۳۴۵۰۹۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

لری الیسون

حساب بانکی با صفرهای فراوان به کمک دنیای صفر و یک

لری الیسون کارآفرین اینترنتی، تاجر و نیکوکار آمریکایی است. او مدیر اجرایی، مدیر ارشد فناوری، موسس و مدیرعامل شرکت جهانی فناوری کامپیوتری Oracle است.

روزنامه آسیا - رعنا اشرفی:

جایگاه لری الیسون در لیست های فوربس

نفر پنجم در لیست میلیاردهای فوربس (۲۰۱۵)، ثروتمندترین فرد در میان ۵۰ شهر از بزرگ ترین شهرهای آمریکا (۲۰۱۶)، دومین فرد ثروتمند در عرصه تکنولوژی (۲۰۱۵)، ثروتمندترین در هر ایالت (۲۰۱۵)، سومین فرد ثروتمند در ایالات متحده آمریکا (۲۰۱۵) و نفر پنجاه و هشتم در لیست قدرتمندترین افراد (۲۰۱۳).

حساب بانکی با صفرهای فراوان به کمک دنیای صفر و یک

لری الیسون در یک نگاه

لری الیسون کارآفرین اینترنتی، تاجر و نیکوکار آمریکایی است. او مدیر اجرایی، مدیر ارشد فناوری، موسس و مدیرعامل شرکت جهانی فناوری کامپیوتری Oracle است. با وجود اینکه الیسون در سپتامبر ۲۰۱۴ از سمت مدیرعاملی این شرکت کناره گیری کرد اما همچنان برخی تصمیم گیری های اصلی در خصوص این غول نرم افزاری و پایگاه داده ها به عهده اوست. او در سال ۲۰۱۴ با سرمایه ای معادل ۵۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به عنوان سومین فرد ثروتمند آمریکا و پنجمین میلیاردر جهان در لیست مجله فوربس معرفی شد.

کمپانی Oracle در ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که این شرکت در حال گسترش تجارت محاسبه ابری است. انجام این کار باعث شد که این شرکت در رقابت مستقیم با واحد خدمات اینترنتی Amazon قرار گیرد و توانست با کمک درآمدهای عقب مانده این شرکت از یک منبع جدید رشد استفاده کند. الیسون پس از ساخت پایگاه داده ها برای CIA، در سال ۱۹۷۷ شرکت Oracle را تاسیس کرد و نیازها رو به رشد کسب و کارها برای پایگاه داده های مدیریت روابط مشتری را به شیوه ای صحیح و با نتایج مثبت مدیریت و استفاده کرد.

هر دو فرزند الیسون به دنبال این هستند که در هالیوود نشانی از خود به جای بگذارند. دخترش، مگان، سرمایه گذار فیلم هایی همانند «سی دقیقه پس از نیمه شب» (Zero Dark Thirty) و «کلاهبرداری آمریکایی» (American Hustle) بوده. پسرش، دیوید، هم تهیه کننده فیلم هایی مانند «نابودکننده» (The Terminator) و «ماموریت غیرممکن» (Mission: Impossible) است.

حساب بانکی با صفرهای فراوان به کمک دنیای صفر و یک

زندگینامه

لاورنس جوزف لری الیسون (Lawrence Joseph Larry Elison) در هفدهم آگوست ۱۹۴۴ در شهر نیویورک به دنیا آمد اما در شیکاگو بزرگ شد. پدر لری پیش از تولد اوم ادرش، فلورنس اسپلمن (Florence Spellman)، را ترک کرده بود. پدر او یک خلبان ایتالیایی آمریکایی بود که در ارتش آمریکا خدمت می کرد. پس از اینکه لری در سن ۹ ماهگی دچار ذات الریه شد، مادرش او را به شیکاگو فرستاد تا با عمه و عمویش، لیلیان و لوئیس الیسون، زندگی کند و حضانتش را هم به آنها داد. الیسون پس از آن تا سن ۴۸ سالگی مادر حقیقی اش را ندید.

الیسون برای زندگی به ساحل جنوبی شیکاگو نقل مکان کرد و در همسایگی یهودی های طبقه متوسط زندگی کرد. او از مادرخوانده اش به گرمی و با عشق یاد می کند. اما درعوض به پدرخوانده تلخ و بدخلقش، لوییس، که هرگز هم حامی وی نبوده و رفتار غیرصمیمی با او داشت علاقه ای نداشت. پدرخوانده اش نام الیسون را به افتخار نقطه ورودش به ایالات متحده (جزیره الیس) انتخاب کرد.

لوییس الیسون کارمند دولتی بود که در خرید املاک در شیکاگو شانس کمی داشت اما در طول دوره افسردگی شدیدی که داشت آن را از دست داد. با وجود اینکه الیسون همراه با پدرخوانده و مادرخوانده اش در خانه بازسازی شده یهودیان زندگی می کرد و خانواده اش هم مرتبا در پرستشگاه یهودیان حضور می یافتند اما لری همچنان نسبت به مذهب یک فرد بدبین و شکاک بود.

الیسون در سال ۱۹۶۲ وارد دانشگاه ایلینویس شد اما به دلیل فوت نامادری اش نتوانست در امتحانات پایان سال دوم تحصیلش در این دانشگاه شرکت کند و به همین دلیل تحصیل در آن دانشگاه را ترک کرد. او پس از اینکه تابستان را در کالیفرنیای شمالی گذراند برای یک ترم در دانشگاه شیکاگو حضور یافت. در همین جا بود که الیسون برای اولین بار با طراحی کامپیوتر روبرو شد. او در سال ۱۹۶۶ در سن ۲۲ سالگی به شهر برکلی در کالیفرنیای شمالی نقل مکان کرد.

او زمانی که به برکلی رفت پول زیادی نداشت. به همین دلیل برای یک دهه پس از ورود به آن شهر از شغلی به شغل دیگر می پرید و در شرکت هایی همچون Wells Fargo و Amdahi کار کرد. الیسون در فاصله زمانی بین ترک تحصیلش و شغل های مختلفی که داشت شروع به یادگیری مهارت های پایه کامپیوتر کرد و سرانجام توانست با کار به عنوان برنامه نویس در شرکت Amdahi از این مهارتش استفاده کند.

او در اوایل دهه ۷۰ میلادی در حالیکه در شرکت الکترونیکی Ampex مشغول به کار بود تحت تاثیر تحقیقات ادگار اف کد (Edgar F. Codd) درخصوص طراحی پایگاه داده های ارتباطی قرار گرفت. همین امر منجر به شکل گیری چیزی شد که امروز به Oracle معروف است. این کمپانی کم کم به فروشنده پایگاه اطلاعاتی موفقی برای سیستم های با محدوده کم یا متوسط تبدیل شد. همچنین با شرکت نرم افزاری Sybase و Microsoft SQL Server رقابت کرد، که همین موضوع باعث جای گیری الیسون در لیست میلیاردرهای فوربس است.

در سال ۱۹۷۷، الیسون و دو نفر از همکارانش لابراتورهای توسعه نرم افزاری را با سرمایه ای معادل دوهزار دلار تاسیس کردند که یک هزار و دویست دلار از آن متعلق به الیسون بود. آن ها به زودی توانستند با سازمان CIA قراردادی ببندند مبنی بر ساخت یک سیستم مدیریت پایگاه داده ها که آن را Oracle نامیدند.

این شرکت در ابتدای راه اندازی، کمتر از ۱۰ نفر کارمند داشت و درآمد سالانه اش هم کمتر از ۱ میلیون دلار بود. اما در سال ۱۹۸۱، شرکت ماشین های تجاری بین المللی (IBM) که یک شرکت مشاوره و تکنولوژی چندملیتی آمریکایی است، برای استفاده از Oracle ثبت نام کرد و فروش سالانه این شرکت برای هفت سال آینده دو برابر شد. پس از آن الیسون نام شرکتش را به نام پرفروش ترین محصولش تغییر داد.

حساب بانکی با صفرهای فراوان به کمک دنیای صفر و یک

شرکت Oracle

شرکت Oracle اولین عرضه عمومی خود را در سال ۱۹۸۶ آغاز کرد اما برخی مشکلات حسابداری موجب از بین رفتن بیشتر سرمایه بازار این شرکت شد و در عوض آن شرکت را در آستانه ورشکستگی قرار داد. اما محصولات جدید Oracle پس از یک تغییر مدیریتی و تجدید چرخه کالا، آن صنعت را با طوفان رو به رو ساختند و این شرکت در سال ۱۹۹۲ رهبر قلمرو مدیریت پایگاه داده ها بود.

موفقیت این شرکت همچنان ادامه داشت و بنابراین الیسون که بزرگ ترین سهامدار Oracle بود به یکی از سرمایه دارترین افراد روی کره زمین تبدیل شد. الیسون چشم انداز رشد خود را از طریق خرید و ادغام با سایر شرکت ها تعیین کرد. او در طول سال های بعدی رشد Oracle چندین شرکت دیگر از جمله PeopleSoft، Siebel Systems و Sun Microsystems را به راحتی خرید و با کمپانی خود ادغام کرد. همه این شرکت ها به Oracle کمک کردند به ارزش تجاری حدودا ۱۸۵ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۰ هزار کارمند داشته باشد.

لری الیسون ۱۵۱ میلیون و ۹۲هزار دلاری از سرمایه شخصی اش که درواقع بیش از یک درصد کل دارایی او است را به امور خیریه اختصاص داده و عضو کمپین خیریه The Giving Pledge شد که موسسین آن بیل گیتس و وارن بافت هستند.

زندگی شخصی

لری الیسون تاکنون چهار بار ازدواج کرد و جدا شد. اولین بار در سال ۱۹۶۷ با آدا گویین ازدواج کرد و در سال ۱۹۷۴ از او جدا شد. الیسون مجددا در سال ۱۰۷۷ پس از آشنایی با نانسی ویلر جنکینز با او ازدواج کرد اما یک سال بعد از او نیز طلاق گرفت. آنها شش ماه پیش از تاسیس لابراتوارهای توسعه نرم افزاری ازدواج کردند. زمانی هم که در سال ۱۹۷۸ در حال جداشدن بودند، ویلر در ازای دریافت ۵۰۰ دلار حق هرگونه ادعا درخصوص شرکت شوهرش را از خود ساقط کرد.

لری در سال ۱۹۸۳ با باربارا بوث ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۶ از او جدا شد. باربارا سابقا در شرکت Ralational Software مسئول پذیرش بود. آنها دو فرزند به نام های دیوید و مگان دارند که به ترتیب در شرکت های فیلم سازی Skydance Productions و Annapurna Pictures تهیه کننده هستند.
الیسون در سال 2003 عاشق نویسنده رمان های عاشقانه، ملانی کرفت، شد و تا سال 2010 با او زندگی کرد. آنها در 18 دسامبر 2003 در ایالت وودساید ازدواج کردند. رفیق دیرینه الیسون، استیو جابز، عکاس رسمی مراسم عروسی آنها بود.

الیسون در سال 2010 در فیلم «مرد آهنی 2» حضور کوتاهی داشت. او همچنین در سال 2010 نیمی از سهام مسابقات آزاد تنیس BNP Paribas را خرید. او چند اتومبیل جذاب از جمله Audi R8 و McLaren F1 دارد. او همچنین خودروهایی مانند Lexus LFA و Lexus LS600 hl را دارد. الیسون علاوه بر نقشی که در Oracle دارد، همچنین در مسابقات قایقرانی نیز موفق است و گواهینامه خلبانی هواپیما و همچنین دو جت نظامی متعلق به خود دارد.

حساب بانکی با صفرهای فراوان به کمک دنیای صفر و یک

حقایقی جالب درباره لری الیسون

- الیسون علاوه بر نقشی که در Oracle دارد، همچنین در مسابقات قایقرانی نیز موفق است و گواهینامه خلبانی هواپیما و همچنین دو جت نظامی متعلق به خود دارد.

حقایقی جالب درباره لری الیسون

- الیسون برخلاف بیل گیتس در دوران کودکی اش نه به کامپیوتر دسترسی همیشگی داشت و نه با آن کار کرده بود. او آن استعداد ذاتی نهفته در دوره کودکی را نداشت، بلکه با کار و تلاش خود به جایگاه کنونی اش رسید. در دومین تلاشی که برای ورود به دانشگاه داشت به او پیشنهاد شد در رشته طراحی کامپیوتر درس بخواند.

- لری پیش از فوت مادرش در دانشگاه ایلینویس به عنوان دانشجوی سال در رشته علوم لقب گرفت.

- زمانی که شرکت Oracle در اوایل دهه ۹۰ میلادی تا مرز ورشکستگی رفت، الیسون تقریبا همه چیز خود را از دست داد.

- لری یک فرد ماجراجو و در جست و جوی آدرنالین و هیجان بسیار زیاد است. به همین دلیل و در نتیجه شرکت در ورزش های غیرعادی و خطرناک مانند دوچرخه سواری در کوهستان و موج سواری (بدون تخته) صدمات زیادی دید.

- او در سال ۱۹۹۷ به Academy of Achievement (موزه تاریخ زنده در واشنگتن که برای جوانان این فرصت را فراهم می کند که با اشخاص برجسته دیدار کنند) معرفی شد.

- مرکز مراقبت های سیار لاورنس جی الیسون در سال ۱۹۹۸ گشایش یافت و پس از اینکه الیسون ۵ میلیون دلار وقف مرکز تحقیقاتی Musculo- Skeletal کرد به این نام معروف شد. بر اثر تصادفی که با سرعت بسیار بالا با دوچرخه اش داشت آرنجش شکست و بعد از آن احساس کرد که باید تلاش های خیرخواهانه اش را در گستره زیادی آغاز کند.

- در سال ۲۰۰۰ از او برای زیرپا گذاشتن قوانین خشونت آمیز برخاستن و فرود شبانه هواپیما در فرودگاه بین المللی شهر سن خوزه شکایت شد. او نیز در برابر این شکایت علیه شهر سن خوزه اعاده حیثیت کرد و برنده شد.

- مجله فوربس در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که لری الیسون ثروتمندترین فرد کالیفرنیایی است.

- او چندین بار سعی کرد دو تیم بسکتبال NBA به نام های The New Orleans Hornests و Golden Gate Warriors را بخرد که البته موفق به خرید آنها نشد. با وجود اینکه او مالک استادیوم Oracle است اما هنوز تیمی برای خودش ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج