۳۴۶۴۱۴
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

پیش بینی آینده با ابررایانه‌ها!

ابر رایانه‌ی جدید چین هنوز هم بهترین در نوع خود در جهان است که می‌تواند یکصد میلیون میلیارد محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. اما این ابررایانه چه کارایی می‌تواند داشته باشد؟

وب سایت فرادید: ابر رایانه‌ی جدید چین هنوز هم بهترین در نوع خود در جهان است که می‌تواند یکصد میلیون میلیارد محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. اما این ابررایانه چه کارایی می‌تواند داشته باشد؟

پیش بینی آینده با ابررایانه‌ها!

به نقل از سیکر، هفته گذشته ابررایانه‌ی چین با نام «سان وِی تایهولایت» به عنوان سریع‌ترین کامپیوتر جهان لقب گرفت که توانست چین را در این زمینه بیش از پیش قدرتمند کند. این ابررایانه از جهاتی برای چین مهم است.

اما سوال اساسی اینجا است که ما به چه دلیلی به این ابررایانه‌ها احتیاج داریم. جولیان هوگت اطلاعاتی در این مورد به ما داده است.

ابررایانه سان‌وی چین از نظر سرعت می‌تواند به سرعت 125 پتافلاپس یعنی 125 میلیون میلیارد فلاپس برسد. برای سنجش سرعت رایانه‌ها از واحد فلاپس استفاده می‌شود. فلاپس (FLOPS) به معنی عملیات شناور هر نقطه در ثانیه بوده و مقیاسی برای سنجش کاراییِ پردازشگر رایانه‌ها است.

دانشمندان استفاده‌های متنوعی از ابررایانه‌ها دارند و می‌توانند به کمک آن‌ها اعداد بسیار بزرگ را محاسبه کنند. یکی از اولین استفاده‌های ابررایانه در سیستم‌های کاملا پیچیده مانند الگوهای هواشناسی جهانی، سیستم تبادل مولکولی و حتی اولین لحظات پس از مهبانگ است. به همین دلیل است که دستگاه‌های مانند سان‌وی (Sunway) به شدت مورد نیاز تیم‌های تحقیقاتی هستند.

بودجه اغلب ابررایانه‌ها توسط دولت‌ها تامین شده و ابررایانه‌ی خصوصی کمتر تولید می‌شود. یکی از استفاده‌های رایج ابررایانه‌ها در پیش‌بینیِ وضعیت آب و هوا است. تمام پیش‌بینی‌های 10 روزه‌ای که حتی به صورت آنلاین هم به آن‌ها دسترسی دارید بدون وجود ابررایانه‌ها ممکن نیستند. این ابررایانه‌‎ها داده‌های جمع‌آوری شده از هزاران ایستگاه هواشناسی را پردازش می‌کنند.

ابررایانه‌ها می‌توانند الگوهای هوایی را درازمدت تحلیل کنند. به همین دلیل است که حالا کشورهای در مورد تغییرات اقلیمی ابراز نگرانی کرده‌اند. در واقع ابررایانه‌ها توانسته‌اند آینده را با دقتی شگفت آور پیش‌بینی کنند.

برای اینکه متوجه شوید یک ابررایانه از نظر سخت افزار تا چه حد قدرت دارد، کافی است به لپتاپ پرسرعت خودتان نگاه کنید. اغلب این لپتاپ‌ها چهار هسته‌ای هستند. این در حالی است که ابررایانه سان‌ویِ چین 10.649.000 هسته دارد. این میزان 10 برابر تعداد هسته‌های سریع‌ترین ابررایانه آمریکا به نام تایتان است که در لابراتوار ملی اوک ریج قرار دارد.

البته آمریکایی‌ها همیشه به خود می‌بالند که از هر نظر در دنیا بهترین هستند. در این مورد هم شرکت IBM قصد دارد در سال ۲۰۱۸ ابررایانه‌ای به نام Summit تولید کند که سرعت آن ۲۰۰ پتافلاپس خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج