درمان مشکل ناباروری در بدن خود کمک گرفته باشند.

آیا ناباروری باعث سرطان می‌شود؟

۲. چگونگی برخورد با اثرات جانبی داروهای باروری در بدن زنان:

جالب است بدانید که یکی از بهترین راه های مقابله با عوارض ناراحت کننده به وجود آمده در اثر مصرف داروهای باروری، نوشیدن آب به مقدار زیاد است! اگر شما هم به عنوان خانمی که تحت درمان ناباروری هستید، احساس کردید که بر اثر مصرف این داروها بیمار شده اید، سعی کنید تا در خانه مانده و استراحت نمایید. همچنین، اگر درد زیادی داشته باشید، می تواندی از یک داروی مسکن استفاده کنید.

۳. با پزشک معالج خود در مورد عوارض داروهای باروری صحبت کنید:

اگر نشانه های و عوارض به وجود آمده در بدنتان رفته رفته خیلی بدتر شد، حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان در این مورد صحبت کنید، چون ممکن است او دوز مصرفی داروهای باروری شما را تغییر دهد، تا همه عوارض ایجاد شده به راحتی از بین بروند.

۴. احتمال بروز تورم و مشکلات تنفسی هنگام استفاده از از داروهای باروری:

اگر شما هم به عنوان زن ناباروری که از داروهای باروری استفاده می کند، مشکلاتی را در عمل تنفس خود احساس کرده و با تنگی نفس در قفسه سینه، تورم لب ها، دهان و یا زبان خود مواجه شدید، حتما بلافاصله با عجله به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید، چون بروز این علائم ممکن است وجود مشکل جدی را در بدن شما نشان دهد، که نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

۵. تقویت اعتماد به نفس افراد نابارور:

به عنوان خانمی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، به یاد داشته باشید که مهمترین نکته در درمان مشکل ناباروری، حتی قبل از استفاده از دارو و به کار بردن روش های جراحی، مشاوره گرفتن از یک دکتر متخصص زنان و زایمان باتجربه است. در اغلب موارد، دکتر متخصص مصرف داروهای باروری را برای دوره های طولانی مدت تجویز نمی کند. در چنین مواقعی نکته قابل توجه اعتماد به نفس بیمار است که باعث می شود تا روند درمان سریع پیش برود!

هرگز به عنوان یک فرد نابارور اجازه ندهید که ترس از مبتلا شدن به انواع سرطان ها لذت بردن از زندگی رویایی را از شما را بگیرد! چون حتی فکر کردن به بیماری سرطان هم می تواند برای هر انسانی بسیار ترسناک باشد. پس فکر کنید که فقط به خاطر درمان مشکل ناباروری خود تصمیم گرفته اید که از دارو استفاده کنید و به زودی هم موفق شده و فرزند خود را در آغوش خواهید گرفت، چون شما لایق مادر شدن هستید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج