جاباما
۳۴۵۵۷
۷ نظر
۵۴۰۴
۷ نظر
۵۴۰۴
پ

عامل ناشناخته!

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

امروزدیگر خرید یک شاسی بلند متوسط خانوادگی با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان تقریبا به امری غیرممکن تبدیل شده! حالا باید در روزگاری که قیمت انواع محصولات «هیوندای» و «کیا» ترمز بریده اند می توان به هموطن آنها، «سنگ یانگ» اعتماد کرد؟

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

کسب و کار: امروزدیگر خرید یک شاسی بلند متوسط خانوادگی با قیمت زیر 100 میلیون تومان تقریبا به امری غیرممکن تبدیل شده! حالا باید در روزگاری که قیمت انواع محصولات «هیوندای» و «کیا» ترمز بریده اند می توان به هموطن آنها، «سنگ یانگ» اعتماد کرد؟

برای چند ثانیه به نزدیک ترین خیابان اطرافتان بنگرید. از انواع پراید و خانواده پژو 206 های تکراری فاکتور بگیرید و روی خودروهای وارداتی یا جدیدتر متمرکز شوید. بی شک سهم خودروهای شاسی بلند در میان آنها ناچیز نیست. قابل کتمان نیست که طی چند سال گذشته در کشورمان تب «شاسی بلند سواری»، رانندگان ایرانی را فرا گرفته است.

انواع و اقسام خودروهای شاسی بلند در بازه های مختلف قیمتی از اصلی ترین گزینه های خریداران خودرو در ایران به شمار می آیند. با نگاهی به وضعیت بازار شاسی بلندهای کشور، مشخص می شود که جنگ اصلی در این نبرد در بازه قیمتی 80 الی 110 میلیون تومان و در بین شاسی بلندهای جمع و جور و شاسی بلندهای سایز متوسط انجام می پذیرد.

به تازگی در کنار دو برند پرآوازه کره ای یعنی «هیوندای» و «کیا» که با عرضه محصولات خوشنامی چون سانتافه و سورنتو برنده بلامنازع بازار شاسی بلندهای کشور هستند، سومین برند کره ای نیز با دست پر از راه رسیده و قصد دارد با بر هم زدن معادله بازار شاسی بلندهای کشور، سهم بیشتری را از این بازار پررقابت از آن خود کند.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

«رکستون»، «کایرون» و «اکتیون» نخستین محصولات برند تازه وارد «سنگ یانگ» هستند که به تازگی وارد خیابان های ایران شده اند. به همین بهانه در نوشتار پیش رو به سراغ گرانترین عضو خانواده سنگ یانگ در ایران رفته و از زاویه ای متفاوت به معرفی شاسی بلند سایز متوسط «رکستون» خواهیم پرداخت.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

در روزگاری که انواع و اقسام خودروهای چینی در کلاس های مختلف برای رسیدن به جاده های ایران از یکدیگر سبقت می گیرند ورود برند نسبتا اسم و رسم داری با ملیت کره ای، می تواند التیامی باشد بر زخم های پرشمار و دیرینه رانندگان ایرانی!

تاریخچه سازنده

نخستین اقدام کره ای ها جهت خودروساز شدن به تاسیس شرکت Ha Dong Hwan Motors در سال ۱۹۵۴ باز می گردد. این شرکت که ابتدا به تولید خودروهای نظامی برای ارتش آمریکا می پرداخت در سال ۱۹۶۴ نخستین گام جدی خود را به منظور استقلال و ورود به بازارهای مطرح جهانی برداشت.

به این ترتیب این شرکت از آن سال تا اواخر دهه ۷۰ میلادی فعالیت های تحقیقاتی خود را جهت تولید انواع خودرو در کلاس های مختلف آغاز کرده و سرانجام در سال ۱۹۸۶ با تغییر نام خود به «سنگ یانگ»، شخصیتی جدید را از خود به صنعت خودروسازی جهان معرفی کرد.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

این شرکت در سال ۱۹۹۱ با عقد قرارداد تحقیقاتی با شرکت مرسدس بنز توانست با کمک آلمان ها از آخرین فن آوری های نوین طراحی پیشرانه و سیستم تعلیق در تولید محصولات خود بهره بگیرد. سهام شرکت سنگ یانگ تا چندی پیش، در اختیار شرکت «دوو موتورز» بود اما پس از ورشکستگی دوو موتورز و واگذاری این شرکت به جنرال موتورز آمریکا سهام سنگ یانگ نیز به شرکت چینی SAIC (مالک کمپانی MG) واگذار شد. از دیگر مالکین سهام سنگ یانگ می توان به شرکت هندی Mahindral Limited و رنو - سامسونگ کره جنوبی اشاره کرد.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون


شکل وشمایل

نسل نخست رکستون در سال 2001 روی پلتفرم نسل پیشین مرسدس بنز ML-Class معرفی شد. با آنکه طراحی ظاهری رکستون در نسل نخست خود هیچ حرفی برای گفتن نداشت اما با توجه به تنوع محدود آن روزهای بازار خودرو در کشورهای جنوب شرقی آسیا، این خودرو توانست موفقیت فراتر از انتظاری را کسب کرده و تاکنون نیز در کشورهایی همچون سریلانکا روی خطوط تولید باقی بماند.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

نسل دوم رکستون در سال ۲۰۰۶ و با همکاری شرکت مرسدس بنز به منظور بهبودی قوای حرکتی خودرو، رونمایی و عرضه شد. این خودروکه به تازگی و با تبلیغات محیطی گسترده وارد بازار کشورمان شده است توسط استودیو طراحی «ایتال دیزاین» ایتالیا طراحی شد.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

با نیم نگاهی به طراحی بدنه رکستون جدید متوجه خواهیم شد که طراحی آن به دور از هرگونه خطوط شارپ و با هدف جذب طیف گسترده ای از رانندگان خانم انجام شده است. خطوط نرم و سیال (البته نه به غلظت زبان طراحی هیوندای) در تمام زوایای بدنه نسل جدید رکستون قابل مشاهده است.

شاید بسیاری با مشاهده نخستین رکستون در خیابان این سوال برای شان پیش آمده که چگونه ممکن است طرح محافظه کارانه و عاری از هیجان بصری رکستون، دستپخت مرکز طراحی پرآوازه ای چون «ایتال دیزاین» باشد؟ پاسخ ساده است؛ در تجارت امروز هر چقدر پول بدهی همانقدر آش خواهی خورد.

استراتژی مدیران سنگ یانگ در پروژه رکستون، عرضه خودرویی جذاب با صرف حداقل هزینه بود که بتواند نگاه های بسیاری را به خود جلب کند. آنها در این امر تا حدودی نیز موفق شدند چرا که نسل دوم رکستون در کنار دیگر محصولات سنگ یانگ چون «اکتیون» یا «ردیوس» با ظاهری نه چندان عامه پسند همچون الهه زیبایی به نظر می رسد!

شاید تنها چالش جدی طراحی ظاهری رکستون در داخل کشورمان شباهت نمای جلو این خودرو با شاسی بلند چینی X۳۳ باشد که صرف نظر از ابعاد دو خودرو، طراحی هندسی و گرافیکی نمای جلو این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

رکستون دارای ابعادی معادل ۴۷۲۰ میلیمتر طول، ۱۸۷۰ میلیمتر عرض و ۱۷۶۰ میلیمتر بلندا است که این خودرو را هم ردیف محصولاتی چون سانتافه و تویوتا «فورچونر» قرار داده است. رکستون در فضای داخل کابین از نمایی منطقی تر و حتی با اندکی ارفاق فراتر از کلاس و قیمت این خودرو برخوردار است.

هر چند که کیفیت مونتاژ و افت کیفیت ادوات کنسول میانی، موضوعی است که می تواند دغدغه جدی مالکان این خودرو به حساب آید. در کل طراحی داخلی رکستون تا زمانی که این خودرو به قیمت استاندارد جهانی خریداری شود می تواند نمره قبولی را کسب کند اما هنگامی که تعرفه بیش از ۱۰۰ درصدی جهت عرضه در بازاری همچون بازار کشورمان روی چنین خودرو نسبتا ارزان قیمت (در بازارهای جهانی) بخورد داستان به کلی متفاوت خواهد بود.

رکستون روی جاده
گونه عرضه شده رکستون در ایران مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر 24 سوپاپه را آرایش خطی است که از تکنولوژی سال های نه چندان دور مرسدس بنز بهره می گیرد. این پیشرانه 3/2 لیتری، توانایی تولید 220 اسب بخار قدرت را در دورموتور 6100 rpm داراست. همچنین 312 نیوتن متر میزان بیشینه گشتاوری خواهد بود که این پیشرانه آن را در اختیار راننده قرار می دهد.

پیشرانه 220 اسب بخاری رکستون که روی کاغذ ضعیف تر از قوای محرکه رقبایی چون سانتافه و سورنتو است می تواند غول 2088 کیلوگرمی سنگ یانگ را به مرز بیشینه سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه مجهز به فیلتر جذب ذرات معلق در سوخت بوده و استاندارد آلایندگی رویو 4 را گذرانده است.

بررسی شاسی بلندهای رکستون، کایرون و اکتیون

میزان مصرف سوخت رکستون، ۱۳/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل شهری اعلام شده است که این رقم در سیکل ترکیبی به ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد. نسل دوم رکستون به صورت استاندارد دو دیفرانسیل بوده و قدرت تولیدی پیشرانه به کمک جعبه دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک این خودرو به هر چهار چرخ منتقل می شود.

مهندسان سنگ یانگ جهت کاهش وزن خالص خودرو و همچنین جلوگیری از ورود صدای تولیدی پیشرانه به داخل کابین، بدنه خودرو را از لایه های ورقه ای «پلی اورتان» ساخته اند که این امر موجب آرامتر شدن فضای داخل کابین رکستون نسبت به دیگر رقبای آن شده است.

از امکانات استاندارد نسخه عرضه رکستون در ایران می توان به مواردی همچون سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کمکی حرکت در مسیرهای شیبدار (HDC)، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی، سامانه ناوبری فعال با قابلیت بازخوانی مسیر، دوربین دید عقب، سانروف، سامانه کنترل کروز هوشمند، کمربندهای پیش کشنده ۳ نقطه ای، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک با سنسور دما، آینه های تاشوی برقی و در نهایت رنگ های ۱۶ اینچی آلیاژی اشاره کرد.


موقعیت در بازار ایران

رکستون که در بدو ورود به بازار ایران قرار بود با قیمت 62 میلیون تومانی عرضه شود پاییز سال گذشته و همزمان با نخستین جهش های قیمت ارز، از گزند افزایش قیمت ها در امان نماند و با جهش قیمت 5 میلیون تومانی به قیمت شرکتی 66 میلیون و 600 هزار تومان به صورت نقدی یا به صورت اعتباری به فروش رسید اما امروز قیمت این خودرو پس از چندین و چند بار افزایش به رقم باورنکردنی 116 میلیون تومان در بازار آزاد (یعنی افزایش 90 درصدی نسبت به قیمت پارسال همین محصول!) رسیده است.

بی تردید نه شکل و شمایل رکستون همچون کیا سورنتو جذاب است و نه نام و نشان این خودرو همچون سانتافه اصیل و پرطرفدار اما در آن سو لیست بلندبالای تجهیزات رفاهی و ایمنی رکستون در کنار اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی این خودرو با نزدیک ترین رقبای آن می تواند معادلات بازار را بر هم زده و خریداران شاسی بلندهای سایز متوسط را در یک دو راهی جدی قرار دهد. باید منتظر ماند و دید آیا رکستون می تواند نظر شاسی بلند سواران ایرانی را به سوی خود جلب کند یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • majid

      اگر قیمت اکتیون قبل از گرانی دلار برسه میخرم

    • sam

      محصولات سانگ یانگ بی نظیرند ، رانندگی نرم وبی سروصدائی دارند ، کیفیت قطعات عالیست

    • بدون نام

      کایرون من تازه خریدم خیلی عالیه حرف نداره نرم و بی صدا

    • سلیمان

      من 11 ماهه کایرون خریدم ، قبلا ماشینای دیگه مانند سورنتووسانتافه داشته ام این یک سروگردن ازاونا بالاتره نرم ، راحت وباکیفیت عالی قطعات ، توی این 11 ماه فقط روغن وفیلترعوض کردم هیچ مشکلی تاکنون نداشته . درمسیرهای برفی وکوهستانی بسیارعالی عمل میکنه . سیستم ESpو سیستم کنترل هرزگردی چرخها درجاده های لغزنده خیلی عالی عمل میکنه وباعث جلوگیری ازلیزخوردن خودرو میشه درکل ماشین پرقدرت وباهندلینگ بسیارخوبیست.

      پاسخ ها

      • علی

        دوست عزیز میشه لطفا درمورد شتابگیریش هم توضیحی بفرمایید نسبت به سورنتو و سانتافه 3500 از همه نظر بهتر از اوناست ولی شتابشو نمیدونم

    • آرش

      کیفیت سواری اکتیون جدید جدا بالاست . بعید می دونم کسی پشت اکتیون بشینه بعد بتونه رانندگی خشک کیا اسپورتیج یا هیوندا توسان رو تحمل کنه.اگر باور ندارید یکبار امتحان کنید.

    • علي

      اين ماشين واقعاً هم قيافش قشنگه هم اينكه بزرگ و با قابليت هاي آفرود زيادي است اما تنها يه مشكلي داره اونم اينكه برندش بااينكه خيلي برند خوبيه و معتبره همه فكر ميكنند چينيه اگه با اين مشكلش كنار بياد ديه هيچ مشكلي نداره ويه برتري ديگه اي كه نسبت به رقاباش داره اينه كه موتور 3200مرسدس بنز و داره و اين واقعاً عاليه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج