۳۴۵۵۴۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تبعیض در توزیع سینماهای کشور

پایتخت بیشترین تعداد سینما، سالن نمایش و تعداد صندلی را به‌خود اختصاص داده و شهرستان‌ها با فقر سینما مواجه‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پایتخت بیشترین تعداد سینما، سالن نمایش و تعداد صندلی را به‌خود اختصاص داده و شهرستان‌ها با فقر سینما مواجه‌اند.

نمایش فیلم درسینمای ایران از آغاز تاکنون، همواره با مشکل تعداد سینما و سالن اکران دست به گریبان بوده است. در هر دوره‌ای از مدیریت فرهنگی و سینمایی دولتی، غفلت از این موضوع مهم خودش رابه‌خوبی نشان داده و می‌توان گفت به معضل تمام نسل‌های سینما تبدیل شده است. در زمانی که مدیران تمام همّ و غمّ خود را مشغول اعمال ممیزی و تشریح و پررنگ کردن خطوط قرمز در آثار سینمایی می‌کنند، مشکل بزرگ و نخ‌نمای نامتناسب بودن عرضه و تقاضا در مجموعه بزرگ سینما خودش را به رخ می‌کشد. در حالیکه وجود سینما در کشورهای مهم جهان از جمله ایران، یکی از مظاهر تمدن و فرهنگ است، بسیاری از شهرهای کشورمان از داشتن سینما بی‌بهره مانده و یا تعداد سینما متناسب با جمعیت شهرها نیست. در برخی از شهرستان‌ها به ازای چند شهر یک سینما وجود دارد.

در گوشه و کنار پایتخت و شهرهای دیگر کشورمان سینماهای متروک، معدوم و فرسوده‌ای را می‌بینیم که به دلیل کهنه‌شدن و امکانات قدیمی ، سالن‌ها و صندلی‌های نامناسب، به‌تدریج مخاطبان خود را از دست داده و برای همیشه تعطیل شده‌اند. نمونه‌های دیگری نیز داشته‌ایم که حتی با حفظ سردر قدیمی و رعایت حس نوستالژیکشان تبدیل به انبار یا مراکز تجاری شده‌اند. ورود بخش خصوصی به حوزه‌های مختلف کشور، تا حد زیادی با کمک‌رسانی به اقتصاد این بخش‌ها بار دولت را از دوشش برداشت. نمونه‌های ورود بخش خصوصی و سرمایه غیر دولتی به حوزه هنر و سینمای کشور، با تمام حواشی و مشکلاتش با موفقیت همراه بوده است.

گسترش تأسیس و تجهیز پردیس‌های سینمایی و زیرساخت‌های مربوط به آن‌ها تا حدودی از مشکلات تعداد سالن و ظرفیت سینماها کاست و موجب افزایش تعداد سینماها و سالن‌های مدرن شد که مخاطب را ترغیب به تماشای فیلم در محیطی مناسب با امکانات رفاهی بیشتر و هماهنگ با فضای هنر سینما می‌کرد. سینماهای مدرنی که به مدد بخش خصوصی ساخته و راه‌اندازی شد، مخاطبان واقعی زیادی را به سمت سالن‌ها کشاند.

استقبال از فیلم‌های محصول سینمای ایران در پردیس‌های مدرن و با کیفیت بالا توسط مخاطبان و دوست‌داران سینما، این نکته را یادآوری می‌کند که علاوه بر ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها از نظر محتوایی و فنی، با بهره‌گیری از ظرفیت سینماها و سالن‌های سینمایی فرسوده یا با امکانات رفاهی کم و اختصاص هزینه برای به‌روز رسانی و تجهیز آن‌ها می‌تواند پروژه‌ای یک تا چندساله باشد که در صورت بازسازی و نوسازی، می‌‌تواند نتایج خوبی برای سینمای ما رقم بخورد و تحولی اساسی در آمار اسقبال از سینما ارائه دهد. از میان ۱۱۴۸ شهر در کشورمان، تنها حدود ۶۰ شهر سینما دارند و به ‌طور تقریبی ۱۰۸۸ شهر از سینما محرومند. البته به برکت نام پیامبر گرامی اسلام (ص) و در آستانه اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» تعدادی از سینماهای کشور مجهز و نوسازی شده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج