۳۴۹۰۴۷
۵۱۱۶
۵۱۱۶
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۳۷)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ دل نوشته سرباز جان باخته در تصادف نیریز

این نوشته در دفتر خاطرات مرحوم امین انصاری وجود ندارد و پدر وی این مطلب را تکذیب نمود.

متن شایعه

"دفتر خاطرات یکی از سربازان حادثه تصادف سربازان لیسانس وطیفه ۰۵کرمان:پ

امروز سه شنبه تاریخ۹۵/۴/۱ساعت ۷شب است ودر پادگان ۰۵کرمان جایگاه لاشخوران خشن همچنان منتطر اتوبوس هستیم تا بعداز دوماه مشقت وخاری و فلاکت به خانه وکاشانه خویش برگردیم دوماهی که همه جور برخورد بجز انسانیت دیدیم وارزوی پرواز داشتیم لحطات سختی که بافرماندهان خشن اینجا به پایان رسید هم اکنون لحطه پرواز است پرواز از دیار لاشخوران وکفتاران خشنی که جز خشونت سلاحی دگر نداشتن خوشحالم این لحطه که میخواهم به اعوش ۷خانواده ام بعداز مدتها برگردم این درحالی است که ما نباید امروز درپادگان میماندیم باید دیروز که ۳۱خرداد بود مارا ترخیص میکردند اما به دلیل عملیات روانی شدیدی که در اینجا حاکم است مارا دیروز تر خیص نکردند قراربود امروز صبح ترخیصمان کنند که تالحطه اخر دست از روانی کردن دوستان اهل قلم بر نداشتند و پافشاری میکردند که ما تاطهر ترخیص خواهیم شد ولی طهر شدو ما بارو بنه بستیم تا به شهرو دیار خویش بگردیم اما باز خبری از اتوبوس نشد تا اینکه افتاب از روی سرمان عبور کرد وارام ارام سایمان قد کشید اما نه خبری از ترخیص بود ونه خبری از ناهار که ما مجبور شدبم به بوفه ها یورش ببریم و شکممان را با کیک وبیسکویت سیرکنیم که هرگز متوجه سیر شدنش نشدیم چرا که روانیمان کرده بودند وافتاب روبه عروب میرفت اما ما را همچنان نگه داشتند که نشان از طلم وستم ووحشت در این پادگان دارد چرا که ما که ده ها ساعت تا منزلمان فاصله هست شب چطور میشود رفت اخه چرا کسی نیست تا درکمان کندفریادمان را بشنود امروز سخت ترین روز زندگیمان بودچراکه گرفتار افرادی شدیم که هیچ بویی از انسانیت نبرده اندوفقط طلم بر ما روا میدارندومیخواهند کسانی را که سلاحشان تا هم اکنون قلم بوده است با سلاحهای مرگبار خویش اشنا سازندکه جز کشت وکشتار چیزی ندارد.الان ساعت ۷عصراست وهم اکنون قرار است تا نیم ساعت دیگر اتوبوس ها بیایند این درحالی است که هیچ کسی حال تکان خوردن ندارد وهرکس در گوشه ای با کوله بارش دراز کشیده است امیدواریم خداوند عاقبت بخیرمان کند وصحیح سالم به اعوش گرم خانوادمان برگردیم همه چیز را به خدای بزرگ میسپارم...سرگرد دهقان هیچوقت نمیبخشمت...به امید فردا..امین انصاری.

اگر وجدان دارید وامشب حال وروز خانواده این عزیزان مهندس را درک میکنید اطلاع رسانی کنید تا به گوش مسعولان برسد تا بدانند در این مرکز اموزش چه بر سر جوانان اهل قلم میاورند وچه خشونتو مشقتی در این مرکز حاکم است چرا که این عزیزان را اگر برنامه شان درست بود سرموقع یا صبح ترخیصشان میکردند به هیچ وجه چنین اتفاقی نمی افتاد باید افسوس خوردو گریست بخاطر این عزیزان .متاسفیم که گوش شنوایی نیست تا ناله های فرهاد رابشنود. والسلام."

ستاد مبارزه با چرندیات (37)

پاسخ شایعه

متن منتسب به مرحوم امین انصاری از کشته شدگان حادثه تصادف اوتوبوس در گردنه "لای زر" نیریز صحت ندارد و توسط پدر این مرحوم تکذیب شد . صمد انصاری گفت چنین متنی با موضوع نارضایتی از پادگان ۰۵ کرمان در دفتر خاطرات آن مرحوم وجود ندارد. وی از بستگان ،دوستان و اصحاب رسانه تقاضا کرد ضمن اطلاع رسانی درباره کذب بودن این نوشته، چنانچه در فضای مجازی اطلاعیه‌ای مبنی بر اعتراض و یا تجمع و گردهمایی منتشر شود در آن شرکت نکنند.

همچنین او از همگان تقاضا کرد با دامن زدن به شایعات، درد و رنج خانواده و فامیل را دوچندان نکنند و از مقامات ذی صلاح درخواست پیگیری و مجازات عامل یا عاملین این شایعه را نمود.


سوژه دوم؛ رد شدن سپهبد نادر جهانبانی با هواپیما از زیر پل کارون!

این تصویر یک شایعه قدیمی و متعلق به شهر نووسیبیرسک روسیه است و جهانبانی هرگز چنین اقدامی نکرده است!

متن شایعه

" تصویری زیبا و بسیار کمیاب از رد شدن هواپیمای سپهبد نادر جهانبانی فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی و پدر تیم آکروجت ایران از زیر پل کارون در اهواز
روحش شاد نامش همواره جاودان "

ستاد مبارزه با چرندیات (37)

پاسخ شایعه

عبور تیمسار جهانبانی از زیر پل کارون مانند بسیاری از مواردی که در مورد وی مطرح می شود شایعه است و پسر ایشان صراحتا تکذیب کرده است .

این تصویر از شهر اهواز یا رود کارون نیست! این عکس پل قدیمی رودخانه "Ob" واقع در شهر "Novosibirsk " روسیه را نشان می دهد.

ستاد مبارزه با چرندیات (37)
پل قدیمی رودخانه "Ob" در ۲۰۱۵

از ۸ پل شهر اهواز، تنها ۴ مورد قبل از انقلاب ساخته شده و هیچ کدام پل موجود در تصویر نیستند و پارک حاشیه ای مشابه تصویر ندارند.

ستاد مبارزه با چرندیات (37)
پل سفید اهواز؛ قدیمی ترین پل کارون

این تصویر سالها قبل به عبور خلبانی به نام "valentin privalov" اهل شوروی سابق از زیر پل شهر "Novosibirsk" در سال 1965 منتسب شده که اصالت این عکس به دلایل مختلفی به چالش کشیده شده و رد گردیده است!


سوژه سوم؛ برگشت دادن آب معدنی های ایرانی توسط ناتو از افغانستان!

ناتو هیچ سفارشی به ایران نداده و آب معدنی های غربی هم تاریخ انقضای یکساله دارند!

متن شایعه

"آب میخوریم چاق میشویم ؟!
ناتو به دلیل آلودگی آب بعضی از نقاط افغانستان درخواست حجم خیلی زیادی آب معدنی از ایران داد که بعد از ورود اولین محموله پس از آزمایش تمام بطری های آب معدنی به دلیل وجود مواد سرطان زا به ایران برگشت داده شد... جالبه که خیلی ها این خبر را خواندند ولی هیچوقت به این قضیه فکر نکردند چرا بطری های آب معدنی که الان نزدیک یک دهه در ایران و بین قشر زیادی از مردم هر روزاستفاده میشود اینطور سرطان زا شناخته میشود؟ در اروپا آب های معدنی فقط یک هفته اعتبار دارند ، ولی در ایران حتی تا یک سال!!!! حالا با دقت مطالب زیر را بخوانید تا متوجه شوید قضیه از چه قراره؟ طبق نظر تمام حکما و علما آب سالم، آبی است که وقتی شما آن را در یک ظرف میریزید و در یک محیط راکد (مثل اتاق) قرار میدهید، این آب باید ظرف 48 ساعت بو بگیره و شروع به گندیدن کند.. خوب حالا شما تشریف ببرید یک بطری آب معدنی بگیرید و توی یک کاسه بریزید و 6 ماه صبر کنید! اصلا" 10 سال صبر کنید.میبینید که کوچکترین بوئی نمیگیره... آب شیر بعضی از شهرهای ایران هم همین خاصیت عدم گندیدن و بو گرفتن را داره.... دلیلش اینه که شرکت های بسته بندی آب های معدنی برای ماندگاری بیشتر آب های توی بطری ، داخل آن به به ازاء هر یک لیتر به اندازه نیم میلی گرم فلوراید میریزند...که این ماده شدیدا" نگهدارنده و بدون بو هستش و برای یک بدن 100 کیلوئی خطرناک و سرطان زا است... همین فلوراید... وقتی با آب وارد بافت بدن شما میشود، درون بافت قرار گرفته و آب خارج میگردد... و بدن بصورت اتومات دور آن لایه لزج محافظ ایجاد میکند که به مرور بافت های شما بزرگتر میشود... و به همین دلیل صبح ها احساس میکنید بدن شما ورم کرده یا چاق شده ائید... بعضی ها میگویند آب میخوریم چاق میشویم! دلیل این امر وجود همین ماده میباشد... بهترین کار برای سلامت بدن اینه که آب شرب توسط لوله کشی شهری خود را در یک ظرف مسی بجوشانید و در یخچال بگذارید تا خنک شود...بعد از 45 روز میبینید که چطور بدن شما جمع و جور شده ...و به اصطلاح وزن شما در بدن شما بطور دقیق تقسیم میشود. خواهشاً برای همه بفرستید تا همه مطلع باشند."

ستاد مبارزه با چرندیات (37)

پاسخ شایعه

تامین آب مصرفی ناتو در افغانستان توسط ایران، یک شایعه قدیمی و مغایر با اصول اولیه نظامی است. این شایعه قبلا تکذیب شده است . برخلاف ادعای متن، تاریخ انقضای آب معدنی به معنای فاسد شدن آب بطری نیست، بلکه حداقل زمان مفید استفاده از آن را نشان می دهد.

در کشورهای غربی هم تاریخ انقضای یکسال روی بسته بندی آب معدنی ها درج می شود و سایت سازمان غذا و داروی آمریکا نیز این موارد را تایید می کند.

تاریخ انقضای آب معدنی ها نه بدلیل خراب شدن آب، بلکه بدلایلی مانند الزامات صنعت مواد غذایی و واکنش تدریجی بطری با آب است. علاوه بر نگهداری طولانی آب در بطری، قرار گرفتن آنها در معرض گرما و سرما و همچنین نور آفتاب بر کیفیت آب تاثیرات نامطلوب و گاها خطرناکی دارد.

ادعای گندیدن آب پس از ۴۸ ساعت، آنهم در شرایط طبیعی و مساعد، در منابع دینی یا علمی یافت نشد! وزارت بهداشت وجود فلوراید در آبهای معدنی داخلی را رد نمود و سرطان زا بودن و چاق کنندگی آن هم پشتوانه قطعی علمی ندارد.


سوژه چهارم؛ نظر روسای مجالس ایران و کرواسی درباره ایران باستان

هیچیک از سخنان منتسب به این دو شخصیت صحت ندارند و نام کشور کرواسی هم بی ارتباط با کوروش است.

متن شایعه

"اینو کجای دلمون بذاریم؟؟؟ یوسب لکو رئیس مجلس کرواسی: نام کشورم کرواسی برگرفته از نام کوروش پادشاه ایران است. لاریجانی رئیس مجلس ایران: ایرانیان پیش از اسلام، مردمی بیسواد و بی فرهنگ و در کل وحشی بودند. "

ستاد مبارزه با چرندیات (37)

پاسخ شایعه

"یوسیپ لکو" رییس پارلمان کرواسی چنین سخنانی نگفته و این عبارات تنها به زبان فارسی و در سایت های زرد و شبکه های اجتماعی ایرانی از وی نقل شده است. واژه "کرواسی" ارتباطی به نام کوروش ندارد و نام این کشور تنها به فارسی اینگونه تلفظ می شود!

در زبان کرواسیایی نام این کشور "Hrvatska" (هِرواتسکا) و نام کوروش "Cyrus" (سیروس) تلفظ می شود. نام این کشور به کلمه صربی-کرواسیایی "Hrvat" (هروات) با معنای "کوهنشین" باز می گردد که به رشته کوه "Khrebet" (خرِبِت) در روسیه اشاره دارد.

عبارات منتسب به رئیس مجلس کشورمان نیز صحت ندارند و حاصل سو استفاده از متن سخنرانی ایشان در دانشگاه صنعتی شریف در سال ۸۲ می باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج