جاباما
۳۴۸۱۲۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

محافظت از گاوها فقط با مسلسل؛

مردمی که گاوهایشان را ماساژ می‌دهند!

صلح جایش را به جنگ داخلی داده و اختلافات قبیله‌ای بیش از پیش شده است. طبق گزارش سازمان ملل، بیش از دو میلیون نفر بی‌خانمان شده و ده‌ها هزار نفر نیز در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

وبسایت فرادید: سودان جنوبی جوانترین کشور جهان است که از زمان استقلال در سال ۲۰۱۱ شاهد تغییرات فراوانی بوده است.

مردمی که گاوهایشان را ماساژ می‌دهند!
محافظت از گاوها فقط با مسلسل!

به گزارش سی ان ان، صلح جایش را به جنگ داخلی داده و اختلافات قبیله‌ای بیش از پیش شده است. طبق گزارش سازمان ملل، بیش از دو میلیون نفر بی‌خانمان شده و ده‌ها هزار نفر نیز در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. در این بل بشو، قبیله مونداری (Mundari) قرار دارد؛ با مردمی که ترجیح می‌دهند آن کاری را انجام دهند که خوب بلدند: نگهداری از گاوها.

آنکوله واتوسی

پیدا کردن افرادی مانند این قبیله کار آسانی نیست. آن‌ها در کنار رود نیل در شمال جوبا (پایتخت سودان جنوبی) زندگی می‌کنند. تمام سبک زندگی آن‌ها حول محور دام ارزشمندانشان است: آنکوله واتوسی، نژادی از گاوهای شاخ‌دار که به اسم «گاوهای پادشاه.»

قد این گاوها تا 2.5 متر رشد می‌کند و قیمت هر کدام حدود 500 دلار است. بنابراین طبیعی است که قبیله مونداری آن‌ها را به چشم بزرگترین ثروت خود نگاه کنند. آن‌ها با مسلسل از این گاوها محافظت می‌کنند.

طارق زیدی، عکاس، چند ماه پیش به سراغ این قبیله رفت و دو هفته با آن‌ها زندگی کرد. او بر روی زندگی و وفاداری افراد قبیله به گاوها تمرکز کرده بود. زیدی تاکنون از زندگی مردم بیش از 30 کشور آفریقا عکاسی کرده است. در این مدت او از رابطه انسان و حیوانات شگفت زده شده است.

زیدی می‌گوید: «بیان میزان اهمیت گاوها برای مردم مونداری کاری بسیار دشوار است. این حیوانات همه چیز آن‌ها هستند. تقریبا هر مردی را که می‌دیدم از من می‌خواست با گاو مورد علاقه‌اش عکس بگیرم. در عوض آن‌ها با همسر و فرزندانشان رفتار گستاخانه‌ای داشتند.

یکی از دلایل آن می‌تواند کاربرد و نمادین بودن «آنکوله واتوسی» باشد. هر یک از این گاوها آنقدر احترام دارند که به ندرت برای گوشتشان کشته می‌شوند. هر یک از این گاوها برای خود حکم یک گنجه خوراکی سیار، داروخانه، جهیزیه و حتی یک دوست را دارند. گاوها یکی از منابع اصلی زندگی مردم تلقی شده و حتی سبک زندگی آن‌ها را نیز تعیین می‌کنند.

زیدی می‌گوید: «مردم مونداری انگار شبیه بدن‌سازها هستند اما بیشتر شیر و ماست می‌خورند. بقیه مایعات بدن گاوها هم استفاده‌های نامعمولی دارند: مردان مونداری زیر ادرار گاوها دراز می‌کشند! ادرار گاو دو خاصیت برای آن‌ها دارد: ضد عفونی کننده بدن و استفاده زیبایی؛ چرا که آمونیاک موجود در ادرار گاو موی بدن آن‌ها را به رنگ نارنجی تغییر رنگ می‌دهد.»

مردمی که گاوهایشان را ماساژ می‌دهند!
مردی که با ادرار گاو دوش می‌گیرد! - این کار دو دلیل دارد: زیبایی و ضد عفونی کننده

ضمنا کود گاوها روی هم ریخته شده و پس از اینکه به تلی بزرگ تبدیل شدند، آتش زده می‌شوند. خاکستر مرغوب آن که تقریبا رنگی شبیه رنگ هلو دارد، به عنوان یک ضد عفونی کننده و ضد آفتاب توسط چوپان‌ها در برابر گرمای طاقت فرسا استفاده می‌شود.

ماساژ دادن گاوها

این گاوها از جمله نازپرورده‌ترین حیوانات جهان هستند. زیدی می‌گوید که چندین بار دیده که مردم مونداری گاوهایشان را روزی دو مرتبه "ماساژ می‌دهند."

خاکستر حاصل از سوزانده شدن کود گاوها بسیار مرغوب بوده و به عنوان عایق روی بدن آن‌ها کشیده می‌شود. نکته جالب دیگر این است که برخی از چوپان‌ها منگوله‌‎های تزیینی به شاخ گاوها می‌بندند تا مبادا پشه‌ها مزاحم چشم‌هایشان شود!

یک جنگ تمام عیار!

مردم مونداری میان گاوهایشان می‌خوابند. زیدی به شوخی می‌گوید: «آن‌ها تقریبا در دو متری گاو مورد علاقه‌شان می‌خوابند و از فاصله هم با یک تفنگ مراقب اوضاع هستند. البته این نوع اقدامات چندان هم برای آن‌ها عجیب نیست!»

او در ادامه می‌گوید: «سارقین برای آن‌ها مشکل بزرگی حساب می‌شود. گاوها نیز برای مردم مونداری حکم نوعی ارز رایج و همچنین یک نماد مهم را دارد. پس از اتمام جنگ داخلی، هزاران نفر به سودان جنوبی سفر کردند و همین مسئله ارزش این گاوها را بیش از پیش کرد.»

تاثیرات جنگ البته کم نیستند. هنوز میدان‌های مین از دوران جنگ باقی مانده که گاهی برای چرای گاوها دردسرساز می‌شود. زیدی می‌گوید که هنگام سفر او، آن‌ها از یک جزیره کوچک به عنوان پناهگاهی امن برای چرای دامشان استفاده می‌کردند. او ادامه می‌دهد: «ادامه جنگ در سودان جنوبی باعث شده تا قبیله مونداری از بقیه جهان دور بمانند. آن‌ها سمت شهرها نمی‌روند و سبک زندگی خودشان را دارند.»

سلاح مردم مونداری نه برای جنگ که برای دفاع از گاوهایشان است. آن‌ها به هر قیمتی که شده از "گاوهای پادشاه" مراقبت خواهند کرد.

مردمی که گاوهایشان را ماساژ می‌دهند!
گاوهای پادشاه!

مردمی که گاوهایشان را ماساژ می‌دهند!
مردم مونداری در دو متری گاوهایشان می‌خوابند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نرگس

      خوشبحالشون ماساژ میگیرن *غذاشون امادس* تازه از ... استفاده بهداشتی میشه؟؟؟؟ کاش ما هم گاو بودیم* والا حداقل انقد غصه و استرس قسط و عقب افتادن اجاره و کلی بدبختی رو نداشتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج