۳۴۵۲۳
۲ نظر
۵۰۴۲
۲ نظر
۵۰۴۲
پ

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

جدای از نکات قابل توجهی که در مستندات تاریخی، محتوا، انتخاب بازیگران، شیوه برقراری دیالوگ و ... سریال «کلاه پهلوی» وجود دارد، طراحی چهره، لباس ودکور آن هم جالب توجه است. به خصوص اینکه سریال در دوره ۲۰ ساله تاریخی پیش می رود و تغییر و تحولات جالبی روی چهره و شخصیت آنها روی می دهد.

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

هفت صبح: جدای از نکات قابل توجهی که در مستندات تاریخی، محتوا، انتخاب بازیگران، شیوه برقراری دیالوگ و ... سریال «کلاه پهلوی» وجود دارد، طراحی چهره، لباس ودکور آن هم جالب توجه است. به خصوص اینکه سریال در دوره 20 ساله تاریخی پیش می رود و تغییر و تحولات جالبی روی چهره و شخصیت آنها روی می دهد. نکته قابل توجه در این سریال، گریم های متفاوت روی صورت امین حیایی است که سیر تکاملی شخصیت و جایگاه او را در هفت مرحله به تصویر می کشد.

قصد داشتیم درباره این سیر تکاملی، گزارش کاملی در اختیارتان قرار دهیم اما مهینه نویدی، طراح چهره پردازی این سریال، ترجیح داد زمان دیگری را به صحبت راجع به این مسئله اختصاص دهد و به این زودی، قصه این تغییر شخصیت را لوندهد. با این حال نکات خیلی جالب و قابل توجهی درباره گریم بازیگران این سریال وجود دارد که قطعا دانستنش برای همه ما جالب است.

مهین نویدی، از سال 64 به عنوان مجری گریمِ کارهایی مثل «امیر کبیر» و «هزاردستان» کارش را شروع کرد و تا به حال سابقه چهره پردازی بیش از 60 فیلم سینمایی و سریال های تاریخی مثل «در چشم باد» و «یک مشت پر عقاب» را داشته است. نویدی، اطلاعات جالبی از چهره پردازی بازیگران «کلاه پهلوی» در اختیارمان می گذارد.

7 گریم متفاوت برای سورتچی ساده

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

حتی چند سال قبل از شروع پخش «کلاه پهلوی» صحبت هایی راجع به نوع گریم امین حیایی در این سریال می شد. آنطور که در خبرهای مختلف به گوش می رسید، حیایی که با نقش کریم سورتچی در ابتدای سریال به مخاطب شناخته می شود، تا پایان سریال، شش گریم متفاوت خواهد داشت. با اینکه مهین نویدی، تمایل زیادی ندارد تا راجع به ریزه کاری های این گریم صحبت کند اام حداقل برای ما روشن می کند که حیایی در کل کار هفت گریم دارد نه شش تا!

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

البته خودش مدام تکرار می کند که بهتر است مردم کم کم با این گریم ها جلو بروند، فقط می گوید: «من خودم واقعا از گریم زیاد در کارها خوشم نمیآید اما در مورد شخصیت امین حیایی در «کلاه پهلوی» واقعا قصه می طلبد کریم سورتچی، با گذشت زمان در شخصیت های مختلف قرار بگیرد.»

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

این پیشنهاد نویدی بوده که حیایی به مرور زمان با توجه به مقام های مختلفی که کسب می کند، گریمش هم متفاوت شود: «فکرم را با آقای دری در میان گذاشتم و گفتم بهتر است حالا که این شخصیت کم کم تغییر فرم و شخصیت پیدا می کند، گریمش هم تغییر کند. او هم پذیرفت.»

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی


سه مرحله گریم برای هر بازیگر

قصه «کلاه پهلوی» در دوره زمانی 20 ساله پیش می رود و خب طبیعی است که تمام کاراکترها از نظر سن و موقعیت تغییر کنند. با این حال به گفته نویدی، برای اکثر بازیگران، در کل کار فقط سه گریم در نظر گرفته شده: «من در این قصه، برای اکثر بازیگران غیر از امین حیایی و داریوش فرهنگ، سه گریم در نظر گرفتم. 10 سال اول، با یک گریم ساده جلو می روند، بعد از 10 سال، گریمشان تغییر می کند ودوباره بعد از پنج، شش سال، باز گریم ها متفاوت می شود.»

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

البته آنطور که او توضیح می دهد اینطور نیست که این بازیگران در تمام دوره زمانی ۱۰ یا ۲۰ ساله، عینا یک گریم را داشته باشند: «با توجه به فراز و فرودهای مختلف کار، گریم ها تغییرات مختصری داشتند. مثلا وقتی کاراکتر ما غمگین است یا زمانی که قرار است در یک میهمانی حاضر شود، بر اساس این اتفاق ها، گریم ها هم تا حدی تغییر می کند.» این تغییر و تحول ها علاوه بر مردم عادی که کم کم به سبک آرایش و لباس غربی متمایل می شوند، در مورد خارجی های مقیم ایران هم وجود دارد اما به گفته نویدی، این تفاوت ها به شکل دیگری هستند.


جذاب نبودن دهه بیستی ها برای مخاطبان

خود نویدی هم معتقد است نوع گریم و لباس بازیگران در دوره رضا شاه، چندان شباهتی به آرایش و لباس بازیگران این سریال نداشته. نویدی با وجود مطالعات بسیاری که درباره آن دوران داشته، باز هم ترجیح داده مقداری متفاوت تر از حالت واقعی عمل کند: «شاید اگر 30 سال پیش بود می توانستیم همان گریم ها را اعمال کنیم اما با رنگ آمیزی ها، فرم و طرح های جدیدی که در سال های اخیر در تلویزیون شاهد هستیم، اگر بخواهیم گریم بازیگران را مثل 70 سال پیش بازسازی کنیم قطعا برای مخاطب جذاب نیست.»

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

دلیل دیگر این تفاوت ها به مشغول بودن بازیگران در آن واحد در چند پروژه بوده: «مثلا در نظر بگیرید آن دوران ابروها کوتاه و پهن مد بوده اما خب ما امکان چنین گریمی را نداشتیم یا مثلا در مورد آقایان، خط ریش ها در آن دوران خیلی بالا بوده یا پشت موها خیلی کوتاه تر از الان بوده اما خب بازیگری که همزمان در چند فیلم و سریال بازی می کند که نمیتواند برای این یک کار، موها و ریشش را متفاوت کند.»


تفاوت طاغوتی ها و مذهبی ها با گریم

در مورد گریم زنان دوره کشف حجاب هم نکات جالبی وجود دارد. نویدی کلا برای زنان طاغوتی و محجبه، گریم های متفاوتی در نظر گرفته: «مجبور بودیم تفاوت میان زنان طاغوتی و با ججاب را کاملا در گریم لحاظ کنیم. خوشبختانه قصه ما در یک دهه اتفاق می افتد و خانم ها بیشتر محجبه هستند. این خیلی برای ما بهتر بود چون می توانستیم با امکانات خیلی کمتری کار گریم را انجام دهیم.»

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

او با این حال معتقد است که هیچ کم کاری در مورد گریم زنان محجبه و ساده روستایی نسبت به طاغوتی ها و فرنگی ها صورت نگرفته: «مثلا مریلا زارعی، همسر میرزا رضا با اینکه زن مذهبی آن دوره است، باز هم گریم کاملی دارد. طوری گریمش کردم که سادگی اش کاملا مشخص باشد و یک جورهایی معنوی به نظر برسد. حتی سعی کردم زمانی که در منزل با همسرش تنهاست یک مقدار آرایش بیشتری برایش در نظر بگیرم تا معلوم شود زنان محجبه آن دوران، اتفاقا برای همسرانشان آرایش می کرده اند.»


بازیگران در قسمت های اول مسن ترند!

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

اگر دقت کرده باشید در ۴ قسمت اول «کلاه پهلوی»، سن امیر علی دانایی بازیگر نقش فرخ، خیلی بالاتر از قسمت های اخیر به نظر می رسد. کاملا مشخص است که قسمت های ابتدایی، آخر کار گرفته شده. نویدی کاملا این صحبت را تایید می کند: «من هم نسبت به این مسئله گله دارم. متاسفانه آقای تخت کشیان ترجیح داد برای خارج از کشور، از عوامل خارجی استفاده کنند. حق با شماست. بخش خارج از کشور، در واقع ابتدای کار است و چهره بازیگران باید جوان تر از هر موقع دیگری در کار به نظر برسد. با این حال، اصلا به این نکته توجهی نشان داده نشده.» به گفته او این بی دقتی در مورد نقش بهاره کیان افشار هم صورت گرفته: «کیان افشار، نقش دختری را دارد که مثلا به همراه خانواده اش به ایران می آید تا نوع پوشش و لوازم آرایش خارجی را رواج دهد. برای اینکه بتواند میان خانواده های ایرانی نفوذ داشته باشد باید خودش را شبیه به آنها نشان دهد. برای همین هم ابتدای ورود او به ایران، ابروهای او را پرپشت طراحی می کنیم اما متاسفانه ابتدای سریال چنین دقتی صورت نگرفته.»


تست گریم اولیه در زمان اسلامی

پیش از اینکه محمدرضا تخت کشیان، به عنوان تهیه کننده سریال «کلاه پهلوی» معرفی شود، قرار بود محمد علی اسلامی، کار را تولید کند. او حتی بسیاری از عوامل را هم انتخاب کرده بوده. بنابراین زمانی که تخت کشیان روی کار می آید و نویدی را به عنوان طراح گریم انتخاب می کند، تست اولیه بازیگران، انجام شده بوده: «در جریان تست اولیه بازیگران نبودم.

راز چهره های متفاوت امین حیایی در کلاه پهلوی

زمانیکه ما وارد کار شدیم، چهار پنج روز بیشتر برای شروع تصویربرداری فرصت نداشتیم. آماده سازی وسایل زمان می برد اما مطمئنم کردندکه تا یکی د و ماه اول فقط دو بازیگر بازی دارند و تا زمانی که بازی بقیه شروع شود،مدت زیادی وقت دارم.» نویدی، سال ها پیش از زمان تولید سریال «هزاردستان» کارش را به عنوان گریمور شروع کرده و نزدیک به ۳۰ سال تجربه کار گریم دارد.

با این حال خودش می گوید که دری، ابتدای کار یک مقدار درباره جور در نیامدن گریم ها نگرانی داشته: «دری اوایل نگران بود. مواقع انجام تست چند بازیگر اول می آمد و بالاسر کار می ایستاد. بعد که خیالش کاملا راحت شد دیگر فقط گریم ها را از طریق عکس چک می کرد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمي

      شمام چسبيدين به اين كج و كوله ها

    • majidsirati

      خیلی مطالب کلیشه ای داره میتونه بهتر از این باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج