۳۴۸۸۷۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

۸۰ درصد کشور تحت‌ تاثیر گرد و غبار

روز گذشته معصومه ابتکار با حضور در صحن مجلس به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ داد. رئیس سازمان محیط‌زیست پس از شنیدن نظرات، انتقادات، آسیب‌شناسی‌ها و پیشنهادات پنج تن از نمایندگان مجلس و پاسخ به این انتظارات از رئیس و نمایندگان مجلس خواست تا در مجلس ترحیم سه محیط‌بان حضور یابند.

روزنامه آرمان: روز گذشته معصومه ابتکار با حضور در صحن مجلس به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ داد. رئیس سازمان محیط‌زیست پس از شنیدن نظرات، انتقادات، آسیب‌شناسی‌ها و پیشنهادات پنج تن از نمایندگان مجلس و پاسخ به این انتظارات از رئیس و نمایندگان مجلس خواست تا در مجلس ترحیم سه محیط‌بان حضور یابند.

زمعاون رئیس جمهور گزارشی از عملکرد دولت در زمینه مقابله با گرد و غبار را به نمایندگان ارائه کرد. ابتکار با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کشور تحت تاثیر گرد وغبار قرار دارد، ‌اظهار کرد: این گرد وغبار دو منشا داخلی و خارجی دارد که منشا خارجی آن عمدتا‌عراق و جنوب عربستان است. او با بیان اینکه عراق هشت میلیون هکتار و عربستان ۱۱ میلیون هکتار کانون بحرانی گرد وغبار دارد، اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم ستاد ملی مبارزه با گرد وغبار شکل گرفت که این ستاد درباره کانون‌های داخلی گرد وغبار مطالعه می‌کند. تاکنون نیز ۱۵ استان به طور کامل شناسایی شده‌اند و برنامه مقابله با گرد وغبار درباره آنها انجام شده است. رئیس سازمان محیط‌زیست ادامه داد: ما باید ۸/۲میلیون هکتار را ساماندهی کنیم و حداقل به هزار میلیارد تومان اعتبار برای مالچ‌پاشی و کاشت نهال نیاز داریم. او با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با دولت عراق برای مقابله با گرد و غبار گفت: در اسفند ۹۳ در عراق اقدام به کاشت درخت کردیم،‌اما متاسفانه دولت عراق امکان اجرای این طرح را ندارد. در واقع کانون‌های اصلی در نقطه‌ای قرار گرفته که در اختیار دولت عراق نیست.

ایران جزو۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای

این مقام مسئول درباره مشکل آلودگی هوا گفت: از هر هفت مرگ و میر در جهان یک مورد مربوط به آلودگی هوا است و در کشور ما ۵/۶میلیون مرگ زودرس در همین زمینه وجود دارد. از ابتدای دولت یازدهم کارگروه‌های ملی و استانی آلودگی هوا که تعطیل شده بود فعال شدند و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در تهران و هفت کلانشهر و همچنین لایحه جامع کاهش آلودگی هوا تدوین شد. البته این لایحه به مجلس نهم ارائه شد. رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: ما افزایش دما،‌ کاهش بارندگی و مشکلات ناشی از تغییر اقلیم را تجربه می‌کنیم. همچنین علیرغم اینکه ۸۵/۰افزایش دمای جهانی بوده، ایران ۵/۱درجه افزایش دما داشته است.

ما همچنین جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم در حالی که در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری درباره اصلاح الگوی مصرف، باید کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را در دستور کار قرار دهیم. معاون رئیس جمهور جلوگیری از تاسیس ۱۵ سد غیرضرور، حضور قوی ایران در اجلاس‌های بین‌المللی محیط‌زیست، رشد سازمان‌های مردم‌نهاد و انعقاد تفاهمنامه‌های محیط‌زیستی را نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم عنوان و خاطرنشان کرد: دولت همچنین برای وضعیت محیط‌بانان اقدامات مهمی انجام داده است. به گزارش ایسنا، ابتکار انتقال آب خزر به استان سمنان را در چارچوب ارزیابی‌های دقیق زیست محیطی قابل انجام دانست و افزود: تنها ابزار دقیق کارشناسی برای انتقال آب خزر به استان سمنان است که بر همین اساس تاثیر پروژه‌های اقتصادی بر محیط‌زیست به دقت ارزیابی می‌شود.

انتظارات مجلس از سازمان محیط‌زیست

پس از سخنان رئیس سازمان محیط‌زیست برخی از نمایندگان مجلس به همراه نماینده مرکز پژوهش‌ها با آسیب‌شناسی وضعیت جاری محیط‌زیست دغدغه‌های خود درباره انتقال آب خزر به سمنان و سیاست‌های سازمان محیط‌زیست برای امنیت محیط‌بانان را تشریح کردند. در ابتدا یک نماینده مجلس گیاه سنبل آبی که گیاه بومی آمریکای جنوبی است را موجب آسیب‌های زیست محیطی به تالاب رشت و سرایت تدریجی آن به تالاب انزلی را موجب خشک شدن تدریجی این دو تالاب دانست. به گفته اسدا...عباسی زباله، ورود پساب زباله و شیرابه به ویژه شیرابه‌های بیمارستانی به رودخانه‌ها و دریای خزر از مهم‌ترین چالش‌های استان‌های شمالی است. او افزود: طی روزهای گذشته استان مازندران دمای ۳۹ درجه هوا را تجربه کرده است. به گزارش ایسنا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی دیگر نماینده مجلس با غیرعلمی دانستن فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی کشور گفت: در حالی که با تکیه برغنای محیط‌زیست و درآمد توریسم می‌توانیم درآمد بالایی را برای کشور به وجود آوریم به شیوه‌های سنتی در حوزه‌های صنعت و کشاورزی عمل می‌کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج