جاباما
۳۴۶۷۱۷
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

ایجاد ۳۴۰ هزار فرصت شغلی تا پایان ۹۵

طبقه هشتم وزارت کار، ظهر دیروز یکی از پر رفت و آمدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. ساختمان آزادی دیروز جمع بزرگی از مدیران اقتصادی کشور را سر یک میز نشاند تا برای کاهش سریع نرخ بیکاری چاره اندیشی کنند.

روزنامه شهروند: طبقه هشتم وزارت کار، ظهر دیروز یکی از پر رفت و آمدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. ساختمان آزادی دیروز جمع بزرگی از مدیران اقتصادی کشور را سر یک میز نشاند تا برای کاهش سریع نرخ بیکاری چاره اندیشی کنند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهموری آینده، بازار بازی‌های سیاسی و حزبی داغ شده است و از این میان نوک پیکان حملات مخالفان دولت، علی ربیعی وزیر کار کابینه یازدهم را نشانه رفته است. این در حالی است که دولت یازدهم بازار کار کشور را در آستانه بحران اقتصادی تحویل گرفت.

در وضعیتی که تورم ٤٠ درصدی، تحریم‌های گسترده و مدیریت ناکارآمد اقتصاد کشور توانسته بود بسیاری از بنگاه‌های ایرانی را به مرز ورشکستگی برساند و بیشتر واحدهای تولیدی با ظرفیت زیر ٥٠ درصد به حیات کجدار و مریز خود ادامه می‌دادند. این بحران، نه تنها تعطیلی پی در پی واحدهای تولیدی را به یدک کشید که با ورود متقاضیان جدید بازار کار، وضعیت بیکاری در ایران را پیچیده تر کرد. با این حال هجمه‌ها به دولت یازدهم تشدید شده است و مخالفان دولت تلاش می‌کنند وضعیت بازار اشتغال کشور را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار دهند.

این در حالی است که مدیران وزارت کار معتقدند دولت یازدهم با کاهش نرخ تورم، تثبیت قیمت ارز و رفع تنش از روابط خارجی ایران در راستای بهبود زیرساخت‌های اشتغال گام برداشته است اما این موضوع موجب نشده است که دولت از موضوع اشتغال زایی غافل شود و حالا در شرایطی که سقوط قیمت نفت و کسری بودجه و همچنین کاهش شدید منابع اعتباری بانک‌ها به عنوان گرفتاری‌های بزرگ دولت یازدهم مطرح می‌شود، شورای عالی اشتغال در اردیبهشت سال ٩٥ با تصویب طرحی موسوم به «حرکت» تک رقمی کردن نرخ بیکاری را در دستور کار خود قرار داد. بنا به اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال ٩٤ معادل ١١ درصد گزارش شده است و حالا دولت تلاش می‌کند با شناسایی پتانسیل‌های اشتغال زایی و طرح‌های زود بازده به روند اشتغال زایی شتاب دهد.

٣٤٠ هزار فرصت شغلی تا پایان ٩٥

نشست کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی اشتغال دیروز پشت درهای بسته برگزار شد. در این نشست علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مسئولان دستگاه‌های اقتصادی حاضر شدند تا پیشنهادهای خود را برای اجرای طرح «حرکت» به مشورت و گفت و گو بگذارند. جلسه ربیعی با اقتصادی‌ها که بدون حضور خبرنگاران دنبال می‌شد تنها در دقایق پایانی و در حاشیه مراسم، اخباری را برای رسانه‌ها رقم زد.

بر این اساس گویا ایجاد ٣٤٠ هزار فرصت شغلی تا پایان سال ٩٥ نهایی شده است که ١٤٠ هزار شغل در حوزه صنایع دستی و گردشگری و ٢٠٠ هزار شغل در حوزه آی.تی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته شده است. علاوه بر این صندوق کارآفرینی امید تا پایان سال ٩٥ به ٥٠ هزار طرح کارآفرین تسهیلات ارزان قیمت با سود ٤ درصدی اعطا می‌کند که حداکثر مبلغ این تسهیلات ١٠٠ میلیون تومان است و دوره بازپرداخت آن ٥ ساله در نظر گرفته شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دولت برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار مشاغل و با هدف توسعه پایدار اشتغال، ساماندهی شبکه توزیع را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس پخش مویرگی، ایجاد نمایندگی‌های مستقیم و توسعه فروشگاه‌های اینترنتی عرضه مستقیم کالا از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این مراسم به« شهروند» اعلام می‌شود.

دست دلالان از بازار مشاغل کوتاه می‌شود

در حاشیه این نشست بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی توضیح داد که سازمان میراث فرهنگی وظیفه ای برای اشتغال زایی ندارد اما برای کمک به دولت در راستای بهبود بازار کار طرحی را پیشنهاد داده است که بر اساس آن ١٤٠ هزار شغل تا پایان سال ٩٥ ایجاد می‌شود که ٧٠ هزار شغل در زمینه گردشگری و ٧٠ هزار شغل دیگر در زمینه صنایع دستی است. او ادامه داد: در حال حاضر حدود یک میلیون شغل در زمینه صنایع دستی وجود دارد که نزدیک به ٤٠٠ هزار شغل در سامانه اطلاعاتی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است و سالانه ١٠ هزار شغل در این حوزه ایجاد می‌شود.

نامور مطلق تاکید کرد: برای ایجاد ١٤٠ هزار شغل درخواست ٥ هزار میلیارد تومان تسهیلات داشته‌ایم که در این زمینه مذاکراتی با بانک مرکزی نیز داشته‌ایم و البته به دولت اعلام کرده ایم اگر می‌خواهد در زمینه اشتغال جهش ایجاد کند باید اعتبار ویژه‌ای کنار بگذارد زیرا با اعتبار موجود تنها می‌توان مشاغل فعلی را حفظ کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش «شهروند» مبنی بر حذف زنجیره‌های دلالی از بازار صنایع دستی نیز اعلام کرد: در طرح تازه‌ای که سازمان میراث فرهنگی به دولت ارایه داده است توسعه و تقویت بازارهای مجازی برای حذف واسطه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا بنا شده است ٢٠٠ فروشگاه مجازی راه اندازی شود و کالای تولید شده توسط تولیدکنندگان صنایع دستی به صورت مستقیم عرضه شود.

نامور مطلق ادامه داد: بر همین اساس مذاکراتی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت پست و کارگاه‌های بزرگ تولید صنایع دستی انجام شده است تا عرضه آنلاین صنایع دستی رونق بگیرد. ضمن اینکه در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای گسترش بازار صادراتی صنایع دستی هستیم که پس از ایجاد اشتغال در این حوزه، بازار را نیز تقریبا آماده‌سازی کرده باشیم و به عبارتی اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

٩٧ درصد کارآفرینان خوش حسابند

اصغر نورالله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در حاشیه این جلسه گفت: پیش بینی کرده ایم ٥٠ هزار طرح مورد حمایت مالی قرار گیرد که اینها چندین فرصت شغلی را به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد که حداکثر تسهیلات پرداختی ١٠٠ میلیون تومان با کار مزد ٤ درصد است و کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح حدود ١٥ هزار میلیارد ریال است.او با اشاره به اینکه ٩٧ درصد کارآفرینان ایرانی اقساط وام‌های خود را به موقع پرداخت کرده‌اند، تاکید کرد: تنها ٣ درصد وام گیرندگان در پرداخت اقساط تعلل داشته‌اند که با تذکر موضوع حل شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین اعلام کرد: در طرح پیشنهادی شورای عالی اشتغال، استعدادهای شغلی مناطق ارزیابی شده و براساس آن نقشه راهی تعریف شده است تا افراد بتوانند بر اساس پتانسیل‌های شغلی منطقه خود کارآفرینی کنند و بازار‌های تقاضا نیز به صورت دقیق شناسایی شده است. مثلا در منطقه خراسان تراش سنگ‌های زینتی می‌تواند فرصت خوبی برای اشتغالزایی ایجاد کند یا تولید صنایع دستی چرمی.

نورالله زاده با بیان اینکه رسته‌های اولویت دار توسط خود صندوق شناسایی می‌شود، از طرح «هر روستا یک محصول را دنبال می‌کنیم» خبرداد که اکنون ١٠ محصولی که بازار دارند، شناسایی شده اند و در اولویت صندق قرارگرفته اند و اگر کسانی هم طرح‌هایی داشته باشند که بازار فروش آن تضمین شده باشد مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: علاوه بر پتانسیل‌های ویژه مناطق، شورای عالی اشتغال ظرفیت‌های مغفول اشتغالزایی را نیز مورد شناسایی و برنامه ریزی قرار داده است. به عنوان مثال بازار ایران سالانه ٢٥٠ میلیون قطعه روسری مصرف می‌کند این در حالی است که تنها ١٢ میلیون قطعه روسری در داخل کشور تولید می‌شود ما این ظرفیت مغفول که می‌تواند اشتغالزایی بزرگی به دنبال داشته باشد شناسایی کرده ایم و کارآفرینان این حوزه را مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

وام ١٥ میلیون تومانی برای تولیدکنندگان اپلیکیشن

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره ساماندهی شبکه توزیع نیز به «شهروند» گفت: نمی‌شود اشتغال ایجاد کنیم اما از آن مواظبت نکنیم. در همین راستا یکی از اساسی ترین مطالبات صاحبان مشاغل در ایران مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس تصمیم شورای عالی اشتغال شبکه توزیع و بازار فروش مشاغل ساماندهی می‌شود که پخش مویرگی و ایجاد شعب فروشگاهی و نیز توسعه بازار فروش مستقیم اینترنتی از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید از پرداخت ١٥ میلیون تومان تسهیلات تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای داخلی نیز خبر داد و گفت: تفاهمنامه ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شده که در قالب آن و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است از تولید یک هزار نرم افزار تلفن همراه(اپلیکیشن) حمایت مالی شود که پرداخت این تسهیلات بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی سی تی) کشور را با تحول اساسی مواجه خواهد کرد.

پیش از این مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفته بود، این صندوق سال گذشته ٥٠ هزار فرصت شغلی جدید در سطح کشور ایجاد کرده است.

وی در ادامه گفت: ١٢ هزار میلیارد ریال تسهیلات سال گذشته در حوزه طرح‌های کارآفرینی و کمک به افزایش اشتغالزایی در سطح کشور توسط این صندوق پرداخت شده است.نورالله زاده ادامه داد: ٨٠ درصد این تسهیلات در حوزه اشتغال زایی و کارآفرینی و بقیه آن در سایر حوزه‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یونس

      بخاطر خدا به فکر تبدیل وضع نیروهای شرکتی باشید

    • بدون نام

      چرا وقتی یک نیرو در ادارات دولتی سه سال کار می‌کند هنوز باید بلاتکلیف باشد؟ سه سال شرکتی بودن کافی نیست حتماً باید مقدار زیادی از حقوق آنان را شرکت
      بخورد،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج