جاباما
۳۴۵۰۹۹
۵۶۰۵
۵۶۰۵
پ

تهرانگردی در ماه رمضان

روزهای طولانی و گرم تابستان وقتی با ماه رمضان همزمان می‌شود شاید برای خیلی‌ها رمقی برای گشت و گذار و استفاده از امکانات فرهنگی شهر باقی نگذارد، اما از افطار تا سحر فرصت خوبی است برای گشت و گذار، خورد و خوراک و شبگردی.

ضمیمه روزنامه جام جم - مرجان حاجی رحیمی: روزهای طولانی و گرم تابستان وقتی با ماه رمضان همزمان می‌شود شاید برای خیلی‌ها رمقی برای گشت و گذار و استفاده از امکانات فرهنگی شهر باقی نگذارد، اما از افطار تا سحر فرصت خوبی است برای گشت و گذار، خورد و خوراک و شبگردی. چنانچه امسال رمضان تهران حال و هوای دیگری دارد.

تصویر گردشگری در شب‌های رمضان

شب‌های شهر زنده است و تازه بعد از افطار که می‌شود خیابان‌ها ترافیک، پارک‌ها شلوغ و رستوران‌ها و غذاخوری‌ها جای سوزن انداختن نیست.

همین حال و هوای شب‌های مطبوع رمضان است که مسئولان را بر آن داشته زمان افطار تا سحر روزه‌داران را با برنامه‌های متنوع پر کنند. به همین بهانه نگاهی می‌کنیم به تفریحاتی که می‌توان در ماه رمضان تهران داشت.

شکم‌گردی در ماه رمضان

غیر از افطاری‌های ساده یا مجللی که می‌توان در ماه رمضان خورد چند خوردنی ویژه هم وجود دارد که در ماه رمضان بیشتر می‌چسبد.

تهرانگردی در ماه رمضان

ازجمله کله‌پاچه، زولبیا و بامیه و انواع آش و حلیم. همین طور یک نوع شیرینی گیلکی هم وجود دارد که در ماه رمضان مهمان تهران می‌شود و آن هم رشته خشکار است که خیلی هم لذیذ است و از آنجایی که جایی مثل رشت از سوی یونسکو شهر خلاق غذا شناخته شده، بد نیست این شیرینی خوشمزه را که معمولا در ماه رمضان در راسته خیابان انقلاب فروخته می‌شود مزه کنید.

اما اگر می‌خواهید حلیم‌های خوشمزه هم بخورید می‌توان به آش معروف نیکوصفت در خیابان انقلاب، آش و حلیم دارچین در ستارخان، حلیم معنوی که شعبه‌های زیادی دارد ازجمله خیابان پیروزی یا بلوار صبا، آش و حلیم سیدمهدی در تجریش و حلیم مجید در پاسداران اشاره کرد که البته چون خیلی معروف هستند باید صابون ایستادن طولانی‌مدت در صف را نیز به تن مالید.

سینماگردی تا سحر

یکی از اتفاقات مهم در رمضان امسال اضافه شدن یک سانس بیشتر پس از افطار تا سحر است. به این ترتیب سینماهایی که در طرح افطار تا سحر عضو هستند آخرین سانس خود را یک تا سه صبح قرار داده‌اند تا کسانی هم که نمی‌توانند در طول روز سینما بروند، در ماه رمضان فرصت بیشتری داشته باشند.

تهرانگردی در ماه رمضان

به این ترتیب تمام پردیس‌های سینمایی و سینماهای بزرگ این امکان را به مخاطبان خود داده‌اند. از دیگر نکات جذاب درباره سینماها این است که برخی از پردیس‌های سینمایی مروری بر تاریخ سینمای ایران دارد و شاهکارهای سینمایی را اکران می‌کند.

همچنین شورای صنفی نمایش طبق آخرین جلسه بررسی طرح ویژه اکران رمضان، اعلام کرد که سینماها می‌توانند علاوه بر نمایش فیلم‌هایی که بتازگی به اکران رسیده‌اند، فیلم‌هایی که از ابتدای سال ۹۵ در سینماهای کشور اکران شده‌اند و ۱۰ هفته نمایش آنها به پایان رسیده ولی پرفروش بوده‌اند بار دیگر به نمایش بگذارند البته این دسته از فیلم‌ها باید بعد از سانس‌های اصلی فیلم‌های روی پرده، نمایش داده شوند. این نکته را هم باید در نظر داشت که بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها فروخته می‌شود.

برج میلاد، ختم قرآن

برج میلاد که بلندترین برج کشور با ارتفاع ۴۳۵ متر است برای مناسبت‌های مختلف ازجمله ماه رمضان ویژه برنامه‌های منحصربه‌خود را دارد.

امسال نیز چون شش سال گذشته برج میلاد برنامه‌های ویژه‌ای برای رمضان دارد که تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت.

در ششمین دوره از جشنواره رمضانی برج میلاد بخش‌های شهر خدا، سرای سلامت، سرای کودک، سرای تفریحات و سرگرمی بویژه برای کودکان و نوجوانان، سرای افطاری و غذا در سایت ورزش و محوطه برج میلاد تهران برپا می‌شود.

تهرانگردی در ماه رمضان

همچنین یکی از کارهای ویژه امسال جشنواره، ختم قرآن شهروندان در برج میلاد تهران است که در این طرح هر صفحه از قرآن مجید لمینت می‌شود و شهروندان در صورت تمایل می‌توانند یک برگ از این قرآن‌های لمینت شده را دریافت کنند و آن یک صفحه را در طول حضورشان در جشنواره رمضانی قرائت کنند؛ در این روش با مشارکت شهروندان در هر روز از ماه مبارک رمضان چندبار قرآن کریم ختم می‌شود. جشنواره رمضانی میلاد از ساعت ۲۰ تا ۲ بامداد ادامه دارد و در شب‌های قدر اجرا نمی‌شود.

نشانی ۱: تهران، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد

نشانی ۲: تهران، بزرگراه شهید حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد تهران

نشانی ۳: تهران، بزرگراه شهید همت شرق، خروجی شیخ فضل اله جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد تهران

رمضان در یادگارهای جنگ

باغ موزه دفاع مقدس یکی از اماکن دیدنی پایتخت است که با تمام موزه‌های جنگ در کشور تفاوت دارد. اگر از هشت سال جنگ تحمیلی خاطره‌ای دارید یا اگر در سنی هستید که آن دوران را به یاد ندارید، دیدن این موزه را از دست ندهید.

ازجمله کارهای خارج از برنامه‌ای که به مناسبت رمضان در باغ موزه دفاع مقدس رخ داده تخفیف ۷۰ درصدی بهای بلیت این موزه است که بهای بلیت موزه را به سه هزار تومان می‌رساند.

تهرانگردی در ماه رمضان

ساعت کاری باغ موزه دفاع مقدس نیز تغییر کرده است. تا پیش از رمضان این موزه از ساعت ۹ صبح پذیرای عموم بود که در ماه رمضان این ساعت به ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تغییر کرده است.

همین‌طور بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید از تالارهای مختلف موزه می‌توانند در مراسم شبانه شب‌های شیدایی به مناسبت شب‌های رمضان شرکت کنند.

این مراسم همانند سال‌های گذشته هر شب پس از اقامه نماز جماعت در ماکت مسجد جامع خرمشهر با پخش نورنمایی از بیت‌المقدس روی دیوار این مسجد، نمایش آغاز می‌شود و پس از آن نمایش «فصل وصل» در کنار ماکت دریاچه هورالهویزه از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه ادامه خواهد داشت. باغ موزه دفاع مقدس در روزهای شنبه نیز از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه باز خواهد بود.

نشانی: باغ موزه دفاع مقدس در بزرگراه شهید حقانی مجاور بوستان جهان کودک واقع شده است.

رمضان در زندان مارکوف

زندان قصر از زمانی که به مکانی عمومی با فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شده در جذب مخاطبان بویژه قشر جوان خیلی فعال عمل کرده است.

امسال نیز این مکان که حالا به نام باغ موزه قصر تغییرنام داده، برنامه‌های خوبی در ماه رمضان دارد که تا ساعت ۲۴ هر شب اجرا می‌شود. از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی باغ موزه قصر اجرای ویژه برنامه جشن رمضان شبکه پنج سیماست که امسال به طور زنده از باغ موزه قصر تهران روی آنتن می‌رود.

تهرانگردی در ماه رمضان

برنامه جشن رمضان در محل هواخوری مرکزی ساختمان مارکوف باغ موزه قصر هر شب به مدت ۸۰ دقیقه به طور زنده و با حضور همشهریان به روی آنتن خواهد رفت. بنابراین شما هم این فرصت را دارید که از طریق شبکه پنج مهمان خانه ایرانیان شوید.

اما ازجمله برنامه‌های تدارک دیده شده این ماه در باغ موزه قصر نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات مددجویان و کارآفرینان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) سراسر کشور، نمایشگاه عکس و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان است.

نشانی: باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، خیابان پلیس قرار دارد.

بهمن، وقف رمضان

فرهنگسرای بهمن ازجمله اماکنی در تهران است که ویژه‌برنامه‌های رمضانی آن، سال‌هاست زبانزد شده است. در این فرهنگسرا ۵۰ غرفه متنوع از استان‌های مختلف کشور صنایع دستی و سوغات خود را به مردم ارائه می‌کنند که ازجمله آنها می‌توان به انواع فرش و تابلو فرش دستی، گلیم، جاجیم، پوشاک، لوازم آشپزخانه، غذاهای سنتی، انواع ترشی و شیرینی جات، وسایل زینتی، دکوراسیون و غذاهای محلی اشاره کرد که همگی قیمت‌های مصوب دارند و گران نیستند. برپایی چادرهای ایل قشقایی، کرمانشاه، کرمانج، ترکمن و مازندران به منظور معرفی آداب و رسوم این اقوام در ماه مبارک رمضان از بخش‌های جانبی این برنامه است.

تهرانگردی در ماه رمضان

همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند با یک افطاری ساده شیر، نان، پنیر و خرمای محلی به صورت رایگان مهمان اقوام ایرانی باشند. هر شب به غیر از شب‌های قدر در این فرهنگسرا موسیقی محلی از گروه‌های هنری استان‌های کردستان، بوشهر، گروه خردسالان آذربایجان (داغلار)، کرمانج، ایل قشقایی، خراسان جنوبی، لرستان و قوم عرب هنرنمایی می‌کنند.

نشانی: فرهنگسرای بهمن در انتهای بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، خیابان شهید وفایی قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج