۳۴۸۱۷۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

توصیه آیت‌ الله مکارم شیرازی به جوانان

یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه جوانان باید نسبت به انتخاب دوست سختگیر باشند، گفت : جوانان به آسانی برای خود، دوست انتخاب نکنند؛ چرا که دوست می تواند انسان را بهشتی یا جهنمی کند.

خبرگزاری ایسنا: یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه جوانان باید نسبت به انتخاب دوست سختگیر باشند، گفت : جوانان به آسانی برای خود، دوست انتخاب نکنند؛ چرا که دوست می تواند انسان را بهشتی یا جهنمی کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در بیست و پنجمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه در اسلام دو نوع برادری عام و خاص وجود دارد، اظهار کرد : در برادری عام، همه مومنان از هر نژاد، ملیت، سن و جایگاه علمی برادر یکدیگر هستند؛ همه مومنان در نماز جماعت و زیارت خانه خدا در کنار یکدیگر هستند که از مصادیق برادری عام است.

وی با بیان اینکه در برادری خاص، دو مومن مسلمان رابطه نزدیک‌تری از برادری عام پیدا می‌کنند، ادامه داد : در صدر اسلام، پیامبراکرم(ص) میان مسلمانان از انصار و مهاجر برادری خاص ایجاد می‌کردند.

این مرجع تقلید افزود: در روایات شیعه و سنی اشاره شده «پیامبراکرم(ص) برای امیرالمومنین(ع) برادری را انتخاب نکرد؛ حضرت علی(ع) به ایشان گفتند شما برای همه برادر قرار دادید غیر از من؛ که رسول خدا فرمود تو برادر من هستی و من عقد اخوت با تو می‌بندم. »

وی افزود : از افتخارات بزرگ حضرت علی(ع) این است که پیمان برادری خاص با پیامبراکرم (ص) داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره انتخاب دوست و برادری خاص پرداختند و خاطرنشان کرد: صادق آل محمد(ع) می فرماید «دوستی جز با حدود و مراعات حقوقش امکان پذیر نیست؛ پس کسی که این حدود یا بخشی از آن در او باشد، او را دوست بدان و کسی که هیچ یک از این شرایط در او نیست، چیزی از دوستی در او نیست. »

وی با اشاره به شرط نخست دوستی از منظر رئیس مذهب شیعه، گفت: «ظاهر و باطن دوست باید با انسان یکی باشد»؛ برخی افراد در ظاهر به ابراز محبت می پردازند اما در باطن هیچ ارادتی نسبت به دوست خود ندارند. دومین شرط دوستی این است که که زینت و آبروی انسان را زینت و آبروی خود بداند و عیب و زشتی او را عیب و زشتی خود ببیند.

این مرجع تقلید در ادامه به سومین شرط دوستی اشاره داشت و گفت: مقام و مال نباید وضع دوست را نسبت به انسان تغییر دهد؛ بعضی افراد تا به مقام و مالی دست پیدا می کنند خود را به عالم دیگری می زنند و بیگانه از دوستان و برادران خود می شوند. چهارمین شرط دوستی، دوست آنچه را که در قدرت دارد، نباید از انسان مضایقه کند؛ برخی افراد تا گره ای به کار دوستان خود می افتد، تمایلی برای کمک به وی نشان نمی دهند.

وی به پنجمین شرط دوستی از منظر امام صادق(ع) اشاره داشت و گفت: دوست نباید انسان را در هنگام پشت کردن دنیا رها کند و او را تنها بگذارد.جوانان باید نسبت به انتخاب دوست سختگیر باشند و جوانان به آسانی برای خود، دوست انتخاب نکنند چرا که دوست می تواند انسان را بهشتی یا جهنمی کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان بر لزوم سنجش افراد برای انتخاب دوستی تاکید کرد و گفت : دوست می تواند هم به انسان آبرو و ایمان ببخشد و هم حیثیت و دیانت را برباد هد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج