۳۴۸۲۹۷
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

اختلاف فاحش دريافتی پزشكان و پرستاران

«شما در هیچ‌کجای دنیا جز ایران کشوری را پیدا نمی‌کنید که اختلاف دریافتی بین پرستاران و پزشکانش بیش از سه‌برابر باشد». این اولین جمله‌ای است که محمد شریفی‌مقدم، رئیس سازمان نظام پرستاری، در پاسخ به سؤال «شرق» درباره حقوق پرستاران می‌گوید.

روزنامه شرق - شهرزاد همتی: «شما در هیچ‌کجای دنیا جز ایران کشوری را پیدا نمی‌کنید که اختلاف دریافتی بین پرستاران و پزشکانش بیش از سه‌برابر باشد». این اولین جمله‌ای است که محمد شریفی‌مقدم، رئیس سازمان نظام پرستاری، در پاسخ به سؤال «شرق» درباره حقوق پرستاران می‌گوید.

درست بعد از انتشار فیش‌های حقوقی چندصد‌میلیون‌تومانی بود که گروه اجتماعی «شرق» به سراغ پرس‌وجو درباره حقوق محیط‌بانان رفت. همان روزهایی که یک‌روزدرمیان محیط‌بانان در مناطق حفاظت‌شده و در جدال با شکارچیان جان می‌باختند، فیش‌های حقوقی ماهانه ٧٠٠‌هزار تومانی آنها منتشر شد و حالا نوبت پرستاران است؛ صنف‌همیشه‌معترضی که محمد شریفی‌مقدم، رئیس انجمن آنها، می‌گوید، دلیل این‌همه اعتراض به‌خاطر آن است که هرگز علت مشکلات آنها پیدا نشده است... .

پرستاران می‌گویند در کنار تمامی مشکلات و سختی‌ها، این کار هیچ سود و منفعت مادی‌ای به‌دنبال ندارد. شغل ما با عشق و شور و علاقه آغاز می‌شود ولی بعد از چندسال فقط وجدانت است که باعث می‌شود کارت را ادامه دهی. نجمه شهریاری، پرستار آی.سی.یو در یکی از بیمارستان‌های تهران است، حقوق دریافتی‌اش هم یک‌میلیون و ٩٠٠‌هزار تومان است.

او می‌گوید: «درخصوص حق مشارکتی که از سوی بیمارستان به ازای هر بیمار به کادر درمانی تعلق می‌گیرد، بین پزشک و پرستار تفاوت فاحشی وجود دارد. پزشکان مبالغ ‌میلیونی دریافت می‌کنند و سهم پرستاران به یک‌میلیون تومان هم نمی‌رسد. پرستاران در قبال این‌همه خدمت مگر چه چیزی را دریافت می‌کنند؟ هیچ‌وقت خانه‌هایشان گرم نیست، هیچ‌وقت کنار خانواده‌هایشان نیستند، اما در آخر حتی احترام هم ندارند».

محمد شریفی‌مقدم، رئیس نظام پرستاری، در گفت‌وگو با «شرق» درباره وضعیت پرداختی حقوق به پرستاران می‌گوید: «ماهیت کار پرستار کمی پیچیده است. او در کار با افراد عادی طرف نیست، مریض می‌آید، درد و مشکل دارد، ممکن است پایش قطع شود و... و پرستار با مشکلات جسمی، فیزیکی و روحی و روانی مواجه است و گاهی با بیمارانی مواجه می‌شود که همراهانش هم برانگیخته شده‌اند. مثلا با پدری مواجه است که فرزند بیماری دارد و انتظار او از یک پرستار گاهی بیش از حد موجود است. پرستار با عوامل بیماری‌زای خطرناک مواجه است؛ بیماری‌های واگیر‌دار فراوانی که ممکن است فقط پرستار با آنها مواجه شود.

می‌خواهم بگویم پرستار با بیمار پرخطر یا با بیمار محتضر کار می‌کند. شیفت‌های سخت دارد، شب‌بیداری دارد که روی سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد و بدخوابی‌های مزمن دارد که بیماری‌های زیادی برایش ایجاد می‌کند. در دنیا نه‌فقط برای پرستاری بلکه برای حرفه‌های با شرایط مشابه پرستاری، جذابیت‌هایی ایجاد می‌کنند که مردم به آن رشته راغب شوند. اما در ایران برعکس است، یعنی در کشور ما این حرفه‌های سخت، شرایط سخت‌تری نسبت به حرفه‌های دیگر دارند و جذابیتی هم ندارند».

وی تصریح می‌کند: «شاید دیده باشید که پرستارها همیشه معترض هستند، بهتر است اول دلیل این اعتراض را مشخص کرد و گرنه هرگز علت مشکلات آنها حل نمی‌شود. آنچه که الان سیستم پرستاری را رنج می‌دهد، تبعیض است و این تبعیض از دهه ٧٠ آغاز شد. قبل از آن اولویت تیم پزشکی، مریض بود. پزشک، پرستار، رادیولوژیست و ماما مثل حلقه دور بیمار می‌چرخیدند و دریافتی مشخصی داشتند. قبل از انقلاب دریافتی بین گروه پزشکان و پرستاران تفاوت دوبرابری داشت. چیزی هم که در تمام کشورهای دنیا وجود دارد همین تفاوت است.

بعد از انقلاب و تا دفاع مقدس هم ماجرا همین بود و روابط بسیار دوستانه بود. این اختلاف از سال ١٣٧٤ با ایجاد طرح توزین خودگرانی بیمارستان‌ها کلید زده شد. آن زمان در دانشگاه شهیدبهشتی این طرح را پایلوت کردند و در سال ١٣٧٦ طرح به کشور ابلاغ و مبنای بی‌عدالتی و تغییر مسیرها ایجاد شد. گروهی که آن زمان مسئول وزارتخانه‌ها و بیشتر جراح‌ها بودند، آمدند و گفتند بیمارهای ما در بیمارستان‌ها سرویس نمی‌گیرند چون هیأت علمی حقوق کمتری دارد (همان ادبیاتی که در طرح تحول نظام سلامت حاکم بود).

آنها خواستند حقوق پزشکان بیشتر شود. قبل از آن بیمار چیزی پرداخت نمی‌کرد. پزشک مثلا ٥٠٠‌هزار تومان می‌گرفت، پرستار ٣٠٠‌هزار تومان و ماما ٢٨٠‌هزار تومان. اختلافات در همین حدود بود. با این طرح، یک دریافتی برای پزشکان ایجاد شد که نامش را درآمد اختصاصی گذاشتند و مریضی که وارد بیمارستان می‌شود هم باید پولی پرداخت کند. یعنی یک بخش از هزینه درمان را بیمه بدهد و بخش دیگر هم با مریض است. در آن طرح مریضی که به اتاق عمل می‌آمد، مثلا صد‌هزار تومان حق‌العمل داشت که ٧٠ درصد آن به جیب پزشک جراح می‌رفت، ٢٠ درصد به کاسه تیم غیرپزشکی می‌رفت، مثل پرستاران و پرسنل دیگر و ١٠ درصد به بیمارستان می‌رسید.

اینجا یک اختلاف حدود صدبرابری بین حقوق‌ها ایجاد شد. یعنی اگر پزشک ماهانه یک‌میلیون تومان حقوق می‌گرفت، حقوق پرستار صد‌هزار تومان بود. این طرح مصوبه مجلس را نداشت و چیزی خلاف قانون بود که آن زمان مصوبه‌اش از طرف وزارت بهداشت به سراسر کشور ابلاغ شد. از آنجایی که هرچیزی که بار مالی دارد باید مصوبه مجلس و دولت را داشته باشد، اما این مصوبه نداشت و از همان‌جا تبعیض آغاز شد و صدای پرستاران هم درآمد».

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه تبعیض بین پرستار و پزشک فقط تبعیض در پرداخت نبود، افزود: «الان اگر در بیمارستان کسی صد‌میلیون تومان می‌گیرد و شخص دیگر یک‌میلیون تومان، یک اختلاف صدبرابری بین پرداختی‌ها وجود دارد. برای همین به خود فرد مشتبه می‌شود که آن فرد از سیاره دیگری آمده است. نگاه فرادست و فرودستی و شکاف طبقاتی از دهه ٧٠ ایجاد شد».

به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری بعد از طرح تحول نظام سلامت، دوباره همه‌چیز کلید خورد. با همان ادبیات اعلام شد پزشک باید درآمد بیشتری داشته باشد و تعرفه‌ها تا ٣٠٠درصد افزایش پیدا کرد. مثلا اگر قبل از طرح تحول، پرستار ٣٠٠‌هزار تومان و پزشک ٣٠‌میلیون تومان دریافتی داشتند؛ بعد از این طرح جدید، کارانه پرستار ٩٠٠هزار تومان شد و کارانه پزشک به ١٠٠‌میلیون تومان رسید. اینجا اعتراضات پرستاری بیشتر شد. وی می‌افزاید: «خصوصا از سال ٩٣ اعترض‌ها پررنگ‌تر شد و البته کسی هم گوش نکرد. به‌هرحال نهایتا ما هم به‌عنوان مسئولان صنفی، به هر دری زدیم تا صدای پرستاران را برسانیم اما هیچکس به حرف ما گوش نکرد.

الان جراح زنان در یک شهر مرزی ٥٨٠‌میلیون تومان کارانه گرفته است. یا مثلا خانم دکتری در شهر دیگری ماهانه ٣٥٠‌میلیون تومان کارانه گرفته است. جراح زنانی داریم که ٩٠ درصد کارش به عهده ماماست و ماهانه ٢٠٠‌میلیون تومان می‌گیرد، اما همان ماما، ماهانه ٥٠٠‌هزار تومان دریافتی دارد». وی در پاسخ به این سؤال که درحال‌حاضر دریافتی پرستاران چقدر است می‌گوید: «ما یک حقوق داریم که دریافتی مستمر است و یک‌سری هم دریافتی‌های غیرمستمر داریم. حقوق مستمر پرستارها که طبق فیش می‌گیرند بین یک تا‌سه میلیون تومان است. خود من که با بالاترین حقوق بازنشسته شده‌ام، حکمم سه‌میلیون تومان و دریافتی‌ام دو‌میلیون‌و ٧٠٠‌هزار تومان است. حداقل حقوق یک پرستار در بخش خصوصی هم ٨٠٠‌هزار تومان است.

به‌طور متوسط حقوق پرستاران یک‌میلیون‌و ٦٠٠‌هزار تومان است اما حقوق پزشکان متفاوت است. حقوق پزشکان هیأت‌علمی معمولا از پنج تا ١٥‌میلیون تومان است. این حقوقی است که طبق فیش حقوقی دریافت می‌کنند. در این مقیاس هم دریافتی حقوق پزشکان ١٠برابر پرستاران است. اما بحث ما اصلا حقوق نیست، بحث ما کارانه‌هاست. در اینجا پرستاران ما دریافتی حدود سه‌میلیون تومان دارند، اما دریافتی پزشک ٣٠٠‌میلیون تومان است.

متوسط کارانه پرستاران در کشور ما ٩٠٠‌هزار تومان است؛ ولی کارانه پزشک‌ها بسیار متغییر است. در این ماجرا هم ما جامعه پزشکی را از جامعه پزشک‌سالار منفک می‌کنیم، مثلا دستیاران بیمارستان‌ها و رزیدنت‌ها که بیشترین بار زحمت بیماران بر دوش آنهاست، بحث ما نیستند و حقوق‌شان حدود دو‌میلیون تومان است، آنها کارانه‌شان بالا نیست و ممکن است پنج تا ١٠‌میلیون باشد. اینها را اگر جدا کنیم، گروهی هستند که گروه جراحی را تشکیل می‌دهند و رقم کارانه چند صد‌میلیونی دارند که این رقم پرداخت در دنیا بی‌سابقه است. شما در هیچ کجای دنیا جز ایران کشوری را پیدا نمی‌کنید که اختلاف دریافتی بین پرستاران و پزشکانش بیش از سه برابر باشد».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پرویز

      چیز عجیبی نیست این اختلاف عجیب و غریب حقوق پزشک و پرستار، همانطور که اختلاف فاحش حقوق استاد و کارمند دانشگاه هم اونقدر زیاده که ... وقتی به درخواست اساتید محترم دانشگاه و برای این که احیانا تجارتشون بهم نریزه کارمند جماعت تمام تابستونو باید بره سر کار با این که مراجعه نداره و قاعدتا باید مثل دانشگاه های دیگه بتونه از چند هفته یا بیش از یک ماه تعطیلی برخوردار بشه.

    • بدون نام

      اقای رییس سازمان حرفهای قشنگی زدی عین واقعیت اما خدا نکنه که تو هم ازاین پشم ونمددنبال بافتن یه شال برای خودتان (پرستاران) باشید . راه درست اینه که درامدهای نجومی و غیر قانونی پزشکان تو این مملکت قطع بشه که نمیشه ..کارانه یعنی چی و چه توجیحی داره که به اسم اون دریافتهای چند صد میلیونی پزشکان دارن مگه تو شغلهای دیگه به فراخور حالشان مشکل و معزل و سختی وجود نداره . بله عزیزم من میگم . تا وقتی که در حوزه نظام سلامت یه پزشک مدیریت بکنه همین اش و همین کاسه است چون تو این مملکت گل و بلبل قرار نیست هیچوقت چاقو دسته خودشو ببره که دارو ساز با دلیل احمقانه و تفسیر به نفع خود از ابزار حق فنی برای سرکیسه کردن بیمار استفاده میکنه . پزشک عمومی از طرح مسخره پزشک خانواده . متخصص هم از ابزار بچاپ بچاب کارانه حالا اینها در تولید ناخالص ملی چقدر سهم دارن . هیچ و هیچ و هیچ . ...........

    • بحیرا

      باز وضع پرستارا به واسطه ی کارانه دریافتیشون از خیلی اقشار بهتره ...بعنوان مثال از کادر اداری علوم پزشکی

    • ستاره

      خیلی ها میگن حقوق پرستارها خوبه.این در حالی هست که حقوق یک پرستار اصلا قابل مقایسه با زحمات و مسئولیت او نیست.یک پرستار در هفته باید دو شب را بیدار باشد.وبقیه هفته نیز کاملا درگیر شغلش است.اگر یک پزشک نهایتا سه برابر پرستار درس خوانده،اصلا نمیگویم که حقوقش سه برابر باشد.ده برابر باشد نه صد برابر یا بیشتر

    • بدون نام

      خوشبحال پرستارها که باز یک نفر حمایتشون میکنه ....واحدهاب بهداشتی مثل بهداشت بیماریها-خانواده-محیط.....که حقوقهاشون به اندازه نیروی خدمه ادارات دیگه هم نیست....خداییش پزشک خانواده و طرح مراقبین سلامت اشتباه بزرگ یا مرگبار وزارت بهداشت در دولت بهار و دولت امید بود و است...

    • بهروز

      خدایی کارشون سخته هرکه عقده ای داره تو بیمارستان روسراینا خراب می کنه

    • بدون نام

      ایشان رقمها را کمی اغراق میکنند کدام هیت علمی است که پانزده میلیون حقوق میگیرد یک استاد دانشگاه با سی سال خدمت دریافتی اش کمتر از هشت میلیون است در مورد کارانه پزشگان هم در بعضی از رشته های جراحی با هفته ای پنجاه وچهار ساعت کار حدود پنجاه میلیون دریافتی دارد در صورتی که کار کند واین طرح هم فقط بنفع بیماران میباشد البته پرستاران که از شریفترین و زحمتکشترین قشر جامعه هستند حقوق ومزایایبسیار اندکی دریافت میکنند

    • انجمن فرهنگیان خوی

      در این برهه از زمان مجلس میتونه وارد عمل بشه و وزارتخانه ها را مکلف کنه که حداکثر دریافتی ها رو 6 میلیون اعلام کنن . هر کی کارشو سخت تلقی میکنه بره کنار و افراد لایق و شایسته اونقدر تو جامعه پره که بهتر از اونایی که دم از سختی کار میزنن بلدن کار کنن. تقصیر و کوتاهی از مجلسه.

    • بدون نام

      من خودم تحصیلکرده وزارت بهداشتم و تقریبا به قوانین اکثر کشورها در درمان آگاهی دارم
      متاسفانه در کشور ما استثنایی ترین کشور در حوزه بهداشت و درمان است

      اولا
      تنها جایی در دنیا هستیم که پزشکان یک نظام پزشکی تاسیس کردند به اسم دفاع از بیمار و پزشک ولی چون عملا همه پزشک هستند از هم حمایت و لا پوشانی میکنند شده نظام حمایت از پزشک کافی است آرا را مطالعه کنید
      دوما
      کجای دنیا صنفی دارید که خود قانون بنویسد خود اجرا کند خود نظارت کند و خود رای دهد در ایران فقط اینگونه است
      سوما :
      در همه جای دنیا برای پزشک درست است که سقف در آمد ندارند اما سقف ویزیت دارند مثلا پزشک عمومی 8 نفر و متخصص فقط 6 نفر را حق دارد ویزیت کند اگر بیشتر ویزیت کرد باید جریمه شود و کل مبلغ به خزانه واریز شود
      با این کار عدالت هم برقرار میشود و یک پزشک 5 میلیون نمیگیرد و پزشک دیگر چند میلیارد
      و از طرفی پزشک برای بیمار وقت میگذارد و درست درمان میکند نه اینکه هر دفعه شش نفر دور میزش هستند که طبابت کند
      و مریض احساس آرامش نکند که دردش را بگوید .

      چهارم
      در بین اکثر کشورها بین پزشک و سایر افراد جامعه از لحاظ در آمد تفاوت نیست و اگر هم وجود دارد کم است بعنوان مثال در عربستان که بهترین در آمد را دارد فقط 20 درصد بیشتر دیافتی دارند ولی در ایران چند هزار درصد
      پنجم
      مشکل فرهنگی هم در ایران وجود دارد که بیش از حد بها دادن به پزشک دامن خودشان را گرفته

      از طرفی رسانه ها رسالت دارند بیش از این مردم را به حقوقشان واقف کنند تا فرهنگ سازی نوینی شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج