جاباما
۳۴۴۵۹۸
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

طنین صدای مرموز در دریای کارائیب

اقیانوس به خاطر جانوران دریایی و تردد کشتی ها مکانی پر سر و صدا است، اما دانشمندان انگلیسی متوجه صدای غریبی از دریای کاراییب شده اند.

ایرنا: اقیانوس به خاطر جانوران دریایی و تردد کشتی ها مکانی پر سر و صدا است، اما دانشمندان انگلیسی متوجه صدای غریبی از دریای کاراییب شده اند. این صدای سوت مانند با گوش انسان شنیده نمی شود، اما آنقدر قوی است که دانشمندان موفق شدند علائم آن را از فضا به دست آورند.

طنین صدای مرموز در دریای کارائیب

این صدا که مانند هیچ صدای شنیده شده قبلی نیست، پس از آن کشف شد که محققان در تلاش برای پیش بینی اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد، سرگرم تجزیه و تحلیل سطح و فشار دریا در این منطقه در طی بیش از 60 سال گذشته بودند.

به گمان دانشمندان، دریای کاراییب یک بخش بسیار مهم از کمربند گردش جریان های آب در جهان است و به گفته محققان، اگر درصدد درک چگونگی تغییر آب و هوا در آینده هستیم، لازم است که چگونگی حرکت آب های گرم و سرد را در سراسر سیاره زمین بهتر درک کنیم.


بر این اساس، محققان دانشگاه لیورپول به منظور امتحان و کشف برخی حرکات پویای اقیانوسی در این منطقه، درصدد برآمدند چهار الگوی مختلف از فعالیت اقیانوسی را در منطقه دریای کاراییب بررسی کنند.

اما آنها خیلی سریع متوجه مسئله غریبی شدند، الگوهای آنها نوسانات فشاری را در سراسر حوضه کاراییب نشان می دادند که به نظر نمی رسید حساب شده باشند.

محققان برای بررسی واقعی بودن این پدیده عجیب و غریب، سطوح آب و اندازه گیری های فشار آب را که از کف دریای کاراییب در فاصله زمانی میان سال های ۱۹۵۸ و ۲۰۱۳ گرفته شده بود، بررسی کردند. آنها همچنین اندازه جزر و مد و اندازه گیری های ماهواره ای از جاذبه را در این منطقه مطالعه کردند.

بررسی آنها نشان داد که این نوسانات عجیب و غریب فشار، که واقعی هستند و در الگوهای آنها نیز رخ می دهد، صدای پایینی را مشابه سوت تولید می کند. این صدا آنقدر قوی است که اثرات آن را می توان در فضا از طریق نوسانات در حوزه گرانش زمین، اندازه گرفت.

دانشمندان می گویند که این صدا توسط یک موج بزرگ معروف به Rossby ایجاد می شود که به سمت غرب اقیانوس حرکت می کند و مشاهده شده است زمانی که به غرب حوضه کاراییب برخورد می کند، ناپدید شده و ۱۲۰ روز دیگر در لبه شرقی آن ظاهر می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج