جاباما
۳۴۵۳۸
۶ نظر
۵۰۴۳
۶ نظر
۵۰۴۳
پ

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

BMW محبوب، جنسیس قدرتمند و لکسوس اشرافی وجه اشتراک چندانی با هم ندارند. حتی وقتی درباره پول حرف بزنیم آب آنها در یک جوی نمی رود. با این حال هر سه خودروساز یک محصول اسپورت جوان پسند دارند که به سختی می توان یکی از آنها را بهتر دانست.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

هفت صبح: BMW محبوب، جنسیس قدرتمند و لکسوس اشرافی وجه اشتراک چندانی با هم ندارند. حتی وقتی درباره پول حرف بزنیم آب آنها در یک جوی نمی رود. با این حال هر سه خودروساز یک محصول اسپورت جوان پسند دارند که به سختی می توان یکی از آنها را بهتر دانست.

هر چقدر که عرضه و واردات خودروهای شاسی بلند و سدان شهری با گستردگی و تنوع روبروست، متاسفانه آنچنان با لیستی پر و پیمان از محصولات اسپورت و جوان پسند روبرو نیستیم. خودروهایی که اکثرا کوپه ودو در که هر چند شاید قیمت های نسبت بالایی داشته باشند ولی توانایی ها و جذابیت های شان به قدری هست که خریداران ثابتی پیدا کنند.

در این بین BMW سری ۳ به عنوان یکی از اصیل ترین و محبوب ترین خودروهای اسپورت شناخته می شود که چهره زیبا و ویژگی های خاصش بر کسی پوشیده نیست. البته نمونه های دیگری هم در این کلاس وجود دارند که توانسته اند به خودروهای محبوبی در بازار تبدیل شوند که حتی قیمتی پایین تر از BMW را هم تجربه می کنند؛ یکی از این دوستان، هیوندای جنسیس کوپه است که از زمان ورودش به بازار تبدیل به یکی از پرفروش ترین کره ای ها شده است اما رقیبی دیگر که در این بین خط ونشان می کشد، لکسوس IS۳۰۰ است که چهره ای زیبا به همراه امکانات زیاد و البته خواص اسپورت و خانوادگی، از آن معجون جذابی ساخته است. این بار نگاهی داریم به رقابت پر هیجان این سه تفنگدار بازار خودروهای اسپورت و جوان پسند.

جنسیس کوپه

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

یکی از سردمداران خودروهای اسپورت و جوان پسند امروزی کوپه با نام جنسیس و برند هیوندای است. این خودروی دو در که شاید طراحی اش مانند رقبای آلمانی اصیل و ماندگار نباشد ولی آنقدر جذابیت دارد که این روزها با رنگ بندی های متنوع در خیابان ها خودنمایی کند.

بر روی این شاهزاده کره ای دو نوع موتور قابل سفارش است؛ البته متاسفانه نه در ایران بلکه در دیگر کشورها؛ موتورهای دو لیتری توربو ۲۱۰ اسب بخاری و موتور ۳/۸ لیتری که شش سیلندر بوده و ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند که این آخری میهمان خیابان های کشورمان است. جنسیس خوشبختانه کوپه ای است دیفرانسیل عقب که ساخت خود هیونداست؛ مسلما بر کسی هم پوشیده نیست که رانندگی با یک خودروی اسپورت وکوپه به کمک دیفرانسیل عقب چه هیجان و جذابیت هایی دارد.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

در واقع این شرکت کره ای برای اولین بار محصول اسپورتش را به این نوع دیفرانسیل مجهز کرده است و آنقدر موفق بوده که توانسته رقبای قدرتمندی مثل کامارو SS را در رقابتی شانه به شانه از گردونه رقابت خارج کند.

همچنین بدنیست بدانید این خودرو با وجود تفاوت های ظاهری که با برادر بزرگترش یعنی جنسیس سدان دارد، بر روی پلت فرم همین خودرو ساخته و طراحی شده است. در کل جنسیس کوپه محصولی است که توانسته در مدت زمان حضورش در بازار عملکرد خوبی نشان دهد و حتی خیلی ها با وجود قیمت بالایش دست به تیونینگ آن می زنند.

در مورد محاسن و معایب آن هم باید گفت امکانات زیاد و البته قیمت کم آن به نسبت ب ام و از نکات مثبتش محسوبمی شود اما از معایب آن می توان به ناپایدار بودن در باران و جاده های لغزنده، ارتفاع بسیار کم نسبت به سطح زمین و آپشن های کمش نسبت به دیگر خودروهای کره ای به خصوص در این رده قیمتی اشاره کرد.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

نقاط قوت: موتور بسیار قوی، امکانات زیاد، قابلیت تیون پذیری مناسب
نقاط ضعف: ناپایداری در جاده های لغزنده
ارزش خرید: *****
قیمت: در بازار آزاد 114 میلیون تومان


BMW سری ۳

وقتی نام این برند ژرمن می آید ناخودآگاه ذهن سمت کیفیت، اصالت و هیجان می رود؛ و چه بهتر آنکه صحبت در مورد سری ۳ محصولات BMW باشد که محبوب ترین خانواده این برند در اکثر دنیا هم به حساب می آید؛ تاکنون پنج نسل از این خودروی محبوب به بازارهای جهانی عرضه شده که خوشبختانه از همان نسل اول وارد کشور شد و به دلیل شتاب و هندلینگ بالا مورد توجه بسیاری از مردم به خصوص نسل جوان قرار گرفت.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

این خودرو در مدل های جدید نیز بسیار موفق ظاهر شده و به خصوص مدل ۳۳۵i توانسته جزو یکی از پرشتاب ترین خودروهای وارداتی باشد. این خودروکه در نمونه های ۳۲۰، ۳۲۵ و ۳۳۰ موجود است در کشور ما مدل های کابریولت آن طرفداران بسیاری دارد.

ضمن اینکه بازه گسترده ای از موتورهای ۳/۵ و ۳ لیتری در این سری محبوب دیده می شود و به عنوان مثال پیشرانه سه لیتری حدود ۳۰۶ ناسب بخار تولید قدرت دارد که حتی برای خودرویی مناسب برای مسابقات اتومبیلرانی و پیست کاملا وسوسه انگیز به نظر می رسد. بد نیست بدانید تمام مدل های سری سه از نظر کلی با یکدیگر متفاوتند و هر کدام خواص خاص خود را دارند.

مثلا ۳۳۵i کاملا از نظر زیربندی، پیستون، سرسیلندر و دیسک های ترمز با ۳۳۰i متفاوت است. در مورد جذابیت های ظاهری، کیفیت ساخت و خوبی های BMW هم هر چه بگوییم کم گفتیم ولی اگر بخواهیم ایرادات آن را نام ببریم به طور کلی می توان به مشکلات بخش بنزین اشاره کرد که آن هم فقط به خاطر کیفیت بنزینی است که در ایران به این خودروها تزریق می شود.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

ضمن اینکه ب ام و سری ۳ در جلوبندی هم آنچنان قوی عمل نمی کند و ضعف هایی از خود نشان می دهد و به دلیل سایز رینگ ها فشار زیادی روی جلوبندی است. همچنین ایرادات برقی و اختلال در سنسورها و ایرادات نرم افزاری را هم باید به آن اضافه کرد اما در عوض توربوشارژر آن از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. مصرف بالای لنت در کنار قیمت تعویض آن هم نکته ای است که می تواند در طولانی مدت جیب تان را تحت فشار قرار دهد.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

نقاط قوت: طراحی زیبا، هندلینگ عالی، کیفیت ساخت فوق العاده

نقاط ضعف: هزینه های بالای تعمیر و نگهداری، قیمت بالا

قیمت: ۳۲۰i استپ ترونیک ۱۱۵ میلیون تومان، ۳۲۵i کانورتیبل ۱۶۰ میلیون تومان


لکسوس IS300

لوکس های لسکسوس همواره مشتریان پر و پا قرص خود را دارند؛ در واقع کسی نیست که تجربه رانندگی با این خودروهای ژاپنی آنها را نمک گیر نکرده باشد. بد نیست بدانید لکسوس IS تنها در کشور ژاپن ساخته می شود. در نسل دوم IS در دو نمونه کانورتیبل و سدان راهی بازار شد. همچنین روی IS نسل دوم موتورهای دو، 3/5، 2، 3/5 و 5 لیتری قابل سفارش است که از بین آنها تنها نمونه سه لیتری راهی بازار ایران شده است.

بی ام و، جنسیس و لکسوس، رقابتی از جنس هیجان

گیربکس های شش سرعته دستی و شش و هشت سرعته اتوماتیک هم قابل سفارش است که باز هم در ایران تنها نمونه شش سرعته اتوماتیک آن را شاهد هستیم. در واقع این خودروی لوکس، با موتور شش سیلندر V شکل به حجم دقیق ۲۹۹۵ سی سی توانایی تولید ۲۲۸ اسب بخار قدرت را دارد که اگرچه ضعیف ترین در میان گروه IS ها محسوب می شود اما پرآپشن ترین آنهاست!

این خودرو در کشورهای زیادی همچون استرالیا، نیوزلند، تایلند، سنگاپور، هنگ کنگ، شیلی، تایوان، آفریقای جنوبی و کره جنوبی در دسترس است و طرفداران زیادی دارد و البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که عنوان کم استهلاک ترین مدل IS را هم یدک می کشد.

البته باید اشاره داشت که موتور نسبتا ضعیف این خودروی ژاپنیتوانایی رقابت با BMW را هم ندارد چه رسد به جنسیس که این روزها قوی تر هم شده و برای سایر رقبا خط و نشان می کشد. خوشبختانه به خاطر عرضه دو نمونه سدان و کروک IS۳۰۰ در بازار، قدرت انتخاب بیشتر شده ولی نباید این نکته را نادیده گرفت که نمونه های صفر کیلومتر این خودرو در بازار زیاد نیستند.

در کل می توان IS۳۰۰ را یک لکسوس ناکام دانست چرا که به دلیل موتور نه چندان قوی نتوانست آنطور که باید در بازار موفق باشد ولی اگر از طرفداران لکسوس باشید مطمئنا رانندگی با این جذاب ژاپنی شما را کاملا هیجان زده خواهد کرد.

نقاط قوت: امکانات زیاد، رانندگی آرام و لذتبخش، کیفیت ساخت عالی

نقاط ضعف: طراحی اش جذابیت دو رقیب دیگر را ندارد، موتور ضعیف تر

قیمت: مدل کانورتیبل ۱۹۰ میلیون تومان


هر سه رقیب جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فرد و مختص به خود را دارند ودر عین حال رانندگی با هر کدام می تواند تجربیات متفاوتی را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه با وجود قرار داشتن در رده خودروهای اسپورت بازار، از نظر قیمتی هم تفاوت های فراوانی با یکدیگر نشان می دهند. به طورکلی افرادی که به دنبال خودرویی لوکس در کنار رانندگی لذتبخش و آرام هستند که البته در برخی از مواقع با باز کردن سقف خودرو از هوای آزاد لذت ببرند می توانند لکسوس IS300 را انتخاب کنند اما در سوی دیگر گرانترین خودرو در میان گروه آلمانی است که هندلینگ مثال زدنی و سواری منحصر به فردش زبانزد خاص و عام است که البته برای داشتنش باید هزینه های بالای تعمیر و نگهداری و قیمت بالایش را به جان خرید.

جنسیس کوپه هم که ارزان ترین و البته پرقدرت ترین مدل در بین این سه رقیب به حساب می آید و اقبال بازار از آن نشان دهنده توانایی های فراوانش است. هر چند که شاید به اندازه لکسوس و ب ام و جلال و شکوه نداشته باشد ولی به راحتی نمی توان از صدای موتور و اگزوز اسپورت آن گذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      رانندگی یعنی این،نه ما که با این پرایده هر روز یه معضلی داریم،یه روز فرمونش کج میشه،یه دف کلاجش نمیگیره و...

    • حسین عربشاهی

      عالی بود

    • mahdi

      میخرمش. چنده؟؟؟؟

    • مریم سراوانی

      من فقط لانگوربینی سوار میشم اینا فرغون هستن ماشین نیستن که

    • مصطفی

      مجید جان اونی که تو شنیدی لامبورگینی هست نه ................ !!!
      یه باره بگو گوریل انگوری

    • بدون نام

      حالا تو ببخش بزرگی کن که اشتباه گفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج