جاباما
۳۴۸۶۴۶
۲ نظر
۵۰۳۱
۲ نظر
۵۰۳۱
پ

بازار خرید و فروش آب در جنوب تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران آخرین اقدامات انجام شده این شرکت برای تشکیل بازارهای محلی آب در دشت ورامین و سه دشت دیگر استان تهران را تشریح کرد.

خبرگزاری آنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران آخرین اقدامات انجام شده این شرکت برای تشکیل بازارهای محلی آب در دشت ورامین و سه دشت دیگر استان تهران را تشریح کرد.

خسرو ارتقایی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اقدامات انجام شده برای تشکیل بازارهای محلی آب در تهران گفت: بازارهای محلی آب جزء فعالیت‌های طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیر زمینی هستند که اکنون این طرح در چهار دشت استان از جمله دشت ورامین به صورت پایلوت در حال بررسی است.

وی افزود: مطالعات تشکیل بازارهای محلی انجام شده است و مشاورانی برای تقویت بازارها به کار گرفته شده‌اند.

ارتقایی با بیان اینکه البته هنوز دستاوردی از انجام این مطالعات در دست نداریم، تصریح کرد: این طرح همانند واگذاری تضمینی ۳۰ میلیون متر مکعب پساب به سرمایه‌گذار است که این پساب‌ها پس از تصفیه یقینا با قیمت بیش از نرخ فعلی به کشاورزان ورامینی فروخته می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، یکی از اهداف خرید پساب جنوب تهران رهاسازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب است اما در این شیوه یقینا سرمایه‌گذار آب را با نرخ عرضه ۳۰ تومانی فعلی به کشاورز نمی‌فروشد و در واقع با چنین روش‌هایی قیمت واقعی آب تعیین می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در تشکیل بازارهای محلی آب به دنبال ارزیابی زمینه‌های ایجاد بورس آب در منطقه هستیم تا مردم بتوانند آب را در این بورس عرضه کنند.

ارتقایی تاکید کرد: در بازارهای محلی آب با مشکلات قضائی مربوط به زمین نیز مواجه هستیم. در برخی از استان‌ها مانند سمنان بحث آب و زمین برای تشکیل این بازار جدا شده است و هر فردی با کپن‌های مخصوص آب خود را می‌فروشد.

وی بیان کرد: اکنون خرید و فروش آب به صورت سنتی در برخی از مناطق کشور و حتی تهران در حال انجام است اما ما نظارتی بر روی آن نداریم که باید در همین راستا اقداماتی صورت گیرد تا آب ارزش واقعی خود را پیدا کند.

وی درباره قیمت تمام‌شده آب خام عنوان کرد: قیمت تمام شده آب از هر سد متفاوت است به طوریکه وزارت نیرو هر متر مکعب آب استحصالی شرکت آب منطقه‌ای از سد امیرکبیر را ۴۰ تومان و سد طالقان را ۷۰ تومان خریداری می‌کند.

ارتقایی گفت: همچنین قیمت تمام‌شده امروز آب سد لار بدون احتساب قیمت برق ۳۲۰ تومان در هر متر مکعب خواهد بود که در صورتی که این آب تصفیه شده و به دست مردم برسد یقینا قیمت آن به هزار تومان هم می‌رسد در حالی که نرخ فروش هر متر مکعب آب از سوی آبفا به مردم ۴۰۰ تومان است.

وی با تاکید بر اینکه آب با نرخ کمتر از هزار تومان ارزان است، افزود: اگر بخواهیم آب را با سرمایه‌گذاری جدید و احداث سازه‌های جدید محاسبه کنیم قیمت آن حتی در مناطق پرآب کمتر از دو تا دو هزار و ۵۰۰ تومان در هر متر مکعب نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات آب منطقه‌ای تهران برای جلوگیری از تبخیر آب سدها نیز عنوان کرد: از آنجا که سدهای امیر کبیر، لتیان و لار عموما در مناطق نسبتاً سردسیر قرار دارند و تبخیر بالایی ندارند، استفاده از روش‌های کاهش تبخیر در مخزن سد چندان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

ارتقایی ابراز کرد: در مورد سد ماملو نیز که نسبتاً در مناطق گرمسیر قرار دارد طرح‌های کاهش تبخیر آب از سطح می‌تواند موثر باشد اما تا کنون مطالعه‌ای درباره آن نداشته‌ایم. هر چند می‌تواند جزء برنامه‌های آتی آب منطقه‌ای تهران باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      وقتی ماکشورکم آبی هستیم وبارندگی درایران کمه مسئولین چرازمانی که بارندگی خوبه درجاهای مطمئن چاه حفرنمیکنه یاسدی که این آبهابه آنجاهدایت شوداین کارهادیگه به ...

    • فاطمه

      مابایدکار ابخیز داری را به سرعت انجام بدیم تا منابع زیرزمینی ماتغذیه بشن سدسازی باید متوقف بشه باید بریم به سمت اببندانهای مصنوعی ،در ماههای پربارش باید اب بندانهای مصنوعی ایجاد کنیم که هم سفرههای زیر زمینی تغذیه بشه وهم اب برای کشاورزی ذخیره شه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج