۳۴۸۷۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

۳۰ درصد آتش سوزی جنگل ها عمدی است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان حریق را که در سال ۹۳، ۶۷۰۰ هکتار بوده در سال ۹۴ به ۳۴۰۰ هکتار کاهش دهیم، یعنی حدود ۵۰ درصد میزان آتش سوزی را کاهش دادیم.

خبرآنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان حریق را که در سال ۹۳، ۶۷۰۰ هکتار بوده در سال ۹۴ به ۳۴۰۰ هکتار کاهش دهیم، یعنی حدود ۵۰ درصد میزان آتش سوزی را کاهش دادیم.

امروز نشست خبری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح برنامه های سازمان محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی جنگل ها برگزار شد.

علت آتش سوزی جنگل ها

علی تیموری در ابتدا حرف هایش را با تشریح علل آتش سوزی جنگل ها آغاز کرد و گفت: علت حدود ۹۵ درصد آتش سوزی ها در سطح کشور عوامل انسانی است، برای مثال در سطح جنگل های زاگرس عوامل طبیعی اصلا علت آتش سوزی نیست.

اما او سپس اشاره کرد که این عامل انسانی به دو بخش عمدی و غیر عمدی تبدیل می شود که۲۰ تا ۳۰ درصد از این ۹۵ درصد را آتش سوزی های عمدی تشکیل می دهند. او در این باره گفت: کسانی که عمدی این کار را انجام می دهند بر اساس ماده ۶۷۵ بین ۲ تا ۵ سال به زندان محکوم می شوند. کسانی که شروع به این‌کار هم کنند بین ۶ ماه تا ۲ سال به زندان محکوم می شود.

علی تیموری در رابطه با علل این آتش سوزی های عمدی هم گفت: دلیل اصلی این آتش سوزی ها معمولا تصاحب زمین است، دلایل دیگر هم انتقام گیری از محیط زیست یا منابع طبیعی و درگیره های قبیله ای است.

او همچنین گفت: حدود ۱۷.۵ میلیون هکتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند که پوشش گیاهی بهتری دارد و حساسیت ما هم بیشتر است به دلیل حفظ تنوع زیستی و گونه‌های حیات وحش اما امکانات و اختیارات پیشگیری و پایش و اطفای حریق در مناطق آزاد را نداریم.

چه اقداماتی برای آتش سوزی جنگل ها انجام شد

اما تیموری در بخش دیگری از سخنانش درباره مساحت مراتع حریق شده در سال های اخیر گفت: در سال ۱۳۹۳ در سطح کل کشور خدود ۶۷۰۰ هکتار از مراتع کل کشور در مناطق چهارگانه سازمان حفاطت از محیط زیست دچار حریق شده است.

سپس او از اقداماتی که در آن سال برای کاهش حریق انجام شده بود گفت: در آن سال اقدامات درون سازمانی برای پیشگیری، پایش و اطفاء حریق اتفاق افتاد.

تیموری در رابطه با این اقدامات درون سازمانی که در سال ۱۳۹۴ انجام شد گفت: اولین کاری که انجام دادیم تجهیزات اطفاء حریق محیط بانان را سطح کشور تقویت کردیم. در ۱۴ استان مانور اطفاء حریق با کمک استاندار انجام دادیم، این کار باعث شد استانداران، جمعیت حلال اهمر و ... وارد بحث اطفاء حریق شدند. در این ۱۴ استان مانور باعث آمادگی نیرو های ما شد و مدیران استان نسبت به جنگل ها حساس کردیم.

او سپس از تشکیل ساختاری برای اداره کل محیط زیست استان ها گفت: این ساختار را در ستاد راهوری واکنس سریع اطفاء حریق تشکیل دادیم و با کمک مدیر کل استان ساختاری تشکیل دادیم که در برخی مناطق که آمار حریق بالا است پاسگاه سیال درست کردیم.

تیموری درباره نتیجه این اقدامات گفت: این اقدامات باعث شد تا میزان حریق را که در سال ۹۳، ۶۷۰۰ هکتار بوده در سال ۹۴ به ۳۴۰۰ هکتار کاهش دهیم، یعنی حدود ۵۰ درصد میزان آتش سوزی را کاهش دادیم.

او سپس گفت که از مدیر کل استان ها، نیرو های مردمی، فرمانده یگان محیط زیست در استان ها و ... میزان آتش سوزی را می گیرند.

تیموری سپس در رابطه با اهدافشان در سال ۹۵ گفت: در سال ۱۳۹۵ به دلیل بارندگی بسیار زیاد پوشش گیاهی وسیعی اتفاق افتاده و این بستر را برای آتش افروزی بیشتر می کند. اما ما در سال ۱۳۹۵ همان اقدامات را با یک گسترش وسیع تری تلاش می کنیم اتفاق بیافتد.

او سپس مثال زد که در ۱۵ استان مانور اطفاء حریق داشته اند. این استان ها ایلام، لرستان و استان های همجوار آنها بودند.
او سپس خبر داد که برای اولین بار به طور آزمایشی سنسور های هشدار دهنده حریق قرار داده اند. این سنسور ها آتش سوزی را سریعا با پیام به مسئولین خبر می دهد.

قرار است این سنسور ها به طور رسمی در لرستان، ایلام و فارس این هفته بو طور رسمی نصب شوند.

تیموری در پایان این قسمت از سخنانش از هدف گذاری خود گفت: با این وجود که میزان بارش افزایش یافته است ما باید نسبت به سال 1394 کاهش 20 درصدی را داشته باشیم.

او سپس با اشاره به آماری جدید گفت که تا 12 نیر ماه امسال حدود 65 بار در سطح کشور آتش سوزی داشته ایم، بیشترین آتش سوزی در چهار محال بختیاری را داشته، بیشترین آتش سوزی را از لحاط مساحت استات فارس داشته است که 94 هکتار بوده.
گفتنی است میزان حریق از ابتدا سال ۹۵ تاکنون ۲۹۵.۵ هکتار بوده، این میزان نسبت به سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

بالگردها

تیموری همچنین گفت که در سال ۱۳۹۴ آتش سوزی ایلام، منجر شد ۸ میلیارد تومان به سازمان مدیریت بحران اعتبار داده شود که بتوانند از صنعت هوایی در پایش به محیط زیست و سازمان جنگل ها کمک شود. او سپس گفت: این کار باعث شد تا ما در استان ایلام و فارس از بارگرد استفاده کنیم.

او در ادامه گفت: از پهبادها برای پایش منطقه هایی مثل پارک ملی گلستان، استان فارس و ایلام استفاده کردیم.

او گفت: هم اکنون ۱۴ بالگرد برای اطفاء حریق در ۱۴ استان مستقل شده اند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست سپس گفت: در استان فارس از ابتدا سال ۵ بار از بالگرد برای اطفاء حریق استفاده شده است.

تیموری با ابراز خشنودی از وضعیت بالگردها گفت: امسال شرایط بسیار خوبی را در صنعت هوایی داریم.

تیموری سپس گفت:تاخیر استفاده از بالگرد در آتش سوزی پاسارگاد یک زنگ خطر برای وزارت دفاع و سازمان هوا فضا بود که ۷ استانی که دسترسی به بالگرد داشتند را به ۱۴ بالگرد تبدیل کرد.

تیموری سپس در پایان حرف هایش به ماجرای شهادت مسعود شجاعیان اشاره کرد و گفت: ۱۵ دقیقه بعد از هماهنگی من بالگرد به سمت این محیط بان رفت و او را مستقیم به حیاط بیمارستان برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ۹۹/۹%

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج