۳۴۸۵۸۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نفس‌ کنکور به شماره افتاد

این روزها نگرانی‌های زیادی دارد، از طرفی نتیجه ۱۲ سال درس خواندنش قرار است در چهار ساعت مشخص شود و معتقد است این چهار ساعت تعیین کننده‌ی مسیر زندگی او خواهد بود و از طرف دیگر انتظارات پدر و مادر که می‌داند آنها حق دارند، زیرا سال‌ها برای تحصیلش هزینه پرداخت کرده‌اند و حالا چشم انتظار نتیجه هستند تا به قول خودشان بتوانند مقابل فامیل سری بلند کنند.

خبرگزاری ایسنا: این روزها نگرانی‌های زیادی دارد، از طرفی نتیجه ۱۲ سال درس خواندنش قرار است در چهار ساعت مشخص شود و معتقد است این چهار ساعت تعیین کننده‌ی مسیر زندگی او خواهد بود و از طرف دیگر انتظارات پدر و مادر که می‌داند آنها حق دارند، زیرا سال‌ها برای تحصیلش هزینه پرداخت کرده‌اند و حالا چشم انتظار نتیجه هستند تا به قول خودشان بتوانند مقابل فامیل سری بلند کنند.

نمی‌داند در حال حاضر که نزدیک دو هفته به زور آزمایی علمی کنکور زمان باقی است، به آینده سرنوشت خود فکر کند یا به آرزوهایی که در جوانی برای پدرش محقق نشد و الآن آرزو دارد دخترش این آرزوها را محقق سازد، مادر او معتقد است کنکور همه چیز نیست اما هر شب بعد از افطار اولین دعایی که می‌کند قبولی دخترش در رشته‌ای است که دوست دارد و این رشته تحصیلی همانی است که همسرش برای دخترشان در سر می‌پروراند و شاید هم این رشته همان چیزی باشد که خود مادر با قبول شدن دخترش در آن احساس افتخار به داشتن چنین فرزندی را در فامیل کسب می‌کند.

طنین هر لحظه به اولین عرصه جدی زندگی خود نزدیک‌تر می‌شود و این همان موضوعی بود که هر شب به آن فکر می‌کرد؛ طنین دختردایی دارد که او نیز خود را برای کنکور آماده می‌کند، به سراغ دختر دایی‌اش رفته بود تا شاید از این دل مشغولی که این روزها باید چه عملکردی داشته باشد با دیدنش و اینکه او چه می‌کند، برطرف شود.

زینب کسی بود که سه سال پشت ماراتن کنکور مانده بود و هنوز به خواسته خود نرسیده بود، طنین با دیدنش به فکر فرو می‌رود، این‌طور که مشخص بود دختردایی‌اش این روزها بیشتر درس می‌خواند و ساعت درس خواندش از ۹ صبح تا یک شب شده است، به طوری که به کارهای شخصی‌اش هم نمی‌رسد.

دختردایی طنین علت سه سال پشت کنکور تجربی ماندنش را قبول نشدن در رشته مورد علاقه خود ‌می‌داند. او معتقد است نتیجه کنکور به شدت در آینده‌اش تأثیر‌گذار است و اگر امسال چیزی که دوست دارد، اتفاق نیفتد، ترجیح می‌دهد بمیرد و نابود شود‌. او معتقد است که واقعاً کنکور خیلی حالش را بد کرده و از دو ماه قبل استرس‌هایش شروع شده و حتی شب‌ها خواب آزمون را می‌بیند.

طنین به خاطر می‌آورد بعد از تعطیلات عید نورورز، زینب به طور مداوم در حال درس خواندن است، خیلی بی‌خوابی کشیده و خود را از خیلی چیزها محروم کرده و درس خوانده است و قطعاً اگر رشته‌ی علوم آزمایشگاهی که به آن علاقه دارد را قبول شود با دل و جان برای آن زمان می‌گذارد و از بهترین‌های این رشته می‌شود.

طنین و زینب در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده‌اند و علت اصلی آن هزینه‌های زیاد کلاس‌های کنکور بود و این دقیقاً یکی از نگرانی‌های طنین است زیرا به یاد می‌آورد که یکی از بهترین معلم‌های مدرسه‌شان به او و همکلاسی‌هایش تاکید کرد که حتماً در کلاس‌های کنکور شرکت کنند و علی رغم اکثریت دوستان طنین که چنین کردند او ترجیح داد خودش درس بخواند.

دختردایی طنین کنکور را ناعادلانه‌ترین ماراتن تاریخ می‌داند و اصلاً برای او قابل درک نیست که چرا باید آزمون کنکور وجود داشته باشد، زینب معتقد است باید در زمینه‌ی رشته‌ای که به آن علاقه دارد به طور تخصصی از زمانی که قدرت تشخیص پیدا کرده درس می‌خواند، نه اینکه از هر درسی که ربط چندانی به رشته‌اش ندارد، اندکی چیز یاد بگیرد، او قاطعانه بر این باور است که کنکور یک رقابت شانسی است و همیشه این را به طنین گوشزد می‌کند.

این طور که نمایان بود گره‌های ذهنی طنین با صحبت‌های دختر دایی‌اش گشوده نشد، طنین می‌داند که آنها در خانواده خود یک شخص دیگر را دارند که او نیز دو هفته‌ی دیگر باید در آزمون کنکور شرکت کند طنین زیرآب چیزی می‌گوید و لبخند زنان امیدوار است جواب سؤال های خود را از سعید پسر عمویش بگیرد اما یادش می‌آید که دو هفته پیش بود سعید در جمع خانواده می‌گفت که اصلی‌ترین دلیلش برای درس خواندن نرفتن به خدمت سربازی است طنین به نوعی دچار تردید می‌شود اما تصمیم می‌گیرد برای یک بار هم که شده صحبت‌های سعید را درباره‌ی کنکور بشنود.

وقتی به پسرعمویش می‌گوید در این دو هفته چگونه خود را آماده می‌کند سعید یادآوری می‌کند که نتیجه کنکور برایش اهمیتی ندارد، او رشته مهندسی مکانیک را دوست دارد، اما برایش تفاوتی ندارد در کدام دانشگاه درس بخواند فقط می‌خواهد قبول شود.

طنین به پسرعمویش یادآوری می‌کند که خانواده‌هایشان چقدر برای آنها هزینه کرده و زحمت کشیده‌اند سعید هم در جواب به طنین می‌گوید که ۶۰ درصد علت درس خواندنش سربازی است و ۴۰ درصد باقی مانده خانواده‌اش هستند.

سعید خدا را شکر می‌کند که دو هفته‌ی دیگر خلاص می‌شود او زندگی را فقط قبولی در کنکور نمی‌داند و باور دارد راه‌های زیادی برای ساختن زندگی غیر از دانشگاه رفتن وجود دارد او به طنین توصیه می‌کند در این دوهفته ساعت مطالعه‌ی خود را کمتر کند و بیشتر به خلاصه‌هایی که در این مدت از کتاب‌ها انجام داده است، اکتفا کند.

حالا دیگر طنین سردرگم شده بود نمی‌دانست مانند دختر دایی‌اش بیشتر درس بخواند یا به مانند پسر عمویش کمتر، طنین می‌دانست با این ذهن آشفته امکان کسب نتیجه مطلوب که قبولی در رشته مهندسی پزشکی است، وجود ندارد...چه باید می‌کرد وقتی کمتر از ۱۴ روز به مهم‌ترین آزمون سال زمان باقی مانده بود...

اضطراب و دلهره‌های طنین پدرش را نیز دچار نگرانی کرده بود، پدر می‌دانست ممکن است موضوع نگرانی‌های دخترش مانعی برای موفقیت او شود به همین منظور طنین را به یک روانشناس و کارشناس برنامه ریز معرفی کرد، طنین که ابتدا برای انجام این خواسته مقاومت می‌کرد، به ناچار برای اینکه پدر خود را دلخور نکند، قبول کرد و ملاقات با دکتر برومند را پذیرفت.

دکتر رضا بروند در ملاقات با طنین در خصوص فرصت باقی مانده تا ۲۴ تیر ماه که زمان برگزاری کنکور ۹۵ است، می‌گوید: هشت موضوع در خصوص سلامت روان و موفقیت وجود دارد که معمولاً به خانواده‌ها و داوطلبان کنکور توصیه می‌کنیم این هشت مورد را رعایت کنند.

وی افزود: در فاصله باقی مانده تا کنکور مهم‌ترین کاری که باید توسط داوطلبان انجام شود، این است که شرایط و سبک زندگی خود را با روز کنکور تطبیق دهند، به طور مثال داوطلبی که عادت دارد شب‌ها تا صبح درس بخواند و روزها استراحت کند باید در این فاصله تا کنکور شرایط بدنی و ذهنی خود را تغییر دهد و با شرایط روز آزمون هماهنگ کند، اگر داوطلبان در روز کنکور باید هشت ساعت بخوابند از الان این شرایط را برای خود مهیا کنند و روزی هشت ساعت استراحت کنند یا به طور مثال داوطلبی که علاوه بر گروه آزمایشی خود یکی از گروه‌های هنر یا زبان انگلیسی را انتخاب کرده که باید بعدازظهر در آزمون شرکت کند و این فرد، شخصی است که بعد از ظهرها ساعت خواب خود را می‌گذرانده الآن باید در این فاصله ساعت خواب خود را از بعدازظهر‌ها به ساعت دیگری تغییر دهد.

دکتر برومند با تاکید بر اینکه داوطلب باید دقیقاً بر اساس آنچه قرار است روز آزمون انجام شود از هم اکنون شرایط را برای خود ترسیم و تمرین کند، اظهار کرد: قطعاً این تنظیم خواب و بیداری عملکرد آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه داوطلبین در فاصله‌ی این دو هفته تا کنکور باید مطالب قبلی را مرور کنند، گفت: داوطلبین علاوه بر اینکه باید در فاصله‌ی این دو هفته مطالب قبلی را مرور کنند بهتر است مطالبی را که به هر دلیلی احساس کردند، نمی‌توانند آنها را یاد بگیرند در این فرصت این موارد را فرا گیرند تا به طور کلی تمامی مطالب را آموخته باشند زیرا در آزمون سراسری از تکنیکی به عنوان بسط استفاده می‌شود که متاسفانه دبیران و دانش آموزان به آن توجه نمی‌کنند.

برومند اظهار کرد: این تکنیک به این صورت است که اگر مطالب را به طور کلی و در ارتباط با هم یاد بگیریم، یعنی رابطه‌ی بین بخش‌ها و فصل‌ها را در یک کتاب درک کنیم خیلی ساده‌تر می‌توانیم به سؤالات کنکور پاسخ بدهیم، اما اگر مطالب را پراکنده بخوانیم یک فصل از یک جزوه یک فصل از جزوه دیگر این ها در ارتباط با هم قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین پیدا کردن جواب سوالات کنکور خیلی سخت خواهد بود، زمانی که مرور می‌کنیم دوباره مطالب پخش شده جمع می‌شود اگر بیایم قسمت‌هایی را که یاد نگرفته‌ایم، فرا بگیریم تکه‌های پازلی که گمشده را پیدا می‌کنیم و به این صورت می‌توانیم مطالب را در ارتباط با هم قرار دهیم و سوالات ها را پاسخ دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که اکثر مواقع مانع ذهنی که برای داوطلبین پیش می‌آید این است که در یکی از دروسمدر مدرسه به شدت موفق هستم و نمرات بالایی حتی در امتحان نهایی گرفتم اما همان درس را در کلاس‌های تست درصد پایینی می‌زنم، تاکید کرد: علت این موضوع این است که دانش آموزان از تکنیک بسط استفاده نمی‌کنند، رابطه عنوان‌ها را با غیر عنوان‌ها و رابطه فصل‌ها کشف نمی‌کنند، اگر این موارد را درک کنیم خیلی راحت می‌توانیم در امتحان کنکور موفق شویم و دانش آموزانی که متوجه این موضوع می‌شوند عملکرد خیلی بهتری دارند.

این کارشناس برنامه ریز اظهار کرد: موضوع بعدی بحث تغذیه، استراحت و سلامت جسمانی و روانی است؛ خواب، تغذیه و استراحت یک نکته اساسی است، داوطلب کنکور باید به طور مرتب سلامت خود را چک کند و کوچک‌ترین علائمی که نشان از بیماری است را با پزشک خود در میان بگذارند زیرا در بسیاری از موارد یک الی دو روز قبل از آزمون ممکن است اتفاقی رخ دهد که نهایتاً نتیجه آزمون را تحت شعاع قرار می‌دهد.

برومند در خصوص مدیریت زمان در جلسه کنکور عنوان کرد: در جلسه کنکور داوطلبان دو اشتباه می‌کنند، اول اینکه زمان را از دست می‌دهند و وقتی متوجه می‌شوند که زمان جلسه تمام شده و سؤالات بسیاری پاسخ داده نشده است، دوم اینکه سؤالات را اشتباه پاسخ می‌دهند یعنی سؤال اول را به جای سؤال دوم جواب می‌دهند که البته برای هر کدام از اینها راه حل‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر با شیوه‌ی پاسخ به سؤالات کنکور آشنا باشیم مدیریت زمان هم داریم، اذعان کرد: در این راستا به داوطلبان توصیه می‌کنیم که حتماً از سؤال اول شروع کنند، متاسفانه در خیلی از مؤسسات آموزشی به این موضوع توجه نمی‌شود و به داوطلبان می گویند سؤالات فلان درس را اول جواب بدهید که این موضوع باعث به هم ریختگی ذهنی در فرد می‌شود زیرا سؤالات کنکور حتی ترتیب سؤالات هم منطقی را دنبال می‌کند و این منطق براساس یادگیری افراد در طول تحصیل است یعنی همان سبکی که دانش آموزان در طول تحصیل یاد گرفتند به همان سبک سؤالات کنکور طراحی شده است، بنابراین از سؤال اول شروع کنید.

برومند گفت: سؤال اول را که خواندید به پاسخ‌ها نگاه می‌کنید، چند حالت دارد یا به جواب سؤال اطمینان دارید و بلافاصله در پاسخ نامه جواب می‌دهید یا اطمینان ندارید، اگر اطمینان ندارید باز هم دو حالت دارد یا بین دو یا سه گزینه شک دارید یا هر چهار گزینه نا آشنا است و اصلاً نمی‌دانیم که کدام است در هر صورت اگر به جواب سؤال شک دارید کنار شماره سؤال در دفترچه کنکور و نه در پاسخ نامه یک علامت مثبت بزنید اما اگر اصلاً جواب سؤال را نمی‌دانید و هر چهار گزینه برایتان ابهام دارد کنار شماره سؤال در دفترچه علامت منفی بزنید و به سراغ سؤال بعدی بروید و این کار را تا اتمام تمام سؤالات انجام دهید.

وی افزود: بعد از اتمام سؤالات دوباره از اول سراغ سؤالاتی که با علامت مثبت علامت‌گذاری شده می‌رویم، اکنون به دلیل اینکه یک بار از اول تا آخر سؤالات خوانده شده ذهن از آمادگی بیشتری بهره‌مند‌است و راحت‌تر مطالب را به خاطر می‌آورید و سوا‌لاتی که تردید دارید را اگر به یقین تبدیل شده، پاسخ دهید و اگر دوباره وقت پیش آمد به سراغ سؤالاتی که برایتان قابل حل نبود بروید و به راه حل فکر کنید.

این کارشناس برنامه ریز تحصیلی اضافه کرد: برای اینکه داوطلبین سؤالات را جا به جا پاسخ ندهند بهترین راه این است که پنج سؤال پنج سؤال پاسخ‌ها را کنترل کنند.

برومند با تاکید بر اینکه ممکن است برای افرادی که اضطراب کنکور دارند دو اتفاق ناگوار رخ دهد، گفت: خالی شدن مغز و افکار مسابقه‌ای دو اتفاقی است که ممکن است برای بسیاری از کنکوری‌هایی که اضطراب دارند، بیافتد؛ خالی شدن ذهن یعنی داوطلب احساس کند ذهنش کاملاً خالی شده است و افکار مسابقه‌ای افکاری است که باعث می‌شود فرد تمرکز خود را به طور کامل از دست بدهد، به طور مثال فرد در حال خواندن سؤال کنکور است و ناخودآگاه یاد نتیجه کنکور و تأثیر آن در روند زندگی خود می افتد و یا حرف‌های معلم خود را به خاطر می‌آورد و این افکار به مانند ماشین‌های مسابقه‌ای از کنار هم رد می‌شوند و عدم تمرکز را در فرد سبب می‌شوند.

وی با اشاره بر اینکه در هر دو حالت امکان پاسخگویی از فرد سلب می‌شود، بیان کرد: پدیده افکار مسابقه‌ای و خالی شدن ذهن پاسخ طبیعی مغز افراد به موقعیت‌های استرس زا است.

برومند در ادامه برای کنترل این موضوع گفت: توصیه می‌کنیم داوطلبان اگر دچار چنین حالتی شدند جلسه آزمون را ترک نکنند بلکه برای دقایقی دفترچه آزمون را کنار بگذارند و فقط استراحت کنند برای برگشت به حالت طبیعی بین یک تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است برخی از داوطلبان در این شرایط سؤال اول تا سؤال آخر را می‌خوانند و احساس می‌کنند هیچی بلد نیستند که این کار درستی نیست.

وی افزود: هرگاه دچار پدیده خالی شدن ذهن و افکار مسابقه‌ای شدید بهترین کار این است که کار را تعطیل کنید، دفترچه را کنار بگذارید و چند دقیقه در جلسه استراحت کنید همچنین می‌توانید در این ۱۵ دقیقه تمرین‌های آرام‌سازی ذهنی را انجام دهید، به این صورت که در همان حالت که در جلسه امتحان نشستیم چند دقیقه چشمان خود را بسته و سعی کنید به هیچ چیزی فکر نکنید تا این وضعیت باعث شود ذهن شما استراحت کند و آن حس استرس کم شود و یا از بین برود، تمرین دوم آرام سازی عضلانی است به همین صورت که روی صندلی در جلسه آزمون نشستید چند نفس عمیق بکشید و ماهیچه‌های خود را منقبض کنید.

طنین که از دفتر دکتر بیرون آمد ذهن خود را مرتب و طبقه بندی شده می‌یافت دیگر سردرگم نبود می‌دانست در این فرصت باقی مانده چه باید کند و اکنون دیگر با توکل بر خداوند امیدوار است ۲۴ تیر‌ماه ۱۳۹۵ را یکی از زیباترین روزهای زندگی خود رقم بزند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج