جاباما
۳۴۶۳۹۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

شام آخر کامرون در کنار رهبران اروپایی

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان رأی شوک‌آور مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا، برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران برآشفته اروپایی راهی بروکسل خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان رأی شوک‌آور مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا، برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران برآشفته اروپایی راهی بروکسل خواهد شد.

کامرون قرار است در نشست دو روزه بروکسل در مورد پیامدهای برگزیت و راههای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با رهبران اروپایی مذاکره کند. براساس گزارش‌های منتشر شده، به احتمال قوی کامرون تنها در نشست روز سه‌شنبه بروکسل حضور خواهد داشت و در نشست رهبران اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه غایب بزرگ خواهد بود.

کامرون پس از ملاقاتی با 'دونالد تاسک' رئیس شورای اروپایی و' ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپایی قرار است در یک شام کاری با رهبران اتحادیه اروپا شرکت کند.

اما کامرون در حالی راهی بروکسل می‌شود که به نظر می‌رسد برخلاف فشارهای رهبران اروپایی، او چندان عجله‌ای برای شروع مذاکرات به ‌منظور آماده کردن کشورش برای خروج از اتحادیه اروپا با کشیدن ضامن 'ماده ۵ ' پیمان لیسبون ندارد.

'آنگلا مرکل' ، 'فرانسوا اولاند' و 'ماتئو رنتسی' رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا روز دوشنبه گذشته در نشست خبری در برلین تأکید کردند که تا زمانی که انگلیس ماده ۵۰ پیمان لیسبون را برای خروج از اتحادیه اروپا فعال نکند حاضر به گفت‌وگوهای غیررسمی دراین‌باره با این کشور نیستند.

فرانسوا اولاند و ماتئو رنتسی گفته اند که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در اسرع وقت باید انجام شود و تا این اتحادیه بتواند بر چالش‌هایی که پیش روی ۲۷ کشور عضو قرار دارد، متمرکز شود.

رئیس جمهوری فرانسه در این نشست مشترک خبری گفت: «چرا نباید زمان را از دست بدهیم؟. زیرا هیچ چیز بدتر از بلاتکلیفی نیست. بلاتکلیفی سبب رفتارهایی سیاسی می شود که اغلب غیرمنطقی است. بلاتکلیفی همچنین سبب رفتارهایی مالی می شود که می تواند نامعقول باشد.»

' ژان کلود یونکر'، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز جمعه در نخستین واکنش خود پس از همه پرسی برگزیت گفته بود «اکنون انتظار داریم که دولت بریتانیا، تصمیمی را که مردم این کشور گرفته اند، هرچه زودتر اجرایی کند، هرچند ممکن است روند سختی باشد.»

'ژان اسلبورن'، وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز در این خصوص گفته است: «امیدوارم بازی موش و گربه نداشته باشیم زیرا این نه برای ما و نه برای بریتانیا موضوعیتی ندارد. نیاز به شفافیت داریم. مردم حرف خود را زده اند و ما باید این تصمیم را اجرایی کنیم.»

اما کامرون همزمان با اعلام استعفای خود در روز جمعه گذشته گفته بود که مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را به نخست‌وزیر بعدی که در کنفرانس حزب محافظه کار در ماه اکتبر به‌عنوان جانشین او انتخاب می‌شود، خواهد سپرد.

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه گذشته نیز در اولین نشست مجلس عوام بعد از همه‌پرسی روز ۲۳ ژوئن که منجر به برگزیت شد، ضمن رد برگزاری همه‌پرسی مجدد گفت: انگلیس در این مرحله ماده ۵۰ پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را فعال نخواهد کرد.

او گفت: «مذاکره با اتحادیه اروپا باید در دوران نخست‌وزیر جدید آغاز شود و به نظر من این حق نخست‌وزیر جدید است که درباره زمان مذاکرات و نیز اجرای ماده ۵۰ و آغاز روند قانونی خروج از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد.»

وی همچنین تصریح کرد که فعال کردن ماده ۵۰ تصمیمی است که تنها دولت انگلیس در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

اگر چه نخست‌وزیر انگلیس پیش از برگزاری همه پرسی گفته بود که ماده ۵۰ پیمان لیسبون را در صورت رأی مردم کشورش به خروج، بدون تاخیر بی‌مورد فعال خواهد کرد و به‌این‌ترتیب روند ترک اتحادیه اروپا را به حرکت می‌اندازد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد سفر کامرون به بروکسل بیش از آنکه نقطه آغازی برای شروع مذاکرات مربوط به خروج از اتحادیه اروپا باشد، بیشتر به‌منظور آرام کردن رهبران عصبانی اروپا از برگزیت و کاستن از فشارهای آنها صورت می گیرد .

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس شامگاه دوشنبه پس از دیدار باجان کری همتای آمریکایی‌اش در لندن در نشست مشترک خبری ضمن ابراز امیدواری از اینکه مذاکرات در پیش رو با طرف‌های اروپایی دوستانه باشد، اذعان کرد که درک می‌کند چرا بسیاری در اتحادیه اروپا از نتیجه همه‌پرسی ناراحت هستند.

وی بیان داشت: زخم ایجادشده ( ناشی از برگزیت) کاملا تازه است. تنها ۹۶ ساعت از همه‌پرسی گذشته و برای بهبود این جراحت ایجادشده نیازمند زمان هستیم.

هاموند افزود: ما عکس‌العمل برخی از شرکای اروپایی‌مان را درک می‌کنیم چراکه آنان نگران از سرایت نتایج این‌همه پرسی هستند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: برخی مسایل به لحاظ سیاسی تکان‌دهنده هستند و ما شاهد اوج‌گیری حمایت از احزاب راست افراطی در برخی از کشورهای اروپایی هستیم و ما در همه‌پرسی انگلیس نیز این مساله را شاهد بودیم و این چیزی است که بایستی با آن مقابله کنیم .

وی افزود: در اینجا هنوز منافع اقتصادی مشترکی وجود دارد که می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و قصور در این همکاری سبب زیان دو طرف خواهد شد.

هاموند افزود: همان‌طور که جان کری اشاره کرد ما بایستی خویشتن‌دار باشیم چرا نیاز ما به همکاری، یک حقیقت است.

'البته جان کری' وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست خبری ، از رهبران اروپا خواست که به دور از خشم و عصبانیت، مذاکرات خود را با انگلیس در مورد خروج این کشور از اتحادیه اروپا پیش ببرند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه و پیش از سفر به لندن، در یک نشست خبری به همراه 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل نیز گفته بود که هرچند نتیجه همه‌پرسی انگلیس آن‌طور که می‌خواسته، نشد، اما او به نتیجه این‌همه پرسی احترام می‌گذارد.

رای انگلیسی ها به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن ( سوم خردادماه ) گذشته، باعث بی‌ثباتی بازار بورس لندن و سایر بورس های اروپایی شده و پوند انگلیس به ضعیف‌ترین وضعیت در قبال دلار در ۳۱ سال اخیر رسیده است.

علاوه بر تبعات اقتصادی و مالی، برگزیت سبب فعال تر شدن جریانات راست افراط گرای عوام گرا در سطح اروپا شده است که برای کشورهای اروپایی می تواند خطرناک تر از تکانه های مالی باشد.

'مارین لوپن'، رهبر جبهه ملی فرانسه و 'خیرت ویلدرز'، رهبر حزب آزادی هلند از جمله رهبران احزاب راست افراطی هستند که بعد از برگزیت، خواهان برپایی همه پرسی مشابه در کشورهایشان شده اند.

بدین ترتیب نشست بروکسل برای نخست وزیر محافظه کار انگلیس می تواند یک 'شام آخر ' در میان میزبان هایی آشفته و عصبانی باشد چرا که به باور بسیاری از آنها قمار سیاسی کامرون برای برگزاری همه پرسی به رغم مخاطراتی که در آن نهفته بود، باعث این شرایط شده است.

در حال حاضر این انتقاد از سوی اروپاییان و برخی از شخصیت های سیاسی انگلیس به کامرون وارد است که چرا حاضر به پذیرش برگزاری همه پرسی برگزیت که عواقب را آن از پیش حدس می زده ؛ شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج