۳۴۸۱۴۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تاکتیک ایران برای بازگشت به بازار انرژی

رویکرد جدید ایران برای ایجاد متحدان انرژی با آغاز روند بازگشت این قدرت انرژی به عرصه جهانی در حال آشکار شدن است. لغو تحریم‌های غربی در ۱۶ ژانویه به این کشور عمر دوباره داده است.

رویداد۲۴: رویکرد جدید ایران برای ایجاد متحدان انرژی با آغاز روند بازگشت این قدرت انرژی به عرصه جهانی در حال آشکار شدن است. لغو تحریم‌های غربی در ۱۶ ژانویه به این کشور عمر دوباره داده است.

با توجه به اینکه فضای بازار امروز رقابتی‌تر از بازاری است که ایران یک دهه پیش آن را ترک گفت، توانایی تهران برای سازگاری با آن اهمیت حیاتی دارد.

ایران همچنان اطمینان دارد که می‌تواند میزان ۳. ۷ میلیون بشکه تولید نفت خود در روز را افزایش دهد و تا پایان تابستان جاری حجم صادرات خود را به ۲. ۲ میلیون بشکه نفت در روز برساند. استراتژی ایران برای پس گرفتن برتری خود در بازار انرژی به خوبی آغاز شد اما این افزایش حجم صادارت شاید ناشی از خالی شدن ظرفیت ذخایر کامل این کشور باشد.

این کشور همچنین قصد دارد قراردادهای نفتی جدیدی که با نام «قراردادهای نفتی ایران» شناخته می‌شوند را معرفی کند و قراردادهای بیع متقابل که برای نخستین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی ارائه شدند و عموما محبوبیتی در بازار ندارند را کنار بگذارد. قراردادهای بیع متقابل در تلاش برای پر کردن شکاف میان نیاز کشور به جذب شرکت‌های نفتی و گازی خارجی و ممنوعیت مالکیت خارجی خصوصی منابع طبیعی در جمهوری اسلامی ارائه شدند.

فرصت ترکیب
تهران رویکرد تازه‌ای را برای ترکیب نفت به کار بسته تا مشخصه انفرادی بودن را کنار بگذارد و به دنبال مشارکت جمعی با متحدان انرژی باشد. ترکیب نفت خام می‌تواند قیمت فروش نفت با درجه پائینی که با نفت با ارزش‌تر ترکیب شده را افزایش دهد. این یعنی تولیدکنندگان می‌توانند محصولات گوناگونی با کمترین هزینه ممکن داشته باشند.

در ماه آوریل، ایران به چند کشور عضو اوپک از جمله نیجریه، آنگولا و الجزیره پیوست تا برنامه ترکیب نفت سبک با نفت سنگین ونزوئلا را اجرایی کند و از این طریق قیمت نفتی بهتری کسب کند. مرکز تحقیقات صنعت نفت ایران توافقنامه‌ای با شرکت دولتی پترو اس‌ای آفریقای جنوبی امضا کرد تا تحقیق و توسعه در فناوری‌های ترکیب نفت را به طور مشترک دنبال کنند. ایران همچنین توافق همکاری دراز مدتی در اول ماه می‌با کره جنوبی به امضا رساند. این توافق شامل حوزه‌های مختلفی از جمله گاز و ارتباط از راه دور می‌شود و می‌تواند سرآغاز افزایش عرضه نفت ایرانی به این کشور آسیای شمالی باشد.

فرهنگ سرمایه گذاری

تحریم‌ها زیرساخت‌های انرژی ایران را به طور کامل از بین نبرده است و تهران در حال اختصاص پول نقد به سایت‌های اصلی نفت و گاز کشور- پالایشگاه‌ها، خطوط لوله، سایت‌های حفاری، جاده‌ها و دیگر حوزه ها- است تا آماده لغو تحریم‌ها شود. فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید ۳۶۰ هزار بشکه نفت در روز تا مارس آینده تکمیل می‌شود و دو واحد باقی مانده آن قرار است در سال ۲۰۱۷ اجرایی شود. در شرایطی که با اتمام ستاره خلیج فارس تولیدات بنزین ۱۶ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت، به روز رسانی پالایشگاه بندرعباس نیز چهار میلیون لیتر در روز بر تولیدات خواهد افزود. مقامات می‌گویند با تکمیل شدن این نیروگاه، واردات روزانه ۵۰ هزار بشکه بنزین دیگر ضرورتی نخواهد داشت. ضمن اینکه مقامات اعلام کرده‌اند پس از با آغاز کامل فعالیت ستاره خلیج فارس ایران قادر به صادرات ۱۰ میلیون بشکه بنزین در روز هم خواهد بود.

توانایی ایران در کاهش دادن تورم ۴۵ درصدی در سال ۲۰۱۳ به کمتر از ۱۰ درصد در اواخر سال ۲۰۱۵ و قطع بخشی از یارانه‌ها بیانگر فراست مالی ایران است که توانایی این کشور برای مقابله با قیمت پائین نفت را تقویت خواهد کرد.

با این حال ایران همچنان با چالش‌های اقتصادی و لوجستیکی روبرو است. اما به نظر می‌رسد رویکرد منعطف‌تر این کشور روند بازگشت آن به بازار انرژی جهان را تسریع کرده و تمایل بین المللی به معامله با تجار ایرانی نیز هر بار که این کشور به اهداف خود، از جمله تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز، دست یابد، بیش از پیش تعمیق خواهد شد. با وجود آنکه هیچ راهی برای تعیین تاریخ دقیق وجود ندارد، یک امر کاملا مشخص است- ایران جدید شانس بالایی برای پس گرفتن شکوه دیروز دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج