جاباما
۳۴۸۹۶۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پیامد انتشار اسناد ۱۱ سپتامبر

سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت اصلاحات معتقد است که انتشار اسناد دست داشتن سعودیها در حادثۀ ۱۱ سپتامبر صرفا نمایشی است و هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

خبرآنلاین: سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت اصلاحات معتقد است که انتشار اسناد دست داشتن سعودیها در حادثۀ ۱۱ سپتامبر صرفا نمایشی است و هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

در بحبوحه جنجال یک سال پیش درباره ۲۸ صفحه منتشر نشده از گزارش تحقیق کنگره آمریکا درباره حملات ۱۱ سپتامبر، دولت آمریکا سند موسوم به «فایل -۱۷» را که حاوی سرنخ هایی درباره بخش های محرمانه گزارش ۱۱ سپتامبر است، منتشر کرد.

گفته می شود فایل-۱۷ در بر دارنده سرنخ هایی است که می تواند تا حد محتوای صفحات محرمانه گزارش ۱۱ سپتامبر کنگره را مشخص کند. اما پرسش مهم اینجاست که انتشار این اسناد مهم در مقطع کنونی چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟

حمید رضا آصفی، سفیر سابق امارات متحده عربی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، در خصوص انتشار اسناد ۱۱ سپتامبر می گوید: این حرکت نمایشی است. وی در ادامه گفت: « از ابتدای کار برخورد امریکا با موضوع یازده سپتامبر یک اقدام ریاکارانه بوده است، الان هم این گزارشی که به طور خلاصه منتشر شده، انتظار افکار عمومی را برآورده نمی کند چرا که از یک گزارش بسیار بزرگ، پرونده چند هزار صفحه ای، فقط ۲۸ صفحه خلاصه کردند که این ۲۸ صفحه باز هم خلاصه شده است. این نشان می دهد که دولت آمریکا ریاکاری بزرگتری انجام داده است.»

سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت اصلاحات ضمن تاکید بر حمایت آمریکا از تروریسم در خصوص سفر وزیر دفاع سعودی به واشنگتن گفت: « روشن بود از ابتدا که عربستان پشت صحنه این حمله تروریستی بوده است. منتهی رئیس جمهور وقت آمریکا جرج بوش همان موقع دستور طبقه بندی محرمانه اسناد را داد. سعودی مسبب رشد و گسترش تمام گروهای تروریستی در منطقه است، شاهد بودیم که پس از ظهور طالبان و القاعده، خانم کلینتون اقرار کرد که این گروه را به وجود اورده ایم برای مبارزه با کمونیسم شوروری و می بینیم تا همین اواخر گروه تروریستی داعش تحت حمایت چه کسانی در منطقه فعالیت می کنند، اینها همه پایگاه شان ریاض است. برخی فعالیت ها با همکاری امریکا، برخی با چراغ سبز امریکا و گاها مستقلا این عملیات های تررویستی صورت گرفته است.»

سفیر سابق فرانسه در خصوص محتوای گزارش گفت: « در این گزارش خیلی سعی شده تحولات رقیق جلوه کند یعنی یک پوششی باشد بر اقدامات دولت سعودی، کما اینکه در گذشته هم دولت سعودی کنگره و کاخ سفید را تهدید کردند که در نهایت موجب شد که کار به تعویق انداخته شود، به این ترتیب واضح است که این کارها نمایشی است. با این اقدام ها و این حمایت های بی چون و چرا، چهره عربستان در افکار عمومی دنیا و منطقه پاک نمی شود، با توجه به اینکه ماههای اخر دوره دولت اوباما است، آنها تلاش می کنند از این کارهای نمایشی را انجام دهند تا حمایت از حقوق بشری که ادعا می کنند مورد توجه قرار بگیرد و مطرح باشد. به نوعی هم بتوانند بهره بردری لازم را بکنند.»

آصفی در خصوص اسامی دیپلمات های منتشر شده در این اسناد گفت: آنها صرفا نماینده وزارت خارجه نیستند. وی در این باره گفت: «دیپلمات معنی گسترده ای دارد همه جور فعالیت خارج از مرزهای یک کشور که با چراغ سبز حکومت آن کشور انجام می شود می گویند دیپلمات، این اسامی صرفا به معنای دیپلمات وزارت خارجه، سفیر یا غیرسفیر نیست؛ بلکه می تواند عناصر نظامی، سیاسی و اطلاعاتی باشند یا حتی دیپلمات اقتصادی، واژه دیپلمات فراگیر است، لذا نمی شود گفت این اسامی در کادر سیاسی عربستان بوده اند یا به نوعی کار دیپلماتیک انجام می دادند، از یک واژه دیپلمات نمی توان برداشت مشخصی کرد مگر اینکه به سند دسترسی داشته باشیم یا در این گزارش مستقیم بگوید که این دیپلمات چه نقشی داشته است.»

آصفی در ادامه گفت: «آمریکا به عنوان حامی تروریسم دولتی که نمونه و مصداق بارز صهیونیسم است و در تروریسم غیر دولتی امثال القاعده و داعش را ایجاد کرده، باعث شده تا جایگاه خودش را در افکار عمومی از دست بدهد؛ اینکه بخواهد با یک گزارشی که محتوای اصلی آن حذف شده است، ژست مبارزه با تروریسم را بگیرد موفق نخواهد شد و در میان افکار عمومی و بازماندگان ۱۱ سپتامبر تاثیر مثبتی ندارد.»

سفیر سابق کشورمان در امارات متحده عربی در خصوص آینده روابط عربستان و آمریکا گفت: « ممکن است افت و خیز در روابط دو کشور داشته باشد. ولی این دوحکومت ماهیتشان یک شکل است، خیلی فرق نمی کند یکی مرتجع است و دیگری هم ادعای تمدن و تجدد را می کند، ولی در بلندمدت و میان مدت رابطه آنها دچار آسیب نمی شود با این حال دوره اوباما به سر آمده است و در آینده بستگی دارد که ترامپ قدرت را به دست بگیرد یا کلینتون.

اما با توجه به پولهای سعودی در امریکا، منافع کارتل های امریکایی در سعودی، بعید است که این آسیب به صورت جدی باشد. ممکن است اگر ترامپ روی کار بیاید شاهد افت و کاهش رابطه باشیم، ولی در بلند مدت فروش سلاح به سعودی همکاری های اقتصادی گسترده، دولتمردان آمریکایی را در نهایت به ادامه رابطه مجاب می کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج