۳۴۸۳۱۵
۵ نظر
۵۰۱۸
۵ نظر
۵۰۱۸
پ

دریافت هزینه سونوگرافی غیر قانونی است

دخالت از نوع دخالت پزشكان در كار يكديگر موضوعي است كه خيلي وقت‌ها هم داد پزشكان را در مي‌آورد و هم بيماران را دچار مشكل مي‌كند، در عوض اما پول‌هاي كلاني را به جيب برخي از گروه‌هاي پزشكي سرازير مي‌كند.

جوان: دخالت از نوع دخالت پزشكان در كار يكديگر موضوعي است كه خيلي وقت‌ها هم داد پزشكان را در مي‌آورد و هم بيماران را دچار مشكل مي‌كند، در عوض اما پول‌هاي كلاني را به جيب برخي از گروه‌هاي پزشكي سرازير مي‌كند. يكي از اين موارد دخالت پزشكان متخصص زنان و زايمان در كار راديولوژيست‌هاست؛‌ موضوعي كه موجب شده اين متخصصان درآمدهاي كلاني را بابت سونوگرافي زنان باردار به جيب بزنند، در حالي كه بنا به تأكيد وزير بهداشت انجام سونوگرافي توسط متخصص زنان بايد رايگان باشد و آنها حق دريافت وجه را ندارند. شايد همين تخلف در كنار برخي تخلفات ديگر موجب شده شكايت از متخصصان زنان و زايمان در صدر شكايت‌ها قرار بگيرد.

وقتي سن ازدواج بالا مي‌رود و اغلب زوج‌ها ترجيح مي‌دهند فقط يك فرزند داشته باشند، طبيعي است كه براي سلامت اين يك فرزند هر كاري مي‌كنند. در اين ميان برخي پزشكان زنان و زايمان هم از اين آب گل‌آلود ماهي خود را مي‌گيرند و در طول دوران بارداري بارها و بارها براي مادران باردار سونوگرافي تجويز مي‌كنند و حتي برخي زوج‌هاي جوان را به تهيه آلبوم از جنين‌شان ترغيب مي‌كنند. اين در حالي است كه بنا به تأكيد متخصصان زنان و زايمان در حالت عادي سه تا چهار سونوگرافي براي بررسي وضعيت مادر و جنين در دوران بارداري كافي است. با وجود اين برخي از متخصصان زنان و زايمان با تهيه يك دستگاه سونوگرافي در مطب‌شان با هر بار مراجعه مادران باردار كه معمولاً هر دو هفته يك بار است از بيمار سونوگرافي مي‌گيرند و به ازاي هر سونوگرافي هم از ۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پول مي‌گيرند. اين در حالي است كه انجام سونوگرافي توسط متخصص راديولوژي با بيمه تعرفه‌اي حدود ۵۰ هزار تومان دارد.

پولي كه غيرقانوني است

مطابق قوانين فقط متخصصان راديولوژي مي‌توانند در ازاي انجام سونوگرافي پول بگيرند (كه قيمت آن با دفترچه بيمه حدود ۵۰ هزار تومان است) و متخصصان زنان و زايمان نبايد در صورت انجام سونوگرافي پول بگيرند و دريافت هر‌گونه وجه نيز توسط آنها غيرقانوني است و نبايد در سربرگ يا تابلوي خود كلمه سونوگرافي را درج كنند.

معاون درمان وزير بهداشت پيش‌تر با اشاره به اينكه براي سونوگرافي توسط متخصصان زنان و زايمان هيچ‌گونه تعرفه‌اي وجود ندارد، در اين باره گفته بود: بنابراين متخصصان زنان براي انجام سونوگرافي هيچ مبلغ اضافي به جز حق ويزيت نبايد دريافت كنند.

به گفته محمد آقاجاني اينگونه مسائل، مباحث فني پزشكي است كه بايد از حوزه مربوطه بايد پيگيري شود، بنابراين متخصصان زنان و زايمان مي‌توانند سونوگرافي انجام دهند ولي در قالب مقررات مربوطه، يعني نمي‌توانند نتايج سونوگرافي را به پزشكان ديگر گزارش دهند، زيرا سونوگرافي براي اين متخصصان به عنوان يك ابزار كمك تشخيصي قابل استفاده است.

وي تأكيد كرده بود: به هر حال يك پزشك ابزارهاي باليني متعددي را براي تشخيص استفاده مي‌كند، مانند گوشي معاينات، بنابراين سونوگرافي نيز به عنوان ابزار كمك تشخيصي در برخي رشته‌ها مانند متخصصان زنان و زايمان به كار گرفته مي‌شود، ولي متفاوت از كاري است كه راديولوژيست‌ها انجام مي‌دهند، زيرا آنها مي‌توانند به صورت رسمي براي ديگر پزشكان نيز گزارش كنند، ولي در حوزه افراد غير راديولوژيست، خدمات سونوگرافي فقط براي تكميل ابزار تشخيصي براي آن پزشكان و بيمار خودش بايد استفاده شود.

بنا به تأكيد معاون وزير بهداشت هزينه سونوگرافي كه توسط متخصصان زنان و زايمان گرفته مي‌شود، قانوني نيست زيرا هيچ‌گونه تعرفه‌اي براي اين امر تعيين نشده است، و هزينه اين خدمت (سونوگرافي) متخصصان زنان و زايمان همان ويزيت‌شان است و در قالب همان ويزيت تعريف شده است، يعني هيچ‌گونه تعرفه اضافي براي سونوگرافي براي متخصصان غير راديولوژيست وجود ندارد.
درآمد كلان پزشكان زنان از فقدان نظارت!

با تمام اينها اگر سري به مطب متخصصان زنان و زايمان بزنيد مي‌بينيد اين پزشكان همچنان با مراجعه زنان باردار از آنها سونوگرافي مي‌گيرند و بسته به انصاف‌شان براي اين سونوگرافي هزينه‌اي جدا از ويزيت معمول‌شان دريافت مي‌كنند كه متوسط آن حدود 200 هزار تومان است. جلال شكوهي، رئيس انجمن راديولوژي ايران سونوگرافي را به عنوان ابزار كار راديولوژيست‌ها مي‌داند و مي‌افزايد: سونوگرافي جزو وظايف راديولوژيست‌هاست، در حالي كه استفاده از اين ابزار توسط متخصصان زنان و زايمان، موجب خودارجاعي پزشك مربوطه مي‌شود.

بنا به تأكيد وي متخصص زنان و زايمان حق گزارش‌دهي در سونوگرافي را ندارد و همين مسئله سبب مي‌شود وقتي سونوگرافي انجام مي‌دهد، بدون استفاده از نظرات كارشناسي راديولوژيست، براي بيمار تصميم بگيرد كه عواقب خوبي ندارد.

شكوهي، انجام سونوگرافي توسط متخصصان زنان و زايمان در مطب‌ها را موجب تحميل هزينه‌هاي اضافي به بيمار مي‌داند و مي‌افزايد: انجام سونوگرافي در مطب متخصص زنان و زايمان تعرفه‌اي ندارد و هر مقدار كه بخواهند از بيمار پول مي‌گيرند. در حالي كه راديولوژيست‌ها براي انجام سونوگرافي، تعرفه دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پزشک من که متخصص مطرحی توی یزد هست واسه سونو 15 هزار تومن می گیره این مبالغ که میگید چیه در ضمن برای یه بار اری باید سراغ صدتا متخصص رفت یه خورده هم به فکر خانواده ها باشید نه فلان متخصص و فلان متخصصی که نونش آجر شده .

    • حسین

      واقعاً هزینه سونوگرافی سرسام آوره در جای مثل مریوان کردستان رادیولوژی هست کمتر از دو دقیقه انجام میدهد و پول هنگفت میگیرد
      ...

    • بدون نام

      توی خراسان شمالی سونوی غربالگری رو فقط 2 نفر انجام میدن.یکی که با بیمه قرارداد داره باید 4 صبح بری دم مطبش تا 9 منشی بیاد فقط 50 نفر در هفته وقت میده.
      یکی دوم هم بدون بیمه 350 هزار تومن فقط باید پول سونو بدی.....مردم از کجا بیارن

    • بدون نام

      آگه بعضی هزینه ها مثل سونوگرافی وازمایشات بارداری کم بشه مردم از بچه دارن نمی ترسند

    • اسد

      از کجا بگی سونوگرافی نوار قلب که در مطب دکتر قلب هر نوار فلان تومان یک دستگاه گذاشته حتی متخصص داخلی توشهرستان این کار می کنه بهش اعتراض کردم توکه تخصص قلب نداری چرا از خلق الله پول نوار می گیری علاوه بر ویزیت
      ولی خوب از نبود قانون پزشکان سوئ استفاده می کنن وفقط مردم بیچاره که باید پول بدهند چرا آگاه سازی نمیشه این پزشکان پدر ملت در آوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج