جاباما
۳۴۵۵۳۳
۵۰۷۹
۵۰۷۹
پ

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (۱)

در عین وجود ورزش­‌های خطرناک و کشنده­‌ی بسیار، مسابقات اتومبیل­‌رانی، به‌خصوص مسابقات رالی و موتوکراس نه‌ چندان معروف، همچنان برجسته­‌ترین مسابقات مرگبار جهان محسوب می­‌شوند.

zoomit.ir - شایان نژادشمسی: در عین وجود ورزش­‌های خطرناک و کشنده­‌ی بسیار، مسابقات اتومبیل­‌رانی، به‌خصوص مسابقات رالی و موتوکراس نه‌ چندان معروف، همچنان برجسته­‌ترین مسابقات مرگبار جهان محسوب می­‌شوند. سرعت رانندگان عموماً از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز می‌­کند و این حد از سرعت در عین هیجان بالا، معمولاً چاشنی‌ برای رخداد یک فاجعه به شمار می­‌آید.

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (1)

با وجود تجهیزات ایمنی پیشرفته­‌ی امروزی، این مسابقات در هیچ سالی زندگی افراد شرکت­‌کننده در آن را تضمین نمی­‌کند. در ادامه برای مشاهده­‌ی فهرستی از خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیل­‌رانی تاریخ با زومیت همراه باشید.

۱۰. مسابقه‌­ی پاریس - مادرید ۱۹۰۳

هم­‌زمان، با ظهور خودروها، مسابقات اتومبیل­‌رانی نیز پدید آمدند و مسابقه­‌ی استقامت پاریس تا مادرید در سال ۱۹۰۳ ازجمله‌ی بدترین گونه‌های این مسابقات بوده است. ۲۱۶ وسیله‌­ی نقلیه و ۵۹ موتورسیکلت، کار خود را از شهر ورسای فرانسه آغاز کردند و طولی نکشید تا فاجعه‌ی بزرگی رخ دهد. تماشاگران آگاهی لازم را از خطرهای جدی­‌ که ممکن بود در طی این مسابقات تهدیدشان کند، نداشتند و اطراف زمین مسابقه مملو از جمعیت بود. مسابقه‌دهندگان ۷۰ کیلومتر بیشتر از شهر پاریس فاصله نگرفته بودند که زنی مورد اصابت یکی از خودروها قرار گرفت و کشته شد.

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (1)

یکی از شرکت‌کنندگان به نام چارلز جاروت بعدها نوشت که تماشاچیان این مسابقه به معنای واقعی دیوانه و بی‌­پروا بودند و عملاً خودشان را در مسیر گلوله قرار می­‌دادند تا شخم زده شوند و نابود شوند؛ اما این تازه ابتدای کار بود. ترکیب خطرناکی از رانندگان بی­‌تجربه و خودروهای نامطمئن موجب ایجاد تصادفات متعددی شد. چندین راننده با برخورد خودروی آن‌ها به درخت، کشته شدند، درحالی‌که باقی آن‌ها هنگام چپ کردن خودرو و آتش گرفتن آن، جان باختند.

نرخ بسیار زیاد این تصادفات موجب توقف مسابقه، پیش از رسیدن به اسپانیا شد و دولت فرانسه که نگران افزایش تعداد جان‌باختگان این مسابقه بود، دستور داد تا خودروها توسط گاری و اسب به پاریس برگردانده شوند. حداقل ۸ نفر در این مسابقه جان باختند (اگرچه به نظر می‌رسد تعداد کشته­‌شدگان بیش از این مقدار باشد) که بعدها رسانه‌ها از آن به‌عنوان مسابقه­‌ی مرگ یادکردند.

حادثه­‌ی مرگبار

در این مسابقه، تصادفات مرگ­بار و فجیع متعددی برای رانندگان و تماشاچیان رخ داد اما مشهورترین و مهم‌ترین آن­‌ها، پیشتاز مسابقه با نام مارسل رنو، پایه‌گذار شرکت رنو بود که پس از طی مسافتی، در حادثه‌­ای جان خود را از دست داد.


۹. مسابقات موتور درام

در دهه‌ی ۱۹۳۰، این نوع از مسابقات در ایالات‌متحده بسیار پرطرفدار بود. بعدها این مسابقات را که درون زمین بیضی‌شکل انجام می­‌گرفت، نسکار نامیدند. این مسابقه درون زمین کوچکی با تخته‌های چوبی که زاویه‌ی ۶۰ درجه با راستای افق داشت، برگزار می‌شد. این شیب زمین موجب افزایش سرعت خودروها تا حد غیرقابل­‌کنترلی می‌شد و همین موضوع احتمال تصادفات فاجعه‌بار را افزایش می­‌داد.

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (1)

سرعت فوق‌العاده خطرناک بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت به معنای تضمینی بودن رخداد تصادف بود و اکثر خودروها، کنترل خود را از دست داده از دیواره­‌ی مسیر مسابقه خارج‌شده و با پرتاب شدن به سمت جایگاه‌­ها باعث کشته شدن تماشاچیان می‌شدند.

بالاخره روزنامه‌ها برای تهیه گزارش‌ درباره‌ی نرخ شدید مرگ‌ و میر این ورزش دست‌به‌قلم شدند -چندین مسابقه‌دهنده معمولاً در مسیر یک مسابقه ساده کشته می‌شدند- و این مسابقه را "درام مرگ" نامیدند. این گزارش‌ها، به همراه هزینه­‌های زیادی که لازم بود خرج تعمیر مسیر مسابقه شود، موجب تعلیق این نوع از ورزش شد، اما نه پیش از آن‌ که مانع گرفتن جان بسیاری از رانندگان شود.

حادثه­‌ی مرگبار

یکی از مشهورترین حوادث این مسابقات، در رقابت موتورسواران در شهر آتلانتیک ایالت نیوجرسی رخ داد. موتورسواری با نام ادی هاشا در حال رقابت برای صدرنشینی بود که کنترل موتور خود را از دست داده و به دیواره‌­ی مسیر برخورد کرد و چهار پسری را که مشغول تماشای مسابقه از پشت فنس­‌ها بودند، به کام مرگ فرستاد و چندین تماشاچی دیگر نیز مجروح شدند. خود هاشا پس از پرت شدن از موتورش به داخل جایگاه تماشاچیان، جان خود را از دست داد.


۸. مسابقات میل میلیا

پس از فاجعه­‌ی مسابقه­‌ی پاریس به مادرید، مسابقات استقامت جاده برای چندین سال لغو شده بود. مسابقه­‌ی میل میگلیا، با طول هزاران کیلومتر برای اولین بار در کشور ایتالیا در سال ۱۹۲۷ رقم خورد و مجدداً پای این نوع از مسابقات به صحنه­‌ی رقابت­‌ها باز شد. این مسابقه شامل خودروهایی با قدرت بالا -که در میان آن‌ها اولین خودروهای مسابقه‌ی طراحی‌شده توسط شرکت­‌های پورشه، آلفارومئو و فراری حضور داشتند- بود که جاده­‌ی میان شهرهای برسیا تا رم را نابود می‌کردند. علاوه بر شناسایی سریع‌ترین خودروها و بهترین رانندگان جهان، مسابقه‌ی میل میگلیا به دلیل تصادفات وحشتناکش نیز زبانزد است.

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (1)

در سال ۱۹۳۸، بنیتو موسولینی، این مسابقه را به دلیل تصادفات فاجعه‌بار و مرگ تماشاچیانش، به تعلیق درآورد، اما مجدداً به شکل دیگری در سال‌های جنگ جهانی دوم آغاز به کار کرد که همچنان به شهرت خود در بی­‌محابایی شرکت‌کنندگان ادامه داد. در یکی از حوادث معروف، راننده­‌ی آلمانی با نام هانس هرمان به همراه دستیارش به ریل قطاری با مانع پایین نزدیک شدند و در حیرت تماشاچیان از زیر مانع عبور کرده و به دلیل گیرکردن بالای خودرو به مانع، قطار با سرعت بالایی به آن‌ها برخورد کرد و خودروی آن‌ها به پرواز درآمد.

حادثه­‌ی مرگبار

مسابقات میل میگلیا در سال ۱۹۵۷ با گرفتن جان ۱۲ نفر، به‌طور غم‌انگیزی ممنوع شد و به پایان رسید. راننده‌­ی فراری با نام آلفونسو دپورتاگو در جایگاه سوم قرار داشت که ناگهان لاستیک خودرواش ترکید و موجب پرت شدن او به سمت جمعیتی از تماشاچیان در جایگاه شد. این مسابقات در حدود ۲۵ سال از صحنه­‌ی رقابت­‌ها حذف شد و در سال ۱۹۸۲ با زمین مسابقه­‌ی ایمن‌­تر به صحنه‌ی رقابت­‌ها بازگشت تا نوستالژی مسابقات قدیمی اتومبیل‌رانی سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۷، مجدداً احیا شود.


۷. باخا ۱۰۰۰



یکی از مشهورترین مسابقات رالی در جهان، مسابقات آفرود باخا ۱۰۰۰ است که هرساله در شبه‌جزیره‌ی خشک باخا در جنوب کالیفرنیا برگزار می‌شود. مسابقه‌دهندگان امکان راندن هر وسیله‌ای ازجمله کامیون، ماشین­‌های رالی، موتور و ATV ها را دارند. تنها هدف این مسابقه اول شدن در زمین‌های سنگی و خشک است. علاوه بر خطرات عادی مسابقات رالی در جاده‌های دورافتاده، پیچ‌های خطرناک و ازکارافتادن تجهیزات خودرو، مسابقه­‌ی باخا ۱۰۰۰ ویژگی‌های خطرناک دیگری در قالب نابود کردن زمین مسابقه دارد.

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (1)

به دلیل آن­که حضور عموم در این مسابقه آزاد است، معمولاً تماشاچیان تله‌هایی در اطراف زمین مسابقه برای منحرف کردن مسیر خودروها قرار می­‌دهند. این خراب کردن موجب رخداد حوادث خطرناکی می‌­شود. وقتی راننده از روبه­‌رو شدن با موانع سر راه خود آگاه نیست با سرعت بالایی به این تله‌ها نزدیک شده و تصادفات مرگباری رخ می‌دهد.

جرائمی که از مسابقه خطرناک‌تر است

مسابقه‌­ی باخا ۱۰۰۰ تاکنون تصادفات بسیاری را به چشم دیده است، اما این روزها خطرناک­‌ترین جنبه­‌ی این مسابقه می‌تواند سطح بالای جرائمی باشد که در داخل و خارج مسیر مسابقه رخ می‌دهد. یکی از عجیب‌ترین موارد که در مسابقه سال ۲۰۰۷ رخ داد متلاشی شدن بالگردی در نزدیکی مسیر مسابقه بود که موجب مرگ چندین نفر شد. مشخص شد یکی از کشته‌شدگان جز افراد سطح بالای مافیای مواد مخدر مکزیک است و چندی بعد در اقدام عجیب دیگری، گروهی از افراد مسلح به سردخانه‌ی محلی حمله کرده و با دزدیدن جنازه­‌ی این فرد، باعث کشته شدن دو افسر پلیس در این جریان شدند.


۶. مسابقات ماکائو GP



مسابقات ماکائو GP چین یکی از بزرگ‌ترین سری مسابقات اتومبیل­‌رانی است که در ماه نوامبر هر سال برگزار می‌شود. همه­‌ی وسایل نقلیه از موتورسیکلت گرفته تا خودروهای سفری و ماشین‌های فرمول ۳ امکان شرکت در این رقابت‌ها را دارند. مسیر این مسابقات، که در خیابان‌های شهر بنا شده است، طراحی خاصی دارد و به دلیل پیچ‌های تنگ و مسیرهای دراز آن، (سرعت ماشین‌ها تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد) یکی از پر چالش­‌ترین و مرگبارترین مسابقات دنیا شناخته می­‌شود.

مسیر مسابقه در ماکائو به طرز غیرمعمولی باریک است و دیواره‌های فولادی در اطراف این مسیر، مانعی برای چرخ‌ها محسوب می‌شوند. تنها یک سال طول کشید تا ماکائو شمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادف موتورسوار در مسابقه سال ۱۹۶۷ را جمع­‌آوری کند. این مسیر به علت رخداد بدترین تصادفات موتور مشهور شد. درنتیجه، موتورسواران و رانندگانی که به ماکائو می‌آیند آن را به چشم یکی از مسیرهای کشنده می­‌بینند.

خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیلرانی جهان (1)

بدترین تصادف

در طی این سالیان، مسابقات ماکائو تصادفات فاجعه‌بار زیادی را به چشم دیده است اما یکی از آن‌ها غیرمعمول‌ترین تصادفی بود که در خارج ‌از مسیر مسابقه رخ داد. در سال ۱۹۹۳ آندلی چان، عضو انجمن تیم نه‌چندان شناخته‌شده‌ی "جرائم سه‌­گانه"، در حال رقابت در مسیر یکی از مسابقات بود. پس‌ از آن‌که ماشین او به دلیل داشتن قطعات غیرقانونی رد صلاحیت شد، چان و مکانیک خودرویش پس از برگشت به هتل توسط رقبایشان، به ضرب گلوله از پا درآمدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج