جاباما
۳۴۴۰۴
۶۰ نظر
۵۰۰۳
۶۰ نظر
۵۰۰۳
پ

باز هم کاروان راهیان نور حادثه ساز شد

جزییات تصادف مرگبار ۲۶ دختر بروجنی

کاروان راهیان نور از جمله اردوهای پرحادثه ای است که هر ساله جان تعدادی از دانش آموزان را می گیرد و با وجود اجباری بودن برای دروس دفاعی از امنیت کافی برخوردار نیست. با این حال روز گذشته پاسخ وزیر در برابر این حادثه تنها سکوت بود.

جزییات تصادف مرگبار 26 دختر بروجنی

تماشا: هنوز یک ماه از سال تحصیلی نگذشته که مرگ 26 تن از دانش آموزان دختر در استان خوزستان در قالب کاروان راهیان نور، همه را شوکه کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که یک سال و نیم پیش نیز 11 دانش آموز دختر در حادثه ای مشابه کشته شدند.

این بار اتوبوس مسافربری حامل دختران دانش آموز مقطع دوم دبیرستان در خوزستان که در مسیر بازگشت از منطقه راهیان نور بودند با 44 مسافر واژگون شد. این حادثه که در محور ایذه به شهرکرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن رخ داد، 23 مجروح در پی داشت که هشت تن از آنان به علت نیاز به درمان به بیمارستان منتقل شده و 15 تن آنان نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

همچنین بر اساس گزارش ها یک دانش آموز در کما به سر می برد. مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر روز گذشته در تشریح این حادثه گفت: «در ساعت 20:30 جمعه، واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور ایذه به شهر کرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن به امدادگران جمعیت هلال احمر اعلام شد.»

به گزارش ایسنا، حسین درخشان با بیان اینکه با توجه به نوع گزارش دریافتی، بلافاصله سه تیم از امدادگران جمعیت به همراه دستگاه های زنده یاب و ست های هیدرولیک نجات به محل حادثه اعزام شدند اظهار داشت: «عملیات امداد و نجات این حادثه واژگونی اتوبوسکه برای کاروان راهیان نور بود، 6 ساعت به طول انجامید و در ساعت 2 بامداد پایان یافت.»

تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده

سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس راه کشور، خبر داد که تیم ویژه ای از کارشناسان تصادفات پلیس راه رسیدگی به این تصادف را برعهده گرفته اند. او گفت: «تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت این حادثه گزارش شد. این حادثه 26 کشته و 18 زخمی به همراه داشت و با توجه به لغزنده بودن جاده و واژگونی اتوبوس در گل در حال حاضر کارشناسان به دنبال یافتن دستگاه GPS این اتوبوس هستند و اطلاعات تکمیلی در خصوص این حادثه موکول به تکمیل تحقیقات است.»

سه روز عزای عمومی

دکتر منصور فیروز بخت مدیر کل پزشکی قانونی استان چهار محال و بختیاری گفت تاکنون 23 جسد شناسایی شده است و تلاش تیم پزشکی قانونی برای احراز هویت سه جسد دیگر ادامه دارد. از آنجایی که تمامی این کشته ها ساکن بروجن بوده اند، تمامی اجساد به پزشکی قانونی بروجن منتقل شده و تلاش تیم پزشکی برای تحویل هر چه سریع تر اجساد به خانواده هایشان ادامه دارد.»

اجساد کشته شدگان در حالی به بروجن منتقل شد که به دلیل این اتفاق در شهرکرد سه روز عزای عمومی اعلام شد.

دانش آموزان به راننده تذکر داده بودند

به گفته دانش آموزان ظاهرا رانندگی بد راننده اتوبوس دلیل این حادثه بوده است. به گزارش ایسنا، یکی از دانش آموزان نجات یافته گفت: «باران می بارید، اتوبوس از مسیر حرکت اصلی خارج شد و راننده موفق به کنترل خودرو نشد و اتوبوس چپ کرد.»

دانش آموز دیگری که بر اثر این سانحه آسیب بسیاری دیده بود با گلایه از عملکرد راننده اتوبوس اظهار داشت: «راننده خیلی بد و با سرعت زیاد رانندگی می کرد، چندین بار بابت رانندگی غیرایمن راننده تذکر دادیم و گفتند که با راننده در این خصوص صحبت خواهند کرد.»

یکی دیگر از دانش آموزان در خصوص به موقع رسیدن اورژانس گفت: «اورژانس زود زود رسید اما نیم ساعتی طول کشید تا جرثقیل برسد و اتوبوس را بلندکند تا از زیر اتوبوس خارج شویم.»

احتمال حذف اجباری بودن سفرهای راهیان نور

کاروان راهیان نور از جمله اردوهای پرحادثه ای است که هر ساله جان تعدادی از دانش آموزان را می گیرد و با وجود اجباری بودن برای دروس دفاعی از امنیت کافی برخوردار نیست. با این حال روز گذشته پاسخ وزیر در برابر این حادثه تنها سکوت بود.

زمانی که خبرنگاران از وی خواستند تا پاسخگو باشد به ذکر این نکته بسنده کرد: «بروید از مسئولانش سوال کنید.» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزیر را مسئول می داند.

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبر آنلاین با بیان اینکه ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال حذف اجباری بودن سفرهای راهیان نور هستیم، گفت: «این اردو جزو آموزش دفاعی دانش آموزان محسوب می شود و اجباری است اما وقتی اطمینان از امنیت دانش آموزان وجود ندارد نباید اجباری باشد. همچنین والدین دانش آموزان از اعزام فرزندان خود به سفرهای راهیان نور باید خودداری کنند.»

او معتقد است که وزیر آموزش و پرورش نمی تواند در چنین مواقعی از خود سلب مسئولیت کند. وی در ادامه افزود: «وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به وقوع حوادث در سفرهای راهیان نور پاسخگو باشد. ما در کمیسیون بررسی می کنیم و وزیر باید پاسخ دهد.»

احضار وزیر به مجلس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از دعوت حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، به مجلس خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، محمد مهدی زاهدی درباره ادعای وزیر مبنی بر اینکه فرد دیگری مسئول است اظهار داشت: «وزیر باید به مجلس بیاید تا درباره این ادعا پاسخ دهد و اگر مسئول دیگری وجود دارد معرفی کند. من متاسفم که آقای وزیر به جای همدردی با خانواده های داغدار چنین برخوردی دارد. ما در کمیسیون به خانواده ها و جامعه فرهنگی تسلیت می گوییم و اطلاعیه ای هم در این زمینه منتشر کردیم.»

او درباره اجباری بودن این اردوها گفت: «ما امروز در کمیسیون سوابق این سفر را بررسی می کنیم و آقای وزیر هم حتما باید نسبت به ادعاهایی که دارند پاسخگو باشند و فرد مسئول را معرفی کنند. متاسفانه این درس برای دانش آموزان اجباری است در حالی که هیچ اردوی دانش آموزی نباید اجباری باشد و دانش آموزان باید با میل و رغبت بروند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا 1

      واقعا تاسف باره .. . خدا به خانواده هاشون صبر بده ... دخترای جوونی که چند سال دیگه باید لباس عروسی بر تن میکردن حالا کفن پوش شدن!!

      پاسخ ها

      • نیما

        شرمنده اشتباهی منفی دادم.

    • حسين

      براي شادي روحشون صلوات بفرستيد

      پاسخ ها

      • sam

        Bebakhshid eshtebahi manfi dadam yani khatay dast bod

    • آمیتریس

      من پارسال واسه همین چیزا نرفتم.خدارو شکر

    • محمود

      عرض تسلیت به خانواده نوگلان پرپر شده.مرا هم شریک غمشان بدانند.این اتفاقات تاسف بار تازگی ندارد.مقصر اصلی مامورین راهنمایی ورانندگی میباشند.چون از کنار کشتار مردم بیگناه ساده میگذرند.تازگیها مد شده در راه های برون شهری تنها یک بار اتوبوسها را ساعت زده وکنترل جزیی انجام میدهند.هشتاد درصد رانندگان به کل فکر میکنند خدا هستند. والاه منهم راننده اتوبوس بودم خدا شاهد است بیشتر از خودم بجان مسافرین اهمیت میدادم.

    • 1313

      وزير گفته بريد از مسئولش بپرسيد؟
      انوقت مسئولش صدام حسين نيست كه جنگ را شروع ؟ اقاي وزير منظورت اونه؟
      پس شما چكاره ايد؟

      پاسخ ها

      • رها

        آی حرف دلمو گفتی
        دستت درد نکنه

    • بدون نام

      Bekhoda chan roze afsordam...delam khoooooooooon shod

    • hasti

      یعنی واقعا مسئولین جوابگو هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟یا فقط به دنبال رفع تکلیف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟............

      پاسخ ها

      • هستی

        با اسم من کامنت نذار لطفا

    • بدون نام

      اقايون مهترمي كه اين خبرو منتشر كردين خودتون اگر با دقت بخونين و متوجه شده باشن اين اتفاق در مسير دهدز به لردگان بوده و اين گلهاي پر پر شده كه با اتوبوس راهيان ديار باقي رو ترك كردن همه از دبيرستان شهرستان بروجن بودند خواهشاً متن خبرو اصلاح كنيد ممنون

      پاسخ ها

      • می می

        شما متن نظرتو اصلاح کن. مهترم = محترم. دیار باقی = دیار فانی .منظور از استان خوزستان محل حرکت اولیه است درست خبر رو بخون باشه !!!!!!!!!!!!

      • بدون نام

        i هه هه هه

    • مهدی

      متاسفم برای این وزیر ایا اگه دختره خودش هم بود باز حرفی نمیزد خدا به خانواده های داغ دار صبر عنایت کنه برای شادی روحشون صلوات
      اقای وزیر فواره چون سربالا رود سرنگون شود

    • سپیر

      بازم میگم وقتی کاروان راهیان نور هر سال تلفات میده آخه چه اصراریه به ادامه کارش!!!

      پاسخ ها

      • اریحا

        میدونی آخه نه که هیچ کدوم از سفر ها و جاده های دیگه تلفات نمیده !!!

    • بدون نام

      باز خدا رو شکر قراره حذف بشه. عنوان اصلی خبر همه چیز رو میگه:"اردوی پر حادثه ای که هر سال جان تعداد زیادی را میگیرد و با وجود اجباری بودن از امنیت کافی برخوردار نیست". من باشم ترجیح میدم درس رو بیفتم.

    • بدون نام

      آخه دروس دفاعی چه ربطی داره به کاروان راهیان نور که این سفر رو اجباری کردن؟

    • باني

      متاسفم خدا به خانواده هاشون صبر بده

    • بدون نام

      واقعا که. به قوله سارا 1 دخترای جوون که خانواده ها چقد واسشون زحمت کشیدن بر اثر سهل انگاریه یه راننده و به خاطر اجباری بودن یه درس که واقعا معلوم نیست به چه دردی می خوره باید این بلا سرشون بیاد بعدم وزیر بگه از مسئولش سوال کنید.

    • fateme

      اگه میشه مسئولین محترم لطف کنن عنوان این سفر رو عوض کنن
      روحشون شاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرچی به دولت مربوط میشه همینه.

    • nazanin

      چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوهارا نماند قرار خدا به همه صبربده وروحشون شاد من یه دختر دارم و چقد دردناکه مادری فرزندش و دیگه نبینه.

    • mehran

      مسُولین خواهشن پیگیری کنند.ما راهم در غم خودتون شریک بدانید. از طرف تمام خانواده های شهر جونقان(شهرکرد)

    • SAYEH

      آخه این چه درسی است حذفش کنید.

    • مریم

      من پارسال اسفند ماه رفتم خدا را شکر با سلامت رفتیما آمدیم اما من از اینکه اردو های راهیان نور کشته زیاد میده در راه چیزی نشنیده بودم

    • مریم

      واقعا متاسفم برای هم استانی های عزیزم. من و تمام مردم شلمزار رو در غم خودشون شریک بدونن. برای شادی روحشون صلوات.

    • ابراهيم

      سلام.
      بايد در مجلس تشييع اين عزيزان حضر بوديد تا به عمق فاجعه پي ميبرديد. خدا براي هيچ كس و هيچ قومي چنين روزي را نخواهد.
      مسولان به جاي شانه خالي كردن از مسوليت اين حادثه كمي... خواهشا...........

    • amin

      دلم کباب شد

    • بدون نام

      بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام
      این لینک هم جالبه
      کی گفته راهیان نور اجباریه؟
      http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910801001138

      پاسخ ها

      • مهینا

        کی گفته اجباری نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • رها

        من میگم اجباری نیست
        از اونجایی که امسال خواهر منم رفت
        و هیچ اجباری هم در کار نبود
        گفتن هرکی دوست داره و پدر و مادرش رضایت کامل داره می تونه بیاد.
        حتی برای رضایت گرفتن خود پدر و مادر باید می رفتن مدرسه و حضوری رضایت نامه رو امضا می کردند.
        تازه از مدرسه ی آبجیم اکثرشون نرفته بودن و هیچ اتفاقی از قبیل نمره کم کردن هم نیفتاد پس بی خودی جو سازی نکنید و از این اتفاق سو استفاده سیاسی هم نشه لطفا

      • بدون نام

        هرچه بگندد نمکش میزنند

    • sahar

      خواهران عزیزم این را بدانید که هر گل که به سبزه میدهد صفا گل چین روزگار امانش نمیدهد،نمداند چه بگویم بگویم متاسفم بگویم غمگین چون جز این نیست اما امیدم این است که خون شما آخرین خونی باشد که ریخته میشود امیدوارم خدا به دل مادرانتان صبر دهد و با مادر و عمه سادات محشور شوید.انشاا.

    • مجتبي

      خداوند رحمتشان كند
      يه بي دقتي هزار نفر عزاداري براي بي دقتي يك نفر.نه زمان برميگردد نه .....

    • بدون نام

      با سلام وعرض تسلیت به خانواده هایشان بسیار سخت و ناگوار است. انا لله و انا الیه راجعون.از طرفی هم باید بگویم این حاجی بابایی هم خون همه رو به جوش اورده حداقل یه عذر خواهی خشک وخالی یه همدردی نکرده

    • پویا کوراوند

      واقعا برای این سانحه ناراحت شدم و حتی میخواستم گریه کنم
      منم دانش آموزی اهل ایذه هستم و با شنیدن این خبرها و دیدن تصاویر تصادف دیگر اصلا میلی به مسافرت و رفتن به اردو ندارم و از مسئولان خواهش میکنم بیشتر به مسائل انتخاب راننده و ایمنی دانش آموزان در حین اعزام به اردو داشته باشند

    • حمید

      من هم از طرف مردم هفشجان این ضایعه را به مردم هم استانی بروجن تسلیت عرض میکنم.

    • غزاله

      به نظر من باید وزیر آموزش و پرورش رو به خاطر این موضوع استیضاح کنن.

    • مارال

      بازم که نظرمنونذاشتین!!!! حرف حق تلخه نه؟؟؟؟؟

    • ريرا

      با سلام به خانواده های این گلهای پرپر شده تسلیت میگم مردم بچه بزرگ میکنن که حاجی بابایی اجباری بفرسته اردو بعدشم بگه من مقصر نیستم

    • بدون نام

      هیچ کس مقصر نیست جز راننده

      پاسخ ها

      • نگين

        مطمئني پارسالم همچين اتفاقي افتاد خودت بقيشو فكر كن ببين چيميخوام بگم چون سانسور ميشه

    • مقدم

      پرپر شدن این گلهای نورسته در باغ آموزش و پرورش را به مردم حونگرم بروجن و خانواده های داغدار انان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای این خانواده های عزیز از دست داده صبر جلیل را طا لببم. برای شادی روح این دانش اموزان زینب گونه صلوات. معلم جونقانی ساکن اصفهان مقدم

    • حسينعلي

      واقعا" ناراحت كننده است! خدا به خانواده هايشان صبر دهد.
      اگر مشابه حادثه در كشورهاي ديگر پيش ميامد عكس العمل مسئولين چگونه بود؟ هند وزير راه و آموزش وپرورش استعفاء ميدادن- در ژاپن خودكشي ميكردن - در چين اعدام ميشدند - در اروپا دولت بركنار ميشد و..... اما در ايران پيام ميدادن و ياد و خاطرات از دست رفته گان را گرامي ميداشتن بدون هيچ تنيه اي و....

    • بدون نام

      جالب اینجاست که چند سال پیش(دقیقا سالش رو یادم نیست)تو همین استان چهارمحال مشابه همین اتفاق رخ داد....... برای تعطیلات نوروز جمعی از معلمای آموزش و پرورش استان رو بردن راهیان نور. تو مسیر برگشت همین حادثه تکرار شد با این تفاوت که اتوبوس آتیش گرفت و همه مردن. نمیدونم کسی یادش هست یا نه.... خدایا چند تا اتوبوس دیگه باید بره تا یکی کاری بکنه؟
      به همه ی خانواده های داغدیده از هر دوی این حادثه تسلیت میگم....
      به زنی که همسر و پسرش هر دو توی اتوبوس بودن، به خانمی که بچه ی توی شکمش هیچ وقت پدرشو ندید و به مادرایی که دیگه هیچ وقت دخترای دسته گلشونو نمی بینن. به همه ی مردم استانم تسلیت میگم.

    • حسن

      خيلي تحملش سخته واقعاخداوند به خانواده هاي ايشان صبر عنايت فرمايد.

    • کاربر ساکن خوزستان

      من هم به خانواده ی این عزیزان تسلیت میگم ما را در غم خود شریک بدانند

    • یاشـــار

      در کشور های اروپایی وقتی چنین اتفاقاتی رخ می ده . چند تا وزیر استیظاح و یا بر کنار می شوند. و اما ایران .... واقعا متاسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من برای شما متاسفم!!!

    • ghazal

      vaghean chera?????????????????khodayaaaaa

    • hoda

      منم اهل چهارمحال و بختیاری هستم و میدونم که این سفر اجباری بوده به این دلیل که ده نمره از درس امادگی دفاعی به این سفر بستگی داشته طبیعیه که دانش اموزان به خاطر معدل و نمره گول بخورن به خدا سخته با این اوضاع اقتصادی تو این استان محروم بچه بزرگ کنی اونوقت ...

    • hani

      اصلا این به ظاهر سفر اجباریه.کلاس ما پارسال کلا نرفت.همه هم نمرمون 20 شد!بعد چون مفتیه هرچی اتوبوس بیخوده انتخاب میکنن!

    • ناشناس

      واقعا که گناه داشتن

    • خودم

      فکر کنم اون منطقه تو زمان جنگ اندازه زمان بعد جنگ تلفات نداده باشه.
      تأسف فقط همیــــــــــــــــــن!

    • سید بهادر دانیالی

      با عرض تسلیت خد مت خانواده داغدار عزیزان بروجنی!!!!
      امیداوارم خدا بهشون صبر بده!!!
      این شهیده ها همیشه زنده اند...............

    • سروه

      منم برادرمو از دست دادم میدونم الان این خانواده ها چی می کشن. خدا بهشون صبر بده

      پاسخ ها

      • shima

        خدا به شما هم صبر بدخ عزیز...روح برادرت هم شاد

    • فاطي

      تسلييت عرض مي كنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج